Hyvät pahat tupperit – Avoin kirje Tupperwarelle

Jokaisen naisen, tai ehkä pikemminkin ainakin jokaisen äidin keittiön kaapit ovat yleensä täynnä muovikippoja. Merkki ja malli vaihtelee, mutta meidän suvussa se on aina ollut sama: Tupperware. Meidän suvussa tupataan tekemään tyttöjä ja näin ollen tupperikutsuja on ollut paljon. Ihan aina. Muistan kuinka olen jo ihan pienenä kaivellut kutsuilla sitä lasten ylläripussukkaa, josta sai valita yhden pienen tuotteen. Olen ostanut tuppereita itse, mutta lisäksi äitini, tätini ja isoäitini ovat ostaneet niitä minulle.

Tupperit ovat olleet se meidän suvun juttu, koska ne on vaan koettu ihan parhaiksi. Ne maksavat enemmän, mutta ovat olleet oikeasti laadukkaita ja kestäviä. Meillä on päivittäisessä käytössä oikeasti parikymmentä vuotta vanhoja tuotteita. Tupperin purkit ovat kestäviä ja kannet pitävät hyvin, eikä tule vuotoja. Perustuotteiden lisäksi ehdottomia lemppareita on ollut mittamari, salaattikuivuri, sipulisilppuri ja se aivan huippu vempele, jolla saa vatkattua kerman tai munat ihan hetkessä. Myös veitset, pannut sun muut on ollut hyviä.

Tupperwarella olette aina mainostanut elinikäistä takuuta, joka on suurin syy siihen, että itse ostan tuppereita. Kun laitan kymmeniä euroja yhteen kippoon, haluan tietää, että se kestää. Ja jos sattuu käymään niin, ettei se kestäkään, haluan tietää, että se korvataan. Takuunne on toiminut hyvin kymmeniä vuosia, mutta eipä toimi enää.

Etenkin eräs yksittäinen tuote on aiheuttanut harmaita hiuksia suvun tupperikeskusteluissa. Silikoninen nuolija, neljä ostanut, neljä mennyt rikki. Lähetetty tupperille ja odotettu uutta, koska takuuhan ei lopu ikinä. Vaan mitä sanoo Tupperware? Ei korvata, koska luultavasti käytetty väärin ja mikrotettu. Siis ihan oikeasti, miksi kukaan laittaisi NUOLIJAN mikroon? Koska se on niin hauskaa heittää rahaa hukkaan ja yrittää saada uutta?

Tätini osti silikonisen kakkuvuoan, jonka pitäisi kestää huomattavasti suurempia lämpötiloja, kuin se 175 astetta, jossa sitä käytettiin, mutta kun vuoka hajosi heti kättelyssä, vastauksenne alkoi tulla jo tutuksi. Vaikka noudatan täysin käyttöohjeita, Tupperware tuntuu nykyään vetoavan jokaisen tuotteen kohdalla väärään käyttötapaan. En nyt oikein osaa edes arvata, mistä tämä nykyinen ajatusmaailman muutos oikein johtuu. Varmasti siinä säästää jotain euroja, kun ette enää korvaa tuotteita, mutta kannattaisikohan ajatella edes vähän kauaskantoisemmin ennen kuin alkaa huijata uskollisia asiakkaita?

Vanha kunnon Tupperware oli luotettava merkki, mutta nykyään en enää osaa sanoa. Monessa tuotteessa laatu on heikentynyt ja esimerkiksi pakastusrasiat erittävät nykyään jotain outoa öljyistä ainetta, joka tekee inhottavan pinnan purkkeihin, eivätkä ne tunnu ikinä puhdistuvan, vaikka vanhoissa tuotteissa tätä ongelmaa ei ole. Lisäksi uusien rasioiden kansista irtoaa outoa jauhomaista töhnää.

Kuten sanoin, olen aina rakastanut Tupperwaren tuotteita ja rakastan niitä edelleen, mutta kun eilen mietin kutsujen pitämistä, tajusin, että jos aion laittaa rahaa jonkun merkin tuotteisiin, laitan ne kyllä joko sellaiseen merkkiin, joka oikeasti korvaa vialliset tuotteet, tai sitten ostan halpaa Ikeaa, josta ei tarvitse edes miettiä korvaamista kun voit vain ostaa itse uuden euron purkin. Pitkään aikaan en olekaan boikotoinut mitään, mutta heipparallaa Tupperware, menit juuri boikottiin siihen asti, että alatte selittää jotenkin tätä täysin päämäärätöntä käsittelytapaanne sen suhteen, kuka saa toimivan takuun ja kuka ei. 

Vaalin ihania 20 vuotta vanhoja purkkejani hamaan hautaan asti, tai ehkä annan ne omalle tyttärelleni, kuten äitini antoi minulle, mutta uusia kippoja ei tähän talouteen enää tule.

Kommentit

40 kommenttia
Avatar

Meillä oli lasten nokkamuki, josta irtosi se osa jonka vauva laittaa suuhunsa. Se irtosi lähes kokonaan. Tuossahan on tukehtumisvaara! Saimme tilalle toisen, sekin hajosi. Heitimme sen pois vaarallisena.

Toinen tuote oli muovinen sihvilä. Näppärä, mutta siitä alkoi irrota sellasta muovilastua. Yritin meilitse saada kiinni Tupperin edustajia, ei mitään vastauskia reklamaatioon. Kunnes Turussa olevaan Tupperwaaran varastoon pyydettiin se näytille. Helvetin tyly akka oli siellä, ja kiukutellen väitti että ollaan kuumennettu liikaa, ja eivät korvaa.

Tämä firma ei ole muuta kuin täyttä huijausta. Sihti maksoi varmaan 50 euroa. Kusetusta jo hinnankin puolesta.

Avatar

Nyt täytyy kommentoida! Mulla kävi sama homma. Ostin pienet nimenomaan MIKROSSA käytettävät kulhot, joissa pystyy sulattamaan rasvaa ym. Pinta muuttui rypelöiseksi ja just rasvaiseksi. Lähetin ja ei korvannu ei. Ja monta vuotta palvellut eväsrasia halkesi pohjasta ja lähetin sen takuuseen, koska sitä ei todellakaan ole käytetty väärin (aina käsin pesty yms.) mutta tupperware väitti, että tuotetta on käytetty väärin. Meni maku samantien 😀

Avatar

Täysin samaa mieltä!

Avatar

Minä olen myös hyvin tuohtunut tupperin takuukäytöntöön. Meillä meni nokkamukista kahvat rikki, kun muki putosi lattialle. Lähetin kupin kahvoineen takuukäsittelyyn ja noin kahden kuukauden kuluttua sain vastauksen, että mukia ei korvata sillä se on pudonnut!!! Ööö ja lapsiltahan ei koskaan putoa mikään???

Avatar

Musta ihan ymmärretävää ettei tällaisessa tilanteessa korvata. Nokkamuki on kuitenkin juomista varten, eikä lattialle pudottamista eli silloinhan sitä on ”käytetty väärin”. 🙂

Avatar

No jos muoviastia ei kestä putoamista niin huonosti on asiat. Meillä on ikean nokkamukeja, pudonneet varmaan sata kertaa eikä mitään ongelmia.

Avatar

Marre, taidat olla tupperin esittelijä tms, kun niin pontevasti löydät ratkaisun kaikkeen? Meillä ei ole marketista ostetut parin euron mukitkaan mennyt rikki, vaikka on pudonnut maahan. Tupperit on ilmeisesti tarkoitettu kaappiin ihailtavaksi tai ei ne ainakaan lasten käyttöön suunniteltu 😀

Avatar

En ole, olen muuten vain ponteva. Sitä en kiistänyt etteikö olisi huonoa tekoa jos yhdestä putoamisesta kahva irtoaa. Itsellä on vielä kipot ja kupot ehjänä pysyneet, tosin eivät ole vielä lattialle tippuneet 😉

Avatar

Mulla oli just sama homma nokkamukin kanssa. Kahvaosa jotenkin halkesi, ja sen silikonisen nokan osa mistä lapsi juo niin se reikä siinä halkesi niin isoksi että se falskasi kunnolla, muutenhan se ei oikein vuotanut yhtään. Ei korvattu.

Avatar

Nimenomaan. Se on tippunut lattialle, eli sitä on vahingoitettu. Todellakin ymmärrän että sitä ei korvata. Ethän sä mitään televisioo tai imuria saa takuuseen jos olet itse rikkonut sen. Eli jos kyseessä on ns. valmistusvirhe, niin silloin se on ihan eri asia, kun että sinä tiputat sen ja se menee rikki.

Avatar

Tupperwaren tuotteet eivät sisällä haitallisia aineita. Siksi käytän niitä. Ja katsokaapa ihmiset tarkkaan mitä ikeasta ostatte. Tiedätte varmasti minkälainen on se merkki ”soveltuu elintarvikkeiden kanssa käyttöön” tms. Kuitenkin se missä on lasi ja haarukka. No katsokaapa sitä merkkiä esim. Ikean paistinlastoista, kauhoista yms. Ja verratkaa sitä tuohon oikeaan merkkiin. Heh kun katsoo tarkasti, huomaakin että se ei ole samanlainen. Eli ihmisiä huijataan ihan suunnattomasti. Ja nyt ei voida sanoa että ehkä se on vähän erilainen, mutta ajaa saman asian. Kun esimerkiksi ikean lasten muoviaterimissa on tuo oikea merkki. Osaisiko kukaan selittää mistä tämä johtuu, jollei asiakkaiden harhaanjohtamisesta… Ja kyllä, meilläkin on paljon ikeaa, mutta nykyään olen vähän tarkkaavaisempi, kun tiedostan nämä asiat.

Avatar

No varmaan ne kupit itestään räjähtää tai menee pilalle? Kai Tupperi on tehnyt kuppinsa käyttöä varten, turha kitistä väärinkäyttöä, pitäs nykyaikana joka kippo kestää esim. Edes konepesun.

Avatar

Meillä meni marraskuussa ostetun nokkamukin silikonikansi rikki parin kk käytön kälkeen. Siis halkesi ihan kunnolla ja tupperi perusteli lapsen hampaiden rikkoneen sen. Vaan kun lapsella ei ollut silloin hampaita…
Inhottaa, koska ensin konsultti ei ees suostunu reklamoimaan tuotetta ja nyt vielä kielteinen vastaus.

Avatar

silikonikansi ei kuulu takuun piiriin, siksi konsulentti ei varmastikaan meinannut suostua laittamaan tuotetta takuuvaihtoon. kansi ei kestä ikenilläkään niivittelyä ja usein se myös rikkoontuu kun lapsi työntää nokkaosan viiltoon sormensa. silikoni on herkkä materiaali mutta oikein käytettynä kestävä.

Avatar

Jos silikoni osa ei kestä edes ikeniä, millä luulet hampaattoman lapsen pitävän pullosta kiinni imun aikana? Ja jos silikoni ei hampaattoman lapsen ikenien ”niivittelyä” kestä, niin miten turvallinen tuote on, kun siitä rikki mennessään irtoaa silikonin osia erittäin pienen lapsen suuhun/hengityselimiin?

Avatar

Meillä sama homma! Ostettiin silikoninen tupperwaren nuolija. Toimi hyvin ja tykättiin paljon. Kunnes hajosi. Lähetettiin ja yritettiin saada uusi, vaan eipä saatu. Kuulemma väärin käytetty.. Meni maku täälä myös tuohon toimintaan!

Avatar

Meillä meni joskus tupperin kannusta nokka, siitä siis lähti kolmion muotoinen pala. Äitini lähetti takuuseen, ei korvattu, koska lapsi oli piirtänyt rastin kannun kylkeen. Ja mitenköhän se kannun kyljessä oleva rasti vaikuttaa siihen kaatonokan kestävyyteen?

Avatar

Ehkä ne ajattelivat että olitte tahalteen rikkoneet nokan jotta saisitte piirretyn kannun tilalle uuden ja siksi jätti korvaamatta. 😛

Avatar

Mun kaverilla oli nokkamukin kahvaosasta lähtenyt pala tiskikoneessa eikä takuu korvannut. Melkoista sontaa!

Avatar

Tupperware on pelkkää p*skaa nykyään. Tuotteet maksaa maltaita ja sit ne kestää alle vuoden? Ei mitään järkeä. Vanhat tupperit oli sentään kestäviä ja on edelleen mut uudet tuotteet on ihan jostain ja mitään ei tosiaan saa takuusta enää takaisin kun aina selitys on että ”tuotetta on käytetty väärin” vaikkei edes ole! Suututtaa. En kans osta niit enää ikinä.

Avatar

Tupperware on myös meidän suvussa ollut suosiossa ja itsekin tykkään niistä tosi paljon. Sen sijaan ostamani CheeSmart-juustokupu oli totaalinen floppi. Sen pitäisi pitää kosteus ulkopuolella ja juusto säilyä pitkään. Mitään muutahan tuo keppu ei sitten tehnytkään, kun keräsi sisäpinnan täyteen vettä ja juusto meni herkästi siksi huonoksi… Muuten ollut tyytyväinen, mutta tuohon en. Ja käytin aivan varmasti oikein, koska olin niin iloinen, että vihdoin on löytynyt ”täydellinen” juustokupu. No eipä ollut.

Avatar

Vaikka en olekaan äiti (kaikki eivät saa tätä arvonimeä koskaan) kokkaan, leivon, säilön ja pakastan silti. Tupperit ovat ahkerassa käytössä muillakin kuin äideillä. Itselläni ne ovat aina myös kestäneet hyvin! Joskus aikoja sitten leivonta-alusta alkoi kupruilla ja se vaihdettiin uuteen mukisematta.

Avatar

Tupperilta vastaavia kokemuksia täälläkin. Eikö suomessa ole kielletty ikuinen takuu? Eli nykyään olisi laitonta antaa tuollainen takuu tuotteelle. Jostain tälläisen luin. Tupperin tuotteet kyllä hyviä, mutta itse tyydyn niihin halvempiin, yksi syy tuo takuu juttu ja hinta.

Avatar

Tuotteille luvataan tuotteen elinikäinen, ei asiakkaan elinikäinen materiaali- ja valmistusvirhetakuu!

Avatar

Ja tuotteen elin-ikähän loppuu siihen kun siinä ilmenee jokin vika 🙂

Avatar

Siis mitä ihmettä? Mulla on muutama tupperin astia ja olen ajatellut opiskelujen päätyttyä ”panostaa” tupperwareen. No harkintaan menee kyllä, jos käyttökokemukset ovat tällaisia. Kiitos Emilia tästä tietoiskusta!

Avatar

No huh huh, eipä tarvitse niitäkään harkita :O

Avatar

Meillä on kans äidillä ja mummalla ollut tuppereita ja ne on ollut aivan loistavia! Ite just muutin omilleni ja olin jo pitkään miettiny et niihin aion sitte panostaa koska ne toimii! Mutta kuinkas ollakkaan tupperwarekin on siirtynyt sille linjalle että tuotetaan paskaa eikä korvata mitään, niin saadaan paljon rahaa. Meilläkin kaikki tupperit kuitenkin vanhoja ja ne on tosiaan toiminu hyvin. Mutta kiitos infosta niin en ainakaan laita rahoja kankkulan kaivoon!

Avatar

Sama kokemus itsellä! Laatu on huonontunut todella paljon noissa kipoissa. Mulla on jotain aatamin asikaisia satelliitti-kippoja ja ovat tosi hyviä. Nyt ostin muutama viikko sitten sellaisia pienempiä ja käyttänyt niitä normaalissa arkikäytössä; eväsrasiana (syönyt ruuan niistä suoraan haarukalla tai lusikalla), jälkkärikippoina (lusikalla syönyt) jne. Kauheita naarmuja täynnä, puhdistaminen vaikeaa. Ne iänvanhat kipotkaan ei ole noin pahan näköiset vaikka on käytetty samoissa puuhissa aina.

Avatar

Sama kokemus. Mikroon tarkoitettu kulho ei kestänyt normaalia mikrotusta -> ei korvattu. Säilytyskulhon kansi meni rikki -> ei korvattu. Kahden nokkamukin silikoninokat menivät rikki noin kuukaudessa -> ei korvattu. Ja noihin silikonikorkkisiin nokkamukeihin vielä sellainenkin huomio, että ainakin minä täysimetin lastani suunnilleen siihen saakka kun hänelle ilmestyi eka hammas. Jos mukia ei saisi käyttää hampaiden kanssa, olisi ne mukit jääneet meiltä käyttämättä kokonaan. Osa tuotteista on hyviä, mutta korvauskäytäntö täyttä kusetusta!

Avatar

Seuraavaa kommenttiani en ole tarkoittanut otettavaksi henkilökohtaisena! Mutta kannattaa muistaa, että muovi on aina muovia. Sen käyttöä elintarvikkeiden kanssa on tutkittu ja havaittu, että varsinkin kuumien ruokien kanssa kosketuksissa ollessaan siitä erittyy ruokaan haitallisia kemikaaleja. Lisäksi muovi on keittiössä erittäin epähygieeninen materiaali verrattuna lasiin tai jopa puuhun (tästä on tutkimusta esimerkiksi leikkuulautojen kohdalla). 20 vuotta sitten valmistetuissa tuotteissa voi myös olla erilaiset valmistuskriteerit (jokin ”raaka”- tai käsittelyaine voi olla nykyisin kielletty). Jos nyt jo huomaat, että muoviastian pinta käyttäytyy omituisesti, niin hankkiudu eroon!

Avatar

Hei! Hyvä kun otit asian esille. Se on varmasti osittain juuri niin, että vanhoissa tupperwareissa on sellaisia muoveja, joita pidetään haitallisina ihmiselle. Esimerkiksi pehmeissä muoveissa (kenties juuri niissä lasten silikonisissa nokkamukin kansissa) käytetään kumin pehmentämiseen ftalaatteja, jotka ovat ihmiselle kovin haitallisia. Suosittelen kaikkia vähentämään muovin käyttöä ja siirtymään metalli- ja lasiastioihin. Aihe kannattaa googlata ja olisi kiva jos emilia tekisit aiheesta postaukaen. 🙂
Aiheeseen voi perehtyä vaikka hakusanalla ’hormonihäiritsijät’.’

Avatar

Itse käytän Ikean tuotteita, varsinkin säilytysasioissa. En niitä halvimpia vaan ”keskihintaisia”. Työskentelen kuluttajanturva-asioiden parissa ja suosittelen kyllä aina reklamoimaan myös edullisimmista tuotteistakin, koska tällä edistetään laatua ja pystytään vaikuttamaan myös hintatasoon (laatu mahdollisesti paranee jolloin yleinen laatumielikuva nousee ja tuotetta myydään enemmän. Sitten saadaan valmistajalta paljousalennuksia jne..). Ikean kohdalla reklamaatioihin on ainakin kohdallani suhtauduttu erittäin asiallisesti, eikä todellakaan ole tarjottu vain sitä yhtä vastausta tuotteen hajoamiseen.

Avatar

Tutulla hajosi se suurempi silppurilaite (en muista minkä niminen) käytti päivittäin ruoanlaiton yhteydessä ja silppusi sillä sipulit ja paprikat yms. No eipä korvannut tupperi koska se oli kuulemma liian ahkerassa käytössä?!!!

Avatar

Meidän perheessä on myös suosittu tuppereita, ja ne säilytyspurkit ovat kuin aarteita äidille. Niissä ei käsittääkseni ole tullut vastaan ongelmia, ovat varmaankin sitä vanhempaa sarjaa, mutta tää takuuongelma tuli sattumalta puheeksi juuri taannoin, kun tätini kertoi nuolijoistaan, joista kaikki olivat hajonneet, eikä mitään korvattu. Eikä niitä siis tosiaan ollut käytetty mitenkään väärin! Mäkin olin miettinyt, miten joskus vielä panostaisin keittövälineisiin hommaamalla tupperin tuotteita, mutta enpä tosiaan tiedä enää, kannattaako se. Noin tympeä suhtautuminen viallisiin tuotteisiin saa niskakarvat nousemaan pystyyn… Toivottavasti tulisi/löytyisi joku hyvä kilpailija tupperwarelle, kun en mä niitä äidinkään vanhoja tupperipurkkeja voi koko elämääni odotella, kun hän luopuu niistä varmaan aikaisintaan joskus sitten kuolinvuoteellaan. 😀

Avatar

Olen seurannut läheltä erään tuttavani uraa Tupperwaressa. Myyjille ja asiakkaille luvataan palautus mahdollisuus yms mutta kun niitä myyjä yrittää palauttaa ei meinaa onnistua vaan myyjän pitäisi ostaa ne itselleen, jotta ei tulisi pomoille varastolla vaivaa ja palautuksia .

Avatar

Hei. Aattelin oikeen ostaa kunnon nokkamukin ja meni niin nopeesti se tuttiosa rikki, mutta en kehdannut palauttaa… kaupan silikoninokkamuki on kestäny todella kauan ehjänä. Sitten ostin sen pienen punasen sekottimen millä voi hienontaa esim porkkanaa tai vatkata kermaa niin kertaakaan ei ole kerma onnistunut sillä, jotain rasvaa siinä pinnassa on vaik koneessa pessyt… ja salaattilinko maksaa hulluna ku kaupasta saa 4eurolla ?. Tupper illoissa aina hurahtaa kaikkeen

Avatar

Meillä kans nuolija ja muuta hajonnu, ei korvata ei!!

Avatar

Meillä myös boikottiin meni. Reklamaatiosta vastaillaan ”ei oota” ja myyjän kanssa meni hermo, kun yhtä tuotetta sain odottaa yli puoli vuotta, kun ei meinannut hoitaa asiaansa loppuun milloin minkäkin syyn vuoksi.

Avatar

Mä oon konsulentin kautta joulukuussa 2014 ekan kerran lähettänyt ihmeen tahmaisiksi muuttuneet pikkupurkit takuuseen. Odotin vastausta pari kuukautta, olin kuulemma käyttänyt purkkeja häärin ja mun pitäis pestä ne ruokaöljyllä ja sitten tiskiaineella… what? En hyväksynyt tätä vastausta ja lähetin purkit uudelleen matkaan, koska edelliselle reissulle oli lusäksi jäänyt yksi kansista. Sain vastauksen että olen itse hukannut kannen. Soitin heinäkuussa 2015 itse tukkuun ja mulle luvattiin lähettää uudet, joskin erilaiset purkit. Unohdinkin asian taas välillä ja marraskuussa 2015 kyselin uudelleen missähän purnukat viipyy, mies siellä väitti postin hukanneen lähetyksen. Nyt oon odotellu purkkeja taas pian nelisen kuukautta eikä meinaa huumori enää riittää sille miehelle soittamiseen.
Olenkin aikeissa kirjoitella seuraavaksi Tupperware Nordicille Tanskaan, kun ei tää onneton homma ota luonatakseen. Suosittelen reippaasti muitakin lähestymään murheissaan hiukan ”ylemmäksi” jos vaikka alkais asiakaspalvelu kiinnostaa täällä Suomessakin.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä