Matkalla kouluun: Markkinointiviestintäkampanja

Ehdin kuin ehdinkin saada viime tingassa ennakkotehtävät valmiiksi ja palautettua! Tosin en ole niistä erityisen ylpeä… Ja vähän tuntuu siltä, että pääsykoekutsu jää tänä vuonna saamatta. Tein tosiaan tehtävät viime yönä ja jälki on kyllä sen mukaista, mutta oli se silti ihan hyvää harjoitusta. Jospa sitten tosiaan ensi vuonna olisin paremmassa kunnossa ja pystyisin panostamaan tehtäviin kunnolla! Pääsykokeisiin kutsutaan noin 60 ihmistä ja hakijoita on ollut yleensä satoja. Mutta vaikka mua vähän tämä hutiloitu jälki nolottaa niin jatketaan perinnettä ja laitetaan taas nämä tehtävät tänne esille! Alkaen ensimmäisestä.

Tehtävänanto
Tehtävänäsi on kehitellä teemasta leipä jokin seuraavista:
a) animaatioelokuva
b) dokumenttielokuva
c) reportaasi
d) markkinointiviestintäkampanja

Pohdi tekstimuodossa 2000 merkissä, mitä tietoja ja taitoja tarvitsisit päästäksesi aloittamassasi työssä alkuun. Mistä lähteistä hankit aineistoa? Mistä hankkisit taustamateriaalia ja kuinka hyödyntäisit sitä?

Kirjoita suunnitelmateksti / eräänlainen myyntikirje, jolla esittelet työsuunnitelmasi. Huom! Tehtävänannossa ei pyydetä itse työn tekemistä, vaan kirjoitettua suunnitelmaa siitä, miten toteuttaisit työn. Merkitse käyttämäsi lähdeaineisto tekstisi loppuun lähdeluetteloksi.

Toteutustapa

  • kirjoita suunnitelma tekstinkäsittelyohjelmalla ja palauta teksti PDF-tiedostona, tiedoston maksimikoko 10 Mb
  • tekstin pituus max. 2000 merkkiä (sis. välilyönnit)
  • lähdeluetteloa ei lasketa mukaan merkkimäärään

Arviointikriteerit

  • tekstin ja suunnitelman jäsentämisen taito
  • edellytykset korkeakouluopiskeluun
  • tekstin kieliasu
  • aineiston asianmukainen käyttö

Ensimmäisenä markkinointiviestintäkampanjaa suunnitellessa on tiedettävä kohdeyleisö. Markkinoidaanko leipää perheille, lapsille, opiskelijoille? Toinen tärkeä lähtökohta on kampanjan tarkoitus. Mitä halutaan saavuttaa, millainen vaikutus sen toivotaan tekevän? Vedotaanko tunteisiin, talouteen, terveyteen?

Esim. 18-25 -vuotiaille (opiskelijoille) suunnattu kampanja leivästä iskee, kun se vetoaa talouteen. Miksi tämä leipä on kannattavampi pienellä budjetilla elävälle opiskelijalle?

Fitness-intoilijoille kohdistettu mainonta perustuu terveellisyyteen. Miksi tämä leipä on terveellistä, kun yleisesti leipää nykyään vältellään? Miten tuodaan esiin leivän hyvät ravintopuolet?

Perheellisille kohdistettu kampanja perustuisi tunteisiin vetoamiseen. Miten saadaan kampanja välittämään haluttu tunne kohdeyleisölle? Onko tärkeintä visuaalisesti vetoava mainos, vai tunteita herättävä aate sen takana?

Seuraavaksi mietin kampanjan tavoitetta. Mihin muuhun kuin myynnin kasvattamiseen halutaan panostaa? Tahtooko asiakas vahvistaa leivän brändiä, saada sen palamaan suomalaisten verkkokalvoille? Halutaanko yhtenäistää markkinointia myynnin kanssa ja parantaa asiakaskokemusta? Vai levittää tietoisuutta juuri tästä leivästä ja siitä, miksi se on paras? Muuttaa kohdeyleisön asenteita ja suhtautumista leipään?

Mitä kanavia kampanjassa hyödynnetään? Tämäkin riippuu kohdeyleisöstä, sekä budjetista. Ollaanko perinteisiä ja halutaan kampanja televisioon, radioon, tienvarsimainoksiin ja aikakausilehtiin? Tehdäänkö kampanja pienemmällä budjetilla ja mainostetaan blogeissa ja sosiaalisessa mediassa iskevien hashtagien ja kilpailujen kera? Vai onko tavoite saada leipä leviämään laajemmin ja edellämainittujen keinojen lisäksi järjestää leivän ympärille tapahtuma?

Asiakkaalta saatavien tietojen lisäksi tarvitsisin itse lisätietoutta leivästä. Leipävalmistajien sivuilta löytyy runsaasti tietoa leivän ominaisuuksista, joten tekisin niiden pohjalta taustatutkimusta selvittääkseni, mikä on juuri tämän leivän paras puoli, kenelle sitä kannattaa markkinoida ja mihin kannattaa panostaa.

Lähdeluettelo:

http://pagen.fi/tietoa-pagenista/leipa-ja-terveys/

http://www.vaasan.fi/tarinamme/taikinajuuren-taikaa/

http://www.vaasan.fi/tarinamme/hyvaa-leipaa-ja-hyvinvointia/

http://pagen.fi/tietoa-pagenista/yhteiskunnallinen-vastuumme/

Tällaista! Haastavinta tässä oli yrittää saada asiat mahtumaan 2000 merkkiin. Olisin voinut jaaritella aiheesta niin monipuolisesti, että oli todella vaikeaa päättää, mitä kaikkea jättää pois. Tuntuu, että kokonaisuus on todella pintapuolinen, mutta toisaalta tehtävä olikin kertoa, miten kampanjaa lähtisi suunnittelemaan, eikä tehdä todellista suunnitelmaa. Mitäs mieltä olette tästä ensimmäisestä tehtävästä? Huomenna julkaisen seuraavan tehtävän, näitä oli yhteensä neljä!

Kommentit

20 kommenttia
Emilia Huttunen

Siis tässähän nimenomaan PITI pohtia;)

Avatar

No todellakin hyvä teksti! Itselläni leikkasi ihan tyhjää, mitä tuollaiseen tehtävään tulisi vastata, mutta hienostihan tuo sinulta meni!!!

Emilia Huttunen

Oikeesti?? Kiitos!! 😀

Avatar

Hehe, sama täällä!

Tosi monipuolisesti olit vastannut 🙂

Avatar

Huomaan, että teksti on tehty kiireessä, sillä sw on viimeistelemätön. Tekstistä puuttuvat viittaukset ja rakenne ei ole kauhean selkeä ja jäsennelty. Esimerkiksi budjetti mainittiin sivulauseessa jo tehtynä eikä esim. markkinointikanavia mainittu. Tekstistä ei voisi antaa erityisen paljon pisteitä. Nimim. ekonomi.

Avatar

Tekstisi sisältää paljon hyvää pohdintaa, mutta liikaa kysymysten muodossa. Jatkuvien kysymysten esittämisen sijaan olisit voinut esittää ideasi, tekstin struktuurin ja sujuvuuden vuoksi. Myöskin yksi tärkeimmistä tehtävän pointeista oli lähteiden käyttö. Sanamäärään nähden sinulla on hyvin vähän yksipuolisia lähteitä, vain aiheesta ”leipä”. Vaikka leipä onkin kampanjasi pääkohta, olisit voinut käyttää lisää lähteitä tukien markkinointiviestintäkamppanjan suunnittelua.

Toivottavasti pääset jatkoon. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi 🙂 <3

Avatar

Tosi hyvä just!

Avatar

Mun mielestä hyvin olet saanut tiivistettyä ajatukses kokonaisuudeksi..hyvä sinä! Kirjoitat hyvin ja tykkään sun blogista! Kivaa ja aurinkoista kevättä! 🙂

Avatar

Oon Taideakatemiasta valmistunut (eri linjalta tosin kuin mihin haet) ja muistan ennakkotehtävistä ja pääsykokeista hyvin elävästi ton ”mun kaikki asia ei vaan mahdu tähän annettuun merkkimäärään!”-paniikin. : D

Musta pyörittelit kivasti ajatuksia tekstissä. Menit heti asiaan, sun pointit näkyi tekstistä selvästi ilman että tarvitsi kaivaa (kohdeyleisö ja esimerkkejä tähän perustuvasta markkinoinnin eroavaisuudesta, mitä markkinoinnilla halutaan saavuttaa ja millä keinoin). Se miten munkin linjalla markkinointia sivuttiin oli nimenomaan kysymyssanoin mitä, miksi, kenelle ja miten. Joten et varmasti kyllä mennyt aivan pöpelikköön tämän ennakkotehtävän kanssa!

Sitten vaan itseluottamusta ja anna ajatusten virrata, kyllä sä osaat!

Avatar

Parempi otsikointi noille linkeille olisi ehkä esim. ’mahdollisina tiedonlähteinä voisivat toimia esim.seuraavat sivustot’. Lähdeluettelohan tarkoittaa mistä tieto on peräisin, eikä sulla tekstissä vielä ole lainauksia noiden listaamiesi sivujen sisällöstä.

Avatar

Vaikkakin en ehkä tiedä mitä tekstiltä vaaditaan ja millainen sen pitäisi olla, niin ainakin näin perus pulliaiselle tuo kuulosti hyvinkin asiantuntevalta vastaukselta! 🙂 En osaa sanoa mitä olisin kaivannut lisää, vaan mielestäni se oli oikein kattava ja selkeä! Tsemppiä, toivottavasti kutsu pääsykokeisiin tulee kuitenkin vaikka et itse niin luottavainen olekaan! 🙂

Avatar

Tosi hyvää tekstiä:) lähdemerkinnöissä puutteita, mutta sisältö on kyl hyvin kirjotettu!

Avatar

Hyvää tekstiä, ainakin se on tehtävänannonmukainen! Jäin miettimään, että asiakasko vahvistaa brändiä, eikö se ole yritys joka haluaa tuotteensa palamaan suomalaisten verkkokalvoille?

Lähdeluetteloon olisi ehkä voinut lisätä jotain markkinatutkimukseen liittyvää, toisaalta taas, jos oletetaan että tieto on jo saatu koulusta jne. Näistä ei koskaan tiedä, mitä milloinkin haetaan/mikä on muiden hakijoiden tapa lähestyä asiaa.

Tsempit ja peukut pystyssä sulle/teiille!

Avatar

Hieno teksti sinulla! Ainoa asia mihin kiinnittäisin huomiota on lähdeluettelo. Amk:ssa ja yliopistoissa ollaan todella tarkkoja lähdeluetteloista ja lähdeviitteistä! Lähdeluetteloon merkitään tekijä, vuosiluku, teoksen nimi, kustantaja, sivunumerot ja jos nettilähde niin kerrotaan koska on viitattu lähteeseen ja kerrotaan mistä lähde on saatavissa. Myös tekstissä pitää olla lähdeviitteet, että lukija tietää mikä on sinun ajatusta ja mikä lähdetietoa. Luulen kuitenkin että et ole tässä varsinaisesti viitannut mihinkään lähteeseen, joten silloin ei tietenkään näitä luetteloita ja viitteitä ollakaan! Eli ihan jatkoasi opiskelun parissa ajatellen 🙂

Avatar

No muuten ihan hyvä teksti mutta lähdeluettelo ei ole kyllä oikein tieteellinen ja et ole viitannut itse tekstissä yhteenkään lähteeseen, joten miten lukija voi tietää missä kohtaa käytät mitäkin lähdettä? Lähdeluettelo ei ole myöskään missään aakkosjärjestyksessä

Avatar

Kiinnostavasti kirjoitettu, jäin lukemaan! Muutaman puutteen oikeakielisyydessä (esimerkiksi lisätietoutta > lisätietoa) huomasin, mutta ne eivät juuri haitanneet, koska olet kirjoittanut pääsääntöisesti huoliteltua kieltä eikä tehtävänannonkaan kieliasu täysin läpäise oikeakielisyysseulaa. Ehkä sinun kannattaisi olla armollisempi itsellesi, koska en nyt ihan ymmärtänyt, miksi kritisoit tätä tekemääsi työtä 🙂

Avatar

Meinasin kanssa sanoa tosta puutteellisesta lähteiden käytöstä ja lähdeluettelosta. Ja häiritsi myös, kun kysymyksiä oli liikaa.

Mutta ihan mielenkiintoinen teksti muuten siis 🙂

Avatar

Lähdeluettelo ja siihen viittaaminen oli kyllä todella surkeaa ja puutteellista. Olisi ehkä kannattanut panostaa siihen. Lukiossakin kyllä opetetaan nämä asiat.
Ja tekstissä ihan liikaa kysymyksiä. Olisin itse kaivannut enemmän tekstiä.
Itse en tästä tehtävästä antaisi kauheasti pisteitä. Muuten olet hyvä kirjoittaja. Toivon mukaan muut tehtäväsi ovat parempia.

Avatar

Tosiaan, samaa mieltä kuin edelliset kysymysten ja lähteiden kanssa. Heität ajatuksia ilmaan, mutta et periaatteessa tee mitään päätöksiä. Myös aika kovia väitteitä ilman minkäänlaisia perusteluja – itse olisin perustellut tieteellisillä artikkeleilla mm. nuo asiat, että millainen mainonta sopii millekin kohdeyleisölle. Mainonnasta on tehty varmasti satoja ja tuhansia tutkimuksia eli helposti olisi löytynyt ”todisteet”. Idea tekstin takana on hyvä, mutta olisi voinut toimia paremmin mudossa ”teen näin, koska” ja perustelu.

Tsempit hakuun! Toivotaan, että nappaa 🙂

Avatar

Lähdeluettelo on puutteellinen, ja lisäksi aika suppea. Vaasan ja pågen eivät ole mitään kovin luotettavia tai objektiivisia lähteitä ollessaan itse voittoa tekeviä leivän tuottajia. Olisi kannattanut valita lähteiksi vaikka jotain ravitsemustieteen tutkimuksia tms.
Lisäksi tehtävä ei ihan vastannut tehtävänantoa. Tuo ei ollut suunnitelma, vaan enemmänkin pohdintaa. Suunnitelmassa tulisi olla päätöksiä siitö, miten asiat tehdään ja toteutetaan, ei pelkkää pohdiskelua ja kyselyä.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä