Kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia

Meillä on tosiaan Topiaksen kanssa tässä juuri tämä elintaparemontti menossa ja yritetään pikkuhiljaa muuttaa meidän tottumuksia terveellisempään suuntaan. Ihan kivasti tämä onkin mennyt, hitaasti toki, mutta uskon, että hitaasti saavutamme varmemmin pysyvän muutoksen. Nyt kun on niin pitkään elänyt vähän miten sattuu niin niistä huonoista tavoista on aika vaikea luopua.

Lyhytkestoisen kuurin sijaan tosiaan haetaan tässä ihan sitä pysyvää muutosta, vaikka tästä hommasta laihiksena puhunkin, sillä suurin motivaatio on kuitenkin se laihtuminen, terveellisyys on pikemminkin päämäärä. Nyt kuitenkin ajattelin aloittaa tähän rinnalle myös erään kuurin. Nimittäin vesikuurin!

bty

Minä juon ihan liian vähän vettä ja olen aina halunnut tsempata sen kanssa, mutta nyt ajattelin yrittää oikein kunnolla lisätä veden juomista. Olen masennuslääkkeiden jäljiltä aivan turvonnut, enkä ole tuntenut varpaitani ja sormiani kuukausiin kunnolla. Tahdon hirveästi saada nesteet liikkeelle, joten vettä olisi saatava enemmän! Vesi sopii muutenkin hyvin tämän XL-S Medical -testin rinnalle, josta kirjoitin toisen blogin puolella tässä postauksessa.

Ajattelin, että kokeilen alkuun laittaa joka ilta tietyn määrän vettä jääkaappiin, jotta pysyn paremmin perillä siitä, kuinka paljon juon. Ensin meinasin vain kirjoittaa juomiseni ylös, mutta sitten ajattelin, että jääkaapista juominen olisi varmasti helpompaa, kun on jotain ihan konkreettista käsillä, ilman mitään kirjoittamisen vaivannäköä. Olen tosiaan todella huono juomaan vettä, usein menee koko päivä juomatta muuta kuin pari hörppyä aamulla lääkkeiden kanssa. En tiedä miksi, mutta minulle harvoin tulee jano. Tämä on todella huono juttu, sillä aineenvaihduntani on ihan tarpeeksi huono muutenkin! Ja tekisi vesi todella hyvää varmasti ihollenikin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Olisiko teillä vinkkejä vedenjuomisen lisäämiseen? Näiden kuvien kiharoihin löytyy muuten poikkeuksellisesti ohje MUTSIS ON -blogista, olen aika väsynyt ja kirjoitin vahingossa sinne puolelle ja huomasin erehdykseni vasta julkaisemisen jälkeen! 😀

Kommentit

17 kommenttia
Avatar

Mä pidän aina jääkaapissa täytettyä vesipulloa, tykkään enempi kylmästä vedestä. Aina kun aukasen jääkaapin, hörppään kunnolla vettä ja täytän heti kun tyhjenee. Jos pulloa ei oo täytettynä, niin huomaan heti et juon paljon vähempi. Mulla ainakin siis toiminut tää erinomaisesti 🙂

Avatar

Itse ostin kivan 1l pullon ja se täytyy saada pari kertaa tyhjäksi päivässä, mukava ottaa mukaan kun on nätti.
Jossain vaiheessa täytin kaksi 1,5l pulloa ja ne piti tyhjentää. Äkkiä siihen tottuu ja sit huomaa kuin on koko ajan jano.
Tsemppiä ☀️

Avatar

Itse lisäsin vedenjuontia noin vuosi sitten kännykkään ladattavalla daily water-sovelluksella 🙂 juon aina kerralla n. 3,5dl ja noin 5-6 kertaa päivässä. Olen huomannut tuon määrän sopivan minulle hyvin. Juon tietysti enemmän jos hikoilen tai liikun normaalia enemmän jne.. Itse tykkään huoneenlämpöisestä vedestä myös enemmän kuin jääkaappikylmästä. Ennen kuin aloitin tämän, niin olin tuskin koskaan ennen juonut paria lasia enempää pelkkää vettä enkä voinut sietää veden mauttomuutta, mutta nyt jo tykkään vedestä ja kroppa kyllä ilmoittaa viimeistään päänsäryllä ( ja tietysti tuo sovellus myös muistuttaa :D) jos on tullut juotua liian vähän. Ja jos tälläinen ”vedenvihaaja” pystyi tähän ni pystyt säkin 🙂

Avatar

Mun kikka juomisen lisäämiseen on kantaa vesipulloa kaikkialle mukana! Jotenkin kun huomaamatta se pullo laukussa aina tyhjenee, kun hörppii aina tylsän hetken tullen! Ja jos oon kotona koko päivän niin pullo hengailee työpöydällä/sohvapöydällä tms nenän edessä! Täyttelen pullon ainakin pari kertaa päivässä, jotta tulee tarpeeksi nestettä! 🙂

Avatar

Veteen jää tosi helposti koukkuun kun pääsee vauhtiin, tässä muutama juttu jotka oon kokenu hyödyllisiks:
– Hanki nätti juomapullo. Tuplasti kivempaa, kun juoda vanhasta vichy-pullosta, jossa etiketti repsottaa…
– Aseta itelles tavote, 3 litraa, 4 litraa? Noi sovellukset on aika hyviä, varsinkin jos juo pullosta ja tietää sen koon. Laskeminen tosi helppoa.
– Lisäile vaikkapa sitruunaviipaleita lillumaan joka aamu juomapulloon, jos maku tympii. Sittenpähän maistuu joltakin.
– Pyydä joku toinen kaveri messiin ja asettakaa palkinto jonka saatte yhdessä lunastaa vaan jos molemmat onnistuu lisäämään vedenjuontia. Leffareissu tai shoppailuiltapäivä toimivat ainakin, jos kieltää kyseiset ennen tavoitteen saavuttamista.

Tsemppiä jatkoon! 🙂

Avatar

Vesipullo joka paikkaan mukaan. Töissä pidän vesipulloa pöydällä ja alkuaikoina päätin, että aamu kymmeneen mennessä olen juonut tuon 0.5l pullon tyhjäksi. Tämän jälkeen täytän pullon ja lounaan jälkeen se on taas tyhjä. Kerran vielä täyttö ja vesi napaan ennen töistä poistumista. Näin tulee työpäivän aikana juotua 1.5L vettä ja koko päivänä n. 2.5L ja vähän enemmän jos reenaa esim. salilla. Tämä määrä tuntuu itselle sopivalta, ei tarvitse juosta jatkuvasti vessassa yms. Liillisestakaan veden juonnista ei ole hyötyä.

Avatar

Itsellä oli yhdessä vaiheessa hälytys puhelimessa että pitäis juoda. Yllättävän nopeesti kroppa tottuu juomaan paljon ja sitten huomaakin jos on jäänyt juominen vähemmälle.
Luin semmoista että janon tunteen voi luulla myös näläksi jolloin napostelee helposti paljon vaikka kroppa oikeesti tarvis vaa nestettä. Kannattaa koittaa siis senkin puolesta juoda paljon jos on napostelunhimo 🙂

Avatar

Heips. Minä tykkään enemmän huoneenlämpöisestä vedestä. Kannu täyteen illalla ja heti aamulla iso lasi kitusiin. Sitruunaa tai vaikka mintun lehtiä makua antamaan. On ollut puhelinsovelluskin. Se toimii kyllä hyvin.

Avatar

Veden juonti sovellus! Ja jos vesi alkaa maistua pahalle, lisää siihen sitruunaviipaleita ja tuoreita basilikanlehtiä.

Avatar

– Kun olen tietokoneella tai katson telkkaria, niin vieressä on täysi lasi vettä (iso lasi, ei mikään 2dl lasi). Tavoite on, että en nouse siitä ylös minnekkään ennen kuin lasi on tyhjä ja jos lasi tyhjenee nopeasti, niin käyn täyttämässä sen ja sama alusta.
– Joka aamu juon yhden lasin vettä tyhjään vatsaan ennen mitään aamupalaa, lääkkeitä tai vitamiineja. Tämä jotenkin itsellä vaikuttaa hyvin vatsantoimintaan yms. !
– Kotoa en lähde minnekkään, ennen kuin olen juonut lasin vettä.
– Aina kun poikkean keittiöön, juon vettä ja etenkin ruuanlaiton yhteydessä on helppo juoda vettä samalla.

En ole koskaan laskenut paljonko juon päivän aikana.. Juon vain joka välissä koko ajan kaikkialla ja se on riittänyt oikein hyvin. Aamusta iltapäivään juon tosi reippaasti vettä, mutta iltaa kohden rajoitan hiukan kun sitten saa juosta vessassa yöllä 😀

Avatar

Aivan ihanat kuvat! Etenki toi alempi<3

Avatar

Aamulla kun herää, niin juo ensimmäisenä lasillinen vettä. Itse suorastaan tunnen heti, kuinka kroppa herää, iho kosteutuu ja silmätkin kirkastuu. Se koukuttaa, kun tuntee kuinka hyvää se tekee keholle.
Aina ennenkuin syöt mitään, juo lasillinen vettä. Voi vähentää myös napostelua, sillä ei joka kerta jaksais juoda sitä vettä ennen jokaista suupalaa. Vaatii itsekuria 🙂 plus toki tämä täyttää hieman vatsaa, joten annoskoko saattaa pysyy vähän pienempänä ja edesauttaa myös siten laihtumista.
Tsemppiä!

Tähän postaukseen liittymättä, mutta mukavaa että olet löytänyt vanhan harrastuksen uudestaan. Hevoset ovat niin ihmeellisiä, sitä ei välttämättä arvaakaan etukäteen kuinka etenkin pääkopalle tekee todella hyvää päästä tallille ja ratsaille. Itse jouduin hätäteurastuttamaan minulla 14 vuotta olleen hevoseni pahan tarhassa sattuneen tapaturman vuoksi, mutta onneksi kavereilla on hevosia joita voi käydä korvan takaa rapsuttelemassa sekä ratsastelemassa. Niin se vain on, kerran heppatyttö; aina heppatyttö. 🙂

Avatar

Olen jostain kuullut, että on olemassa tähän(kin) asiaan jonkinlainen sovellus, joka muistuttaisi tasaisin väliajoin hörpätä pullosta. Nimeä ei ole tiedossa, mutta kannattaa ehkä tsekata Google Store. 🙂

Avatar

Täällä myös yksi vettä juomaton tyyppi! Lopulta päädyin lataamaan puhelimeeni Plant Nanny-sovelluksen ja sen avulla olen veteni saanut juotua. Toki tiedän, että heti jos sovelluksen poistaisin, niin veden juomiseni loppuisi, sillä se ei mitenkään tule minulta luontaisesti. En tunne päivisin janoa myöskään. Jospa tällä sovelluksella vielä malttaisi vuodenkin jatkaa, niin siinä ehkä jonkinlainen pohja vedenjuonnille jäisi.

Avatar

Water drink reminder, ilmainen ja todella helppokäyttöinen!

Avatar

Olen ottanut Kaisa Jaakolan kirjasta vinkin, tavoite on juoda jokaisen ruokailun välissä 0,5 L vettä. Eli juon aamupalan ja lounaan välissä 0,5L, lounaan ja välipalan välissä toisen satsin jne. Itse olin ennen sellainen että en juonut vettä lainkaan, en edes oikein reenatessa ja nykyisin 2 L päivässä menee helposti. Keho ihan erilailla nykyään kaipaa sitä vettä ja ilmoittaa tosiaan janolla tai päänsäryllä jos ei ole muistanut juoda. Muutaman viikon kun tsemppaa niin tästäkin tulee rutiinia 🙂

Avatar

Kylmää vettä on hirmu vaikea juoda. Kannattaa laittaa aina vaikka 0.5l pullo jonnekin keittiön nurkkaan odottamaan ja hörpätä se aina välillä, ja taas täyttää. 🙂 Huoneenlämpöistä vettä voi hyvin juoda isonkin määrän kerralla kun kylmä on tosi vaikee saada alas 😀

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä