Laihdutuksen suurin haaste

2016-05-24

Tämän kuvan laittaminen ahdistaa ja pelottaa. En tunnista tästä itseäni, olenko oikeasti noin iso? Olen miettinyt koko päivän, että uskallanko laittaa sen tänne näytille, mutta tässä se nyt on. Tältä minä näytän ilman vaatteita. Vaatteita, jotka strategisesti peittävät mahdollisimman paljon epävarmuuksia. Olen tässä jo kauemman aikaa yrittänyt laihduttaa, mutta paino on vain noussut. Nyt kuitenkin vihdoin kaikki mielialalääkkeet tuntuvat poistuneen elimistöstä ja turvotuksetkin selkeästi alkavat kadota. Viikon ajan olen sitten laihduttanut aktiivisemmin ja tässä onkin kuuden päivän aikana lähtenyt kaksi kiloa jo. Ja se kyllä tuntuu olossa heti! Ja näkyy kyllä myös, mahasta etenkin on alkanut turvotus helpottaa ja nyt jo huomaan vaatteiden istuvan vähän paremmin.

Nyt kun tämä laihdutus vihdoin sujuu niin aion kirjoittaa siitä myös enemmän tänne. Toivotaan vaan, että tämä hyvin alkanut elintapojen muutos myös jatkuu! Eikä tule taas seinä vastaan. Olen nyt siis yrittänyt vaan vaihtaa kaiken terveellisempään ja lisännyt hyötyliikuntaa. Olen viikon ajan kirjoittanut ylös kaiken mitä syön ja laskenut niistä kalorit. Edelleen yksi suurimpia haasteitani on, etten osaa syödä tarpeeksi ja näin ollen aineenvaihduntani jumittaa. Olen syönyt smoothieita, hedelmiä, kanaa, kasviksia, munia, marjoja, riisikakkuja jne. Aika yksipuolisesti loppujenlopuksi, mutta suurin ongelma on oikeastaan se määrä. Tämän viikon suurin yhden päivän aikana nautittu kalorimäärä oli 900 kaloria. Pienin sitten taas oli 600… Olen kokenut todella vaikeaksi tämän syömisen! Tuntuu, että se on joko epäterveellistä tarpeeksi paljon, tai vähän terveellistä ruokaa. Jotenkin on nyt tosi haastavaa tämä ruoan kanssa tasapainoilu. Mutta tämä syömisten ylös kirjaaminen on ollut tosi hyvä tapa pysyä kartalla siitä, mitä pitäisi tehdä eri tavalla. Siitä pystyy sitten hyvin tarkkailemaan niitä painoon vaikuttavia tekijöitä ja suunnittelemaan ruokavalioon parannuksia. Kirjoitan ylös myös kaiken liikunnan.

Olen nyt yrittänyt pitää sen linjauksen, ettei tämä laihdutus ole mitään totaalikieltäytymistä, vaan enemmänkin kaikkea kohtuudella. Yksi jätski ei haittaa mitään, mutta siitäkin voisi valita sen vähäkalorisimman version. Ostin jätskiautosta ihania smoothiejätskejä, joissa on vain alle 50 kaloria. Ruoan kanssa yritän kuitenkin pitää nollatoleranssin, eli ei roskaruokaa! Saa nähdä kuinka kauan tämä pysyy. Pitäkää kaikki mulle peukkuja, ehkä tällä kertaa vihdoin onnistun!

Kommentit

26 kommenttia
Avatar

Sekä Superdieetin että Unelma itsestä -valmennuksen läpikäyneenä sanottakoon, että Superdieetin avulla lähti 6 kg (63 kg -> 57 kg, eikä oo tähän päivään mennessä tullut yhtään kiloa takaisin, vaikka siitä on jo 2 v), kun taas Unelma itsestä oli vähän sellainen hippimeininki, rakasta itseäs ja läpä läpä 🙂 Hirveen kiva ohjelma, jos on huono itsetunto tai ongelmia itsensä kanssa henkisellä puolella, mutta jos painoa haluaa pois niin kyllä se on Superdieetti, mikä toimii. Eikä edes ollut paha rasti, sen kun söi vaan ruokavalion mukaan, niin koko ajan näki vaan kuinka läski sulaa pois 😀 Nälkä ei ollut ja mies sanoi, että olin koko ajan todella pirteä!

Avatar

Mä näytän täysin samalta. :/

Avatar

Moikka.
Kyllä ne lääkkeet vaikuttavat paljonkin kehonmuutoksiin. Sille ei vaan voi mitään. Hienosti olet yrittänyt ja saanut jo painoa pois. Tee itse smoothiejäde! On hyvää ja tiedät mitä siinä on. Ei turhia sokerita ym. Minä tein eilen mansikoista ja banaanista, laitoin vähän kauraleseitä ja hunajaa. Hyvin on lapsille mennyt…. Ei tartte jätskiautoa odotella!

Avatar

Komppaan Tanjaa ^^ Luonnolliset jutut, mitä kroppa osaa käsitellä, kunniaan 🙂 Tsemppiä! Terkuin Hyvinvointivalmentaja Ansku

Avatar

Vautsi mikä muutos niin pienessä ajassa! Tsemppiä sulle projektiin! Ja Vinkki viitoinen kaloreiden laskemiseen: lataa puhelimeen Fatsecret siinä näkyy suoraan kalorit ja paljon helpompi laskea ne kalorit sovellus on ilmainen, ja toimii todella hyvin!

Avatar

Moikka. Mä kamppailin jonkun aikaa sen kanssa kun paino ei tipu vaikka söin kevyesti ja terveellisesti. Heti kun alko syömään enemmän kuituja, hyviä rasvoja ja monipuolisia proteiinipitoisia tuotteita ei paino enään jämähtänyt. Esimerkiks just kaurapuuroa aamulla, siinä on kuituja ja saa heti aineenvaihdunnan liikkeelle! Joku protsku pitonen juttu kylkeen niin pitää nälän. Ei kannata pelätä vaikka riisin tai pastan syöntiä kuhan se pysyy kohtuudessa, mitä kuitupitosempaa niin sitä paremmin aineenvaihdunta toimii. Perunassa taas ei kaloreita oo niinkään paljoo mutta tärkkelystä on taas niin paljon (sokeria) ettei jatkuvalla syötöllä kannata popsia. Pähkinät, marjat,kuitupitoiset hedelmät on hyviä mutta niissäkin on niin paljon hiilihydraattia (sokeria) että osa välipaloista kannattaa korvata esim. Rahkalla kuin sillä et söis monta banaania 😀 Kauhee selostus mutta tsemppiä laihdutukseen, älä pelkää syödä normaalisti koska ykstoikkosella ruokavaliolla sun keho jää tukkoon! 🙂

Avatar

Sulla on tosi kaunis kroppa 🙂

Avatar

Tsemppiä!! Ja koita lisätä ruokavalioon enempi rasvoja, niillä saa ainakin kalorit nousuun. Ja hiilihydraatteja, esim täysjyväriisiä. Laihduttaminen on hermoja raastavaa, itse yritän myös nyt uudestaan laihduttaa…

Avatar

Suosittelen lämpimästi ostamaan valmennuksen fitfarmilta. Alota vaikka superdieetti simplellä ja siitä voit jatkaa sitten eteenpäin kun opit ensin syömään oikein. Nyt googlaan fitfarm ja ostamaan sitä kautta sulle sopiva valmennus. Mulla kokemusta superdieetistä, fitbelfiesta ja parhaillani oon bikini challenge valmennuksessa. Ihanan helppoo kun joku muu sanoo mitä syön ja kuinka treenaan.

Avatar

Komppaan täysin! Superdieetin läpikäyneenä ja nyt superdieetti plussalla tokavikaa viikkoo ja toimii. Kun on vaan motivoitunu ni tässä ei voi olla onnistumatta 🙂

Avatar

Voi älä tee sitä itsellesi! Tai ainakin googlettele myös niitä negatiivisia kokemuksia fitfarmilta. Meidän työpaikalla kutsutaan tota firmaa vajistehtaaksi 😀 todella paljon ilmenee kilpparin vajaatoimintaa ja muita hormoniongelmia fitfarmin dieettien jälkeen. Sullakin on syömishäiriötaustaa niin ei todellakaan ole järkevä vaihtoehto tollainen tiukka nettivalmennus mikä ei jousta samallatavalla ihmisen elämäntilanteen ja pään tilanteen mukaan kuin esim ihan pt joka NÄKEE sua! Toi Unelma Itsestä valmennus on esim tosi hyvä, siinä keskitytään enemmän siihen sisäiseen hyvinvointiin ja ulkomuoto seuraa perässä! Kun rakastaa itseään ja ajattelee itsestään kauniita asioita niin haluaa tarjota kehollekin parasta mahdollista ravintoa. Kivaa kesää, kyllä se olo lähtee siitä kevenemään:)

Avatar

Oletko lukenut hormonitasapainosta tai kuullut siitä? Hormoneilla on merkittävä vaikutus kaikkeen elimistössä ja esimerkiksi noin matalilla kaloreilla ei hormonitoiminta voi toimia opimaalisesti. Suosittelen lukemaan Kaisa Jaakkolan hormonitasapaino- ja hormonidieettikirjat. Niiden lukeminen avaa paljon, mm. miksi kasvikset ovat tärkeitä joka päiväisessä ruokavaliossa ja mikä merkitys niillä on hormoneihin ja sitä kautta hyvinvointiin ja esim.laihdutukseen 🙂 Kirjoissa myös hyvin kuvataan mitä esim. liian pieni kalorimäärä aiheuttaa hormonitoiminnalle ja sitä kautta koko keholle.

Avatar

Onnistut kyllä! Uskon suhun 🙂 terveellistä ruokaa on kyllä hankala syödä paljon. Kokeileppa tätä herkkua aamupalaksi.. Puuro ja laita puuroon sitä totalin vanilja jauhetta sopii myös ihanasti smoothieeseen. Sitten puuroon mansikoita kun tulee tuoreina ja Kiiwi sekasin. Ihan taivaallisen hyvä yhdistelmä. Toinen herkku on kesäkurpitsa nuudelit ja jauheliha ja siihen mausteita ja tomaattimurskaa..

Avatar

Tsemppiä tulevaan!! Itse tein ryhtiliikkeen myös tässä reilu viikko sitten ja olen saanut painoa pois reilun kilon sekä säännöllisen ateriarytmin ja paremmassa kunnossa olevan ihon! Jään innolla odottamaan tulevia postauksiasi, jotta voin inspiroitua lisää 🙂

Avatar

Moikka! Miusta on ihana lukee siun blogia koska se on niin aito Ruokailusta ja kaloreista sen verran kun tuossa kirjotit et on vajaavaisuutta niin ruokaa voi rikastaa monella tapaa terveellisesti 🙂 puurot tekee maitoon ja käyttää mehukeittoa ja raejuustoa päälle esimerkiksi, ja mun mielestä on ainaki tosi hyvää ja tulee monipuolisesti ravintoaineita. Jos on kiireitä niin vihreät smoothiet protskujauheella ja vaikka hedelmillä on tosi toimivia ja ravitsevia ja niihin saa energia ja proteiinimäärät kohdilleen. Mikään ekspertti en näissä ole ja varmasti on tuttua kauraa nää, mutta ajattelin heittää ajatuksen ilmaan 🙂 älyttömästi tsemppiä siule, you can do it !

Avatar

Mä suosittelen kans fitfarm dieettiä. Helppoo, kun on tarkat ohjeet. Sinunaostaisin esim. Nyt alkuun ph dietin buustaamaan aineenvaihduntaa ym. Itse olin tällä joulukuussa. Turvotus lähti, nesteet 2 kg, ja oli puhdas ja solakka olo. Vaikka en ollu dieetillä kuin 2 vk tarkoitus ei ollutkaan laihduttaa vaan puhdistaa kehoa. Mutta sulle mietin kun laihdutat. Sit ph dieetin jälkeen otat superdieetin? Ph:lla ollessa nälkä oli ihan järkyttävä… yötäpäivää maha kurni. Siinä tosiaan ruokamäärät on naurettavan pieniä. Mutta kehon pitäs puhistua!

Avatar

Hei,

Selailin Indiedaysin blogeja ja törmäsin tähän ja edelliseen kirjoitukseesi. En tiedä mikä tunne kuvailisi parhaiten niitä ajatuksia mitä kirjoituksesi herätti (tämä ja edellinen).. Tiedän itse minkälaista on olla viihtymättä omassa kehossa ja myöskin miten se rajoittaa elämistä, se että ei ole sinut itsensä kanssa vaikuttaa kaikkiin elämän osaalueisiin. En itse ole ikinä ollut ylipainoinen jos mittana käytetään BMI:tä, mutta olen kamppaillut oman ulkonäköni ja niin sanottujen vikojeni kanssa. Ylipaino on epäterveellistä ja hyviä elämäntapoja tulisi suosia (niinkuin itsekin totesit tämän kirjoituksen lopussa). Aloitin itse elämäntaparemontin alkuvuodesta, mikä minun kohdallani tarkoittaa säännöllisesti syömistä ja liikkumista. Oivalsin myöskin aikaisempana ikuisena laihduttajana että terveellistä ja monipuolista ruokaa saa ja tulee syödä! Aikaisemmin söin epäsäännöllisesti ja liian vähän, joka johti siihen että söin sen sijaan herkkuja, leipää, yms välipaloja ruoan sijaan. Nyt syön kunnon aterioita ja välipaloja säännöllisesti joka on muutaman kuukauden aikana johtanut siihen että energiaa riittää enemmän, lihasta on säännöllisen treenin myötä tullut ja olen kiinteytynyt. Pitkä matka minulla on vielä edessäni itseni hyväksymiseen tälläisena kuin olen, mutta olen oivaltanut että uusien elämäntapojen omaksuminen, kehon ja mielen muokkaaminen vie aikaa. Tsemppiä siis sinulle, mielestäni on hyvä että tavoitteenasi on normaalipaino kunhan muistat että painosi ei määrittele sitä kuka olet tai mihin kykenet! Toivottavasti muistat että muutos vaatii malttia ja että et ole liian vaativa itseäsi kohtaan muutoksen aikana.

Avatar

Hei!
Moni on suositellut sinulle fitfarmin diettejä, minulta tulee ihan jättisuositus että osallistut lean in five weeks valmennukseen! Valmennus kestää 5vk ja ihan oikeasti koko elämä muuttuu sen aikana 🙂 ei tarvitse punnita mitään ruokia ja saa syödä itsensä kylläiseksi, pääpaino on nimenomaan siinä että keho ja aineenvaihdunta saadaan taas toimimaan kunnolla – hyviä rasvoja ja puhdasta ruokaa, ei mitään minikaloreita! Itse osallistuin valmennukseen 6kk sitten, enkä ole koskaan voinut paremmin (rasvaprosentti puolittunut, vatsa toimii, iho on huippukunnossa, energiaa on vaikka muille jakaa jne), toimii! Tsemppiä omaan muutokseesi emilia 🙂

Avatar

Suosittelen tiukkaa karppaamista. Ei tarvitse laskea kaloreita tms. sekä voi pitää kerran parissa viikossa jonkun herkuttelupäivän. Paino tippuu silmissä. 🙂

Avatar

Oot mielettömän rohkea mimmi ja saat olla ylpeä itsestäsi miten ihailtavan rohkean esikuvan annat muille!

Avatar

Todella todella vähän syöt 🙁 Huolestuttavan vähän suorastaan. Kannattaa kyllä harkita jotain ravintovalmentajaa tai fitfarmin/vastaavan ruokaohjelmaa edes, koska niissä ruokaa kuitenkin tankataan tasaisesti ja kalorimäärät pysyvät sen verran korkealla, ettei aineenvaihdunta mene aivan lukkoon! Noilla alle 1000 kcal päivilla sotkee oman aineenvaihduntansa ja menee koko keho niin säästöliekille, että siitä saattaa pahimmillaan tulla vuosien kierre kun yrittää saada kropan toimimaan.

Muutoin onnea urakkaan! Huomaa että tulosta on tullut!

Avatar

Moi,

Itse koko elämäni painoni kanssa kampailleena suosittelisin, että palkkaisit/yrittäisit saada itsellesi yhteistyönä ammattitaitoisen pt:n. Nyt syöt aivan liian vähän. Laihduttaessa saat syödä paljonkin, kunhan ruoka on puhdasta. Itsellä kymmenisen kiloa pudotettavaa ja kaloreita menee 1800 päivässä. Syödä saa ja pitää, silti paino putoaa vaikkei kauheasti liikkuisi. Minulle ruokavalion suunnitteli juurikin pt. En lähtisi kikkailemaan alkuunsa omin päin vaan ottaisin ammattilaisen avuksi, etenkin kun on syömishäiriö taustaa. Omalla kohdalla huomannut myös sen, että mieli on saatava kuntoon ennenkuin jaksaa sitoutua elämäntapamuutokseen täysillä. Tsemppiä!

Avatar

Ja lisäyksenä vielä edelliseen..
Itse olen kokeillut kaikki vippaskonstit ja superdieetit. Superilla kiloja kyllä lähti, mutta rymisten tuli myös takaisin. Unohdin kaikki laihdutus valmisteet ja ihmedieetit, oikoteitä ei ole. Se on se naksahdus mikä päässä tulee tapahtua ja kääntää elämäntavat uusiksi ja pysyä niissä.

Avatar

Mä suosittelisin sua kokeilemaan go fat go:ta vaikka kuukauden ajan, mulla on ollut itselläni ihan samoja ongelmia syömisten suhteen mutta tällä dieetillä olen oppinut syömään kunnolla..painoakin on lähtenyt 6kg kuukaudessa ihan normaalipainon sisällä, ihanaa kun ei tarvitse laskea kaloreita ja tulee syötyä usein ja paljon, puhdasta ruokaa 🙂

Avatar

..niin ja tuo go fat go on siis ihan ilmainen, ruokavalio löytyy netistä!

Avatar

Hieman huolettaa tuo sinun päivittäinen kalorimääräsi tietäen sh-menneisyytesi 🙁 Olisiko parempi, että söisit ihan normaalia terveellistä ruokaa salaatin ym. kanssa. Kyllä ihan normaalilla kevyemmälläkin kotiruoalla aivan taatusti tulee enemmän kaloreita kuin tuo 600. Ethän kulta vaan huijaa itseäsi? 🙁

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä