Pääsykokeet, stressi ja laihdutus

Mulla alkaa huomenna pääsykokeet ja odotan niitä innolla, mutta samalla stressaa hirveästi. Stressaan kylläkin vähän outoa asiaa, nimittäin eväitä! Mun on välillä tosi vaikea keskittyä johonkin tiettyyn tehtävään ja stressaantuneena mun ajatukset lähtee harhailemaan, sama juttu käy usein kamppisten kanssa kun deadline painaa niskaan. Tähän ongelmaan mulla auttaakin aina sokeri, lähinnä suklaa. Ihan todistetusti saatan usein monta tuntia pähkäillä jonkun kamppiksen kanssa, kun ajatus ei vaan virtaa, mutta heti kun alan mussuttaa suklaata, teksti alkaa virrata. Suklaa rentouttaa ja auttaa olemaan luova. Viime vuonna hainkin pääsykoe-evääksi pienen irtsaripussin juuri tästä syystä ja tämä kikka toimi loistavasti. Nyt mietinkin, että kumpi on mulle tärkeämpää. Tämä laihdutus, vai pääsykokeissa onnistuminen? En pety, jos en pääse tänä vuonna kouluun, koska en odotakaan pääseväni. Kilpailu on todella kovaa ja alalle vaikea päätä. Mutta tahtoisin ihan hirveästi päästä kuitenkin ensimmäisestä päivästä jatkoon, jotta saan osallistua pääsykokeisiin kaikki kolme päivää ja saan kokemusta ensi vuotta varten. Jos sitten ensi vuonna jo pääsisi kouluun. Oon nyt tehnyt niin paljon töitä tämän eteen, että lopettaisin stressisyömisen niin en tahtoisi ottaa sitä riskiä, että sitten en pääsykokeiden jälkeen enää pystykään lopettamaan sitä. Mutta toisaalta, kuinka paljon ärsyttää, jos pääsykokeet menee sitten sen takia perseelleen, etten pysty keskittymään, kun kärsin kamalista sokerivieroitusoireista 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Äääää. Mitä te tekisitte?

Kommentit

15 kommenttia
Avatar

Mikä on tuo juoma kuvassa?

Avatar

Miten olis joku terveellisempi naposteltava? Itellä ollu mukana esim. Viinirypäleitä ja muitakin hedelmiä valmiiks pilkottuna kippoon ja sit pähkinöitä 🙂 ainaki itellä on toiminu hyvin, vaikka itekin oon aikamoinen sokeri hiiri 😀

Avatar

Hei! Onnittelut kun oot pääsemässä eroon stressisyönnistä 🙂 itse ajattelisin että älä pilaa saavutuksiasi päösykoe stressin takia, sillä laihtuminen tuo sinulle varmasti kokonaisvaltaisesti paremman olon henkisesti ja fyysisesti pitemmäksi ajaksi kuin pääsykoe. Mutta toisaalta eihän yksi pieni suklaan syönti haittaa, kunhan se on pieni, eikä missään nimessä jää sitten päälle, olethan siitä varma. Jos ottaisit vaikka vain yhden suklaapatukan, auttaisiko se ? Tai vaihtoehtoisesti esim oatlyn suklaakaura juoma ? Ovat oikein täyteläisiä ja auttavat makean himoon 🙂 tsemppiä !

Avatar

Heippa!
Ideoita evääksi :
– jogurtilla kuorrutetut pähkinät
-kuivatut hedelmät
-proteiinipatukka
-valmiiks kuorittuja + pilkottuja tuoreita hedelmiä
-raakasuklaa (niistä tehdyt keksitkin esim.)
– vaahtokarkit :–D niin makeita että ei voi montaa syyä mut sokeria löytyy !

Mulla on kans sama et jos joutuu isompia kouluhommia väsää niin aina tarvii jotai hyvää siihen kylkeen ja sit ajatus virtaa ! Kuivatut hedelmät ja kuorrutetut pähkinät on mun suosikki ja tumma suklaa:)

Avatar

Nappaa mukaan jotain, missä on sokeria/kaakaota mutta vain hieman ja sopisi välipalaksi. En tiedä lieneekö vaikka proteiinipatukoista tai kaakaomuroista mihinkään?

Avatar

Mä suosittelisin nax -proteiinipatukoita, ite en meinaan voi sietää protskupatukoita mut noi nax patukat on taivaallisia. Sisältää n. 78%suklaata jos en väärin muista

Avatar

Meinasin just tulla sanomaan samaa! Nax patukat vois olla hyvä ns. Välimuoto tähän hätään. Niissäkin on sokeria eikä ne mitään terveellisiä oo mutta parempi vaihtoehto ainakin kun karkki, ainakin henkisesti vois tuntua paremmalta ettei ns. Sortuis siihen tuttuun stressinlievittäjään josta yrittää päästä eroon 🙂 Ite en ehkä tässä tilanteessa turvautuis karkkiin koska vaikkei yks karkkipussi vakavaa ookkaan niin tässä on kyse ehkä enemmän just siitä henkisestä valinnasta ja uusien stressin helpottajien löytämisestä 🙂 jos oisin sä niin ottaisin just jonku protskupatukan tms!

Avatar

Ehdottomasti raakasuklaa. Aivot saa hyviä rasvoja, se on hyvää ja terveellistäkin pienissä määrin. Ota sitä siis, pliis 🙂 tsemppiä!!!

Avatar

Söisin irtiksiä hyvin omintunnoin, ja loppupäivän sit toooosi terveellisesti ja kevyesti! Mun mielestä ne pääsykokeet on tärkeemmät kun yhden päivän laihisonnistuminen 😉

Avatar

Itse olen päässyt sisälle yhteen vaativimmista yliopisto-aloista ja tiedän kuinka vaativa ja hankala tilanne pääsykoe on. Siksi suosittelisin sinua tekemään kaikki mitä voit sen tilanteen helpottamiseksi. Jos se on suklaa niin silloin syöt suklaata. Elämän mittakaavassa näillä pääsykoesuklailla ei ole mitään merkitystä. Ehkä kannattaa vaan sopia itsensä kanssa tarkasti että kun pääsykoesalista kävelee ulos niin suklaat lentää suoraan roskiin ja se oli siinä 🙂

Avatar

Osta nix patukka 🙂 se on taivaallisen hyvä!! Ymmärrän yskäsi.. mieti itsesi voittamisena ja elämäntapa muutoksena. Mulla on ollu sellanen sokeri koukku ja huomas just stressin lähetessä että suklaa uppois. Nyt 9pv ollu ilman mitään lisättyä sokeria ja en aloittanut sitä mitenkään että pakko kun ei ole paino ongelmaa mutta aattelin et viikolla en syö viikonloppuna voi. Tuolla on yks avattu suklaalevykin muttei tee enää ees mieli. Herkuiksi oon valinnut mansikoita, Kiiwi, nektariinejä ja viinirypäleitä. Olo on ihan mahtava että en nyt ainakaan hetkeen herkuttele mutta en aio pakonomaisesti vältelläkkään. Tsemppiä kovasti pääsykokeisiin!

Avatar

Niinkuin aikaisemmissa kommenteissa onkin, terveellisempi naposteltava on varmasti hyvä idea 🙂 Mun on kanssa pakko napostella samalla jos luen esim. tentteihin, ja pääsykokeissa mulla oli kamala kasa syötävää mukana 🙂 Mut luulen, että oikeesti sillä ei loppujen lopuks oo mitenkään ihan hirveästi väliä, mitä se naposteltava oikein on.

Avatar

Hyvällä omalla tunnolla vaan mukaan irtokarkkia ja suklaata jos ne auttavat keskittymään! Teet vaan tiukan päätöksen että se on vain se yksi päivä. Pääsykokeet ovat paljon tärkeämmät kuin laihdutus, eikä se laihdutus kaadu yhteen herkkupäivään. Tsemppiä, toivottavasti pääset kouluun! 🙂

Avatar

Sokeria mukaan vaan! Pääsykokeet on tosi iso juttu ja voit päästäkin kouluun! Huonoa hukata koko vuoden mahdollisuus tollasen takia. Esim rasiaan pähkinöitä ja suklaanpaloja ja vaikka jotain hedelmää vielä mukaan. Ei sitä tarvii varmaan pelkkää sokeria syödä, mutta miksi kiusata itseään ja jättää se kokonaan pois. Uskon kyllä, että sen jälkeen pääset takaisin ruotuun muutaman päivän päästä, kun jää hyvä mieli pääsykokeissa onnistumisesta 🙂 Tsemppiä!

Avatar

Kipasepa hakemaan esim. Punnitse&Säästä -kaupasta kuivattuja mansikoita ja ananaksia. Sieltä saa myös jo sitä edellä mainittua raakasuklaata. 🙂
Tavalliseen suklaaseen en koskisi juurikin sen takia, ettei jää putki päälle. Nimim. kokemusta on.

Tsemppiä kokeisiin!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä