NOLLAKUNNOSTA JUOKSIJAKSI HELPOILLA TREENEILLÄ

Kaupallinen yhteistyö

Pro bono -yhteistyö Juoksuklubin kanssa 
#otavamediavälittää

Mukana ilmainen kokeilu ja alennuskoodi!

Vielä helmikuussa minä kuumeisesti mietin, että mille kuntosalille nyt kannattaisi liittyä, koska jotain on tehtävä. Raskauskilot ovat todella tiukassa ja imetyksen takia kroppa ei halua luopua grammastakaan. Imetystä en halua lopettaa, enkä voi enää enempää vähentää kaloreita ja hiilareita, ettei maidontulo ehdy, joten tässä kohtaa paras ratkaisu on löytää tehokkaampi liikuntamuoto kuin kevyt kävely koiran ja vaunujen kanssa. Koronatilanteen edetessä kuitenkin hylkäsin ajatuksen kuntosalista ja lässähdin sohvalle odottelemaan parempiä päiviä. Muutaman viikon jälkeen kuitenkin tuli seinä vastaan ja päätin, että nyt on pakko keksiä jotain muuta.

Mulla on hurjan paljon pudotettavaa ja olen ihan rapakunnossa. Hengästyn ihan jo kävelystä ja lihaskunto on nollissa. Ja kuten kuvista näkee niin en mahdu edes mihinkään treenivaatteisiini! Minulla on vain nämä yhdet trikoot, jotka venyvät tarpeeksi, että mahtuvat päälle, mutta muuten treenivarustukseeni kuuluvat lämpimämpiä kelejä odotellessa vielä neuletakki ja kaulahuivi. En siis koe olevani nyt kovin urheilullinen, vaan lähinnä yritän vain tehdä ihan mitä tahansa, että kunto tästä pikkuhiljaa nousisi ja voisin alkaa pukeutua parempiin vaatteisiin ja treenata monipuolisemmin. Tässä kunnossa ei siis todellakaan tullut mieleenkään, että kun nyt en pääse kuntosalille aloittamaan lempeällä tahdilla ja kevyillä painoilla, niin voisinkin alkaa juosta. Eihän juokseminen sovi rapakuntoisille! Mutta sitten kuulin Juoksuklubista.

En ole ikinä rakastanut juoksemista, mutta nuorempana kävin kyllä ahkeraan lenkillä ja lopulta onnistuin pääsemään sellaiseen mielentilaan, että heräsin jopa aamulla ennen koulua juoksemaan. Siitä on kuitenkin vuosia aikaa ja tässä välissä on ollut kaksi polvileikkausta, kolme synnytystä ja välilevytyrä. Nuorena olin tosi hyvässä kunnossa, kun minulla oli paljon harrastuksia ja vielä niiden lisäksi sitten lenkkeilin, nyt sitten taas olen ihan surkeaakin surkeammassa kunnossa. Olin siis jo vuosia sitten luovuttanut sen suhteen, että minusta enää ikinä tulisi juoksija. Vaikka vielä toisen lapsen jälkeenkin treenasin ahkeraan kuntosalilla ja minulla oli hyvä lihaskunto, en enää päässyt juoksemiseen kiinni. Lihaskunto oli hyvä, mutta aerobinen ei onnistunut. Tämä on tosi harmillista, koska juokseminenhan on ihan paras mahdollinen harrastus! Etenkin nyt korona-aikana. Juoksemaan voi mennä milloin vaan, mukaan voi ottaa koiran tai lastenrattaat ja voit makusi mukaan nauttia tutusta lenkkireitistä tai vaihdella suuntaa joka kerta. Mutta miten se juokseminen oikein aloitetaan?

Tällaisella juoksunoviisilla ei ollut aavistustakaan siitä, miten ja mitä kannattaa tehdä, enkä olisi itsekseni edes lähtenyt yrittämään, mutta Juoksuklubin Starttikurssin avulla jopa minä innostuin aloittamaan juoksutreenit. Ja olen tosi innoissani! Juoksuklubi on Marathon Trainer -juoksuvalmentaja Saija Huhtiniemen liikuntavalmennusyritys, johon korona iski, kuten tuhansiin muihinkin pienyrityksiin. Juoksuklubi tarjoaa liikuntavalmennusta, myyntikoulutuksia ja -opastuksia, jotka nyt ovat koko keväältä peruuntuneet, joten jotain piti keksiä tilalle. Ja pian sitten syntyikin täydellinen tuote korona-aikaan, nimittäin podcast-muodossa toimiva juoksuvalmennus!

Saija on ohjannut vuodesta 2011 satoja juoksijoita erilaisilla taustoilla; olit sitten maratoonari tai vasta-aloittaja, Juoksuklubi sopii sinulle. Saijan valmennusideologian ytimessä on ajatus siitä, että jos treenaaminen on kamalaa, sitä ei jaksa kauaa. Joten juoksutreeneissäkin panostetaan hyvään fiilikseen, maltilliseen aloitukseen ja siitä nousujohteiseen kehitykseen, jotta motivaatio säilyy ja vältetään turhia rasitusvammoja. Ammattilaisen ohjeilla juoksutreenistä jää hyvä fiilis jopa minun kaltaiselleni tyhjästä aloittajalle. Juoksuvalmennuksen tavoitteena on saada juoksusta vaikka koko elämän kestävä harrastus, joka Saijan sanojen mukaan tuo myös iloa, eikä maitohappoja ja veren makua suuhun. Juoksuklubin tavoitteena on todistaa, että juoksu sopii kaikille, ja starttikurssin vasta aloittaneena uskaltaisin jo sanoa, että hyvin toimii!

Mulle juoksemisessa on huonon kunnon lisäksi vaikeinta juuri se, että kyllästyn siihen hommaan, kun en tiedä, mikä juuri toimisi parhaiten. Personal trainer -treenaaminen on aina sopinut mulle tosi hyvin ja siinä saa eniten irti, joten Starttikurssi on mulle täydellinen keino aloittaa uusi harrastus! Saan itse päättää aikataulun, mutta saan silti etänä mukaan sen oman valmentajan. Suurin haaste tässä on nyt muistaa ladata mun langattomat treenikuulokkeet, sillä nämä kuvien perusnapit pysyvät aika huonosti mukana.

Juoksuklubin audiotreeneistä löytyy nyt Starttikurssi, Jatkokurssi ja Treenipaketti. Aloittelijalle tai pitkän tauon jälkeen harrastusta jatkavalle sopivaan starttikurssiin kuuluu 30 juoksutreeniä ja viikottaiset kehonhuolto- ja lihaskuntoharjoitukset. Kurssin aloittaaksesi sinun ei tarvitse jaksaa juosta metriäkään! Jos taas jaksat juosta jo hyvin 30 minuutin lenkkejä, sinulle voi sopia paremmin Jatkokurssi tai Treenipaketti. Starttikurssi on omaan tahtiin suoritettava 10 viikon kurssi, joka aloitetaan juoksun ja kävelyn vuorottelulla, ja kurssin päätteeksi juostaan 5 kilometrin lenkki. Starttikurssiin kuuluu myös tekniikkaharjoituksia, intervalleja ja muita monipuolisen juoksuharjoittelun tärkeitä harjoituksia. Audiojuoksutreenien lisäksi saat lihaskuntoa vahvistavat oheistreenit ja palautumista edistävät kehonhuoltotreenit videomuodossa.

Juoksuklubin audiotreenit ovat ihana yhdistelmä lempeää, motivoivaa valmennusta ja treeniin sopivaa musiikkia. Äänikirjojen kuuntelijat tietävät, että lukijan äänellä on merkitystä ja sama juttu on näissä treeneissä! Saijalla onkin täydellisesti audiotreeneihin sopiva ääni ja puhetyyli, joka kannustaa jo itsessään jaksamaan ja kehittymään. Tällaisena huonokuntoisena ihmisenä ainakin itse kaipaan tsemppausta ja motivointia, jonka pitää olla sen verran tiukkaa, etten luovuta, mutta samalla se valmennus ei saa herättää epäonnistumisen pelkoa ja pettymystä. Mun mielestä nämä kaikki kaipaamani ominaisuudet yhdistyvät Juoksuklubin treeneissä mahtavaksi paketiksi, joka valaa uskoa, että vielä jonain päivänä minä juoksen säännöllisesti niitä vähintään viiden kilsan lenkkejä!

Jos sinäkin haluaisit oppia juoksemaan, kaipaat harrastusta, jota voit tehdä oman aikataulun mukaan, mutta kuitenkin valmentajan ohjeistuksella, ja haluat vielä tukea koronaviruksesta kärsinyttä pienyritystä, on Juoksuklubin Starttikurssi täydellinen juuri sinulle!

Starttikurssin hinta on nyt pilottivaiheessa 79€ (normaalisti 99€), mutta koodilla Mutsison saat vielä 10€ alennusta kurssin hinnasta! Alennuksen saat kurssia ostaessasi, kun syötät koodin tilauslomakkeelle. Täältä voit lukea tarkemmin Starttikurssin sisällöstä ja ilmoittautumisesta.

Starttikurssin osallistujana pääset myös halutessasi suljettuun Facebook -ryhmään, jossa saat vertaistukea ja voit keskustella juoksemisesta ja kysellä vinkkejä harrastukseen.

Jos taas vielä mietit, että millaista tämä juoksuvalmennus oikein mahtaa olla ja sopiiko se sinulle (varmasti sopii!), niin täältä saat yhden maksuttoman kokeilutreenin, jota testaamalla saat vähän makua Starttikurssin sisällöstä. Laitahan siis jo lenkkarit jalkaan ja napit korviin, ja sitten vain juoksemaan!

Kommentit

9 kommenttia
Avatar

Jos et tiennyt zizzi myy treenipöksyjä ja vaatteita plussa koon naisille. Tsemppiä treeniin ja painon pudotukseen.

Avatar

Kuvailet tekstissä itseäsi kovin armottomasti.
Ihan turhaan.
Samalla kuvailusi paljastaa mielestäni hienosti sen kuvan, jollaiseksi tässä päivässä miellämmi liikunnan harrastajan:
Nuoria, lihaksikkaita, paidattomia miehiä
sekä
Trikoisiin ja toppeihin pukeutuneita nuoria naisia.

Ihan oikeasti liikuntaa harrastavat kaiken ikäiset ja kokoiset ihmiset. Menneillä saavutuksilla tai nykyisellä tasolla ei ole mitään merkitystä. On vain tämä päivä ja tämän päivän tahto ja suoritus. Muiden mielipiteillä ei kannata päätään vaivata.

Kun katselemme kauniita ihmisiä kuvissaan saleilla tai lenkkipoluilla, unohdamme äkkiä esimerkiksi keski-ikäiset ja seniorit, jotka hiihtävät, vesijuoksevat tai käyvät salilla ihan yhtä lailla, kuin nuoremmatkin. He eivät juuri postaile kuvia tai kirjoittele treeniblogeja, joten unohdamme heidän olevan olemassakaan. Kuitenkin suurin osa liikkujista on jotain muuta kuin ne ”kiiltokuvat”, joihin tunnut itseänikin vertaavan.

Kerta viikossa on liikkumattomalle ihmiselle sadan prosentin lisäys liikuntaa viikossa. Ei sinustakaan tarvitse tulla maratoonaria, ei uuden elämäntavan lähettilästä. Kaupassa käyminen polkupyörällä auton sijaan, portaat ylös hissin sijaan, geokätkölle lasten kanssa. Kaunis ja armollinen katse peiliin: riitän kyllä.

Avatar

A-MEN!! Kannattaisi todellakin kehittää ennen kaikkea itsetuntoaan, että osaisi rakastaa tai ainakin hyväksyä itsensä ja muut sellaisina kuin ollaan. Olisi elämä paljon mukavampaa ja helpompaa, voisi nauttia tästä hetkestä, ostaa kivoja vaatteita itselleen siinä koossa/muodossa kuin nyt on, eikä ”sitku..”

Avatar

Mulle ei kyllä tullut tästä tekstistä ollenkaan sellainen fiilis että Emilia ei nauttis elämästä tällä hetkellä tai että haaveilis vaan jostain timmistä kropasta. Mielestäni Emilia haluaa päästä raskauskiloista eroon ja saada taas intoa juosta ja samalla vähän kohottaa kuntoa. Terveyden kannalta on erittäin suositeltavaakin että jokainen ihminen pyrkisi liiallisesta ylipainosta eroon ja saisi riittävän lihaskunnon ihan jo vanhuutta ajatellen. Mitä parempi lihaskunto nuorena, sitä parempi toimintakyky vanhana.

Emiliahan nimenomaan haaveili että voisi taas joskus juosta 5 km lenkkejä, eihän hän tässä aikonutkaan ryhtyä maratoonariksi. Ei oo kerta viikkoon aloittelijalle mikään hurjan rankka aloitus. Eipä sitä paljon vähemmästä voi aloittaa 😅

Tsemppiä Emilia liikkumiseen! Ilon ja armollisuuden kautta niin hyvä tulee 😊 mä uskon, että joskus vielä juokset niitä 5 km lenkkejä. Itse olen myös pitkän tauon jälkeen päässyt taas juoksemiseen kiinni ja on kyllä parasta terapiaa kun pääsee metsäpoluille hölkkäämään!

Avatar

Hei! Ihanan rehellinen postaus! Hienoa, että haluat harrastaa liikuntaa! Se antaa voimia ja hyvää mieltä. Ja jaksaa paremmin nostella lasta ym. Ei se tarkoita jos on alkamassa harrastaa juoksua, että katsoisi vaan niitä bikiniasuisia juoksijoita. Juosta voi myös puhtaasti omasta ilosta ja hyvän olon takia. Se vaan on tosi asia, että jos aikoo syödä entiseen tahtiin, muutaman rapun nousu ei auta. Hienoa, että näin avoimesti kirjoitat, tsemppiä harjoitteluun!! Vähänkin on parempi kuin ei yhtään.

Avatar

Selkä- ja polvivaivaisena vinkkaan että reipas kävely on myös hyvää liikuntaa.

Avatar

Hei ja kiitos tästä postauksesta!

Olen jo hetken aikaan pohtinut miten aloittaa taas vuoden tauolla ollut juoksu harrastus. Tämä voisi olla erittäin hyvä keino,ja olisi mukava myös samalla tukea kotimaista yrittäjää. Toivottavasti tekisit lisää postauksia liittyen omien treenien sujumiseen ja painonpudotukseen😊 Jokainen saa olla juuri sen kokoinen missä itsensä hyväksi tuntee,muistetaan kaikki se!

Avatar

” Ei oo kerta viikkoon aloittelijalle mikään hurjan rankka aloitus. Eipä sitä paljon vähemmästä voi aloittaa 😅”

On se.
Hänelle, joka on tottunut harrastamaan liikuntaa, on ihan luonnollista heittää kassi olalle, pukea treenivaatteet päälle ja mennä liikkumaan.
Aloittajalle sen saman liikuntapaikan kynnyksen yli astuminen voi olla suuren henkisen kynnyksen takana. Vaikka vain kerran viikossa.

Ei vain tule lähdettyä. On aina jotain muuta tai ei vaan jaksa.
Eikä oikein tiedä edes, mitä ja miten ja kuinka paljon.

Voin käsitöiden harrastajana sanoa, että ei kuule ole temppu eikä mikään neuloa pari villasukkia yhdessä illassa. En kuitenkaan sano aloittelijalle niin, sillä tiedostan, että toisinaan yksikin valmis sukka voi olla kuukausien työn takana.

Mittakaavoja kun on niin monia.

Avatar

Hei. Miten saan tuon ale koodin lunastettua ja kauan se on voimassa? Tuli jo maksu vaihde eikä missään lukenut syötä alekoodia..

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi