IHANA RAVINTOLA NOOA JA BOOMEREIDEN PUUTTUVAT KÄYTÖSTAVAT

Heti ensimmäiseksi todettava, että on kyllä aivan uskomatonta, mitä kaikkea ravintolatyöntekijät joutuvat sietämään. Sen lisäksi, että koronatoimenpiteet tietenkin vaikuttavat työskentelyyn, on heillä edelleen jaksettavana kaikki normaalit ongelmat, joita mekin eilen illallisella pääsimme todistamaan. Ravintola Nooa joutui kurjan tilanteen keskelle, mutta hoiti kaiken hienosti.

Meillä on menossa Topiaksen kanssa kauan odotettu vapaa viikonloppu, kun lapset ovat mukkilassa yökylässä ja saamme nauttia omasta ajasta. Eilen oltiin varattu pöytä Nooasta ja nautittiin siellä ihana maistelumenu. Viisi herkullista ruokalajia, jotka olivat kaikki sellaisia juttuja, mitä ei osattaisi ehkä listalta itse tilata, kun tulee aina pitäydyttyä tutussa, mutta kaikki uudet maut olivat mahtavia. Maistelumenuissa on mun mielestä juuri tämä parasta, että pääset kokeilemaan kaikkea uutta, kun laadukkaassa ravintolassa voi luottaa, että kaikki on varmasti herkullista.

Ravintola Nooa ja sen henkilökunta on täyttä kultaa

Nooassa oli tosi miellyttävä miljöö, hyvää ruokaa ja ennenkaikkea erinomaista palvelua. Mua oikein harmitti, kun maksun jälkeen tajusin, että siinä ei pystynyt itse lisäämään tippiä korttimaksun summaan, eikä meillä mitään käteistäkään ollut jätettäväksi. Mutta kehuttiin kyllä vuolaasti meidän iltaa ja toivottavasti se ainakin lämmitti mieltä, ja ehkä nämäkin kehut vielä löytävät perille! Vaikka Suomessa ei ole tippikulttuuria, annan aina mielelläni hyvästä palvelusta tippiä, kun korttimaksuissa on joskus se mahdollisuus itse lisätä siihen haluamansa summa.

Meidän iltaa varjosti vain yksi inhottava tekijä, joka ei mitenkään johtunut ravintolasta. Nooa jakautuu suunnilleen kahteen osaan, pääsaliin ja toiseen pienempään saliin. Meidän pöytä oli tässä pienemmässä salissa, jossa ruokaili meidän lisäksi kolme pientä seuruetta ja yksi iso pikkujouluporukka. Ensinnäkin musta on vähän kyseenalaista järjestää pikkujouluja tällä hetkellä, kun tuossa porukassa ei mitenkään toteutu mitkään varotoimenpiteet. Toiseksi, tällä kyseisellä porukalla ei ollut minkäänlaisia käytöstapoja ja heidän juhlistaan kärsivät muiden asiakkaiden lisäksi myös henkilökunnan jäsenet.

Suuren ikäluokan käytökseen on vaikeampaa puuttua

Tämä pikkujouluporukka oli ilmeisesti joistakin jutuista päätellen päiväkodin henkilökuntaa. Toiset heistä selvästi häpesivät toisten käytöstä, joten en halua yleistää, mutta kun osa porukasta ei osaa käyttäytyä, eivätkä porukan muut jäsenet yhtään yritä hillitä heitä, jää koko porukasta paha maku. Sanon vaan, että ne pahimmat häiriköitsijät olivat juuri tätä boomer -ikäluokkaa, eli suuren ikäluokan jäseniä. Ja mietittiin illallisen jälkeen Topiaksen kanssa, että miten tältä ikäluokalta niin usein puuttuukaan kaikki käytöstavat? Aina valitetaan nuorten käytöstavoista, vaikka ainakin meidän kokemusten mukaan 80% kaikista huonon käytöksen takia ongelmia aiheuttavista ihmisistä ovat etenkin 50-70 -vuotiaita.

Näitä esimerkkejä tulee vastaan etenkin, kun ihmiset ovat juoneet, mutta valitettavasti ihan selvänäkin. Ja suurimpana erona on se, että vaikka nuoremmatkin porukat tietenkin villiintyvät ja esimerkiksi metelöivät liikaa, he osaavat aina ottaa palautteen vastaan, pahoittelevat ja parantavat heti tapojaan. Kun taas nämä ihanat baby boomerit eivät kykene varmaan sitten nuoremmiltaan ottamaan palautetta vastaan. Olipa kyse sitten kassajonossa etuilusta, laivan hyttikäytävällä riehumisesta tai koiran hyökkäämisestä toisen koiran kimppuun, 99% meidän kokemuksissamme nuoremmat ihmiset ovat pahoillaan ja kykenevät keskustelemaan, kun taas boomerit suuttuvat ja alkavat riehua.

ravintola nooa

Ison porukan riehuminen pilaa muiden illan

Tämä kyseinen pikkujouluporukka piti aivan äärettömän kovaa meteliä, kiljui täysillä, yritti pakottaa koko salin hiljentymään, että he voisivat pitää puheita, lauloi surkeita humalaisia lauluja ja huuteli pöydän päästä toiseen kaikkea järjetöntä. Henkilökunta joutui puuttumaan heidän käytökseensä useaan otteeseen, muut asiakkaat alkoivat valittaa, seurueita jouduttiin siirtämään toiseen saliin, mutta mikään ei auttanut. Kun henkilökunta jatkuvasti yritti huomauttaa tätä porukkaa, että heidän pitää huomioida muut asiakkaat, he alkoivat haukkua ja pilkata henkilökuntaa ja meitä muita asiakkaita. Yksi seurue pyysi itse siirtoa toiseen saliin, yksi lähti kokonaan ja meitä lopulta pyydettiin siirtymään, koska tämä pikkujouluporukka ei suostunut lähtemään, vaikka heidän varauksensa oli jo loppunut, ja henkilökunta joutui siirtelemään muita pöytiä yhteen, jotta seuraavat mahtuvat saliin.

Koska meitä muita jouduttiin siirtämään toiseen saliin, jouduttiin ottamaan käyttöön pöytiä, jotka oli koronan takia pidetty tyhjinä. Kun tarjoilija tuli kovasti pahoitellen kysymään meiltä, että voisimmeko millään siirtyä toiseen saliin tämän toisen seurueen takia, vastasimme vain kovaan ääneen, että siirrymme erittäin mielellämme, jotta voimme nauttia loppuillasta ilman häiriköintiä. Viereiseen pöytään jäi vielä yksi pariskunta erittäin kärsivän näköisenä ja totesin heille, että ehkä toiselta puolelta löytyy vielä teillekin tilaa ja he vastasivat, että toivottavasti, sillä ihan käsittämätöntä tämä käytös.

Ystävällinen henkilökunta pelasti illan

Toisella puolella saatiin sitten nauttia viimeisestä ruokalajista rauhassa. Tottakai ravintolassa oli kova meteli, mutta sen tasaisen taustamelun yli sentään kuulee toisen äänen. Tämän porukan vieressä istuessamme emme pystyneet keskustelemaan ollenkaan, kun emme kuulleet yhtään mitään. Tarjoilija vielä lopuksi pahoitteli hirveästi tätä häiriötä ja kertoi, että tälle porukalla oltiin tarjottu kabinettia, jotta he saisivat rauhassa juhlia, mutta he halusivat väkisin olla tavallisessa salissa. Kabinetissa voitte tehdä mitä lystäätte, mutta jos haluatte tulla syömään saliin, täytyy muut ihmiset ottaa huomioon. Tosi kiva oli meidän kaikkien pariskuntien olla siellä rauhallisella illallisella, kun ei edes pysty puhumaan toiselle ja samalla joutuu kuuntelemaan, kuinka aikuiset ihmiset pilkkaavat meitä ”mielensäpahoittajia” ja haukkuvat henkilökuntaa, kun he joutuivat heitä koko ajan ojentamaan. Henkilökunta oli aivan loppu ja äärettömän ärsyyntynyttä ja voin vain ihmetellä, miten he jaksoivat siitä huolimatta olla tällekin porukalla ammattimaisia ja ystävällisiä. Musta ei ikinä olisi tähän ammattiin!

Nooassa oltiin ihan äärettömän ystävällisiä ja ihan pyytämättä meidän laskusta oli vielä hyvitetty kaikki juotavat ja annettu ruoasta 20 prosentin alennus. Tämä kyllä ehdottomasti korvasi kaiken häiriön, vaikka se ei heidän vikansa ollut. Mutta oltiin tosi kiitollisia ja iloisia tästä huomioinnista, ja aiotaan ihan ehdottomasti mennä uudestaan! Ja suosittelen kyllä kaikille, etenkin maistelumenua!

ravintola nooa

Ok boomer

Ravintolasta lähtiessämme osa tästä pikkujouluporukasta oli jäänyt ulkopuolelle tupakoimaan. Ohitimme heidät keskenämme kaikkea muuta jutellen ja etenimme autolle hitaasti Topiaksen kulkiessa kepeillä katkenneen akillesjänteen ja murtuneen varpaan kanssa. Siinä suojatietä ylittäessämme Topias kuuli, kuinka tämä porukan pahin häirikkö alkoi huutelemaan, että tuolla menee noi mielensäpahoittajat, ja Topiaksellakin meni raja yli ja oli pakko vastata, että koita nyt päästä yli, aikuinen ihminen. Ja hänen reaktio oli sitten alkaa pilkata vaikeasti liikkuvaa Topiasta hänen hitaasta tahdistaan! Ihan käsittämätöntä.

Oltiin koko loppuilta niin vihaisia ja vielä sängyssäkin juteltiin, että olisi niin paljon tehnyt mieli laskeutua samalle tasolla ja sanoa vaikka mitä. Hillittiin itsemme ja yritettiin olla aikuisia, mutta hitto että vieläkin ärsyttää toi käytös. Turha siihen toisaalta on puuttua, kun jos ei edes henkilökunnan jatkuvat huomautukset käytöstavoista tee mitään, ei meidän puuttumisestamme olisi tullut ainakaan mitään hyvää. Jää vain tällaisissa tilanteissa aina jälkikäteen ärsyttämään kaikki, mitä olisi voinut sanoa ja tehdä.

Mihin jäävät suuren ikäluokan käytöstavat?

En kyllä ymmärrä, mikä tässä ikäluokassa on, että niin moni unohtaa ne käytöstavat aivan täysin, eikä ole kykenevä ottamaan minkäänlaista palautetta omasta käytöksestään. En halua yleistää, eivät todellakaan kaikki tämän ikäiset ole samanlaisia! Mutta näistä inhottavista ihmisistä vaan aika moni kuuluu juuri tähän suureen ikäluokkaan. Sääliksi kävi tästä porukasta myös heitä, jotka selvästi häpesivät toisten käytöstä, mutta vastaavaisuuden varalle sanoisin, että kyllä ystävienkin huonoon käytökseen kuuluu puuttua. Itse ainakin puutun, ja jos ystävyys ei kestä sitä, sellainen ei ole mikään ystävä. Toisaalta puutun kaikkeen huonoon käytökseen myös esimerkiksi sukulaisten kanssa ja tiedän sen tunteen, kun oman puuttumisen takia jää ulkopuoliseksi ja muiden vihan kohteeksi, joten ymmärrän myös haluttomuutta ottaa kantaa ja saada muiden vihat niskaan esimerkiksi työyhteisössä.

Tosi inhottavia tilanteita tällaiset kaikenkaikkiaan.

Lue lisää

Näitä on pakko saada heti synnytyksen jälkeen

Unelmien hääkakku check

 

Kommentit

15 kommenttia
Avatar

Olisi ollut kivempaa jos tekstin seassa olisi ollut kuvia teidän illallisesta, hotellihuoneesta tms. Nyt kuvat eivät sopineet blogin sisältöön. Oikeinkirjoitukseen voisi myös kiinnittää enemmän huomiota, muutoin tekstisi oli sujuvaa! Onneksi teidän iltanne ei mennyt täysin pieleen!

Avatar

Kuulostaapa harmillisen tutulta. Samalla tää ihmistyyppi ei siedä toisilta sitä käytöstä mitä itse maailmalle antaa.

Avatar

Kommentoin vaan tuohon, että ystävän pitäisi puuttua toisen käytökseen, että todenäkäisesti eivät ole siellä työyhteisössäkään hyviä tyyppejä ja millaista onkaan heidän kanssaan tehdä töitä päivittäin! Ei ehkä tee mieli pikkujouluissa aloittaa sanaharkkaa tällaisen työkaverin kanssa, vaikka kuinka harmittaisi toisen käytös.

Avatar

Suuret ikäluokat Suomessa on syntynyt 1946-1950. Viisi-kuusikymppiset ei tosiaan ole suuria ikäluokkia.

Avatar

Eivätkä ole enää töissä päiväkodissa😂

Avatar

Samaa mietin t. Rva 53 v. Ai että boomereihin jo lasketaan, jessus sentään 😂
Mun vanhemmat on suurta ikäluokkaa ja ne ei ravintoloissa enää riehu.

Avatar

Kiinnostava näkökulma! Täsmennyksenä on ihan pakko mainita, että vaikka maailmanlaajuisesti boomer -ikäluokka on aika laaja, niin suomessa suuriksi ikäluokiksi luokitellaan yleensä 40-luvun lopulla syntyneet. Mun vanhemmat kuuluu tähän ikäluokkaan ja ovat siis jo yli seitsemänkymppisiä. Heillä ikä painaa sen verran jo että harvemmin enää tuon ikäisillä käytös lipsahtaa noin överiksi kuin vähän nuoremmilla. 🙂

Avatar

Kaupan kassalla monet kesät kesätöissä olleena olen tästä täysin samaa mieltä. Kyllä nuoret osaavat käyttäytyä! Vaikeimpia asiakkaita olivat suunnilleen viisikymppiset. Puhuivat rumasti nuorille kassatyöntekijöille eivätkä huomioi muita asiakkaita. Osa ei edes katsonut silmiin tai tervehtinyt. Toki suurin osa tämänkin ikäluokan asiakkaista oli mukavia ja hyvätapaisia mutta kyllä ne hankalat asiakkaat löytyivät lähes poikkeuksetta tästä ikäluokasta. Muistin just, miksi en halua enää palata asiakaspalvelun pariin.

Avatar

Juurikin näin. Nuoremmat yleensä niitä jotka käyttäytyy hyvin ja ottavat huonosta käytöksestä kritiikkiä vastaan hienosti. Vanhempien ihmisten käytös taas ihan kuvottavaa välillä. Kulkee ns pää pilvissä muiden yläpuolella josta saa nuoremmille käyttäytyä huonosti. Sanoa mitä sattuu, huutaa, unohtaa kohteliaisuudet (kiitos, anteeksi), tiuskia….
Ei tietenkään kaikki, mutta oikeasti huonosti käyttäytyvistä suurin osa on juurikin vanhempia ihmisiä. Olen itse asiakas palvelu ammatissa ja varsinkin nyt Koronan aikana henkilökunta saa todella huonoa käytöstä vastaan. Ja kaikki p***a mikä tulee täytyy vain hymyillen ottaa vastaan.

Avatar

Toi on ihan kamalaa! Meillä kävi oman työporukan pikkujouluissa viime vuonna samoin: viereisen pöydän pikkujouluporukka piti niin kamalaa meteliä ettei koko ravintolassa kukaan muu voinut keskustella. Ja ikävä kyllä tässä tapauksessa henkilökunta ei edes yrittänyt puuttua asiaan ennen kuin piti pöytä saada tyhjäksi. Ja se huutelu mikä pöydässä alkoi poistumispyynnöstä, myötähävetti koko salia. Turha lienee mainitakaan, että porukan keski-ikä oli siinä viidenkympin paikkeilla. Mutta, tiedänpähän jatkossa minkä kiinteistövälitysfirman kanssa en aio asioida…

Avatar

Olen omassa työssä huomannut, että huonoiten käyttäytyvät 40-50v. aikuiset. Ikäihmiset käyttäytyvät hyvin, samoin nuoret. Miehillä pätee myös mitä hienommat kengät, sen huonompi käytös. Keski-ikäisten naisten kärttyisyyden vielä ymmärrän vaihdevuosien ja hormonien heittelyiden vuoksi, mutta miesten en.

Avatar

Toivottavasti teille – ja oletettavasti myös muille seurueille – annetut alennukset laskutettiin vähintään täysimääräisenä tältä pikkujouluporukalta!

Avatar

Voi että! Minulla pääsi melkein itku tätä lukiessa, teidän puolestanne. En ole aiemmin kommentoinut tekstejäsi. Olen vain havainnut, että juuri nyt elätte kovassa paineessa. Tuollaista kokemusta en olisi kyllä teille toivonut. Miten räävittömiä ihmiset osaavatkaan olla.. 🤔

Valoisia päiviä teille, ja onnellisia odotuksen hetkiä! Toivon että saatte apua lastenhoitoon, ja ne yhteiset kodin ulkopuoliset hetket saisivat olla voimaannutamassa teitä! 🧡

Avatar

Ei tää tosiaan välttämättä oo mikään boomer-ilmiö, vaan yksinkertaisesti on kai kyse hälläväliä-tyypeistä, jotka päästetään kerran vuodessa ihmisten ilmoille (tod. näk. työnantajan piikkiin).
Näitä on joka ikäluokassa, mutta tosiaan valitettavasti enemmän siellä vanhemmassa päässä. Siinä olet oikeassa, ei vaan kande yleistää.
t. 52 v. jolla on käytöstavat

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä