RASKAUDEN PUOLIVÄLI, PAINONNOUSU JA RAKENNEULTRA

Uskomatonta, että täällä elellään jo 22. raskausviikkoa! Puolivälin ylityksestä on siis jo reilu viikko, mutta lähellä sitä etappia yhä mennään, joten lienee hyväksyttävää otsikoida tämä postaus näin. Raskausaika on kulunut todella nopeasti, mutta samalla olen jo aivan kypsä. Tähän neljänteen raskauteen on kuulunut niin paljon kipua ja kurjaa oloa, että raskaus on todellakin ollut raskasta. Samalla kuitenkin toivon vielä pääseväni vain nauttimaan raskaudesta. En siis sadattele ajan hidasta kulumista ja toivo, että olisipa vauva jo täällä, vaan yritän löytää parhaat puolet asioista ja nauttia arjesta kolmen lapsen kanssa. Viime raskaus oli elämäni parasta aikaa ja toivon, että pääsen vielä tästä päänsärystä eroon ja voisin taas tuntea samoin.

Muuten tässä raskaudessa kaikki etenee ihan normaalisti ja vauva voi hyvin. Tänään oli kauan odotettu rakenneultra ja siellä se pieni poika istuskeli peppu alhaalla, nilkat ristissä ja molemmat kädet kasvojen edessä. Pian hän kuitenkin hermostui sörkkimiseen ja lähti niin vilkkaasti touhuamaan, että ei meinattu kaikkia mittoja saada. Saatiin suloisia kuvia hänestä ja alkoi tuntua hurjan todelliselta, että meille oikeasti tulee vauva. Vaikka vauvan liikkeet tuntuvat, vatsa kasvaa ja ollaan valmistauduttu vauvan saapumiseen, iskee silti päivittäin sellainen epäusko, että onko tämä kaikki totta.

Liikkeet tosiaan ovat tuntuneet joulusta asti. Ensin pienenpieninä hentoina hipaisuina, mutta nyt jo liikkeet näkee ulos, kun vauva monottaa vatsaa kohti. Ja tuntee ihanasti kädellä, kun toinen puskee milloin mitäkin ruumiinosaa läpi vatsasta. En ensin voinut uskoa, että liikkeet jo tuntuvat uloskin, sillä minun päässäni tämä vauva on edelleen sellainen pieni herne. Mutta hänpä olikin jo iso 460 grammainen tyyppi! Raskaudessa aina ne alun viikot ovat menneet kaikkein hitaimmin, joten ehkä tämä raskaus senkin takia tuntuu olevan hullun pitkällä, kun skippasin ne ekat pari viikkoa. Tein tosiaan positiivisen testin vasta viikolla 6, ja siitä viikon päästä kerroin jo parhaille ystävilleni raskaudesta.

Tänään suihkussa havahduin miettimään, että tämä on ensimmäinen kerta, kun en ole kertaakaan joutunut raskausaikana sairaalaan! Tai no olen kyllä ravannut päivystyksessä tämän päänsäryn takia, mutta en ole joutunut osastolle, kuten kaikissa aiemmissa raskauksissa. Syön edelleen pahoinvointilääkettä kolme kertaa päivässä ja sen voimin en oksenna. Painokaan ei siis ole pudonnut, mikä on ollut outoa, koska aiemmin aina alussa on oksentamisen takia pudonnut nopeasti se kymmenen kiloa tai enemmän. Pitkään paino pysyi koko ajan samana, mutta viime neuvolassa olikin tullut 1,5 kiloa lisää. Se vähän kauhistutti! Eihän tuo ole normaalisti paljoa, mutta kun minulla on tätä ylipainoa niin reippaasti, ei painoa tarvitsisi tulla yhtään. Etenkin, kun tiedän, että raskauden jälkeen painonpudotus tulee olemaan todella vaikeaa, kun imetys pitää kaikista kiloista tiukasti kiinni.

Herkuttelusta ei minulle ole kiloja tullut, sillä herkut eivät juurikaan nykyään maistu. Syön joka päivä banaania, kirsikkatomaattia, mangopilttiä ja smoothieita, eikä näillä todellakaan paino nouse. Siihen sitten vielä lämmin kotiruoka päälle sen mukaan, miten maistuu. Liikunta ei onnistu oikein liitoskipujen takia. Odotan innolla tämän lumen sulamista, jotta pääsisin pyöräilemään! Se tekisi todella hyvää. Uinti olisi myös hyvä keino liikkua, mutta kaikki uimahallit ovat nyt suljettuja. Ja klooriallergian takia en ole se kaikkein innokkain uimari. Jotain täytyy nyt kuitenkin keksiä, sillä en halua saada enempää raskauskiloja! Vähän niitä tulee taatusti, sillä kärsin nyt jo kovista turvotuksista ja tietenkin vauva ja lapsivesi painavat koko ajan enemmän, mutta tavoitteeni on, että synnytyksen jälkeen painaisin maksimissaan viisi kiloa enemmän kuin ennen raskautta.

En ole ikinä muuten välittänyt raskauskiloista, ja minusta niistä on aina ollut turha stressata. Sillä niitä ehtii aina pudottaa myöhemminkin, jos on tarve! Kaikkia kiloja en edes ole halunnut pudottaa, kun opin rakastamaan kurvejani. Mutta kun mulla on nyt jo niin paljon ylipainoa, että se on iso rasite terveydelleni. Viime raskaudessa kerätyt kilot olivat juuri alkaneet pudota, kun tulinkin uudestaan raskaaksi, enkä nyt tiedä, mitä tehdä. En halua olla tämän kokoinen vielä vuosia, kun nyt jo kärsin painosta päivittäin. Tämä turvotus puristaa hermoja ja jo leikatut käteni alkavat oireilla uudestaan. Selkäni ei kestä ylipainon rasitusta ja välilevy on koko ajan poksahtamisen partaalla. Lonkkani ovat koko ajan kipeämmät. Jotain siis pitää keksiä!

Lääkäriltä olen saanut siunauksen rauhassa laihduttaa raskausaikana, sillä pudotusvaraa on reilusti. Mutta en oikein tiedä, mistä lähtisi liikkeelle. Syömisessäni ei ole vikaa, eikä sille paljon voi nyt mitään, sillä minun on syötävä sen mukaan, mitä pahoinvointi sanoo. Mutta se liikunta, jotain pitäisi keksiä! Joku jooga tms olisi ihanaa kotona vaikka taaperon päiväuniaikaan, mutta en pääse tämän selkäni kanssa edes lattialle. Pyöräily ja uinti ovat ne ainoat keksimäni sopivat lajit, eikä kumpikaan nyt onnistu olosuhteiden takia. Täytyy siis toistaiseksi vain pitää huolta, etten ala syödä liikaa ja huonosti, ja pyrkiä välttymään painonnousulta. Ja sitten vain toivotaan parasta tulevan suhteen.

 

Kommentit

14 kommenttia
Avatar

Nyt en kyllä ole mikään super asiantuntija tässä, mutta itse olen kuullut ettei raskausaikana pitäisi laihduttaa. Laihduttaminen vapauttaa elimistössä myrkkyjä jotka voivat kulkeutua vauvaan. Ymmärrän myös tuon pahan olon ja sen vaikutuksen ruokavalioon, lisäksi makuaistikin on joillakin ihan erilainen raskaana. Ehkä se nyt riittää, kun pyrit juuri pitämään epäterveelliset rasvat ja höttöhiilarit minimissä, suosit kasviksia, omenia, sitrushedelmiä ja juureksia, kuituja ja täysjyvätuotteita. Perus terveellinen ruokavalio raskausaikana ja sitten imetyksen jälkeen varsinaisen painonpudotuksen kimppuun. Juurikin imetys saattaa jumittaa kilot ja se vaan turhauttaa, kun paino ei lähde putoamaan. Tsemppiä

Avatar

Jätä hiilarit minimiin? Suosi protskua ja tuotteita missä reippaasti kuitua, niin pitää pitkään kylläisenä. 🙂 itsellä tippui paino 10kg raskauden jälkeen näillä konsteilla.

Avatar

kovasti tsemppiä ♡ Minulle tulee mieleen, oletko harkinnut kuntopyörää? itselläni siitä oli hyötyä lähes samanlaisessa tilanteessa

Avatar

Hei miten olisi kuntopyörä kotiin? Se on ollut ainakin itselleni pelastus, jos esimerkiksi selkäkipu meinaa tulla! Katoaa sen sileän tien, kun on saanut polkea noin 15 minuuttia. Lisäksi tätä on helppo harrastaa, vaikka taapero olisikin hereillä. 😊

Avatar

Kuntopyörä kotiin?

Avatar

Mites kuntopyörä tai spinningpyörä kotiin 🙂

Avatar

Saisiko kuntopyörän lainaan joltakin? Tai miten olisi kuntosali jossa voisi treenata ylävartaloa ja polkea sitä pyörää tai crossata?

Avatar

Joogailla voi myös ilman lattialle menoa. Taitaa tosin yleisesti kaikissa valmiissa joogatunneissa olla myös sitä lattiallaoloa. Itse ohjaan joogaa zoomin kautta, pohdinkin, että ehkä voisin pohtia sulle jotain omaa joogatallennetta? 🤔 Zoom tapaaminen olisi huippu! Voitais yhdessä pohtia, mitkä on sulle sopivia perusliikkeitä joogassa ja tekisin sen perusteella sulle videon, jota voisit tehdä itseksesi. Jos kiinnostuit, niin laita sähköpostia mintammisto@gmail.com

Avatar

Ensiksi varmasti ruokavalio kuntoon banaanissa mangossa paljon sokeria. Rohkeasti joogaamaan. Selkään voi aluksi ssttua mutta se on normaalia raskausaikana. Alkaa varmasti pikkuhiljaa helpottaa kun vain sinnikkäästi jatkaa. Tsemppiä!

Avatar

Painonpudotuksessa ja -hallinnassa syöminen on aina kaiken a ja o. Oikealla ruokavaliolla paino putoaa, väärällä jumittaa tai nousee – niin se vaan on. Kokeile kalorirajattua ruokavaliota, esim 1800 kcal per päivä ei luulisi olevan vauvallekaan haitaksi. Itse olen laihtunut 6 kk:ssa viisi kiloa Martina Aitolehden ruokavaliolla.

Avatar

Kuntopyöräily?

Avatar

Osta jostain tori. Fistä kuntopyörä. Eikö se oo sama asia kuin pyöräily.

Avatar

Mites joku raskausajan liikunta- ja ravintovalmennus, esim. Fitfarmin FitMama. Itse oon sen pari kertaa käynyt, ja kyllä paino tippuu, kun noudattaa tarkkaan sitä ruokavaliota, ja liikuntaohjeitakin siinä on paljon, että jos jotain ei pysty tekemään, niin tekee sit jotain muuta.

Avatar

Pyöräillä voi talvellakin, hankit vain nastarenkaat alle. Jooga ja pilates on hyvää liikuntaa raskaanakin eikä ole pakko mennä lattialle. Etsit vain nimenomaan easkaanaolevalle tarkoitetun ohjelman. Liitoskipuihin, kun myös selkä- ja lonkkakipuihin liikunta nimenomaan olisi lääke, älä siis keksi tekosyitä. Enkä tarkoita tätä pahalla vaan valitettavasti tunnistan tuon käyttäytymismalllin. Sieltä liikunnasta löytyisi varmasti se raskaudenaikaisen hyvä olokin. Tsemppiä!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä