Hakutulokset

  1. S

    Sijaisvanhemmaksi ryhtyvät ja sijaisvanhempina olevat

    Tiuku, itse tykkäsin tästä kirjasta (tutkimuksesta) -> Leena Valkonen: Sijaisvanhemmat Sijaisvanhemmissa sykkii huolenpidon sydän - Perhehoitoliitto Realistinen, ja löysin paljon yhtymäkohtia meidän arkeen. :)
  2. S

    Sijaisvanhemmaksi ryhtyvät ja sijaisvanhempina olevat

    Meille se oli aika tärkeä asia, miten paljon tapaamisiin joutuisi sitoutumaan, ja siksi siitä jo tuolloin kyseltiin. Kerta -pari kuukaudessa oli se, mihin ajatukseen tapaamiskerroista valmennuksen aikana jäätiin. Toisin kuitenkin meni, on ollut ajoittain enemmänkin kuin kerran viikossa per...
  3. S

    Sijaisvanhemmaksi ryhtyvät ja sijaisvanhempina olevat

    Noista toiveista.., toiveitahan kysytään ja niitä saa esittää, esim lapsen ikä kysytään tietysti, minkä ikäisen olisi valmis ottamaan vastaan. Toiveita voi esittää myös sukupuolen tai erityisyyden suhteen. Me ei osattu esittää mitään muita toiveita kuin ikähaarukka, sukupuolella tai...
  4. S

    Sijaisvanhemmaksi ryhtyvät ja sijaisvanhempina olevat

    Meillä kutsutaan etunimillä itseämme, biopuolen vaatimuksesta. Kuitenkin jokainen "taho" jonka kanssa ollaan oltu tekemisissä lapsen takia, on sitä mieltä että lapsi tulee sanomaan äidiksi ja isäksi joka tapauksessa, ennemmin tai myöhemmin. Että sitä odotellessa, kun lapsi oppii puhumaan...
  5. S

    Sijaisvanhemmaksi ryhtyvät ja sijaisvanhempina olevat

    Tähän sukulan kommenttiin vielä, niin samalla tavoin itse ajattelin alkuun, kunnes se todellisuus kertoi sen, että olen todellakin kelvollinen. Minun oli ennakkoon lähes mahdoton kuvitella, että joku ei oikeasti kykene hoitamaan lastaan, että "jopa minä" pärjäisin siinä paremmin. Mutta niin vaan...
  6. S

    Sijaisvanhemmaksi ryhtyvät ja sijaisvanhempina olevat

    Kannattaa tosiaan kysellä niitä ensitietoja, mutta ei pidä tuudittautua siihen että se on "kaikki" tai edes oikein kerrottu. Meille ei kerrottu juuri mitään ja sekin mitä kerrottiin, oli siloiteltua. Todellisuus oli vähän karumpi. Luulen että lapselle oli vain tosi kiire saada koti (niinkuin...
  7. S

    Sijaisvanhemmaksi ryhtyvät ja sijaisvanhempina olevat

    Tapaamisia on meilläkin viikottain, ja ihan kuten Lilialiisa sanoikin, siinä ei pääse unohtumaan se että on todellakin vain SIJAISperhe. En tiedä vaikuttiko tuo sijaisuuden vahva tiedostaminen myös alun tunnemylläkkään, josta oli myöskin yllä puhe. Pari kuukautta oli todella jotain muuta...
  8. S

    Sijaisvanhemmaksi ryhtyvät ja sijaisvanhempina olevat

    Ensimmäinen kotikäynti meillä oli tosiaan Priden yhteydessä ja huh se jännitti kyllä. Se olikin sikäli tarkka, että joka huoneeseen kurkattiin, myös kylppäriin, .. sen jälkeen onkin eri kuntien sosiaalityöntekijöitä käynyt kylässä ehkä kymmenisen kertaa eikä ole kukaan käynyt kuin keittiössä -...
  9. S

    Sijaisvanhemmaksi ryhtyvät ja sijaisvanhempina olevat

    Sati, sanon samaa kuin muutkin, luota intuitioosi. Jos ei tunnu oikealta ja epäilyttää moni asia, niin kuuntele itseäsi. Mekin on jouduttu kieltäytymään (syitä tässä erittelemättä), se tuntui hirveän pahalta, hirveä sääli pientä lasta kohtaan, mutta samalla tuntui kuin raskas kivi olisi otettu...
  10. S

    Sijaisvanhemmaksi ryhtyvät ja sijaisvanhempina olevat

    Kunnallisen puolen Pride-koulutus meillä maksoi jotain 80;- perheeltä, mutta sen hinnan saisi kuulemma pyytää takaisin sijoittavalta kunnalta sitten, kun sijoitus tapahtuu. Ei tosin olla sitä muistettu pyytää, kurssikin käyty jo jokunen vuosi sitten, joten mitä pienistä. :D Allekirjoitan tuon...
  11. S

    Sijaisvanhemmaksi ryhtyvät ja sijaisvanhempina olevat

    Me kerrottiin vasta priden käytyämme lähimmille, ja muut sai kuulla vasta sijoituksen tapahduttua. Suurin osa on suhtautunut positiivisesti. Kaikki yllättyneesti. Ehkä siksi kun en ole koskaan mistään lapsijutuista edes liiemmin puhunutkaan. :D Pari vähän negatiivisempaakin kommenttia...
  12. S

    Sijaisvanhemmaksi ryhtyvät ja sijaisvanhempina olevat

    Sati, kurjaa että on soutamista ja huopaamista, mutta on se tukiperheenäkin oleminen antoisaa. :) Meille ainakin se oli jopa hyvä juttu (näin jälkikäteen ajatellen) että tukiperheenä toimittiin ennen sijaisiksi ryhtymistä. Hyvä että Liinu72 sait yhdeltä taholta sentään myönteisen vastaanoton...
  13. S

    Vauvojen kotitekoiset hedelmäsoseet?

    En minä esim omenaa saa haarukalla muussattua. Kiehautan kaikki muut paitsi banaanin. Pieniä paloja ei tarvi pitkään keittää / höyryttää, kun on tarpeeksi pehmeää sauvasekoittimelle. Hedelmäsokeria olen tarvinnut happamien marjojen kanssa. Esim herukat tai puolukat. :)
  14. S

    Pitkään kotiäitinä olleiden koulutukset ja työpaikat?

    En ole ollut vielä kauan kotiäitinä, mutta aion olla useita vuosia. Koulutustausta yhteensä 6 vuotta, opisto- ja amk-tutkinnot. Vakituinen keskituloinen työ on. Mutta töitä teen myös kotoa käsin, minulla on sivutoiminen toiminimi. En ole fanaattinen sitä-taikka-tätä. Minulle pitkä kotonaolo...
  15. S

    Olen täysin samaa mieltä professori Keltinkangas-Järvisen kanssa: Ei alle 3-vuotiaita päivähioitoon!

    Juu, heti kun olet julkaissut samanmoisen määrän artikkeleita ja kirjoja, kuin vaikkapa tuo Sinkkonen, niin voisin sinua kuunnellakin. ;) Jännä kyllä, että "psykologiksi valmistuva" täällä kyselee tutkimustuloksia - eikö teidän laitoksella tehdä tutkimusta?
  16. S

    Olen täysin samaa mieltä professori Keltinkangas-Järvisen kanssa: Ei alle 3-vuotiaita päivähioitoon!

    Täällä on Jari Sinkkosen viimeisin kannanotto asiaan... ja jutussansa on mainittu myös Marjatta Kalliala. Pelastakaa Lapset ry:n Blogi - Pelastakaa Lapset ry
  17. S

    Olen täysin samaa mieltä professori Keltinkangas-Järvisen kanssa: Ei alle 3-vuotiaita päivähioitoon!

    Missä näin on? Millaisella päiväkodilla on varaa maksaa palkkoja noin monelle hoitajalle, yksityinen ei ainakaan kykene, mutta julkinenko sitten näin säästöaikoina, en ymmärrä...
  18. S

    Onko 40 vuotias liian vanha isäksi?

    Ei todellakaan ole liian vanha, hah. Ihmiset on terveempiä ja elää pidempään, kuin vain muutama vuosikymmen aiemmin. Joskus aiemmin, 70-luvulla vaikka, jo viiskymppistä pidettiin wanhana ukkona ja viisikymmenvuotislahjaksi saattoi saada esim keinutuolin. Osaako kukaan kuvitella että nykyään...
  19. S

    Seuraako kukaan blogia "Oma koti valkoinen"?

    Kävin lukaisemassa muutaman postauksen, ihan kivan oloinen blogi ja sisustus huolella mietitty. Maalaisromantiikkaa en kyllä löytänyt, ??
  20. S

    Sijaisvanhemmaksi ryhtyvät ja sijaisvanhempina olevat

    Olen lueskellut sivummalla, ja vasta nyt rekisteröitynyt. Me ollaan tuki- ja sijaisperhe, ja mukava huomata samoja pohdintoja täällä muillakin. Ihana tuo Metsärannan emännän blogi, upea tapa kirjoittaa, olen ihan kade. :) Miten oivaltavaa tuo peikko ilman häntää... mutta onneksi on teidän...

Yhteistyössä