Hakutulokset

  1. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    @karhuemo75 Mäkin toivon, että joku asiantuntija vastaisi HS:n lehtijuttuun julkisesti. Noissa kertomisasioissa ei ole oikeaa tai väärää ratkaisua, kaikki riippuu aina perheen kokonaistilanteesta ja vain perheenjäsenet itse tietävät sen. Musta oli tosi hyvä ja rohkeaa, että teit niin kuin koit...
  2. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Ps. Niillä dna-testeillä saa siis selville paljon muutakin ja tulevaisuudessa vielä varmaan lisää. Nyt jo voi selvittää taipumustaan geneettisiin sairauksiin ja saada selville mistä päin maailmaa oma geeniperimä on kotoisin, monen sadan ja tuhannen vuoden perspektiivissä.
  3. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Vielä tuohon Hs:n juttuun palatakseni: Vanhemmuus ja geneettinen perimä pitäisi näissä lahjasukusoluhoidoissa ja niihin liittyvässä yhteiskunnallisessa keskustelussa pitää täysin erillään. Lahjoittaja ei ole sukusolunsa lahjoitettuaan enää missään kytköksessä syntyvään lapseen, sillä eihän koko...
  4. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Dextran hinnaston mukaan luovutettu alkio kustantaa 800 e https://www.dextralapsettomuusklinikka.fi/hinnasto/
  5. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Ihanan vilkasta keskustelua täällä :-)! @Rusakkonen Onpa ikävää ettei tärpännyt nytkään... Toivottavasti et ole aivan murtunut, on tosi rankkaa kohdata näitä pettymyksiä. @nyuu Ymmärrän hyvin että tulee siitä Hs:n jutusta ja sen kommenteista fiilis ettei lahjasolusta halua kertoa. Itsellä...
  6. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Tässä linkki juttuun: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005849985.html
  7. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Mä tiedän kanssa takavuosilta luovuttajan, jolla oli paha huumeongelma ja joka meni luovuttamaan siksi että se mitätön vaivanpalkkasumma oli hänelle tarpeen... mutta tää oli aikana ennen d- ja f-klinikoita.
  8. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Ja miten voi koko suku olla innolla etsimässä ”biologista isää”? Joka siis on runkannut purkkiin klinikan takahuoneessa joskus 1980-luvulla?
  9. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Voi luoja mikä juttu, ihan kuin jostain parodiasta. Kadonnut isä ja poika löytävät toisensa ja kirmaavat yhdessä auringonlaskuun... :-D!
  10. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Tänään on HS:ssä juttu spermanluovuttajista ja siitä miten heidät voi nykyään löytää sukututkimus-dna-testillä. Luovuttajaa kutsutaan jutussa SPERMANLUOVUTTAJAISÄKSI :-o. Tätä just tarkoitan sillä että geneettinen ja biologinen vanhemmuus liitetään vahvasti yhteen. Pitäisi tehdä joku...
  11. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Ilmoittaudu lahjasolujonoon varuiksi jo Dextraan! Jos lähdet lahjasoluhoitoon kannattaa harkita tarkkaan missä sen teet. Tsemppiä :-)!
  12. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Ehdottomasti samaa mieltä kuin @Roxanne. Mäkin vaihdoin aikoinani Dextraan ja siellä myös lääkäreillä on uusin huippuosaaminen hallussa, mua ”hoidettiin” edellisellä klinikalla (jonka lääkäri nyt F:ssä) aivan kivikautisesti eikä tosiaan tilaani osattu diagnosoida ollenkaan vaikka sen pitäisi...
  13. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Just näin. Mäkin tein asiasta valituksen, mutta kun kyseessä ei ollut mikään henkeä uhannut hoitovirhe vaan väärä diagnoosi ja sen seurauksena valittu väärä (passiivinen) hoitolinja, en saanut mitään korvauksia, edes rahoja takaisin turhista käynneistä. En käsitä miten alan ammattilainen voi...
  14. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Mä olen huomannut saman, joissakin vertaistukipiireissä kertomiseen suhtaudutaan fanaattisesti, lähes uskonnon tavoin. Ilmiö on kansainvälinen, myös englantilaisilla palstoilla ihmetellään, miten yksipuolista näkökulmaa jopa ammattilaiset kertomisasiaan tarjoavat. Ammattipsykologin tehtävänä ei...
  15. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Kiitos Karhuemo75! En missään tapauksessa ajattele että lapsella olisi toinen äiti, tarkoitan vain että näin asiasta tietämättömät helposti ajattelevat (koska genetiikka ja vanhemmuus liitetään niin vahvasti yhteen). Esimerkiksi joku tietämätön sukulainen tai toinen lapsi saattaisi juuri noilla...
  16. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Ps. Jaoin tämän jo kerran, mutta tässä artikkelissa pohditaan kertomisasiaa hieman toisesta näkökulmasta: https://www.bionews.org.uk/page_96003 Netistä löytyy myös tieteellisiä tutkimuksia aiheesta.
  17. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Mielestäni olisi hyvä kunnioittaa ihmisten omia ratkaisuja elämässään - tuskin kukaan tekee päätöstä kertomisesta tai kertomatta jättämisestä hepposin perustein. Lahjamunasoluhoitoa ei voi suoraan verrata adoptioon ja adoptiolasten kokemuksiin - lahjamunasoluhoidoissahan koko lasta ei olisi...
  18. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    - Saimme kaiken punktioidun, munasoluja oli yli 10. - Viisi hedelmöittyi ja meni pakkaseen. - Ekasta siirrosta raskaus (siirrettiin kaksi, yksi kiinnittyi).
  19. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Me olemme päättäneet samasta syystä olla kertomatta. Olen keskustellut ammattilaisen kanssa pitkään ja tutustunut tutkimuksiin. Vaikka ammattilaiset nykyään kertomista suosittelevatkin, eivät tutkimustulokset tue sitä että se olisi aina ja yksiselitteisesti paras vaihtoehto. Jokaisen perheen...
  20. FridaHelmi

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Tuo 20-30 prosentin todennäköisyys on mun korviin hyvä. Yli 40-vuotiaalla todennäköisyys on 10 prosenttia siirtoa kohden. Mun AMH oli alle 0,2 mutta silti mua hoidettiin omilla soluilla ja yksi raskaus saatiin vielä aikaiseksi (tosin se päätyi keskenmenoon). Sä olet niin nuori että sulla...

Yhteistyössä