Hakutulokset

  1. L

    Oliko toi Tuubi yhtä idioottimainen ohjelma kuin mainokset antaa ymmärtää?

    NImeksi sopisi paremminkin Tuuba; yleisön ainakin pitää olla hyvin lämmitetty eli juotettu, ja ei nuo osallistujatkaan vaikuttaneet ihan selvinpäin olevan. Katsoin yhden jakson hampaat irvessä läpi, mutta oli eka ja vika kerta.
  2. L

    Reilu 11 kk ei osaa vielä kävellä talutettuna eikä ole sanonut yhtään sanaakaan

    Meidän lapsella tuli muistaakseni 13 kk vanhana ekat askeleet ilman tukea. Kaksivuotiaana osasi sanoa hauhau ja ammuu, mutta ei mitään oikeita sanoja. Eli eipä tullut mitään taitoja kovin aikaisin. Ei alle vuoden vanhana tarvitse osata "mitään".
  3. L

    Minkä merkkinen koira...?

    Labradorinnoutaja on mukava koira, näyttelylinjaisista ei ole paljon vaivaa (vs. metsästyslinjaiset, riistavietti voi viedä...), mutta ilman itsekuria voi olla vaikea saada se pysymään keskikokoisena, eli syö kaiken mitä annetaan, ja senkin mitä ei anneta... Kultainen noutaja voi olla myös...
  4. L

    4.v. poika menossa kivesoperaatioon ( vesityrä ), mihin pitää varautua?

    Meillä leikattiin vesityrä kiveksestä kun poika oli 4 kk vanha. Mentiin sairaalaan leikkauspäivän aamuna. 4 h piti pitää paastoa ennen, mutta koska leikkaus (tai nukutus) aloitettiin jo yhdeksältä, pikkupotilas ei ehtinyt olla kauan nälissään hereillä. Sairaalassa oli myös paljon ihmeteltävää...
  5. L

    Onks täällä hätäsectiolla synnyttäneitä äitejä paikalla?

    Mulla kans poika syntyi hätäsektiolla, kun tuli sydänkäyrään aika paha hidastus. Syytä hidastumaan ei ole saatu selville. Nyt asia ei onneksi ole ajankohtainen, mutta silti asia mietityttää välillä. Synnytyksen jälkeen leikannut kirurgi sanoi ettei alatiesynnytyksille ole mitään estettä, mutta...
  6. L

    Kaksi pupua ja nyt tarvittais apua...!

    Onko pupuilla ruoka vaihtunut? joistakin ruuistahan voi pissa värjäytyä punaiseksi. Tosin kun otisella vaan on vaivaa, niin olisi se kyllä hyvä viedä eläinlääkäriin näytille. Voi olla että on ihan vaan pissatulehdus, jonka saa antibiootilla hoidettua. Tai jos on jotain kiimaan liittyvää, niin...
  7. L

    Onko hullua synnyttää esikoinen kotona?

    Kai lapsen isä on osallistumassa synnytykseen? Se auttaa monia rentoutumaan, ja miehet myös kuulemma usein pitävät äitien "puolta" jos tuntuu että siihen on tarvetta. Välillä kuulee tarinoita, joissa kätilöt "jyräävät" äidin, joskus ehkä tarpeettomasti, mutta yleensä varmaan taustalla on...
  8. L

    Onko hullua synnyttää esikoinen kotona?

    Onnistuu toki seuraaminen, mutta entä jos pitää tehdä jotain, niin kuin meillä kävi? Tiedän että monet kotisynnytykset sujuvat hyvin ja synnytyksen eteneminen kotona on usein nopeampaa ja helpompaa kuin sairaalassa. Todennäköisyys sille että jotain menee pieleen on hyvin pieni, mutta kun hintana...
  9. L

    Onko hullua synnyttää esikoinen kotona?

    On. Minun lapseni ei olisi hengissä jos olisin halunnut sen kotona synnyttää. Aivan varoittamatta laski sydänäänet ja alle minuutissa olin leikkaussalissa ja lapsi seitsemässä minuutissa ulkona, hätäsektio siis. 400 metriä voi olla liian pitkä matka. :| Vaikka isoäitisi on synnyttänyt 13...
  10. L

    Tyhmä kysymys ruoan uudelleenlämmityksestä.

    No tässä ketjussa ouhuttiin puurosta, mutta kyllä samat ohjeet koskee ihan kaikkia ruokia. Eli sen verran lämmitetään kun kerralla syödään ja loput pidetään jääkaapissa.
  11. L

    Tyhmä kysymys ruoan uudelleenlämmityksestä.

    Juu, bakteerit lisääntyy aina kun ruokaa lämmittää. Kiehautuksessa ei välttämättä ruuan joka kohdassa nouse lämpötila niin paljon että bakteerit kuolisivat. Lisäksi kun kertaalleen lämmitettyä puuroa jätetään jäähtymään ja odottamaan seuraavaa syöntiä, niin bakteerit lisääntyvät. Jotkut...
  12. L

    Millaisilla sydänäänillä sektioon?

    Taisi mennä nipotukseksi kuitenkin, ainakin muilla... En nyt jaksa mennä papereista katsomaan lääkärin titteliä, kätilöt lapsivuodeosastolla puhuivat leikanneesta lääkäristä. Ehkä ei sitten ollut kirurgi, vaan jotain ihan muuta. Hyvin leikkasi kuitenkin. :p
  13. L

    Millaisilla sydänäänillä sektioon?

    Mulla kans reilu vuosi sitten tehtiin hätäsektio. Vauvalla tippui syke 100-80-70-60 (en oo varma missä ajassa, varmaan kuitenkin alle 10 min). Olin kokonaan auki, mutta vauva oli liian ylhäällä imukupille, niin sitten juostiin leikkuriin. Tai hoitajat juoksi ja minä siis makasin sängyssä...
  14. L

    Millaisilla sydänäänillä sektioon?

    Mulla kans reilu vuosi sitten tehtiin hätäsektio. Vauvalla tippui syke 100-80-70-60 (en oo varma missä ajassa, varmaan kuitenkin alle 10 min). Olin kokonaan auki, mutta vauva oli liian ylhäällä imukupille, niin sitten juostiin leikkuriin. Tai hoitajat juoksi ja minä siis makasin sängyssä...
  15. L

    Lapsella kuumetta ja näppylöitä, mikähän?

    Meidän pojalla oli 11 kuukauden ikäisenä enterorokko (oma diagnoosi). Ensin oli kolmen päivän aikana kuumetta, siis yhteensä noin 48 h, ja kun kuume laski, alkoi tulla punaisia läikkiä, halkaisijaltaan noin sentin kokosia. Läikät ei siis kohonneet ihosta yhtään, oli vaan semmoinen punainen...
  16. L

    NUvaringista taas

    Auttaisko jos laitat vähän syvemmälle? Ei sitä varmaan kuitenkaan liian syvälle saa laitettua. En nyt ihan vähään aikaan oo rengasta käyttänyt, mutta muistaakseni se kyllä pysyi hyvin paikoillaan. Ehkäisytehoon en uskalla sanoa mitään varmaa, mutta onhan se hankalaa jos pitää eka tarkistaa että...
  17. L

    imetys ja särkylääkkeet?

    Panadol ja Panacod ei ole yksi ja sama lääke. Ainakin Lääkelaitoksen pakkausselosteessa lukee että Panacodin kodeiini, joka on opiaattijohdannainen, voi aiheuttaa vauvalle morfiinimyrkytyksen jos äiti on ns. ultranopea metaboloija. Eli itse olisin kyllä imettämättä, mutta valitettavasti en osaa...
  18. L

    ÄKKIÄ - Mikä rokotus annetaan 1-vuotisneuvolassa?

    Eikö neuvolakortissa lue? Vaikka meilläkin jäi vissiin kyllä eka rokotus merkkaamatta silloin kun annettiin... :| Voisi kuvitella että oksentelu voisi olla melkein minkä tahansa rokotuksen sivuvaikutus, kun kaikissa lääkkeissä aina on pitkät listat niitä. Toivottavasti poika tokenee pian!
  19. L

    Sektio-ja raskausarpien vaalenemisesta... kuinka kauan kestää??

    Mulla on yli 10 kk vanha sektioarpi, ja on se jo vähän vaaleampi. Odottelin hieman nopeampaa katoamista, mutta ei. :headwall: Kylmällä ilmalla vielä punaisempi kuin lämpimällä säällä. Raskausarvista ei onneksi tarvitse huolehtia.
  20. L

    mikä on sellanen ruoka mitä olette voineet syödä raskauden ällöaikoina?

    Viili, pakasteherneet (lämmitettyinä, oli hetken aikaa pääasiallinen "lämmin ruoka").

Yhteistyössä