Hakutulokset

  1. B

    Mikä avuksi pahoinvointiin?

    Kertokaa vinkkejä, mikä auttaa raskauspahoinvointiin. Mulla 7. vko ja pahoinvointi jatkuvaa: aamulla, päivällä, illalla ja yöllä kuvottaa. Oksentaa ei sentään ole tarvinnut. Ensimmäisessä raskaudessa vastaavaa ei ollut. Silloin syöminen piti huonon olon poissa, vaan nyt en oikein meinaa...
  2. B

    Milloin sisälle päiväunille?

    No kun pojan hoitaja sanoi, että syksyllä hän alkaa laittaa nukkumaan sisälle, niin ajattelin, että ennen sitä olisi hyvä totutella kotona sisäunille.
  3. B

    Milloin sisälle päiväunille?

    Minkäikäisenä olette laittaneet lapsenne päiväunille sisälle ja miten se on onnistunut? Poika on 13 kk ja nukkunut koko ikänsä päikkärit ulkona ja nukahtaa edelleen vaunujen liikkeeseen. Illalla nukahtaa nätisti omalle sängylle, kunhan vain pötkötän vieressä hiljaa vartin. Jokohan olisi...
  4. B

    pottailun aloitus

    Meillä poika alkoi tehdä kakan pottaan 11 kk iässä. Nyt 13 kk iässä kakkaa ja pissaa pytylle (on toki vielä vaipoissa). 1 v iässä meinasi karata aina potalta, joten ostettiin vessanpytyn supistaja. Siitä ei pääse karkuun niin helposti. Ei kannata istuttaa kauemmin kuin viihtyy, muuten menee...
  5. B

    Minkä ikäisenä teillä on alettu syömään/harjoittelemaan itse? Miten olette opettaneet?

    1-vuotiaana poika sai alkaa itse napsia sormilla lautaselta kurkkua, kasviksia, raejuustoa, pottu ym. samalla kun varsinainen ruoka on toisella lautasella ja äiti/isi syöttää. Pikku sotku siitä joskus tulee (tosin ei yleensä, koska yritän opettaa, ettei ruokaa saa heittää lattialle), mutta poika...
  6. B

    Miten suhtautua 1v:n kitinään/kiukutteluun?

    Ei oo totta. Just aioin itse kirjoittaa samasta asiasta. Kiva kuulla, että muillakin on samanlaista. Oon jo miettinyt, onko kasvatuksessa mennyt jokin ihan pieleen, kun poika (13 kk) ei tee muuta kuin kitisee, kun ollaan kahdestaan kotona. Muualla ollessa on ihan iloinen, samoin ulkona...
  7. B

    Millä välillä hampaat?

    Ekat hampaat (alas 2) 5 kk iässä. Ylös toinen 7 kk iässä, toinen 2 viikon päästä. Alas seuraava hammas 8,5 kk iässä, toinen 2 viikon päästä. Ylös seuraava hammas 9,5 kk iässä, toinen kahden viikon päästä. Hampaita nyt siis 8 ja poika nyt 10 kk, eli koko vuosi ollut yhtä hampaiden tuloa...
  8. B

    10kk ja yöhulinat

    Meillä poika oppi 9 kk ikäisenä nousemaan pystyyn sängyn reunaa vasten. Yhtenä yönä heräsi harjoittelemaan sitä, sen jälkeen nukkunut täydet yöt (klo 19.45-5.30). Jos herää yöllä (harvoin), ei nouse vaan itkeskelee ja nukahtaa heti silittelyyn. Eli yöhulinoita ei ole. Sen sijaan...
  9. B

    Milloin menkat? PCO?

    Poika oli 8 kk, kun ne tuli. Täysimetyksellä. Tuossa vaiheessa tissin imeminen väheni selvästi (enää 2-3 krt / pvä) ja kiinteiden määrä lisääntyi, mikä varmasti vaikutti kuukautisten tuloon.
  10. B

    Miten saa vauvan olemaan edes vähän itsekseen

    Sama juttu oli meillä 4 kk iässä. Silloin poika vaati kyllä melkoista viihdytystä koko ajan. Helpottaa ajan myötä, mutta sitten edessä uudet murheet - poika nyt lähes 10 kk ja perässä saa juosta koko ajan, koska nousee pystyyn kaikkea vasten ja kaatuu koko ajan. Eli nyt kun viihtyy itsekseen...
  11. B

    10kk:n unentarve?

    Yöunet 10-11 tuntia, eka päiväunet yleensä 1,5 tuntia, toiset 1-1,5 tuntia - yhteensä siis 13-14 tuntia.
  12. B

    Miten saa vauvan syömään omatekoista ruokaa?

    Jos alkaa antaa vauvalle ensimmäisenä kaupan ruokia, vauva tottuu niihin. Kaupan soseiden rakenne on eri kuin omatekoisten, joten itse tehty ei kelpaa. Itse annoin parin kuukauden ajan vain ja ainoastaan omia soseita, niin oppipahan poika syömään niitä. nyt syö hyvin kumpiakin - edelleen annan...
  13. B

    9 kk ikäinen ei malta nukahtaa opittuaan nousemaan

    Ahah, eipä taida olla apukeinoa tähän... ei auta muuta kuin kärsivällisesti odottaa, että nousemisesta katoaa uutuuden viehätys ja poitsu malttaa taas ruveta nukkumaan ilman möykkää.
  14. B

    kääntymine ja kiukku...

    Meidän poika oppi 3,5 kk ikäisenä kääntymään. Kääntyi vain aina, vaikkei tykännyt olla mahallaan, koska ei jaksanut kannattaa päätään. Lopulta oppi kannattelemaan päätä ja edelleen (9 kk iässä ) ei viihdy selällään vaan kääntyy aina mahalleen. Eli meillä kääntyy edelleen aina.
  15. B

    peruna vs. bataatti

    Potulla, ei oireita. Bataatista tykkää enemmän, koska on makeampaa. Ruukaan tehdä pottu-bataatti ja porkkana-pottu-soseita ja lisätä niihin muita kuutioita (kukkakaali, parsakaali, maissi ja nyt yli 8 kk iässä keitettyjä vihanneksia.).
  16. B

    Positiivisia kokemuksia synnytyksistä!

    Mulla nähtävästi helppo synnytys. Positiivinen kokemus - ei toki helppo, mutta lopputulos on niin ihana:)
  17. B

    9 kk ikäinen ei malta nukahtaa opittuaan nousemaan

    Poika (9 kk) oppi 2 viikkoa sitten nousemaan pystyyn sängyn reunaa vasten. Kun laittaa hänet illalla sänkyyn, hän nousee ylös ainakin puolen tunnin ajan, vaikkei oikein jaksaisikaan, ja itkee sitä, ettei enää jaksa nousta. Eli hän nousee ja huutaa, käyn kaatamassa hänet, nousee taas jne. Eilen...
  18. B

    Enemmän nesteitä

    Ihan sama juttu... samat määrät maitoa menee varmaankin ja vettä ei paljon juo. Aion kysyä kalkkitableteista neuvolasta.
  19. B

    Välipala vinkkejä 8kk:selle kiitos...

    Unohtui sanoa, että mansikkaa voi antaa soseutettuna - pikkunen tykkää kovasti. Kukaan ei muuten kertonut, minkä merkkisiä kaurajogurtteja annatte??
  20. B

    Vauvan 7kk levottomat yöt!

    En halua pelotella, mutta syynä voi olla korvatulehdus. Ainakin meidän nyt 9 kk ikäisellä 7,5 kuukauden iässä alkoi yöheräämiset - syynä tosiaan tulehdus.

Yhteistyössä