Hakutulokset

  1. S

    Miten reagoitte, kun lapsi päästelee ärräpäitä?

    Meillä parivuotiaan kanssa oltiin niin kuin ei ymmärrettäisikään, tai sitten kuultiin sana "väärin". Se unohtui sillä. Siis "ittu"-sanasta kysyttiin, että mikä sulla tippu? jne. Nyt isommalle sanottiin, että jokaisesta rumasta sanasta lähtee karkkipäivän karkki. Tehtiin jääkaapin oveen lappu...
  2. S

    korkea hemoglobiini, matala verenpaine ja (myöhäinen) keskenmeno

    Hei, Olen sellaista usein itse pohtinut, että onko teillä muilla "selittämättömän" myöhäisen keskenmenon kokeneilla ollut korkea hemoglobiini ja matala verenpaine? Minä sain keskenmenon rv 18, eikä tutkimuksissa mitään syytä siihen löydetty. Kaikki 3 raskautta minulla ovat olleet vaikeita...
  3. S

    Myöhäinen keskenmeno

    Hei, Meilläkin on yksi "enkelipoika", joka syntyi rv 18 pari vuotta sitten. Suurin suruni on ollut näin jälkikäteen - kun suru on jo melkein muuttunut kaipaukseksi - ettemme koskaan nähneet pientä poikaamme. Synnytyksessä minusta kuitenkin tuntui, etten kestä nähdä kuollutta lastani. Minusta...
  4. S

    minkä kokoisia neljä vuotiata? ja onko kukaan ollut seulonnassa?

    Meillä poika oli 4v 96cm ja 14,5kg. Hän syntyi pienipainoisena, mutta jostain syystä emme koskaan ole käyneet lastenlääkärillä kasvun vuoksi, vaikka samalla tavalla kasvava (ja pienipainoisena syntynyt) pikkusisko on ollut yliopistosairaalassa tutkimuksissa. Kaikki oli siellä ok. Tyttö on nyt...
  5. S

    Mikä neuvoksi, kun 3-vuotias ei suostu syömään kunnolla

    Ja vielä lisäys... Neuvolan neuvo auttoi minua ainakin: aikuinen päättää, mitä syödään, ja lapsi, kuinka paljon. Toki eihän aina tarvi laittaa inhokkiruokaa, jos ei aina tarvitse olla herkkuakaan.
  6. S

    Mikä neuvoksi, kun 3-vuotias ei suostu syömään kunnolla

    Kuulostaa tutulta. Meillä helpotti, kun itse vähän hellitin. Ajattelin, että nälkään terve lapsi tuskin kuolee. Kenenkään ei tarvitse syödä miellyttääkseen minua, vaan sammuttaakseen nälkänsä. Ja lapsi tietää ehkä itse, paljonko hän tarvitsee. Nyt 4.5-vuotiaana ruokakin maistuu paremmin -...
  7. S

    Piirtämistaito taantuu, poika 3v9kk

    Itse ajattelisin niin, että jos jossain muissakin asioissa huomaa taantumista, tai että kehitys jää jälkeen selvästi toisista, niin sitten voisi asiaa kysyä neuvolasta. Tai voithan joka tapauksessa kysyä, jos asia sinua kovasti vaivaa. Oletko kysynyt pojalta, mitä hänen kuvansa esittää? Kokeeko...
  8. S

    Uskoisitko heti lääkäriä, joka viiden minuutin tutkimuksen perusteella sanoo, että sikiö on kuollut?

    Kyllä sykkeen ultrassa näkee, jos sellainen sikiöllä on. Muistan, että se tuntui ikuisuudelta, kun lääkäriä rakenneultrassa vain tutki ja tutki, muttei sanonut mitään. Tiesin kyllä sitten, mitä hän tulee sanomaan, mutten millään olisi halunnut uskoa sitä. Mutta ainakin minulla ennen...
  9. S

    Miksi päänympärys mitataan?

    4-vuotisneuvolassa saatiin kontrollikäynti puolen vuoden päähän, kun pojan pää oli viime mittauksesta kasvanut kovasti. Poika kasvaa -2 käyrällä, kun pää oli yhtäkkiä noussut +1 käyrälle. Terveydenhoitaja kyllä sanoi, ettei siitä tarvitse olla huolissaan, muttei kertonut, mistä nopea päänkasvu...
  10. S

    Onko meidän poika liian pieni, ketään muita?

    Meillä tyttö oli 1v. 69cm ja 6900g, nyt 1,5-vuotiaana noin 73cm ja vajaa 8kg... 1-vuotiskuvassakin on 62cm:n mekko päällä! Tyttö oli pieni syntyessäänkin, 43cm ja 2100g täysiaikaisena. Myöskään me vanhemmat emme ole pitkiä, käyrällä -0.7, mutta tytär kasvaa vaihtelevasti -2- -3käyrällä, paino...
  11. S

    miten saan 3v pojan...

    Meillä vajaa 3-vuotias oppi pissaamaan seisaaltaan suoraan pönttöön, niin kuin isi, kun hankimme pienen jakkaran vessaan. Saman tien oppi kakkaamaankin pönttöön, vaikka meillä ei ole käytössä mitään pienennysrengasta. Potta jäi meillä kokonaan väliin. Kakkoja palkitsimme muutaman kerran...

Yhteistyössä