Hakutulokset

  1. M

    Testi nega, menkat myöhässä

    Oviksesta en tiedä. En ole oikein koskaan tutkiskellut omia tuntemuksia, joten en osaa silta pohjalta sanoa. Ja ovistestejäkään en ole käyttänyt. Luultavasti on ollut myöhässä, kun ei menkkoja kuulu. Mutta kiva kuulla, että viikonkin sulla on ollut myöhässä ja sitten alkaneet kuitenkin. Itse...
  2. M

    Testi nega, menkat myöhässä

    Mulla on yleensä kierto ollut 25-28 päivää, nyt menossa jo 32. päivä, eikä mitään tuntemuksia alkavista menkoista. 25. päivän kohdalla jo luulin että menkat alkaa, tuntemukset olivat sen mukaiset. Mutta eivät alkaneet. Raskaustesti kuitenkin ollut negaa sekä 28. että 31. päivän kohdalla...
  3. M

    Suunniteltu raskaus 16 vuotiaana

    Tämä on täysin totta. Tämä on se asia, joka usein alle 20 (tai vähän päällekin) puuttuu. Puuttui myös minulta, vaikka kuvittelin itse olevani oikein vastuuntuntoinen (tosin lapsia en suunnitellut vielä silloin). Se ei estä olemasta hyvä äiti, eikä myöskään estä elämästä hyvää lapsiperheen...
  4. M

    Vauva+leikki-ikäinen, miten saada arki toimimaan sujuvasti?

    Kannattaa myös selvittää, miksi vauva itkee. Itse olen allergisten lasten äiti, ja tuo kuulostaa juuri allergialta, koska vaivaa lähes ympäri vuorokauden. Koliikki olisi lyhytkestoisempaa. Tietysti muutakin voi olla. Omakohtaisen kokemuksen mukaan kannattaa alkaa selvittämään syytä...
  5. M

    Kolmas haaveessa!?

    Kuin minun mietteistä, sillä erolla että mies on jo lopullisesti tottunut "helppoon" elämään ja olemme jo yhdessä päättäneet pitäytyä kahdessa lapsessa. On silti hetkiä kun tuntuu, että se yksi vielä puuttuu. Salaisesti haaveilen pikkuisesta, vaippa paketeistä kaupassa ym. hupsua. Mutta...
  6. M

    alle kouluikäisen lapsen ujous ja sen "hoito"

    Olen itsekin lukenut yllä mainitun kirjan, ja on todella hyvä. Kannatan myös tätä näkökulmaan. Mutta, mutta, olen myös nähnyt toisen puolen tuosta ujoudesta. Kaikki vanhemmat (tai miksei hoitajatkin?) eivät osaa tukea ujoa lasta. Olen nähnyt miten vanhempien kontroillointitarve ja ujon...
  7. M

    apuja kaivataan astma/atoppisen ihon kanssa.. :(

    Suosittelen ruokapäiväkirjan pitämistä. Eli kirjaat ylös joka ruokailulla kaiken mitä lapsi pistää suuhunsa. Samalla kirjaat oireet ainakin aamuin illoin ylös. Näin ollen pystyt seuraamaan, jos jonkin ruoka-aineen aikana tai jälkeen (esim voi kulua päiväkin ennen kuin näkyy iholla) iho lehaltaa...
  8. M

    Nyt meni hermot anoppiin...

    Kyllähän se niin on, että mös äiti tarvitsee omia menoja. Varsinkin jos kyseessä on muutama kerta vuodessa olevia menoja. Jo asiantuntijatkin (psykologit) sitä toitottavat, että suurimmat syyt masennukseen ja burn outeihin on siinä, että äidit kadottavat oman minuutensa kaikissa nykypäivän...
  9. M

    ruokapöytätavoista

    Meillä lähes saman ikäiset lapset, 4 ja 7. Ja samat ongelmat ovat ilmenneet meilläkin. Ennen (kun nuorempi oli pienempi) ruokailut sujuivat mallikkaasti molemmilta. Saatiin monesti palautettakin siitä, miten nätisti lapsemme jaksavat istua ja syödä esim. ravintolassa tai kylässä. Mutta nyt...
  10. M

    Millaisia päivähoitopaikkoja kun taaperolla infektioastma?

    Meillä myös infektioastmaa sairastava lapsi. Tärkeimpänä pitäisin sitä, että päivähoidon sisäilma on laadukasta. Ei paljoakaan lohduta pieni ryhmäkoko, jos hengitettävässä ilmassa on jotakin "pahiksia", pahimmassa tapauksessa itse infektioastmaa aiheuttavia hiukkasia.Ongelmana tässä tietysti on...
  11. M

    Ruoka-allergia & siedätys?

    Onko lapsesi nyt oireeton, siis ollessasi dietillä? Jos on, niin en ottaisi maitoa takasisin ruokavalioon. Jos ei ole, niin suosittelisin etsimään sellaisen lääkärin, joka ymmärtää allergioita enemmin ja ryhtyä kartoittamaan mikä muu voi aiheuttaa oireita. Kullanarvoista näissä...
  12. M

    Maitoallergia ja ummetus

    Meillä ummetusta on aiheuttanut kananmuna.
  13. M

    Miten maidoton lapsi joisi ummetuksen unohduksiin..?

    Meillä juodaan kauramaitoa, jossa on kalkki lisättynä, silti ravitsemusterapeutti suositteli kalkkilisän käyttöä. Muistaakseni oli perusteluna se, kun muutkin maitotuotteet ovat poissa (juustot, jogurtit, ruoanlaitossa aineet ym.). Ja joskus ummetus voi myös johtua jostakin ruoka-allergiasta...
  14. M

    Miten toimitte uhmaikäisen kiukutessa

    Joku kysyi neuvoja julkisilla paikoilla kiukun hanskaamiseen. Meillä toimitaan julkisella ihan samalla tavalla kuin kotonakin. Eli annetaan kiukun rauhottua itsekseen. Eli pysyn lapsen lähellä juttelen silloin tällöin muutamia lauseita "olekto väsynyt kun noin kiukuttaa", "äiti tietää, että...
  15. M

    Prick testeistä? Onko siinä jokin "YLEINEN" raja, mistä voidaan todeta, että on allerginen

    Mulla muistaakseni kontrolli oli 6 ja siitepölyistä tuli arvoja 5-9 välillä. Totesivat, että olen voimakkaasti allerginen. Tosin voi olla allerginen vaikka prick näyttäisi negatiivistakin, varsinkin jos kyse on pienestä lapsesta. Eli oireet kertovat lähes yhtä paljon kuin Prick testit...
  16. M

    atopia vai allergia- auttakaa kokeneet

    Kalsium lisä mulla ainakin oli käytössä, koska maito poissa ruokavaliosta. Olisikohan D-vitamiini ollut myös. Mutta muuta en kyllä muista. Tosin en saanut alkuvaiheessa pahemmin tukea koko asialle, koska neuvolassa eivät ottaneet asiaa kovinkaan vakavasti. Ja myöhemmin metsästin vaan...
  17. M

    Neocaten jälkeen kaupan riisimaitoa/soijamaitoa?

    Tietääkseni voi hyvin siirtyä noihin kaupan "erikoismaitoihin", jos ruokavalio on muuten kattava. Ei kai siihen mitään estettä ole. Voi riippua lääkäreistä kylläkin. Minulla ainakin on tuttavapiirissä moniallergisia lapsia, jotka ovat 1 ikävuoden jälkeen siirtyneet juuri riisimaitoon. Heillä...
  18. M

    Allergioiden ehkäisy tulevaisuudessa 0 - 6kk iästä alkaen "uutta tietoa"

    En tiedä onko noista tutkimuksista suurtakaan hyötyä niille, joilla on voimakkaat allergiat. Uskon, että ne tulee joka tapauksessa. Meilläkin allergiat ovat alkaneet jo ennen 2 kk ikää. Samoin tätä allergista lasta odottaessani söin Gefilus-maitohappopakteeria (olin tuolloin kuullut...
  19. M

    atopia vai allergia- auttakaa kokeneet

    Meillä ei imetysdieetti myöskään koskaan tuonnut ratkaisua. Loppu vaiheessa söin lähinnä riisiä, kanaa ja possua muutamien mausteiden ja öljyjen kera. Lehahtelua iholla tapahtui silti. Lopulta saatiin Neocate korvattavuus, lopetin imetyksen ja sillä tilanne rauhoittui. Jälkeenpäin selvisi, että...
  20. M

    Neocaten jälkeen kaupan riisimaitoa/soijamaitoa?

    Meillä oli 1 vuotiaana vain kymmenkunta ruoka-ainetta käytössä. Saatiin Neacatelle erikoiskorvattavuus 2 ikävuoteen asti. Vasta sen jälkeen siirryttiin kauramaitoon. Eli meilläkin syynä oli tuo erittäin kapea ruokavalio.

Yhteistyössä