Harjoitussupistukset, ennakoivat supistukset ja kipeät synnytyssupistukset....

Siis aivan pakko kysyä, että onko harjoitussupistuksilla ja ennakoivilla supistuksilla joku ero? Tätä kysyn siksi, että nyt viikolla 33+ tuntuu että harjoitussupistukseni ovat muuttuneet tosi voimakkaiksi. Edelleen ovat lähes kivuttomia, mutta ei todellakaan tartte enää kokeilla vatsaa että onkohan toi supistus. Eihän tämä ole merkki mistään lähestyvästä synnytyksestä vielä, miten muilla ollut?
 
No mä en ole tuntenut kumpiakaan. vko 32 menin lääkäriin selkäkivun takia, joka lähetti korkean verenpaineen takia päivystykseen äippäpolille. Siellä käyrällä näkyi voimakkaat supistukset, joten jäinkin sairaalaan saamaan estolääkettä ja keuhkoja vahvistavaa kortisonia. Synnytys sitten käynnistettiin lopulta cytoteceilla, joten luonnollisia supistuksia en ole tuntenut...
 
Mulla ainakin erottuvat selvästi toisistaan, mutta en tiennyt sitä ennen kuin nyt kun taitaa olla tosi kyseessä.

Vatsan kovettumisia minulla oli tässä raskaudessa (toinen, mutta eka leikattiin kiireellisenä ennen synnytyksen käynnistymistä eli ei muita suppareita kuin vatsan kovettumisia) jo viikolta 14, kipeitä viikolta 34. Näissä supistuksissa tuli jo välillä vedet silmiin ja sain vähän miettiä hengitystäkin. Pidin niitä kipeinä.

Noooo, eilen oli laskettu aika ja tuli eka oikeasti kipeä supistus. Samoin nyt aamuyöstä tullut kipeitä ja ne sit sattuukin jo paljon enemmän. Vedetkin meni, eli olettaisin näiden nyt olevan niitä synnytyssupistuksia. Toivottavasti eivät enää kamalasti kovene, nämä jo ihan tarpeeksi tuskaisia...

Olen kyllä kuullut että vaihtelee kauheasti, mutta yleisin kokemus on se, että "kyllä sen sit tietää" ja niin se taitaa minunkin kohdallani olla, vaikka tuo hokema onkin tosi ärsyttävä :)
 
  • Tykkää
Reactions: miselle^
Mulla oli harjoitussupistuksia raskauden puolesta välistä alkaen. Ei mun kyllä sillonkaan tarvinnut kokeilla kovettuuko maha, kyllä senkin tunsi.
Mulla synnytys käynnistettiin niin en tiedä harjoitussupistuksista. Olin vielä käynnistyksen jälkeen (ei oikein lähtenyt käyntiin) kotona yhden yön ennen kuin kalvot puhkaistiin ja sillon tuli yöllä kipeitä supistuksia ja arvelin jos nää on niitä. No sitten kun oikeat synnytyssupistukset alkoivat niin ne yölliset eivät olleet mitään niihin verrattuna.

Itseänikin ärsytti hokema että kyllä sen sitten tietää, mutta se on varmaan totta ainakin suurimman osan kohdalla. Synnytyssupistukset olivat jotain niin voimakkaita että ei olisi voinut erehtyä..
 
Mun käsityksen mukaan näillä ennakoivilla supistuksilla tarkoitetaan kipeitä supistuksia mutta jotka tulevat harvemmin kuin 10min välein epäsäännöllisen säännöllisesti esim. muutaman tunnin ajan kerrallaan. Täällä juurikin niiden takia valvotaan kun väli 10-20min ollut jo useamman tunnin ja aika saamarin kipiää käy kun supistus tulee, muuten vointi ok paitsi supistuksen jälkeen vähän aikaa menkkajuilinta aika kovaa. Ei tässä nukkua pysty mutta ei tässä vielä mihinkään kehtaa lähtiäkkään vaikka tätä ollu koko edellisen päivän mutku ei säännöllisty :headwall:
 

Yhteistyössä