HYVÄT NEUVOT KALLIIT!! (raskaus ja lonkkakipu)

Viikon olen kärsinyt TOSI pahoista lonkkakivuista. Kaikki kotikonstit on käytetty ja silti jalka on välillä siinä kunnossa, että sillä ei voi kävellä tai tehdä mitään muutakaan, kun sattuu niin paljon.
Tänään kävin asiasta äippäpolilla, kun neuvolasta ohjasivat sinne helpotusta saamaan, mutta kuinkas kävi...
Lääkäri vähätteli koko vaivaa ja totesi, että häneltä ei apua löydy. Nyt on vaan kestettävä loppuun saakka. Viikkoja nyt 33+5 ja voin kertoa, että en TODELLA kestä loppuun saakka, jos tälläisenä jatkuu!!

Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Miten olette helpottaneet kipuilua vai oletteko saaneet jotakin apua lääkäriltä, kun minä en usko, etteikö nykylääketieteellä olisi jotakin helpotusta vaivaan... :(
 
Mulla oli keskimmäisestä kamala lonkkakipu ja kipuili oli tosi pahaa varsinkin öisin. Joskus oli parempia öitä ja päi´viä, joskus en meinannut päästä pystyyn sohvalta, kävelystä puhumattakaan. Mä en kyllä edes tajunnut pyytää apu :ashamed: Mulle vaiva tuli tosin aika loppuraskaudessa, joskus rv 35-36. Yritin venytellä ja sitkeästi mennä eteenpäin ja öisin tuin lonkkia tyynyillä - se auttoi jonkin verran mulla.
 
Täälläkin yöt ja aamut ovat pahimpia. Päivän aikana kipu vähän hellittää liikkumisen myötä. Tyynyjä mullakin on koko sänky täynnä, mutta niistä ei liiemmin ole ollut apua. Öisin esim. vessaan lähtö kestää todella kauan, kun edellisyönä meni pelkkään sängystä nousuun 30 min ja siihen vielä kävely päälle, joka teki silloin todella kipeetä. Eikä tässä varmaan niin hätä olisi, jos ei olisi nuita aikaisempia lapsia hoidettavana...
Plaah... tuli vaan niin turha olo siellä polilla, kun vain vähättelivät kipujani... tyyliin: Itsehän olet tiesi valinnut, tyhmä!
 
Sama vika, kun olin samoilla viikoilla, ainoa asia mitä keksin auttaakseni asiaa oli juurikin yrittää öisin kun kivut oli pahimmillaan, pitää tyynyä jalkojen välissä ja panadoli huiviin ennen nukkumaanmenoa, myös lämpimänä pitäminen, esim jotkut unihousut saattoivat vähän auttaa.. Nyt rv 35+4 ja lonkkakivut vaihtuivat nivuskipujen kautta jalkapöytien/nilkkojen hillittömään turvotukseen.

Kyllä raskaus on sitten ihanaa aikaa! :D Koitahan kestää!
 
Alkuperäinen kirjoittaja oona1986:
millasissa tilanteissa se kipu ilmenee? kävellessä, maatessa... ???
illalla se alkaa pikku hiljaa oireileen ja kun vaakatasoon itsensä heittää, se alkaa oleen jo oikeeta kipua. Yöllä on tosi kipee ja kävely on mahdotonta. Aamulla on vielä jumissa ja kävely on hetken hankalaa. Kipua on kyllä koko ajan, mutta sanoisin, että yöllä on pahimmillaan... :(
 
CC-
se lonkka tai mikä tahansa paikka voi olla kipeä eri syistä: se voi olla lihasperäistä kipua, tai sitä että esim. jokin hermo on painautuneena ja aiheuttaa kipua. Näköjään kaikilla se kipu on yöllä alkavaa, joten voi olla että kyseessä on nimenomaa se hermoperäinen kipu, kun vartalon paino on sen päällä, ja luulempa, että teistä moni nukkuu kyljellään juuri sen lonkan päällä...
 
Mun on pakko nukkua sillä "ei kipeällä kyljellä". Erehdyin yhtenä yönä nukkumaan kipeällä puolella ja tuntui aamulla, kuin joku olisi jalkaa sahannut irti. Eli mulla se kipuilu tulee sittenkin...en vaan käsitä, että eikö tähän nyt oikeasti ole mitään "lääkettä"?!?!?! :/
 
Aika tutun kuulosta. Ite oon kärsiny tuollasista lonkkien/ristiselän vaivoista raskausaikana. Ja voin lohduttaa, että ne helpottaa viimestään kuukaudenpäästä synnytyksestä :kieh: Mulla on synnytyksestä nyt kolme viikkoa ja pystyn jopa "pomppaamaan" sängystä ylös, luxusta :saint:
Mulla oli niin, etten voinu enää käyä ees pienellä kävelylenkillä 30 viikon jälkeen. Jos vähäkään enemmän touhus päivänaikana, ni jo oli illalla inva-olo. En oo ite ees käyny äitipolilla tuon asian kanssa, koska tiiän, ettei ne voi mitään sille tehä. Särkylääkkeitä voivat reseptillä tujumpia kirjottaa. Ite en alkanu ees särkkäreitä syömään, koska olisin saanu syyä niitä melekosen määrän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Mun on pakko nukkua sillä "ei kipeällä kyljellä". Erehdyin yhtenä yönä nukkumaan kipeällä puolella ja tuntui aamulla, kuin joku olisi jalkaa sahannut irti. Eli mulla se kipuilu tulee sittenkin...en vaan käsitä, että eikö tähän nyt oikeasti ole mitään "lääkettä"?!?!?! :/
:hug: Voi parkaa... Koita oikeasti pitää lämpimänä ne lonkat, iltasauna ja jotkut mukavat housut tosiaan helpotti jonkin verran, ja nyt pari viikkoa myöhemmin kivut on jo vaihtunut taas toisiin murheisiin.. Niin ja älä epäröi ottaa sitä särkylääkettä vähän ennen nukkumaanmenoa, itse olen tosi huono syömään lääkkeitä mutta ei yhdestä panadolistakaan haittaa ole.
 
Sone
Kokeilkaa hierontaa. Kaurapussi on aika hyvä myös, lämpö saattaa auttaa. Kevyt liikunta on hyvä, vesijuoksu varsinkin, koska se ei rasita niveliä! Minulla ainakin alkuraskauden lonkkakipuihin auttoi vesijuoksu.
 
Itse en muista koko synnytyksestä muuta, kuin sen tunteen että pää halkeaa joka ponnistuksella kun lonkkiin sattui nii kamalasti. Aina kun yritin sanoa että lonkat räjähtää tuli uusi supistus ja piti ponnistaa. Siinä kätilöt väänsivät lonkista apuna.. Suusta kuuluikin vaan että jalat jalat jalat ja seuraavan supistuksen aikana sattuu sattuu sattuu :LOL: :LOL: Se synnytyskipu ei oikeasti tuntunut miltään.. Mulla on tota vikaa ollut koko ikäni, paheni vaan odotuaikana. Nyt on 7kk. synnytyksestä eikä sen koomin ole vaivannut. Joku "lihas" oli varmasti niin jumissa että kipuilivat sen takia, tulipa venyteltyä pesusteellisesti =) Kätilöt olisivat varmasti toimineet toisin, jos olisivat tienneet.. Avaa suusi ajoissa :kieh:
 
Musta tuntuu, että näitä lonkkavaivoja sanotaan issiakseks :whistle: Se tuntuus ille ku olis ehkä joku hermo jumissa.
Tai mun ristiselässä/lonkissa tuntuu sille myös, niinku kaikki luut olis ihan hajallaan siellä ja pois paikoiltaan :/
 
Kaurapussistakaan ei oo kauheesti apuja ollut, mutta josko tänään koitan käydä saunas illalla ja heitän jotkut pöksyt jalkaani. Taitaa olla vaan aika tuskaa, kun nytkin jo ilman mitään vaatetta hikoilen yöt ihan täpönä. :|
Toivotaan, että tämä menisi pian ohi. Miksiköhän muuten lääkäri ei määrännyt Panacodia, kun sanoin, että Panadolista ei ole ollut apua vaikka olen ottanut 2*500 mg kerralla???
 
Turkilmas
Mä hyppään tähän ketjuun, vaikka mulla ei taida lonkkakipuja olla. Mulla näet aivan hemmetinmoiset nivuskivut. Sattuu kävellä ja vähänkin kun oon paikallaan niin menee kontit ihan jumiin. Siitä kun lähden liikkumaan, niin aika lyllerrystä on kun joka askel sattuu ihan hemmetisti :( .

Ja makaaminen sattuu myös, etenkin kyljen kääntäminen on oikeesti aika helvetinmoinen tuska ja kipu.

Tuota Panadolia mulle suositeltiin tänään neuvolasta, mutta mahtaakohan tuo Panacodi olla turhan vahvaa?
 

Täällä takana ihmeen hyvä yö. Vetelin pakaran täyteen illalla Relaxantia ja naamariin heitin 3* 500 mg Panadolia. Panacodia en uskalla ottaa.
Yöllä pääsin jopa kävelemään ja aamukin oli ihmeen hyvä.

Nyt vain mieitin, että kuinkahan kauan/usein voi ottaa nuin suuria annoksia Panadolia??!?!?
 
aika kultaa muistot,mutta mie olin lonkasta TODELLA kipeä. Kipu alkoi joskus reilu 31 viikolla ja loppui kuin seinään viikoilla 38. Joka ikinen askel ja liikahdus piti miettiä etukäteen. Kun pääsi liikkeelle ei ollut hätää,mutta sänkyyn meno/nousu,istuminen sohvalla/nousu sieltä..kaikki oli hankalaa.

Tuntui kuin olisi ollut puukko koko ajan lihassa.

Minulle neuvolan täti sanoi että olisin voinut ottaa "kuuri luontoisesti" särkylääkettä pari päivää peräkkäin,mutta en tohtinut. Mie sit vaan liikuin hyvin hitaasti ja epävarmasti :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
osaax joku kertoa, kuinka tota panadolia uskaltaa vedellä näin loppuraskaudesta??
Parasetamolia uskaltaa mun käsittääkseni syödä melko huoletta. Yleensä vain se kerta-annos on korkeintaan 1g eli kaksi tabelettia kerrallaan max. kolme kertaa päivä. Kolmen tabletin ottaminen ei auta yhtään sen enempiä, kun kaksikaan. Elimistö pystyy hyödyntämään vain sen tietyn määrän lääkeainetta kerrallaan. Mä uskosin, että se raja kulkee siinä 1g kohdalla. En ainakaan ole koskaan potilaille syöttänyt sen suurempaa kerta-annosta, vaikka sitä parasetamolia on tullut varmaan sadoille annettua.
 
Mä otin parina iltana kahta panadolia kerralla ja siitä ei ollut mitään apua. Lääkäri kehotti ottamaan 3 tabua kerralla ja jostain syystä siitä sitten olikin apua. Muuten en ota särkylääkettä päivän aikana...vain nuo, mitä yötä vasten tarvii ottaa... :/ Kuinkahan kauan sit uskaltaa tosissaan napata 2-3 tabua yötä vasten kerralla?
 
Siis minkä vahvuista panadolia syöt?
Mulle määrätty ihan jo alku raskaudesta lonkkakipuihin 3x1g panadol päivässä tarvittaessa. tosin sekään ei mulla riitä. eikä riitä pancodkaan. Eli tramalilla kipu lähtee. Onneksi en oo nyt joutunut ottaa ku ehkä 1 kertaa viikossa lääkettä kipuihin.

Parhaiten auttaa lämpö/kauratyyny, liikunta.

Se on issias hermo joka monilla jää jumiin odotusaikana. Tosin se kipuilee nilkaan asti, kuten minulla, monilla. Toisaalta se lonkka kipu on ihan normaalia liitosten avautumista, joten sikis lääkärit "vähättelevät" sitä helposti.
 
Niin ja se vielä, että panadol, parasetamol, on ainut "turvallinen" kipulääke raskaus aikana. Kaikki muut ovat haitallisia enemmän tai vähemmän. Pancod aiheuttaa riippuvuuden myös helposti ja samolain panacodin resistanssi kasvaa nopeasti-->annos kasvaa-> vauvankin tulee riippuvaiseksi---> oma ja lapsen vieroitus.
 

Yhteistyössä