Lapsilisä

  • Viestiketjun aloittaja vieraas
  • Ensimmäinen viesti
vieraas
Millaisilla vuosituloilla sitä ei saisi?
Millaisilla puolitettaisiin?
Millaisilla pysyisi ennallaan?
Millaisilla korotettaisiin?

-Perheen vuositulot yht. yli 100000
-Perheen vuositulot yht. yli 80000
-Perheen vuositulot yht alle 80000, mutta yli 40000
-Perheen vuositulot jää alle 40000
 
Antaa sen vaan kuulua kaikille.
Ei ne mullakaan mene elämiseen vaikka en hyväpalkkainen olekaan. Laitan sen jemaan, et käytän niitä koulukirjoihin, huonekalujen ostoon, takuu-vuokraan...mitä lapsi nyt sit tarviikaan kun alkaa itsenäistymään.
Kyllähän nuo rahat siihen lapseen menee ennemmin tai myöhemmin vaikka ei niillä niitä vaippoja just sillä hetkellä ostaisikaan.
 
Pin
Saa jäädä kaikille, menee koko merkitys siltä muuten. Tai poistetaan kokonaan kun jatkuva ruikutus siitä toisten lapsilisästä etenkin niillä jotka tietää, ettei koskaa tule tienaamaan niin paljoa, että sen menettäisi. Vittuun koko lisä ja muutkin perhe-etuudet. Suomi on paska maa nytkin kaikkien mielestä niin mitä eroa.

Perkele.
 
  • Tykkää
Reactions: TiiBii
Pin
Kun lapsilisän idea on (tai ainakin alunperin oli!) korvata lapsesta aiheutuvia kuluja ja osaltaan lisätä intoa synnyttää suomeen lisää lapsia, niin se kuuluu kaikille. Tulorajoitta.

Eikä sitä minusta oikein voi muuttaa.
Joo ja tulonsiirtoa lapsettomilta perheellisille jotka niitä uusia veronmaksajia tuo Suomelle. Jos se nyt mieltä lämmittää niin ruikuttelijat voi vaikka ajatella sen hyvätuloisen/varakkaan/rikkaan ahneen paskakasan lapsilisän tulevan siltä toiselta hyvätuloiselta/varakkaalta/rikkaalta ahneelta paskakasalta.
 
mä...
Kahdesta ensimmäisestä lapsesta kokonaisena kaikille, kolmannesta puolet. Jos on pakko puskea enemmän kuin kolme niin niistä ei makseta senttiäkään. Mitään tuloerottelua ei tähän pidä sekoittaa.
 
Imo mun mielipide, vaikkapa kun vuosiansioiden yhteismäärä ylittää 60 000€ vuodessa tuon voisi poistaa kokonaan, tai tehdä siihen asteittain jonkinlaisen systeemin joka menee vaikkapa asumiskustannusten mukaan..

Mä en nää mitään järkeä tässä että konkurssikypsä valtio tunkee avustuksia lapsen elättämiseen n1.5 miljardia vuodessa + muut kulut jotka tästä aiheutuvat, varsinkaan ihmisille joiden tulotaso ylittää keskituloisten ansiot.
Meille tulee ehkä kolmas lapsi kohtapuoleen ja onhan tää sillain hauskaa että esim meillä noi menee sitten asuntolainan extra lyhennyksiin, Suomennos valtio on sitten loppupeleissä maksanut jotain 40% meidän asuntolainasta.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30298711:
Kahdesta ensimmäisestä lapsesta kokonaisena kaikille, kolmannesta puolet. Jos on pakko puskea enemmän kuin kolme niin niistä ei makseta senttiäkään. Mitään tuloerottelua ei tähän pidä sekoittaa.
No mutta kun alunperin koko lisä keksittiin jotta ihmiset tekisivät enemmän lapsia! :D
 
Imo mun mielipide, vaikkapa kun vuosiansioiden yhteismäärä ylittää 60 000€ vuodessa tuon voisi poistaa kokonaan, tai tehdä siihen asteittain jonkinlaisen systeemin joka menee vaikkapa asumiskustannusten mukaan..

Mä en nää mitään järkeä tässä että konkurssikypsä valtio tunkee avustuksia lapsen elättämiseen n1.5 miljardia vuodessa + muut kulut jotka tästä aiheutuvat, varsinkaan ihmisille joiden tulotaso ylittää keskituloisten ansiot.
Meille tulee ehkä kolmas lapsi kohtapuoleen ja onhan tää sillain hauskaa että esim meillä noi menee sitten asuntolainan extra lyhennyksiin, Suomennos valtio on sitten loppupeleissä maksanut jotain 40% meidän asuntolainasta.
Jos tuollaisessa aletaan ottamaan huomioon asumiskustannuksia, niin silloinhan se "voittaa", joka elelee mahdollisimman leväperäisesti. Ne, jotka yrittää nitkutella pienessä kämpässä pienemmillä menoilla, menettää myös rahaa.

Mä sanoisin, että kaikkein halvimmaksi tulee vaan maksaa lapsilisä. Siinä kun aletaan pyörittämään kaikenmaailman tulorajoja ym. alkaa rahaa mennä taas enemmän hallintoon.

Lähtisin ennemmin tuohon, ettei lapsilisiä maksettaisi enää kolmannen lapsen jälkeen.

Esim. me tienataan kyllä yli 60 000 euroa vuodessa, mutta on meidän menotkin aika hurjat. Leijonan osan niistä vie asuntolaina sekä työmatkoista, joihin kummallakin oma auto on välttämätön jne, niiden vakuutukset, bensat ym.
 
Imo mun mielipide, vaikkapa kun vuosiansioiden yhteismäärä ylittää 60 000€ vuodessa tuon voisi poistaa kokonaan, tai tehdä siihen asteittain jonkinlaisen systeemin joka menee vaikkapa asumiskustannusten mukaan..

Mä en nää mitään järkeä tässä että konkurssikypsä valtio tunkee avustuksia lapsen elättämiseen n1.5 miljardia vuodessa + muut kulut jotka tästä aiheutuvat, varsinkaan ihmisille joiden tulotaso ylittää keskituloisten ansiot.
Meille tulee ehkä kolmas lapsi kohtapuoleen ja onhan tää sillain hauskaa että esim meillä noi menee sitten asuntolainan extra lyhennyksiin, Suomennos valtio on sitten loppupeleissä maksanut jotain 40% meidän asuntolainasta.
No onhan tosskin pointti, mutta sit se pitäisi lopettaa kokonaan. Ei lisää, joka on tarkoitettu kaikille jotka tekevät lapsia (elättämään edellisen polven eläkkeelläolijat) voi noin vain muuttaa tulosidonnaiseksi.
 
Lähinnä tarkoitin asumiskustannuksia paikkakuntien mukaan.. EN omien valintojen.
Ja tosta rajaahan voi tietysti miettiä, mutta me n 70-100k€ vuodessa tienaavina ei tuota tarvittaisi ollenkaan, vaikea uskoa että +100k€ vuodessa tienaavienkaan lapsi tuota tarvitsee.
 
miksei? Suomen valtio on todella isoissa talousongelmissa, miksi esim tämä lisä pitää silti pitää väkisin elossa vaikka voidaan suoraan todeta että tätä maksetaan täysin vastoin alkuperäistä ideaa, joka taisi olla mahdollistaa lapsien tekeminen myös heikommin toimeentuleville.
 
Viimeksi muokattu:
huh huh taas
ei pois keneltäkään tietenkään. Se on pelkkä tulonsiirto. Lapsettomilta niille jotka tuovat lisää maidän ainoata mahdollisuutta, uusia veronmaksajia. Kasvattavat heidät ja ansaitsevat kyllä jokainen lisänsä. Ei ole mikään köyhäinavustus.
 
hmmmm
Millaisilla vuosituloilla sitä ei saisi?
Millaisilla puolitettaisiin?
Millaisilla pysyisi ennallaan?
Millaisilla korotettaisiin?

-Perheen vuositulot yht. yli 100000
-Perheen vuositulot yht. yli 80000
-Perheen vuositulot yht alle 80000, mutta yli 40000
-Perheen vuositulot jää alle 40000
Samaa mieltä. Kuulostaa hyvältä.

Ja jos nyt jotakuta kovin kaivelee se että vuonna nakki ja mooses se on keksitty sitä ja tätä varten kaikille, niin sitten voidaan muodonvuoksi lopettaa koko lapsilisä ja keksiä sen tilalle uusi, tuloihin perustuva etuus jolla eri nimi.
 
kertokaahan
Niin! Ja sit samantien rikkaiden lapsilta opintotuet veks. Siis typeräähän se on moisia tukia syytää kun mutsin ja faijankin rahoilla pärjäisi. Puhumattakaan ilmaisesta hammashuollosta. Jos tienaa viisitonnia kuussa, ei tee tiukkaa maksaa viidenkään penskan paikkauksia.

Pois kaikki!
Näin juuri, ihan kaikki pois. Jokin asteikko milloin lähtee viimeisetkin etuudet, viimeisessä lähtee Suomen kansalaisuuskin.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
.......
Saa jäädä kaikille, menee koko merkitys siltä muuten. Tai poistetaan kokonaan kun jatkuva ruikutus siitä toisten lapsilisästä etenkin niillä jotka tietää, ettei koskaa tule tienaamaan niin paljoa, että sen menettäisi. Vittuun koko lisä ja muutkin perhe-etuudet. Suomi on paska maa nytkin kaikkien mielestä niin mitä eroa.

Perkele.
Sä olet samanlainen länkyttäjä ku kokoomuksen väki. Paasataan hyvinvointivaltiosta. Suomi ja hyvinvointivaltio vaan ei sovi enää samaan lauseeseen, ei mitenkään päin.

Kaikki hyvä ajetaan Suomessa alaspäin. Ja se on fakta.
 
Pin
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30298711:
Kahdesta ensimmäisestä lapsesta kokonaisena kaikille, kolmannesta puolet. Jos on pakko puskea enemmän kuin kolme niin niistä ei makseta senttiäkään. Mitään tuloerottelua ei tähän pidä sekoittaa.
Pakko ei ole ensimmäistäkään puskea joten miksi siitäkään mitään maksettaisi?

Tässä väestönkasvussa olen kyllä hyvin kiitollinen varsinkin suurperheille, joita harvassa. Todellakin lapsilisät jokaisesta heille, vaikka tulot ylittäisi 4000e (reps)
 
Varmaan kaikilla tässäkin keskustelussa selvää että eihän tuota voi pienituloisilta poistaa? Mutta voisiko joku oikeasti perustella miksi vaikkapa mun kaverille puolisoineen maksetaan AVUSTUSTA lapsen saamisen johdosta? Tai mun perheelle? Miksi mitä järkeä?

Mies on tuomari+ parissa muussa yrityksessä mukana vuosiansiot näyttivät olleen 400 000€ paremmalla puolen, puolisonsa tienaa jtn 30 000€ vuosi.
 
Viimeksi muokattu:
Pin
Sä olet samanlainen länkyttäjä ku kokoomuksen väki. Paasataan hyvinvointivaltiosta. Suomi ja hyvinvointivaltio vaan ei sovi enää samaan lauseeseen, ei mitenkään päin.

Kaikki hyvä ajetaan Suomessa alaspäin. Ja se on fakta.
Onhan meillä helvetin kalliit koulutukset, ei ole varaa pistää jokaista lasta yliopistoon, sairastuminen maksaa kymmeniä tuhansia, työttömänä pitää pelätä jutumista kadulle kerjäämään ettei nälkään ja kylmään kuole ja kaikkea tätä pahaa. Hirveä Suomi, pahoinvointivaltio kertakaikkiaan. Et varmaan pahemmasta ole kuullutkaan. :(
Mua jotenkin nolottaisi selitellä tuollaista Suomesta, tulisi niiiiiiiin pullamössökermapersefiilis. :D Toki yksittäisistä asioista voidaan kriittisestikin puhua, mutta toi on jotain niin...hah
 
  • Tykkää
Reactions: Mies..

Yhteistyössä