18kk tyttö + isokokoinen isä lentokoneessa...?!

Hei!

Aiheesta varmaan paljon höpinöitä, mutta kiinnostaisi näin isän näkökulmasta kysyä tätä. Eli ens kesänä lähdössä tyttären kanssa kahdestaan Lontooseen hänen tätiä moikkaamaan. Olen isokokoinen mies ja hieman jännittää/ahistaa/STRESSAA tuo lentomatka, kun tyttö matkustaa "sylivauvana", kun ikää tuolloin reilu puolitoista vuotta. Ei tuossa mitenkään mietitytä se, että mitä siellä tekee jne, vaan pikemminkin MITEN. Käsittääkseni tulee olemaan pirun ahdasta!

Lentoyhtiö Norwegian. Onko muilla kokemusta, että olisi ko. ikäinen ja normaalinkokoinen lapsi ollut isokokoisen vanhemman sylissä? Itse siis 187cm ja pitkät koivet, leveyttäkin sen reilu 100kg edestä. Yksin matkustaessa jalat ottaa kiinni edessä olevaan tuoliin ja saa just ja just sen tarjoilualustan syliin, mutta eihän se ole millään tasolla mahdollista lapsi sylissä. Ja muutenkin varmaan tosi ahdasta, satavarmasti joku urpo vielä istuu vieressä, joka ei auta asiaa... Meillä onneksi käytäväpaikka, rivi 3.

Onko kellään ns. logistisia vinkkejä tähän dilemmaan? Miten ootte pärjännyt? Miten mahtuu leikkimään/puuhaamaan yhtään mitään, saatika sit syömään?

Aamulento, klo 8.30 muistaakseni. Eli päiväunet ei tule kuuloonkaan, joten se on n. 3h hereilläoloa lentokoneessa. Oon miettinyt, että kunhan matkustamohenkilökunta ei häärää kärryjen kanssa, niin itse voin kyykkiä käytävällä ja tyttö istua tuolissa, mutta todnäk siinä aika nopiaan hajoaa itsellä koivet. Sit vähän ehkä kävelyä edestakas ja jos hyvä tuuri käy, niin olisi mukavia kanssamatkustajia, kenen kanssa voisi vähän höpötellä tms.


Helpottakaa isin stressiä!! :D
 
Siitä on jo useampi vuosi, kun matkustimme Finnairilla ja lapsemme oli 1,5 vuotias. Saimme jo etukäteen eturivin paikat, vaikka kävikin sitten niin, että paluumatkalla järjestelmäongelmien takia paikat menikin uusintajakoon. No se on eri tarina. Mutta etupenkillä oli myös ns. vauvakaukalo, johon lapsen olisi teoriassa voinut laittaa vaikka nukkumaan. Mutta kyllä se enemmänkin on pienelle vauvalle tarkoitettu.

Ohjeeni on, että varaa etukäteen paikka, jossa on hyvin jalkatilaa ellei sitä lentoyhtiöstä ole muutoin saatavilla. Ja jos hyvin käy, niin saatte tyhjän viereisen penkin.
 
Siitä on jo useampi vuosi, kun matkustimme Finnairilla ja lapsemme oli 1,5 vuotias. Saimme jo etukäteen eturivin paikat, vaikka kävikin sitten niin, että paluumatkalla järjestelmäongelmien takia paikat menikin uusintajakoon. No se on eri tarina. Mutta etupenkillä oli myös ns. vauvakaukalo, johon lapsen olisi teoriassa voinut laittaa vaikka nukkumaan. Mutta kyllä se enemmänkin on pienelle vauvalle tarkoitettu.

Ohjeeni on, että varaa etukäteen paikka, jossa on hyvin jalkatilaa ellei sitä lentoyhtiöstä ole muutoin saatavilla. Ja jos hyvin käy, niin saatte tyhjän viereisen penkin.
Hei, kiitos vastauksesta!

Tosiaan me ollaan jo varattu paikat ja mitään erikoispaikkoja ei saatu (1. rivi, varauloskäynnit jne), joten 3. rivi ja käytäväpaikka valittiin, aattelin, että nopein tie vessaan, hehe. Olen myös lukenut noista, että pyritään jättää sylivauvan viereinen paikka vapaaksi, mutta epäilen suuresti, että Norwegian näin toimii... Tuli vaan sijainnin takia valittua ko. lentoyhtiö Finnairin sijaan, koska Gatwickin kentältä paljon lyhyempi ja helpompi matka määränpäähän kuin Heathrown!
 
Hyvä, että saitte käytäväpaikan ja koneen etuosasta. Siinä varmasti helpompi liikkua ellei sitten vessajonot ulotu 3. riviin asti.

Mukaan kannattaa ottaa kaikenlaista puuhasteltavaa, katseltavaa ja luettavaa, jotta aika kuluu. Syöminen on kyllä aika operaatio jo muutenkin saatikka sitten kun lapsi istuu sylissä :) Otatteko eväät mukaan vai tilaatteko lounaan koneesta? Vaikka ottaisitte koneesta ruuat, kannattaa ottaa jotakin "herkkunapsoteltavaa" mukaan. Tämä voi pelastaa, jos hankala tilanne iskee.
 
Vielä lisäys: ei kannata turhaan stressata asiasta etukäteen. Kyllä se maalaisjärjellä sujuu ja yleensä löytyy ymmärtäväisiä kanssamatkustajia ja henkilökuntaa. Henkilöt, jotka eivät ymmärrä lapsia lentäkööt lapsivapailla lennoilla :-D
 
Hyvä, että saitte käytäväpaikan ja koneen etuosasta. Siinä varmasti helpompi liikkua ellei sitten vessajonot ulotu 3. riviin asti.

Mukaan kannattaa ottaa kaikenlaista puuhasteltavaa, katseltavaa ja luettavaa, jotta aika kuluu. Syöminen on kyllä aika operaatio jo muutenkin saatikka sitten kun lapsi istuu sylissä :) Otatteko eväät mukaan vai tilaatteko lounaan koneesta? Vaikka ottaisitte koneesta ruuat, kannattaa ottaa jotakin "herkkunapsoteltavaa" mukaan. Tämä voi pelastaa, jos hankala tilanne iskee.
En ole Norwegianilla ennen lentänyt ja vähän negatiivisia juttuja kuullut heidän ruokatarjoiluista. Todnäk homma menee niin, että syötän tytön (ja itseni) juuri ennen koneeseen menoa, niin itse pärjään vesilinjalla koko matkan, sit tytölle jotain naposteltavaa matkaksi.
 
Vielä lisäys: ei kannata turhaan stressata asiasta etukäteen. Kyllä se maalaisjärjellä sujuu ja yleensä löytyy ymmärtäväisiä kanssamatkustajia ja henkilökuntaa. Henkilöt, jotka eivät ymmärrä lapsia lentäkööt lapsivapailla lennoilla :-D
Jooh, kiitos! :D Näinhän se 99% varmasti menee. Parempi se on nyt hötkyillä ja ressata ja sitten yllättyä iloisesti, kun kaikki meneekin paremmin, hehe. Aina varaudu pahimpaan! :D
 
Meillä mentiin ahtaasti ilman tarjotinta 1,5v pojan kanssa jollain jet time(?) lentoyhtiöllä 4h lento. Ja siis oli kyllä mun sylissä suurimman osan matkasta ja silti oli todella ahdasta! Tällä lentoyhtiöllä oli sääntönä, että sylilapsi aina ikkunapaikalla happimaskien takia.
 

Yhteistyössä