Ajopelon selättäneet

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tsempit kehiin ja vinkit!
(asiattomat paskat älkää edes vaivautuko!!!!)
Eilen tuli auto pihaan jolla mieheni nyt meinaa että on alettava ajamaan.
No hän ei ehkä ihan ole ymmärtänyt miten syvät arvet ex onnistui ajamisen kanssa muhun jättämään. Kortti ollut 7 vuotta, ajopelko 6 vuotta. Eilinen sadan metrin ajo jätti ihan hyvän fiiliksen mutta nyt kun tiiän että liikenteeseen oisi liityttävä niin..
 
Vaikea kuvitella, miten joku pystyy toiselle ajopelon aiheuttamaan, mutta enivei; Ei siinä(kään) auta kun harjoittelu. Aina kun mahdollista, ajat vaikka edes pienen pätkän. Vähitellen se varmuus kasvaa.
Ajele pari kertaa jossain syrjäisellä pikkutiellä, sitten aloitat liikennetotuttelun jostain rauhallisesta paikasta.
 
Mahdollisimman paljon, vaikka pieniäkin pätkiä, ajoa autolla jotta auto tulee tutuksi käyttää sekä saat ajotuntumaa itsellesi. Mitä enemmän saat varmuutta auton käsittelyyn, sen parempi.

Ajattele asiaa kuin peruskunnon nostattajana, vähän kerrassaan ajomatkaa ja kestoa kasvattaen. Mutta älä pidä vapaa päiviä, silloin tarjoutuu liian helppo tilaisuus asian/autolla ajamisen välttämiseen.

Tsemppiä!
 
vierailija
Harjoittelua joka päivä. Ajele ensin ilman päämäärää, eli kunhan auto liikkuu ja liikennesääntöjä noudatat. Nopeutta sen verran, kun perse kestää. Joskus muistaa ajaa sivuun, että jono takaa pääsee etenemään.

Kannattaa myös harkita muutaman ajotunnin ottamista hyvän autokoulun kautta. He pystyvät antamaan asiallista palautetta, tukea ja neuvoja ajon aikana. Eivätkä hikeenny helposti, kun todennäköisesti ovat nähneet kaikki ääripäät kuskeissa :D
 
vierailija
Minäkin suosittelen ottamaan pari ajotuntia. Muistuu mieleen liikennesäännöt eikä tule turhaa hätäiltyä.
Sitten vaan liikenteeseen aikoina, jolloin on vähän liikennettä. Pidät mielessä, että aina voit kääntyä takaisin, aina voit ajaa bussipysäkille ja pysähtyä, aina voit tehdä ihan mitä itseä huvittaa sen auton kanssa, oman sietokvyn mukaan.
Ajaminen on hauskaa, opit jonain päivänä nauttimaan siitä. Kun auton käsittelystä tulee automaatioa, ja energia vapautuu itse ajamiseen, kaikki alkaa sujua.

Ps; usein ne itseään superkuskeina pitävät ottavat turhia riskejä liikenteessä. Ajavat pikkasen liian lujaa pikkasen liian lähellä edellä ajavaa, ovat malttamattomia ja ylioptimistisia. Nämä usein myös hermostuvat epävarmoihin kuskeihin. Jotka voivat olla paljon turvallisempia liikenteessä kun he. Jos sun eksä oli hoppuheikki joka ei antanut sulle rauhaa opetella ajamaan omassa tahdissa eikä tukenut ja kannustanut sua, niin ole vaan onnellinen että hän on eksä. Ei vika koskaan ollut sun ajotaidoissa, vaan siitä, että orientaatio hajaantui liian moneen asiaan; auton hallintaan, liikenteen seuraamiseen, ajamiseen ja sitten vielä sun eksän reaktioiden jännittämiseen. Siinä on liian monta energiaa vievää asiaa, ihminen hätääntyy ja hermostuu ja sitten asioista ei tule mitään.
 
vierailija
Jos päämäärätön ajelu ei tunnu hyvältä, niin kokeile päämäärällistä ajoa. Minulle sopii parhaiten päämäärällinen ajo, sillä haluan tietää etukäteen minne menen ja miten. Valitse joku helppo kohde ja hiljainnen ajankohta. Mieti reitti etukäteen ja käy ajamassa. Ala käymään kaupassa hiljaisena aikana.

Mieti, onko parempi ajaa yksin vai haluatko, että toinen on apukuskina. Itse ajan mieluiten yksin.
 
Itse sain kortin neljännellä inssillä, kypsässä iässä. Syy: jännittämisestä johtuvat mokat, jonka inssitkin huomasivat.
En olisi ikuna uskonut, että rentoudun lähtemällä ajelemaan (paitsi Helsingin keskustaan). Nyt teen niin.
Jännittämisestä pääsin vain hankkimalla ajokokemusta, ja miel. päivittäin. Edellä kommentoineet ovat antaneet hyviä vinkkejä (paitsi ne "fixut"miehet???, jotka mollaavat naisten ajoa).
Nyt melkein 200 tuhatta mittarissa, eikä kolaria. Ratti pyörii hyvin.
 
vierailija
Ajamalla lähti minun ajopelkoni. Kannattaa ensin ajella rauhallisia syrjäisiä teitä pitkin pikku lenkkejä ja vähitellen mennä vilkkaamman liikenteen joukkoon.

Edelleenkään en aja mielelläni Helsingin keskustassa ratikoiden seassa, mutta muuten olen jopa alkanut nauttimaan ajamisesta. Tunnen ihanaa vapauden hurmaa ajellessani jonnekin pidemmälle itsekseni. En ole sidottu aikatauluihin ja voin suunnata minne tahansa koska tahansa.

Aikaa minulla meni useita vuosia ennenkuin en enää jännittänyt rattiin menoa, mutta se johtui siitä, että ajoin niin vähän ja harvoin. Vasta, kun aloin ajamaan päivittäin, niin pelkoni hälveni ja ajamisesta tuli rutiinia, jopa mukavaa sellaista. Nykyään olen varma ja taitava kuski. Kuskailen lasten joukkuekavereita treeneihin ja kisamatkoilla.

Kiroilen liikenteessä tonttuilevia teiden tukkoja. Ovat muuten useimmiten vanhemman puoleisia miehiä.
 
vierailija
Asiattomat paskat? Asiatonta paskaa tässä on se, että uusfeministiseen tyyliin tässäkin tarinassa on taas kerran naisen oman pään sisällä olevasta ongelmasta syyllistetty miestä. Täysin irrelevantti asia koko stoorissa, mutta jostain käsittämättömästä syystä pitää aina tarinoida se oma ongelma ensin miehen syyksi, usein palstasympatioiden maksimoimiseksi.

Miessitämiestätä. Eksäsitänyksätätä. Eikö nyt jumalauta nainen voisi alkaa ottamaan itse vastuuta omasta elämästään ja ongelmistaan eikä aina ongelmatilanteissa tulla palstalle rääkymään myötätuntoa sillä samalla uusfeministisellä pretekstillä että mies on syyllistynyt ties mihin. Täällä kun aina vedetään narsistikortteja esiin mitä mielikuvituksellisimmista syistä, niin tuo se vasta kyseenalaista käytöstä on, jokainen voi miettiä mistä tuollainen kumpuaa. Asiatonta paskaa se ainakin on, jos ei mitään muuta.

Ei jumalauta. :LOL:
 
vierailija
Asiattomat paskat? Asiatonta paskaa tässä on se, että uusfeministiseen tyyliin tässäkin tarinassa on taas kerran naisen oman pään sisällä olevasta ongelmasta syyllistetty miestä. Täysin irrelevantti asia koko stoorissa, mutta jostain käsittämättömästä syystä pitää aina tarinoida se oma ongelma ensin miehen syyksi, usein palstasympatioiden maksimoimiseksi.

Miessitämiestätä. Eksäsitänyksätätä. Eikö nyt jumalauta nainen voisi alkaa ottamaan itse vastuuta omasta elämästään ja ongelmistaan eikä aina ongelmatilanteissa tulla palstalle rääkymään myötätuntoa sillä samalla uusfeministisellä pretekstillä että mies on syyllistynyt ties mihin. Täällä kun aina vedetään narsistikortteja esiin mitä mielikuvituksellisimmista syistä, niin tuo se vasta kyseenalaista käytöstä on, jokainen voi miettiä mistä tuollainen kumpuaa. Asiatonta paskaa se ainakin on, jos ei mitään muuta.

Ei jumalauta. :LOL:
Tiedätkö, että aikansa kun mies tai nainen arvostelee, lyttää jne. toista osapuolta, alkaa hän käyttäytymään myös sen mukaan.

Jos olet itse niin vahva luonne, olisit kyennyt kannustamaan ihmistä ja ohittamaan epäolennaisen asian halveksimatta. Se mikä ajopelon aiheutti, on toissijainen asia. Nyt yritetään löytää keino päästä siitä.
Eli vedä nyt se mautos sivuhun ja leiki kotileikkiä vain. Aikuiset puhuu nyt.
 
vierailija
Tiedätkö, että aikansa kun mies tai nainen arvostelee, lyttää jne. toista osapuolta, alkaa hän käyttäytymään myös sen mukaan.

Jos olet itse niin vahva luonne, olisit kyennyt kannustamaan ihmistä ja ohittamaan epäolennaisen asian halveksimatta. Se mikä ajopelon aiheutti, on toissijainen asia. Nyt yritetään löytää keino päästä siitä.
Eli vedä nyt se mautos sivuhun ja leiki kotileikkiä vain. Aikuiset puhuu nyt.
Lue oma kirjoituksesi ja mieti vähän. Noin tekopyhää ja kaksinaamaista paskaa en olekaan lukenut pitkään aikaan. Jos suollat näppäimistöltäsi tuollaista anonymiteetin suojista, niin kannata puhua halveksimisesta tai "aikuisten puhumisista" yhtään mitään.
 
vierailija
"Sitten vaan liikenteeseen aikoina, jolloin on vähän liikennettä. Pidät mielessä, että aina voit kääntyä takaisin, aina voit ajaa bussipysäkille ja pysähtyä, ___aina voit tehdä ihan mitä itseä huvittaa sen auton kanssa, oman sietokvyn mukaan____."
Toivottavasti tuon ohjeen antaja ei ole koskaan autolla liikenteessä !
 

Yhteistyössä