Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *marraskuussa*

SYNTYNEET JOULUKUISET

24.11

Hilma85 / rv 38+4 / poika / 4130g / 50cm

28.11
Henriette / rv 38+5 / poika / 3750g / 51cm


Lista joulukuun odottajista


LA / nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala / sukupuoli

13.11

Iltatähti17 / 27 / 3 / TAYS

30.11
noora.I / 25 / 1

2.12
MomToBeM / 25 / 2

3.12
nellinu / 29 / 3

4.12
Hilma85 / 31 / 1 / poikalupaus

7.12
Henriette / 30 / 3 / TAYS / poikalupaus

9.12
mimmi92 / 25 / 3 / HYS / tyttölupaus

11.12
ritsalaari / 32 / 1 / poikalupaus

12.12.
Susu90 / 27 / 1 / tyttölupaus

13.12
Surusilmät / 28 / 3 / poikalupaus
likka90 / 26 / 1
Martuulia / 31 / 1

14.12
Nanna-87 / 30 / 2 / K-SKS / tyttölupaus

18.12
aprikoosinkukka / 25 / 1 / tyttölupaus

19.12
vihersmoothie / 34 / 1

20.12
-Amanda- / 23 / 1 / SATKS / tyttölupaus

31.12
Lumi87 / 30 / 2 / poikalupaus
Shara / 27 / 1 / tyttölupaus

1.1
Nems / 21 / 2 / poikalupaus

Edelliset keskustelut;
https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017.2488887/

https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017-toukokuu.2490232/

https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017-kesaekuussa.2491092/

https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017-heinaekuussa.2491906/

https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017-elokuussa.2492739/

https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017-syyskuussa.2494007/

https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017-lokakuussa.2495287/
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos @mimmi92 uudesta pinosta! :)

Hyvää marrskuuta kaikille! ☺
Ens kuuhan on jo meidän.

@Lumi87 ihana kuulla, että pystyt vielä noin hyvin liikkumaan ja menemään.
Kun itsekin pystyis, mutta eiköhän raskauden jälkeen ehdi. Onneks on pystyny ees pieniä lenkkejä kävelemään vaikka eihän ne toki oo verrattavissa juoksulenkkeihin.

Alkaiskohan ne unet tästä nyt paranemaan?
Mä oon nyt muutamana yönä nukkunut 8-9 tuntia ja sit muutamina öinä 6-7h.
On muuten ihan erilainen fiilis.
En tosin hypi vielä innosta, katotaan miten tää tästä lähtee menemään.

Mua on nyt alkanut jännittää synnytys enemmän, kun laskettu aika lähenee.
Takana kun ei oo yhtään synnytystä eikä tiedä yhtään mihin sitä on menossa.
Mä vaan toivon koko ajan, että synnytyksessä menee kaikki hyvin.

Meillä on nyt kutakuinkin kaikki tavarat. Tällä hetkellä tosin kaikki tavarat on vielä vailla omaa paikkaansa. Tuolla ne vauvan huoneessa majailee.

Ja neuvolassakin jälleen käyty.
Sf-mitta 29.
Beben painoarvio on 1800g.
Hb 129
Verenpaine ok.
Ja paino noussut nyt kokonaisuudessaan 6,6kg.
Ja on raivotarjonnassa (osasin tän jo potkujen paikasta arvata.)
Syke 145.

Eli siis kaikki vallan mainiosti.
Nii ja rokotteet saatu.

Meillä kyllä menee nää neuvolat todella erikoisesti. Edellisestä kerrasta on 3 viikkoa ja seuraava on jo 2 viikon päästä.

Vähän on omituista kun ei oo töitä, eikä sitä oikein tiedä mitä sillä kaikella vapaa-ajalla puuhais.
Oon muun muassa laittanut ulkopöydät sekä tuolit varastoon, käyny auttelemassa siskoa ja hänen miestään uuden talonsa remontissa (lähinnä oon maalannu.)
Sekä on kahviteltu ystävän kanssa puolin ja toisin.

Ja marraskuun alun kunniaksi on osa jouluvaloista laitettu sisällekin.

Ja koska vapaa-aikaa riittää, niin aloitin eilen villasukkien neulomisen. Lähinnä omaan käyttöön ja nimenomaan kotikäyttöön. Ei oo tuo oma neulominen ihan sillä tasolla, mitä esimerkiksi miehen isoäidin.

Ruoka valmistumassa, mies pääsee töistä ja mä jatkan nyt villasukn tekoa, yritän aloittaa kantapään teon.

Amanda 33+0
 
@mimmi92 kiitos uudesta pinosta ja tsemppiä huomiseen lääkäriin! Jännä kuulla sitten kuulumiset. :)

@Vihersmoothie mä en ole muuta muutosta ulkonäössä huomannut kuin tosi rumaksi muuttuneen suonikohjuisen pohkeen. :ROFLMAO: Mustelmia ilmestynyt kohjujen viereen ja tyttökin jo kysäisi yhtenä päivänä, että mittn mun jalka on niin tumma. Jännä nähdä mitä tuolle koivelle tapahtuu kun raskausaika on ohi. Iho mulla onollut tosi hyvässä kunnossa, usein tulee finnejä naamaan kierron tietyssä vaiheessa mutta nyt oikeastaan koko raskausajan ollut tosi siisti ja hyväkuntoinen iho kasvoilla.

@-Amanda- voi mäkin toivoisin, että osaisin neuloa! Olisi ihanaa tehdä pienokaiselle jotain, mutta mun taidot käsitöissä on ihan nolla. Kiva että neuvolassa kaikki hyvin. Ultrattiinko vai miten sait tietää painoarvion? Ihanaa, jos olo alkaa vähitellen tuntua pirteämmältä.

Mua on alkanut välillä närästää. :censored: Eilen illalla oli ihan kauhea närästys, odottelin sohvalla maitolasin kanssa jos menisi ohi ja kunei mennyt oli pakko koittaa nukkua. Laitoin pari tyynyä pään alle kun tuntui, että nousee vatsahapot suuhun asti ja poltteli tosi kovasti. En ole rennietä tai muuta vielä ostanut kun vaiva loppui välillä.

Jaon kyllä ihanaa kun voi liikkua. On tosi erilainen raskausaika kuin esikoisen aikaan, silloin veti selkä mielen matalaksi kun se esti melkein kaiken aktiivisuuden.

Työpäivät käy vähiin. Kahden viikon kuluttua olen ensimmäisellä lomapäivällä. Musta tuntuu, etten ehdi tehdä mitään ja odotan kovasti lomaa ja äitiyslomaa, että saa joululahjoja osteltua ja valmisteltua kotia vauvaa varten. Mulla ei ole vielä yhtään malttamaton olo vauvan syntymän suhteen, viikot vierii niin nopeasti kun on esikoisen koulu ja harrastukset ym. arkea rytmittämässä.

Lumi 31+3
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos uudesta pinosta, nyt sitä viimeistä kuukautta viedään ennen h-hetkeä, iiks! :rolleyes:

Närästys Täälläkin on välillä riesana, ja sekun päälle tulee niin olo on kuin kuolemaa tekisi, Ihan hirveä siis. Onneksi ei ole kuin harvoin!

Neuvolassa täälläkin käyty, hb oli pysynyt samassa eli 110, Noussut 95 ylöspäin raudan syönnillä onneksi noihin lukemiin. Ei luultavasti nouse enää mutta tällä mennään, niinkuin viimeksikin.
Painoa oli tullut 11kg, eli ihan samoissa lukemissa mennään kuin kahdenkin aikaisemman raskauden kohdalla, ekassa raskaudessa synnärille jäi 9kg ja toisella 7, nyt toivon hartaasti että teen samanlaisen ihmepainonpudotuksen eikä hirveästi jäisi itse tiputeltavaa :D
Sfmitta oli 32,5 , eli pieni loiva millin lasku oli tullut yläkäyrältä alaspäin, jihuu! Terkka kyllä epäili sen johtuvan vauvan "poikittaisasennosta", yleensä kun jäppinen tykkää majailla hyvinkin korkealla. Pää alaspäin kuitenkin näytti olevan vaikkei ollut lähelläkään "alapäätä" :ROFLMAO::ROFLMAO:
Toivottavasti ei enää pyörähdä mihinkään suuntaan, lääkärineuvola on kahden viikonpäästä, siellä katsotaan tarkemmin ja mietitään tarvitseeko lähetettä painoarvioon kun vatsa on suurehko.

Huomenna pääsen shoppailemaan hiukan puuttuvia tavaroita, viimeistään käydään miehen kanssa ensi lauantaina ostamassa puuttuvat jutut, sitten onkin vauvalle kaikki valmiina! :rolleyes:

Supisteleeko muilla jo kuinka ahkerasti?
Täällä on nimittäin selkeästi tullut tihenevään tahtiin ja tosi napakoitakin, ei vielä lähelläkään niitä synnytyssupistuksia mutta silti saa puuskutella välistä menemään. Harjoittelu alkanut..

@-Amanda- Ihana varmaan kun saa itse tehdä pikkuiselle jotakin, minä en oo käsityöihmisiä ollenkaan, onneksi mummo neuloo meillä :love:
 
@-Amanda- toivottavasti paremmat yöunet jatkuu! Onnea villasukkien tekoon :D

@Lumi87 ei ole sullakaan enää pitkään töitä jäljellä!

Mulla myös närästys vaivaa joka ilta. Renniet loppui ajat sitten, enkä ole apteekissa jaksanut käydä, joten kärvistellyt ilman. Päivät menee ihan hyvin kun voi olla pysty asennossa, mutta nukkumaanmeno kamalaa! Tyynyjä olen oman petauspatjan alle laittanut, että pää kohoaisi vähän mukavammin, mutta tuntuu että pitäisi melkein istua ja silti hapot kurkussa saakka :sick:

@Surusilmät Sulla kyllä hyvin jäänyt painoa jo laitokselle! Mulla molemmilla kerroilla jäänyt vain n. 2-3kg, mutta maidonnousun tasaannuttua parissa viikossa on sitten lähtenyt vauhdilla tippumaan :) eli vaikka tavaraa on tullut alakautta ulos enemmän, silti turvotusta tullut niin paljon, että paino tavallaan noussut alkuun..

Tänään juuri pohdiskelin noita supistuksia, että ei varmana pysy joulukuuhun saakka vatsassa jos kävelyä jatkaa (oli siis pakko neuvolareissulla parin askeleen välein pysähtyä puuskuttamaan). Kotona ollessa taas harjoitussupistuksia tullut nyt muutaman viikon paljon vähemmän kuin aikaisemmin, mutta ovat olleen pitempiä ja napakampia. Ei kuitenkaan vielä mitään synnytyssupistuksiin verrattavaa, mutta kuitenkin kääntänyt ajatukset myös siihen :D
alkaa kyllä joka päivä jännittämään tuleva enemmän :rolleyes:

Onko muilla muuten mitään hömppä juttuja synnytykseen valmistautumista varten?

Tyttöä odottaessa satuin lukemaan jotain juttuja vadelmanlehtiteestä ja joinkin sitä muutaman viikon ennen synnytystä :) oli ainakin helppo ja nopea synnytys, sekä siitä toipuminen, joten aion sitä myös tässä joku päivä alkaa taas juomaan kunhan muistan kaupasta ostaa, ainakin maistui ihan hyvältä muistaakseni :ROFLMAO:
 
Kiitos uudesta marraskuun ketjusta, huh ollaan pitkällä :love:

Mulla on just hömppäjuttuna toi vadelmanlehtitee, nyt päälle viikon ajan juonut sitä päivittäin. Tää on ehkä enemmänkin sellainen juttu, että saa itselleen tunteen jollain tavalla valmistautuvansa synnytykseen, vaikka en oikeasti usko teen juomisella olevan kovasti merkitystä :ROFLMAO:

Mulla ei vielä supistele oikein ollenkaan. Muutaman kerran vasta ja on muutenkin sellanen olo, että vauva tulee vasta lasketun ajan jälkeen. Jos joku päivä pitäis veikata niin sanon 22. päivä. Saapa nähdä meneekö ihan metsään.
 
Kiitos uudesta pinosta @mimmi92 , mukava kuulla sitten lääkärineuvola kuulumisia. :)

Ensikuu on jo tosiaan meidän kuu! Jännittävää, tässähäs saattaa jo lähiviikkoina ensimmäisiä vauvauutisia putkahdella tähänkin ryhmään! :)

Hienoa @Lumi87 , että oot jaksanut vielä jumpissa käydä. Ei kyllä itellä onnistuisi enää.

Eilen oli neuvola. Sf-mitta 29cm, on aikalailla keskikäyrällä nyt, kun aiemmin meni keski- ja yläkäyrän välissä. Hb 128, noussut raudan ansiosta. Vauva raivotarjonnassa ja oikealla kyljellä majailee edelleen, ihanasti jaloilla survoo ylöspäin. Varmistettiin ultrallakin tuo tarjonta ja pikaisesti mittaili, että viikkoja vastaa aika hyvin, himpun ehkä sirompi. Verenpaine ja pienen sykkeet hienot. Kirjoitti nyt lähetteen sinne synnytystapa arvioon, aika pitäisi tulla kahden-kolmen viikon sisälle. :)

Mulla ei kyllä aika oo vielä päässyt käymään pitkäksi. Kaikenlaista touhua ja puuhastelua kotoa löytyy ja tietty esikoinen pitää kiireisenä myös. (y) Lähestyvä synnytys on mielessä usein, vauvaunia tullut nähtyä ja mieli on tosi herkillä. Herkistyminen ja itku tulee todella helposti, mm. tänään, kun tytön kanssa isänpäiväkorttiin runoa laiteltiin... :rolleyes:

Meillä on aikalailla kaikki hankinnat tehty. Vaippoja myöten. Liberolaukun kuponkikin tuli tänään, saa sen hakea sitten kauppareissulla. :)

Mulla tulee päivittäin joitain harjoitussupistuksia aivan kuten ennenkin. Välillä miettii, että onkohan ne tehnyt mitään, mutta se selviää varmaan sitten siellä ylimääräisessä ultrassa. Toivon, että pieni pysyisi masun suojissa sinne täysiaikaisuuteen, mielellään 38+ viikoille saakka. Sitten voisin jo olla valmis... :love: Mutta kaikki ajallaan. :)

Onko muilla kokemusta imetystyynyistä? Onko ollut käytössä/tarpeellinen. Esikoisen aikaan mulla ei ollut, mutta vähän ehkä silloin ois kaivannut ja lisäksi ajattelin, että sitä voisi käyttää nyt loppuajasta itsellä tukityynynä nukkuessa. Löysinkin "käytettynä", uuden, käyttämättömän doomoo imetystyynyn todella edullisesti (15€), kun ne on kaupoissa 50€ ylöspäin. :) Tuota doomoota on ainakin paljon kehuttu, niin toivottavasti on hyvä.

Mulla ei oo ollut mitään hömppä juttuja synnytykseen valmistautumisessa käytössä. Mielellään kuulen kyllä mitä muilla on ollut. :ROFLMAO:

Nanna 33+6
 
Oo se on jo marraskuu! Kiitos uudesta pinosta @mimmi92. Musta tää kuukausittain pinoilu on mahtava, kun jotenkin konkretisoikin ajankulua. :)

Huomenna on vika työpäivä! Pikaisesti kahlasin viimekuun ketjun lopun läpi. Kaikista viesteistä tuli olo, että ohoh! mehän ollaan kaikki jo aika lähellä maalia - hyvä me!

Hei ja oli hauskaa lukea vähän miten ootte tavanneet -kiitos tarinoista!

Mä oon kans kuullut tosta vadelmanlehtiteestä ja aion sitä metsästää kun tykkään teestä muutoinkin paljon. Ja sama kuin @Nanna-87 lla, kuulen mieluusti kaikista hömppäjutuista! Musta tuntuu, että jotenkin huominen on vähän maaginen päivä - sen jälkeen ei oo muita "velvollisuuksia" kuin tämän joulupallon kasvattelu ja sitten ajatusenergiakin saa vapaasti virrata synnytystäkin kohti, joka ei ihme kyllä oo vielä mitenkään jännittänyt.

Meillä on neuvolalääkäri ens viikolla. Tähän asti on menty alakäyrällä ja neuvolassa onkin todettu että siro tyyppi ois tulossa. Tehdäänkö tuolla lääkärineuvolassa siis kokoarvio?

Hei ja mä sain jo joskus kesällä kaverilta imetystyynyn, on kyllä toiminut hyvin nukkumakaverina meikälle!

Närästys on pysynyt toistaiseksi poissa. Tajusin just, että harjoitussupistuksia tulee kyllä päivittäin, mutta ne ei oo mitenkään rajuja vaan ihan tosi iisejä eikä kivuliaita. Ehkä yks sellainen ollut koko aikana.

Isänpäiväkortin runosta tuli mieleen että ekaa odottavat, aiotteko juhlistaa isää? Ja miten ei-esikoista odottavat aikoo juhlistaa?

Vikaa kertaa vähään aikaan kello herättämään klo 6.45!
ritsalaari 34+2
 
No niin pikaisesti omaanapaa

Lääkärissä käyty, sf mitta pienentynyt kuukaudessa sentin, nyt oli 28cm
Verenpaineet yms. OK
Pää alaspäin on kun ultralla varmisti, painoarvio ei neuvolan laitteilla kuulemma saa tehtyä ja oli niin hätäisen oloinen, että en uskaltanut edes kysyä näkyykö sukupuolta..
Painoa tullut yhteensä 19,2kg
Kohdunsuu täysin kiinni ja kiinteä, sekä kanavaa jäljellä 3cm! Edellisessä raskaudessa oli jo tässä vaiheessa pehmennyt ja ulkosuu sormelle auki..

Mimmi 34+5
 
Jatketaan..

@aprikoosinkukka en mäkään rehellisesti usko että teellä oikeasti olisi suurta vaikutusta :D tosin nyt törmäsin myös eläimille tarkoitettuihin kapseleihin yms. tuotteisiin netin kautta kun yritin etsiä vähän isompia irtotee pakkauksia kun kaupoissa (Citymarket ja Life) ei ole näkynyt kuin clipperin pussi teetä (joka siis sisältää vadelmanlehteä 50% ja loput muuta), joten sen perusteella saattaisi jopa oikeastikin ehkä vaikuttaa johonkin?

@Nanna-87 ei ole kokemusta imetystyynyistä, enkä sellaista koe itselle tarpeelliseksi. Tavallisella tyynyllä menen jos tarvitsee :)
Pitikin kysyä sulta (en muista oletko jo aiemmin jotain kirjoittanut), että oliko sulla esikoisella mitään ongelmia syntyessään noilla viikoilla?
Mäkin kun toivoin että pysyy mahassa mieluiten rv 38+ ja sitten sopisi kyllä mun puolestani ulos tulla :rolleyes: toki vauva tulee sitten kun on valmis, mutta saa kai sitä toiveita esittää :ROFLMAO: lääkärikäynnin perusteella voisin kyllä hylätä haaveet synnytyksestä ennen laskettua aikaa..

@ritsalaari Loma siis alkoi sielläkin :)
Mulle lääkäri sanoi vaan, että normaalikokoiselta näyttää, sen enempää tarkentamatta :cautious: ei siis ultratessa (kesto 1min) ottanut mitään mittoja, edellisessä raskaudessa neuvolassa kyllä sentään mittaili pään ja vauvan vatsanympäryksen ja kone antoi jotain n. lukuja. Äitiyspolilla taas saanut todella tarkkoja lukuja.

Isänpäivää en vielä tiedä miten vietetään. Varmaan käydään miehen sukulaisilla kyläilemässä, kun oman isän kanssa en ole tekemisissä. Lasten kanssa käydään vkl joku pieni lahja ostamassa, tai siis niin että esikoinen saisi vähän valita mitä hommataan :ROFLMAO:
Mä en muuten yhtään muista miten esikoista odottaessa tehtiin, olin kuitenkin yli puolivälissä silloin raskaana, tuskin huomioin isänpäiväonnitteluja kummemmin mitenkään :oops:
 
Jännittävää, että näin lopussa ollaan! :)

Mä muuten join kans tuota clipperin vadelmanlehtiteetä viimeksi. Täytyypä käydä ostamassa taas, enpä olisi muistanut! :) Hyvää se ainakin on!
Toinen hömppäjuttu mulla on, johon nykyään uskon ihan täysillä, on vyöhyketerapia, vai mitä se on kun jalkoja hierotaan?
Viimeksi kävin säännöllisesti ennen synnytystä. Alkuun hän hieroi muuten, mutta sitten lähempänä synnytystä hieroi myös kohdun aluetta (kantapäästä ja säärestä). Mulla tuli siitä joka kerta voimakkaampia supistuksia ja jalat alkoivat hiota. Kävin siellä myös sinä päivänä kun vauva syntyi. Nyt olen taas käynyt muutaman kerran ja ens viikolla ois seuraava. Vielä ei olla hierottu kohdun aluetta. On se muutenkin niin rentouttavaa, että senkin puolesta voi suositella. :rolleyes:

Isänpäivänä meillä viedään aina aamupala sänkyyn ja annetaan pieni lahja ja lauletaan. Aamupalan jälkeen syödään heti kakkua. Sitten otetaan rennosti tai ulkoillaan ja mennään mun isää onnittelemaan ja heille syömään. Tänä vuonna he eivät taida olla kotona ja appiukko asuu tosi kaukana. Mä en kans muista mitä tehtiin ekaa odottaessa, mutta sain kyllä äitienpäivälahjan, kun olin aika viimeisilläni raskaana.

Mullakin on harjoitussupistuksia nyt päivittäin ja alkavat välilä olla aika napakoita jo. Saa ihan tosissaan välillä huohottaa :LOL:

Meillä alkaa olla hankinnat tehty, mutta vasta muuton jälkeen eli 2 vkon päästä saan pestyä vauvan vaatteet kaappiin ja laitettua muutenkin kaikki kuntoon. :) Mä niiiin odotan sitä!

Henriette 35+0
 
Nyt se sitten virallisesti alkoi!

Kiitos @mimmi92 kokemuksen jakamisesta, ilmeisesti noissa kokoarvioasioissa on sitten tosi erilaisia käytäntöjä? Musta ois kyllä kiva kuulla jonkinlainen arvio. Tai että mitä "siro tyyppi" tarkoittaa konkreettisemmin. :D

Ja @Henriette, hauska kun mainitsit tosta vyöhyketerapiasta, että kantapäällä on yhteys kohdun seutuun. Mulla oli vähän aikaa sitten kantapäät tosi kipeät ja niiden hierominen tuntui ihan mahtavalta. Ehkä silloin oli kova venytys kohdussakin..täytyykin vähän tarkkailla tilannetta! Kiinnostava ajatus joka tapauksessa noiden yhteys.

Hei onko kukaan muuten tutustunut synnytyslauluun?

ritsalaari 34+3
 
@Henriette täytyykin vähän lukea tuosta vyöhyketerapiasta! Enemmän tullut luettua siitä jo syntyneille vauvoille suunnatusta :)
Meillä tapana muuten vaan iltaisin miehen kanssa hieroa toistemme jalat (ja hartiat) niin voisi vähän yrittää selvittää mistä sitä kannattaisi tällä hetkellä tehdä :D

@ritsalaari täytyi äsken googlettaa tuo synnytyslaulu kun ihan vieras juttu itselle, mutta jollakin tuon tapaisella edellinen synnytys meni ja ihan luonnostaan kyllä tuli. Jälkikäteen kyllä jotenkin hävetti, vaikka eipä se kätilö montaa minuuttia sitä ollut kuulemassa kun suihkussa yksikseni olin ja mölisin, mies vaan välillä kävi kysymässä onko kaikki hyvin, kun halusin olla rauhassa :D ja siis tarkoituksena oli itsellä vaan yrittää pysyä mahdollisimman rentona, eikä taistella jäykkänä kipua vastaan kuten ekassa synnytyksessä.

Muok. unohtui kysyä onko kellään mitään kokemuksia muista kuin selkään laitettavista puudutteista?
Mulle ekassa synnytyksessä laitettiin osastolla pakaraan joku piikki? unilääkkeiden lisäksi, mutta siitä ei kyllä supistuksiin ollut mitään apua kuten ei unilääkkeestäkään, mutta kiinnostaisi kuitenkin nuo kohdunkaulan yms. puudutteet
 
Viimeksi muokattu:
@mimmi92 esikoinenhan syntyi 37+3, kun liikkeet loppui päivää aiemmin, käyrillä sydänäänet droppas aina välillä, käynnistys, joka ei edennyt ja lopulta kiireellinen sektio. Vauvalla oli kuitenkin kaikki hyvin, ei mitään ongelmaa ja vierihoidossa sai olla alusta saakka. :) Nyt toivon, että synnytys käynnistyisi itsekseen, mutta tunne on tosiaan, että syntyy ennen la:ta...

@ritsalaari hyvää lomaa! :)

Meillä isänpäivänä viedään aamupalaa sänkyyn ja annetaan pieni lahja (esikoisen kanssa tehty/hankittu). Jotain leivon aina, ei välttämättä täytekakkua. Syömässä on yleensä käyty aina jossain. Äitienpäivää vietetään aikalailla samoin. :)

Kiva kuulla tosta vyöhyketerapiastakin , eipä oo kokemusta, mutta varmasti ainakin rentouttavaa tosiaan, jos ei muuta. :)

Täällä saatu pestyä kaikki jemmassa olleet vauvanvaatteet kokoon 74 asti. Eipä tarvi sitten olla heti penkomassa isompia komeroista. :ROFLMAO:

Minä ekassa synnytyksessä (käynnistyksessä) sain kans pakaraan ton kipupiikin, mutta ei mitään vaikutusta. Ja sit epiduraali ja sektiossa spinaali. Jyväskylässä ei ilokaasua oo saatavilla ollenkaan, niin ei siitäkään oo mitään kokemusta. Nyt toivon, että pääsisi mahdollisimman pitkälle luomumenetelmin ja sit varmaan epiduraali...

Täällä on vauva viimepäivät ollu todella aktiivinen. Kovasti puskee jaloilla kylkeen ja punkeaa selkää/takapuolta niin ylös, että maha on väliin ihan toispuoleinen. :ROFLMAO::love:

Nanna 34+0
 
Täällä itketään verta.
Liitoskivut on ärtyneet aivan mahdottomiksi öisin, kylkeä ei pysty kääntämään, on oikeasti sellainen kipu kuin joku vääntäisi puukkoa koko lonkan seudulla. Viime yönä ihan säikähdin kun sattui niin paljon kun tein liian äkkinäisen liikkeen. Ihan inhottaa mennä sänkyyn kun tietää millaiset kivut on tulossa. Tänään sain myös tuta samanlaista päivällä kun jalka lipesi liukkaalle tiellä ja otti alakertaa melko mojovasti. Kyllä sattui kävely sen jälkeen, mitähän olisi tapahtunut jos olisin kaatunut :eek:
 
@Lumi87 Juu ultrattiin, unohdinkin näköjään kirjoittaa sen.
Ja en mä kieltäydy jos vauvan pääsee näkemään. Ja meidän tuo oma neuvolantäti on muutenkin todella ihana.

En mäkään mikään superhyper hyvä ole neulomaan, mutta jotain saan aikaiseksi, kun oon saanu jo yhden sukan valmiiksi! Jei!

@Surusilmät Nyt mä teen itselle villasukkia (vaikka kaapissa niitäkin on varmaan 20 paria, kun miehen mummi on tehny) ja sitten kun nuo oon saanu valmiiks, niin ajattelin tehdä vauvalle pienet villasukat ja lapaset (ilman peukaloa siis.)
Meillä on kyllä jo siis miehen molemmilta mummoilta vauvalle sukkia ja vaikka mitä.

Auts, kuulostaa erittäin pahalta nuo liitoskivut.
Toivottavasti helppais, oikein inhottaa lukea kun ei voi itse auttaa mitenkään. Voimia.

Täällä ei vielä pahemmin oo mitään hömppäjuttuja synnytystä ajatellen, mutta ehtiihän ne vielä tulemaan.
Tuo vadelmanlehtitee kiinnostaa kans täällä.

Mua närästää silloin tällöin.
Ei se onneksi oo joka päiväistä, ja toivon, että pysyykin tälläisenä.
Harjoitussupistuksia tulee jos kauhean paljon touhuilee, mutta ne onneks menee ohi kun istuu ja rauhoittuu.

Kyllä mä ajattelin jotenkin pienesti juhlistaa tuota tulevaa isää nyt jo.
Mutta muuten varmaan mennään isänpäivänä anoppilaan appiukkoa juhlistamaan ja samalla käydään mun isän haudalla viemässä muutama kynttilä.
Unohtamatta miehen isoisejä. Kaikille on lahjat valmiina, paitsi tuolle tulevalle isälle.

Täällä bebe on ollut kanssa hurjan aktiivinen viime päivät ja yöt. Onneksi enempi kuitenkin illat. Illalla on kunnon bailut, päivällä ja yöllä tällä hetkellä vähemmän, mutta aktiivisesti kuitenkin liikkuu.

Täällä 12 päivää äitiysloman alkuun, reilu viikko saikkua ja sit ne 2 päivää töissä ja sitte tosiaan alkaa äitiysloma. :)

Amanda 33+1
 
@ritsalaari hauska kuulla tuollaisesta yhteydestä! Varmaan siellä on kohdussa jotain tapahtunut.

Olen kuullut synnytyslaulusta, mutta en ole missään kursseilla tms käynyt. Mun mielestä "synnytyslaulua" tuli kyllä ihan luonnostaankin varsinkin ponnistaessa, kun piti pitää leuka rentona ja ääni matalana. Samoin kovien supistusten aikana tuli kyllä mölistyä jotain matalaa.

@mimmi92 meidän tytär kävi vyöhyketerapiassa pari kertaa. Esikoispojalla oli niin kovat mahakivut alkuun ja olin kuullut että tuo saattaisi auttaa. Tytöllä tuli kyllä hyvät kakat :poop:aina sen jälkeen, mutta hänelläkin jatkui mahakivut monta kuukautta. Kuulemma olisi pitänyt tehdä eka kerta heti laitokselta kotiuduttua niin olisi auttanut vielä enemmän.

@Surusilmät kuulostaapa inhottavalta! Ja eipä siihen kai mitään helpotusta oikein ole.. Mulla kävi samanlainen liukastuminen ilman kaatumista ja oli kyllä pitkään kipeä sen jälkeen. :confused:

Henriette
 
@ritsalaari hyvää äitiysloman alkua! :) Perästä tullaan 1,5vko:n kuluttua...

@-Amanda- mä oon vähän kateellinen noista ultralaitteista neuvolassa kun meidän neuvolassa ei laitteita ole eikä siis ole mitään mahdollisuutta nähdä vilaustakaan vauvasta tai saada minkäänlaista kokoarviota.

@Surusilmät ikävä kuulla noin pahoista liitoskivuista. Jaksamista kipujen kanssa, onneksi loppusuora häämöttää.

@mimmi92 mulla on kokemusta vaan epiduraalista kun ehdin olla sairaalassa vaan pari tuntia ennen tytön syntymää ja olin 5cm auki niin laitettiin epiduraali. Ilokaasua kokeilin puudutetta odotellessa mutta siitä oksensin joten aion pysyä nyt kaukana siitä. Mä jotenkin ajattelisin että ne kohdunkaulanpuudukkeet ym on varmaan parempia kuin tollanen "yleispiikki pakaraan", on kohdennettu oikeaan paikkaan. Toi pakarapiikki kuulostaa yhtä tehokkaalta kuin panadol synnytyskipuun. No oikeasti se piikki on kyllä vahvempaa kamaa mutta jostain syystä en kovasti usko sellaisen tehoon.

Synnytyslaulusta olen kuullut, mutten sen enempää perehtynyt. Mä ekassa synnytyksessä just @mimmi92 :n mainitsemasti jännitin koko kehoa supistuksia vastaan, kun sattui niin järjettömästi. Nyt luulen ymmärtäväni, että rentona ne supistukset ehkä tuntuu vähemmän ja toisaalta saa työnsä paremmin tehtyä. Mullehan on tulossa lainaan se tens-laite ja toivon siitä olevan apua. Mutta toivon, että ehdin saada sairaalassa epiduraalin/spinaalin ennen ponnistusvaihetta. Meni vähän sivuraiteille, mutta en ole synnytyslauluun perehtynyt eikä ole suunnitelmaa ääntelystä synnytyksen aikana. Varmaan huudan ja kiroan että miksi mä olen taas tuossa tilanteessa. :ROFLMAO:

Vyöhyketerapiasta mulla on kokemusta koliikkivauvan kanssa. Silloin tuntui kyllä että siitä oli apua, kauhea määrä ilmaa tuli vauvan mahasta aina terapian jälkeen ja oli seuraava yö vähän rauhallisempi. Vähän liian myöhään varmaan mentiin viimeisenä oljenkortena. Vyöhyketerapia on mun mielestä kauhean mielenkiintoista ja sitähän voidaan käyttää vaikka mihin.

Hömppäjuttuja synnytykseen tai raskauteen liittyen ei oikeastaan ole ollut käytössä. Vadelmanlehtiteetäcen kokeillut aiemmassa raskaudessa, mikäs sen tarkoitus siis on? Jos vaikka menisi jossain vaiheessa teeostoksille. Mä oon kyllä niin mennyt vaan fiiliksen mukaan etten ole edes mahanahkaa muistanut rasvata. Esikoista odottaessa hieroin ceridalöljyä päivittäin arpien pelossa, no arpia ei tullut mutta ei niitä nytkään ole tullut ja on varmasti enemmän kiinni vaan ihon laadusta ja geeneistä. Muistaakseni neuvola suositteli silloin välilihankin rasvaamista öljyllä, mutta eppari jouduttiin leikata enkä kokenut siitä olevan mitään hyötyä niin en ole nyt rasvaillut. :LOL:

Isänpäivänä tehdään tytön kanssa miehelle (ja meille) herkullinen aamiainen ja annetaan pieni lahja. Tyttö on koulussa tehnyt lahjan ja kortin ja jotain pientä myös ostetaan kaupasta. Miehen vanhemmilla käydään yleensä syömässä ja muistamassa miehen isää. Mun oma isä on kuollut niin ei ole muita muistettavia. Ennen esikoisen syntymää annoin isänpäivänä miehelle tekemäni isyyspakkauksen.

Mulla on alkanut vauvan liikkeet välillä ihan sattumaan kun oikein jumppailee. Eilen tömähteli jonnekin virtsarakon suunnalle ja teki kyllä kipeetä. Ja töissä häiritsee kun sekunnissa voi tulla niin kova pissahädän tunne että vessaan on lähdettävä heti, mutta se voi sitten mennäkin ohi ja pissaa tulla vaan vähän eli johtunee vauvan möyrynnästä.
 
@Nanna-87 Kiva kuulla, ettei alussa ollut ongelmia, varhaisista viikoista huolimatta :) jännä muuten tuo ettei ilokaasua ole tarjolla, mä olin jotenkin olettanut, että sitä saisi kaikkialla :eek:

@Surusilmät auts ikäviä nuo kivut :confused: Täällä myös äkkinäiset liikkeet pahimpia, tyttö kun usein kiipeää pöydälle tai portaiden portti jäänyt esikoiselta auki niin tuleekin sohvalta äkkilähtö, joka tuntuu kyllä.

@-Amanda- eipä ole sullakaan paljoa sairaslomaa/töitä jäljellä :)

@Henriette ja @Lumi87 täytyykin pitää mielessä tuo vauvojen vyöhyketerapia, jos tulee jotain maha vaivoja :confused: poika itkeskeli alkuun mahaa, mutta riitti ihan vaan disflatyl tipat helpottamaan. Tytöllä taas oli pitkään mahassa selkeästi ilmaa paljon (sanottiin jo synnärillä kun kuului kamala murina mahasta :D), mutta ei tuntunut vaivaavan mitenkään erityisemmin.

@Lumi87 en nyt äkkiseltään muista mihin kaikkeen sen vadelmanlehden uskotaan vaikuttavan, mutta ainakin oli listalla, että vahvistaisi kohtua, tehden supistuksista tehokkaampia lyhentäen synnytyksen kestoa. Myös synnytyksen jälkeen juotuna jälkivuodon kestoa lyhentäisi?

Ilokaasua taisin ekassa synnytyksessä hengitellä ainakin pari tuntia? enkä kyllä kokenut siitäkään olevan mitään apua, ei kyllä tullut huono olokaan. Jotain muistikuvia on että kätilö olisi ollut vähän väliä maskia laittamassa paremmin ja jotain neuvomassa, joten varmaan hengitin ihan väärin.
Toisessa ehdin kerran ennen ponnistamista sitä hengittämään ja silloin ainakin rentoutti (mies kysyi nukahdinko? :)), vaikka ei poistanut kipua, eli nyt ajattelin myös mahdollisimman pitkään yrittää sillä mennä :)
Kyllä mä muistan että se synnytyskipu yllätti toisellakin kertaa ja @Lumi87 tavoin kirosin miksi olen taas tässä tilanteessa :D ja mielessä myös kävi miksi en vaatinut sektiota (vaikka sekin varmasti kivulias) Onneksi se kyllä nopeasti unohtuu kun pikkuisen saa syliin :)

Piti myös kysyä onko muilla ollut jälkisupistuksia?

Mulla ekasta tuli jotain lieviä ja kätilö tokasta varoitteli että todennäköisesti tulee pahempina mitä enemmän synnytyksiä kun kohtu joutuu tekemään enemmän töitä kutistuakseen normaaliksi.
Sairaalassa ei sitten vielä ollut kovin pahoja, mutta kotona 12h synnytyksestä saikin sitten yllätyksenä imettäessä itkua vääntää kun ei burana-panadol yhdistelmä auttanut ollenkaan ja tuntui melkein pahemmalta kuin synnytys. Pari päivää ja sitten loppuivat kokonaan ja nyt vähän myös pelottaa jo etukäteen nekin :censored:

Mimmi 34+6
 
Mulla on kokemusta kohdunkaulan puudutteesta, mutta enpä osaa sanoa mielipiteitä siitä, kun olin vähän sekaisin. Ainakin se laittaminen oli vähän miellyttävämpi kuin selkärankaan.. muistaakseni laittoivat sitä silloin kun käyttivät imukuppia eivätkä paljon siinä vaiheessa kyselleet mielipiteitä.

Täällä oli myös varsinkin toisen synnytyksen jälkeen jälkisupistuksia. Juuri imettäessä pahimmat. Sen takia tykkäsin imettää kyljelläni niin pääsi jotenkin mukavaan asentoon. :)

Henriette
 
Onko teillä muilla muuten ihmiset arvailleet vauvan sukupuolta mahan muodon perusteella? Menee vähän tohon hömppäkategoriaan, mutta mulle on poikkeuksetta luvattu poikaa. :D

Yhtään en muista mitä tytön kohdalla sanottiin... Mutta äitini ainakin sanoo että mun maha on eri mallinen kuin esikoista odottaessa. Aikalailla eteen maha kyllä kasvanut ja takaapäin ei raskautta näe.

@mimmi92 mulla esikoisen synnytyksen jälkeen tuntui jo jälkisupistukset aika kurjilta. Saa nähdä mitä nyt tulee. Yritän ajatella, että kohtu sai levätä välissä 7 vuotta, mutta tuskin sillä on väliä. Sitä tensiä voi käyttää myös jälkisupistuksiin ja ajattelin siitä hakea apua. Ja kiitos tiedosta koskien tuota teetä. Mä tykkään uskoa monenlaista "hömppää", tai en tykkää ajatella hömppänä, mutta tykkään kokeilla tuollaisia juttuja joista voisi olla apua. Ja jos ei haittaakaan ole niin miksei kokeilisi. :)
 
Sukupuolenarvaus mahanmuodonperusteella Ohan ne yrittäny arvata, kummallista kyllä, aina on menny pieleen :ROFLMAO: Mullakun tuo maha on ollut ihan samanlainen odotin tyttöä tai poikaa joten ei mielestäni oikein pystykkään mitään villejä veikkauksia heittelemään. Takaapäin jos katsoo niin ei huomaa että odotan. Mulla ei maha leviä sivuille ollenkaan, kasvaa ihanasti tuonne eteenpäin :rolleyes:

Jälkisupistukset Ei onneksi ole ollut, toivottavasti ei tule nytkään :eek:

Liitoskivut Kiitos tsempeistä! :confused: Kyllähän on tuskaa, onneksi ei ole enää pitkään tätä riesana. Välistä vauvakin painaa jo niin alas että kivuilta ei voi välttyä, eilen kävely ei onnistunut, tuntui tosi pahalta..

Isänpäivä Me ollaan ihan kotona ja laitetaan iskälle aamiainen, Pappa pyydetään syömään sitten iltapäivällä, laitellaan ruoka ja nautiskellaan kahvit ja joku jälkiruoka :p

@mimmi92 Hui! Ihan piti silmiä hieraista, minä kun kyttään omia viikkoja noista sun viikoista, onko oikeesti ensi viikolla jo 35 viikkoa täynnä :eek::eek::eek:
 
@Lumi87 ihana maha :love:

Niistä jälkisupistuksista ei muuten neuvolassa oltu varoitettu mitenkään, joten tuli ainakin mulle ihan täytenä yllätyksenä..

Mahan muotoa ainoastaan anoppi kommentoinut esikoisesta, oli siis varma, että rakenneultrassa luvatun pojan sijaan vatsassa olisi tyttö kun olin niin "levinnyt". Noh kyllähän ne ylimääräiset raskauskilot kylkiin päätyi :ROFLMAO:
Tytöstä taas itse huomasin, että maha oli paljon enemmän suoraan edessä (ja arpiakin tuli navan seudulle), nytkin enemmän edessä. Eli taitaa mennä mulla juuri päinvastoin miten perinteisesti ajatellaan :LOL:

@Surusilmät aika tosiaan tuntuu nyt menevän vauhdilla! Vaikka vaivaisena toivoo pian olevan ohi, mutta silti vähän liian nopeaa menee tämä loppu.

Mäkin eilen yritin tänne kuvaa laittaa kun tuli otettua pitkästä aikaa, katsotaan jos tänään saisin lisättyä

Mimmi 35+0
 
Täällä on äitiysloma alkanut keskiviikkona kun hain 5 päivää aikaistettuna.:) Hankinnat alkaa olla hyvällä mallilla, kaukalopussin ja itkuhälytin vielä kattellaan ensi tilistä.
Vois kanssa kokeilla tota vadelmanlehtiteetä. Kiitti vinkistä (y)
Ensi viikolla tiistaina on sitten lääkärineuvola.
Likka90 34+3
 

Yhteistyössä