Joutuuko työtön ottamaan vastaan työn, jossa palkka on vähemmän kuin ansiosidonnainen..?

  • Viestiketjun aloittaja "Eetun äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"Eetun äiti"
Työkkäri nyt laittoi "työtarjouksen", pitää hakea yhtä työtä. Mutta. Paitsi että se on epämiellyttävä työ (joo anteeksi, se on suoramyyntiä, en tykkää), niin lisäksi siinä on huonompi palkka kuin ansiosidonnaisessa. Mulla on tosi hyvä ansiosidonnainen kylläkin. Pitääkö oikeesti ottaa vastaan? Hakea kai pitää. Esitänkö jotain, ette ne valitse mua..
 
dds
[QUOTE="Eetun äiti";29458196]Työkkäri nyt laittoi "työtarjouksen", pitää hakea yhtä työtä. Mutta. Paitsi että se on epämiellyttävä työ (joo anteeksi, se on suoramyyntiä, en tykkää), niin lisäksi siinä on huonompi palkka kuin ansiosidonnaisessa. Mulla on tosi hyvä ansiosidonnainen kylläkin. Pitääkö oikeesti ottaa vastaan? Hakea kai pitää. Esitänkö jotain, ette ne valitse mua..[/QUOTE]

Työtarjoukseen on aina pakko hakea, jos ei hae tulee karenssi ja jos työkkärille ilmenee että itse vaikutat tahallaan siihen ettet tule valituksi niin siitäkin antavat karenssin.
 
"jooo"
On pakko, etkä ole kuullut pakjon puhutuista neuvotteluista jossa sanoivat että ihmisiä ei saa jättää jouten, muuten passivoituvat ja tulevat hylkiöiksi. Kumma juttu että liitot kun neuvotteli asioista niin YTK istui EK:n puolella pöytää, siis loimaan kassa. SAK oli työntekijöiden puolella, tosin tuo päätös on tehty ihan kokoomuksen toimesta.
 
"Myy"
Jatkoa ajatellen tarkistappa mitä sinulla lukee työkkärin tiedoissasi siinä mikä on koulutuksesi ja sitä vastaava työ, sekä millaiseen työhön olet siis pätevä/ valmis ottamaan vastaan.

Sinulle ei tarjota sieltä sellaista työtä joka ei noihin kuvauksiin vastaa. Eli sinne on kirjattu millaista työtä haet/ sinun on koulutuksellasi mahdollista hakea.

Esimerkiksi minulla on ammatillisen opettajan pätevyys ja olen joskus tehnyt myös perusopetuksen satunnaisia sijaisuuksia. En kuitenkaan halua enää heittää keikkaa satunnaisilla ala-asteilla, joten kyselin työkkäristä miten näiden kanssa menee. Sieltä kerrottiin minulle, että minua voidaan velvoittaa ottamaan vastaan ainoastaan koulutustani vastaavaa työtä eli esim. ammatillisenopetuksen töitä. Perusopetuksen sijaisuuksia ei edes tarjota, jos en halua, koska minulla ei ole siihen muodollista pätevyyttä. Jos kuitenkin haluaisin niitä tehdä, se kirjattaisiin tietoihini ja niitä sitten myös tarjottaisiin.
 
"Myy"
Niin ja lisäisin vielä että tällä hetkellä elämäntilanteeni on sellainen että en voisi tehdä satunnaisia työpäiviä, vakinaisempi onnistuisi kyllä. Tilanne muuttuu kesän jälkeen niin sitten voin tehdä vaikka niitä yksittäisiäkin päiviä tarvittaessa taas. Joku olisi tähän kuitenkin napissut että miksi ei ttö kelpaa... :)
 
Työstä kieltäytyminen
TE-toimisto tarjoaa sinulle työtä tekemällä työtarjouksia. Myös työnantaja voi tarjota sinulle työtä suoraan. Jos kieltäydyt tarjotusta työstä ilman pätevää syytä tai työsopimus kariutuu oman menettelysi takia, karenssi on 60 päivää. Jos työ olisi kestänyt enintään kaksi viikkoa, karenssi on 30 päivää.

Päteviä syitä kieltäytyä tarjotusta työstä:

Ansiosi jäisivät pienemmäksi kuin työttömyysturvasi, kun olet kokonaan työttömänä: Kun osa-aikatyön palkka ja mahdollinen soviteltu työttömyysetuus lasketaan yhteen ja summasta vähennetään työsuhteesta aiheutuvat kustannukset.
Ammattitaitosuoja: Kolmen ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana voit kieltäytyä työstä, joka ei vastaa koulutukseesi tai työkokemukseesi perustuvaa ammattitaitoa.
Tarjottu työ on työssäkäyntialueellasi eli 80 kilometrin etäisyydellä asuinpaikastasi, mutta päivittäinen työmatkasi kestäisi kokoaikatyössä keskimäärin kolme tuntia ja osa-aikatyössä keskimäärin kaksi tuntia. Aikaa tarkasteltaessa otetaan huomioon joukkoliikenne, polkupyörän tai oman auton käyttö sekä mahdollisuus kävellä työmatka.
Tarjottu työ on työssäkäyntialueesi ulkopuolella eikä ole pysyväisluonteista kokopäivätyötä. Myös painavat henkilökohtaiset syyt voivat olla päteviä, kun on kyse työssäkäyntialueen ulkopuolelle sijoittuvasta työstä.
 
"Eetun äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29458308:
Työstä kieltäytyminen
TE-toimisto tarjoaa sinulle työtä tekemällä työtarjouksia. Myös työnantaja voi tarjota sinulle työtä suoraan. Jos kieltäydyt tarjotusta työstä ilman pätevää syytä tai työsopimus kariutuu oman menettelysi takia, karenssi on 60 päivää. Jos työ olisi kestänyt enintään kaksi viikkoa, karenssi on 30 päivää.

Päteviä syitä kieltäytyä tarjotusta työstä:

Ansiosi jäisivät pienemmäksi kuin työttömyysturvasi, kun olet kokonaan työttömänä: Kun osa-aikatyön palkka ja mahdollinen soviteltu työttömyysetuus lasketaan yhteen ja summasta vähennetään työsuhteesta aiheutuvat kustannukset.
KIITOS neljäs-tulossa! Ymmärrän tuon niin, että minun ei tarvitsisi ottaa työtä vastaan, jos saan siitä vähemmän palkkaa, kuin kolautukset on.

- Sinä joka olet ammatillisten aineiden opettaja. Eikö Sinullekin periaatteessa voi tarjota jotain sellaista työtä, johon ei tarvita mitään erityistä koulutusta? Eihän ammattisuoja ole kuin 3kk.
 
ex-työtön
Mulle eräs työkkärin täti neuvoi vuosia sitten, että jos ei halua vastaanottaa jotain epämiellyttävää työtä, mutta haluaa välttää karenssin, niin kannattaa sanoa olevansa työkuntokartoituksessa.
Firmat ei halua palkata sellaisia ihmisiä, koska ei ole takeita, että ovat työkuntoisia, mutta myöskään työkkäri ei anna karenssia, koska et ole itse aiheuttanut sitä, ettet ole saanut työtä. Fiksu neuvo ja molemmille win-win! (työnantaja ei saa vastentahtoista työntekijää ja työnhakija ei saa mitään epämiellyttävää duunia)
 
vierailija
Ennen kuin edes avasin tätä keskusteluketjua arvasin että tarjottu työ on a. myyntityötä ja b. vertaat ansiosidonnaista tehtävän kiinteään palkkaan. Myyntityössä vain osa palkasta on kiinteää. Toinen puolisko, ihan niitä samoja lähikaupassa kelpaavia euroja, maksetaan myynnin mukaan. Et varmaankaan ajatellut lähteä mihinkään työhön vain pasianssia pelaamaan ja iltapäivälehtiä lukemaan? Tottakai työssä pitää aikaansaada tuloksia. Niistä myynnissä maksetaan usein vieläpä aika hyvin. Mun mielestä melkein kaikissa töissä pitäisi olla tulolseen sidottu osa palkasta. Eli jos olet tekevinäsi töitä, niin työnantakin voi olla maksavinaan palkkaa.
 
vierailija
Taitaa yhteiskuntasopimus olla mennyttä. Pakkolait ovat tulossa ja niiden joukossa työttömien ammattisuojan poistaminen tai lyhentäminen, samoin jatkossa ilmeisesti joutuu karenssin uhalla ottamaan vastaan työpaikan, jossa palkka on pienempi kuin työttömyyskorvaus.
Entäpä työ, jossa tarjottu palkka on alhaisempi kuin ansiotulot ennen työttömäksi jäämistä? Työ sinänsä olisi koulutusta vastaavaa ja muutenkin kiintoisaa, mutta ansiot laskisivat.

Onko työtä pakko ottaa vastaan? Voiko jostain hakea kompensaatiota alempaan ansiotasoon sopeutumiseksi?

Aiempi työ tehtiin vielä ulkomailla, jolloin verotuskin oli merkittävästi Suomea keveämpää. Kannattaisiko jostain hakea verohuojennusta?
 
Entäpä työ, jossa tarjottu palkka on alhaisempi kuin ansiotulot ennen työttömäksi jäämistä? Työ sinänsä olisi koulutusta vastaavaa ja muutenkin kiintoisaa, mutta ansiot laskisivat.

Onko työtä pakko ottaa vastaan? Voiko jostain hakea kompensaatiota alempaan ansiotasoon sopeutumiseksi?

Aiempi työ tehtiin vielä ulkomailla, jolloin verotuskin oli merkittävästi Suomea keveämpää. Kannattaisiko jostain hakea verohuojennusta?
Onko tämä jonkinlaista "saavutetut edut"-sarkaismia?
 
vierailija
Puhelinmyynnissä on helppo tienata hyvin. Mä oon kahdessa eri puhelinmyyntifirmassa ollut ja molemmissa tienannut jotain vähän päälle nelosta. Salaisuudenkin voin paljastaa: määrä. En ole omasta mielestä mikään myynnin lahja jumalalta, mutta määrä. Jos soitat vaan ihan hitosti niin onnistuu. Kauppaa tulee väkisinkin kun vaan jaksaa soittaa.
 
vierailija
Minä, kuten moni muukin äiti, haaveilen lyhyemmistä ja kevyemmistä työpäivistä sekä taloudellisesta turvasta. Siitä, ettei tarvitsisi juosta oravanpyörässä vuosia, tehdä töitä 24/7 ja olla ”liian kiireinen” elämään.
Elätkö Sinä elämää jonka halusit vai sitä johon ajauduit?
Itse tartuin Plan B:hen, jotta tulevaisuus olisi valoisampi ja saisin työskennellä juuri silloin kun se tuntuu oikealta ja niin vähän tai paljon kun haluan.
Laita viestiä niin tavataan ja katsotaan olisitko valmis heittäytymään mukaan positiiviseen joukkoon
jotka unelmoivat ja toimivat niitä kohti. Tämä voi olla myös sinulle se oikea Plan B❤.
myynti234@gmail.com
 
vierailija
Minä, kuten moni muukin äiti, haaveilen lyhyemmistä ja kevyemmistä työpäivistä sekä taloudellisesta turvasta. Siitä, ettei tarvitsisi juosta oravanpyörässä vuosia, tehdä töitä 24/7 ja olla ”liian kiireinen” elämään.
Elätkö Sinä elämää jonka halusit vai sitä johon ajauduit?
Itse tartuin Plan B:hen, jotta tulevaisuus olisi valoisampi ja saisin työskennellä juuri silloin kun se tuntuu oikealta ja niin vähän tai paljon kun haluan.
Laita viestiä niin tavataan ja katsotaan olisitko valmis heittäytymään mukaan positiiviseen joukkoon
jotka unelmoivat ja toimivat niitä kohti. Tämä voi olla myös sinulle se oikea Plan B❤.
myynti234@gmail.com
Huoraamaanko pitäisi ryhtyä?
 

Yhteistyössä