koira vaistoaa raskauden?

Joo elikkä te jotka ootte raskaana ja omistatte koiran, niin onko se reagoinu mitenkään ku olitte raskaana?
Onko se haistellu sua normaalia useammin tai muuten vaan "vahtinnu" normaalia enemmän tai muuta?
Olis kiva tietää, jos jollain on jotain kokemusta.. :)

-11kk sakemanni pojan omistaja-
 
Meillä 3 ja puoli vuotias poika koira ja ollut aina kova nuuskimaan :LOL: naisten alapäätä. Jos vaan vessan ovi on jäänyt raolleen niin yritys kova kymmenen pikkupökiä haistaan mutta nyt kun oon raskaana niin eipä välitä enää ollenkaan (huh)
 
mulla ei omaa hauvaa oo mutta kun isälläni kävin esikoistani (joka nyt 1v.3kk) odottaessa niin sakemanni hauva oli tosi "varovainen" lähelläni ja pään laitto masun viereen ja muutenkin oli sellanen ihanan huolehtiva =)

Yleensä ennen raskautta saattoi vauhdillakin hypätä vastaan ja alkaa leikkimään :LOL:
 
Ei meidän koira tehnyt mitään erilaista, yhtä kohnosti poukki ja kohelsi, sama meno jatkuu nyt kun vauva on syntynyt. Onneksi on kääpiökoira (säkä 25cm). Varmaankin rauhoittuu kun ikää tulee lisää, ensi kuun lopulla täyttää vuoden.
 
Meillä parivuotias tanskandoggi, joka kyllä on huomannut että mammassa on jotain outoa :D

Vaikka on ennenkin ollut mun perään niin nyt kyllä huomaa että pitkään ei voi olla erossa. Illallakin kun mennään nukkuu niin monta kertaa pitää käydä kattomassa että mulla kaikki hyvin, siis ihan vieressä. Sitten vielä kurkkii ovelta =)

Muutenkin on varovainen kun tulee lähelle, päällään halailee masua ja jos istun niin pistää päätä tuohon rinnalle ja huokailee ja katsoo silmiin ihan kuin kysyäkseen että onhan kaikki hyvin :saint:

Mutta koiriakin löytyy varmaan joka lähtöön ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Murmeli88 ja Emby^
Meillä on toinen koirista (uroksia molemmat) ollut molempien raskauksien aikana paljon normaalia enemmän mun perään ku normaalisti. Vahtii ja tulee sohvalla aina viereen kyhjöttämään =) toinen ei varmaan tajua mitään. Kun tultiin esikoisen kanssa kotiin sillä meni varmaan pari viikkoa ennen ku ees tajus että taloon on tullu uusi asukas :LOL:
 
Kirsuli, meidänkään kissa ei ole suostunut tulemaan enää masun päälle makoilemaan alkuraskauden jälkeen. B)

Myöskään siskon ja vanhempien koirat eivät ole "hyppineet päälle" tavatessa, kuten aiemmin. Uroskoira tosin näytti olevan aivan ylikiinnostunut mun jalkovälistä. :kieh:
 
Mulla ei itsellä koiraa mutta kaverin koira, olikohan se kuusvuotias narttu, seuraa mua koko ajan ja nuuskii joka paikasta. Hirveen tottelevainen koira ja uskoo kerta sanasta emäntäänsä mutta kun tulin paikalle ja iskeyty mun kylkeen niin ei ollu emäntä enää niin tärkiä.. =)
Ainaki se mun kaveri sanoi että taitaa koiruli vaistota että on vauva mahassa.
 
kyllä ne on viksuja eläimiä.. isäntä sano ku kysyin siltä et onks se huomannu et toi jätkä vahtii mua koko ajan mut se sano et se on kuulemma tehny sitä jo jonkun aikaa.. siis en tiedettävästi oo raskaana.. mut se nuuskii ja vahtii ja kiehnää koko ajan.. mihinkään en saa ilman sitä mennä.. :D
 
Kyllä meillä ainakin 5-vuotias uroskoira vaistosi. Alkoi mammaa hoitamaan ja rauhottui huomattavasti. Lopetti hyppimisen ym.
Vauvaan suhtautuu myös todella rauhallisesti, välillä käy haistelemassa ja nuolaisemassa. ;)
 
Meidän 10 kk vanha Dobberi narttu ei oo muuttunu raskauden myötä ollenkaan. Samalla tavalla yrittää hyppiä mahaa vasten kuin aiemminkin, muutenkin se on vielä niin pentumainen kakara, mutta onneksi se on tosi lapsirakas. Missä vaan lapsia näkee niin sinne on päästävä leikkimään. =)
 
voi ku meijänki poika olis tollanen ku teillä pipu-79..
miro tykkäis lapsista hirveesti, mut en oo uskaltanu vieraiden lasten lähelle päästää, ku kokoo on 71cm ja painaa 35kg, niin ajattelen aina et jos saattuu jotain jos mukulat ei osaa varautua, mut kyllä tuttujen kersat sen kaa leikkii ja se on onnellinen.. :D

kai se raskauden vaistominenkin on yksilöllistä koirilla.. toiset reagoi ja toiset ei..
 
ei ole meillä reagoinut, 2v uros ja vanha narttu, ei mitään tollasia läheisyys/hoivajuttuja. Narttu nyt on iän ja sairauksien myötä äkeämmäksi tullut ja ulkonakin alkanut reagoimaan enemmän muihin koiriin ja ihmisiin eli käyttäytymään huonosti, sitä en tiedä onko mun oma käytös muuttunut raskauden (ja selkäkipujen) myötä varoivaisemmaks ja sen takia koira ottaa heti ohjia ittelleen?

Kyllähän koira varmasti raskaudenkin haistaa (hormonit) kun kerta syövän ym pystyy löytämään, mutta reagoiko (ilmaiseeko) mitenkään on näköjään yksilöllistä. Tuire Kaimiolla oli oman koiran myötä kertomus tästä raskauden tunnistamisesta jossain kirjassaan.

Mutta ei nuo meidän pöllöt, tosiaan vain huonommin käyttäytyvät... Täytyy toivoa että loppuraskaudesta ja vauvan kanssa olisi toisin, että ylipäätään pärjään niitten kanssa.
 
Tämä on vanha ketju, mutta meillä ajankohtainen. Meillä on kaksi uroskoiraa ja varsinkin vanhempi koira on innostunut nuolemaan kättäni oikein urakalla (ei ole ennen ollut tällainen "nuolemiskone"). Nuoleminen alkoi vähän ennen kuin raskaustesti näytti plussaa ja loppua ei näy. Lisäksi vanhempi koira vahtii minua. Onko muilla samantyyppisiä kokemuksia?
 
Viimeksi muokattu:
Ihania koiria teillä :) :heart:

..on näköjään vanha ketju, mäki menin jo tykkäsin jonkun kirjotuksesta :D Hihi..

Mut tosiaan, meilläkään ei enää ole koiraa, mut ystävän koira on alkanut erittäin suojelevaiseksi. Ei päästä ketään vierasta miestä lähelle, ärisee :)
Kyllä ne vaistoaa :) :heart:

..kissoista. Meillä kolme, ja ei noi urpot kyl mitenkään oo muuttanu tota käytöstään. :LOL:

Emby^ ja nökö 21+0
 
meillä vanhin (7v)koiruus tiesi ennen mua raskaudesta :D
molemmilla kerroilla muuttunut tosi ylisuojelevaks ennen kun edes ite tiesin ja tässä raskaudessa lähdinkin sen takja testin ostamaan kun koiran käytös muuttui :)
keskimmäinen (3v) koira taas muuttui rauhalliseks lähelläni vaikka muuten onkin ihan ADHD :D
nuorin (1v) taas rupes pelkään mua joka on todella omituista muuten rohkealle koiralle :) tosin tää nuorin onkin narttu että olisiko syy siinä :)
vanhin ja nuorin koiruus rotikoita ja keskimmäinen sakun/kultsun rakkauden hedelmä :)
lisättäkööt vielä sen verran että maaliskuussa sain keskenmenon alkuraskaudesta ja vanhin koira ei siihen raskauteen reagoinut mitenkään joten epäilinkin näin jälkeenpäin että oliko testi virheellinen tai vastaavaa

kissat taas ei tajuu yhtikäs mitään :D
 
Mulla ei oo omaa koiraa, mutta siskon koira paljon meillä hoidossa yms. 7v leikattu uros, on hyvinkin mun perään:) Ulkona odottelee kärsivällisesti, että löntystän perässä ja sisällä makoilee jalkojen päällä tai ihan vieressä. :D
Samainen koira ei yleensä oo kauheen innostunut muista kuin "omista ihmisistään", mutta nojaili ihastuneena ja huokaili kun mun raskaana oleva kaveri oli kylässä:) Mä uskon, että kyllä ne vaistoaa!:)
-Sorel 29+0
 
Viimeksi muokattu:
icy
Meillä on 3v. sekarotuinen narttu, yhdet juoksut sillä jäi syksyllä välistä ja tuli valeraskaus. Tosin en tiedä oliko mun raskaudella merkitystä, yleensä hällä on kyllä juoksut normisti tullut eikä leluista ole tullut "pentuja". Ei myöskään hypi enää mua päin, vaan seisoo sillailla hauskasti takajaloilla :heart: Porukoilla on narttu-kultsi, mut hän ei oo kyllä mitenkään erikoisesti reagoinut. On muutenkin niin sosiaalinen ja hellyydenkipeä ettei eroa huomaa :D

Tänään tuli muuten Vauva-lehti ja siinä ainakin todettiin, että koira haistaa vauvan mahan läpi, aika jännää! Tiedä sitten, miten sekin on tutkittu...?

Kissasta on pakko todeta, että meidän rontti ei ainakaan ole tajunnut yhtään mitään, tulee mahan päälle vieläkin, hiukan katsoo kysyvästi kun vauveli alkaa potkimaan kun kissa kehrää :D

icy rv 31+2
 

Yhteistyössä