Koiraihmiset hoi, mikä koiraa voi vaivata jos koiran häntä on kipeä?

  • Viestiketjun aloittaja "tintti"
  • Ensimmäinen viesti
"tintti"
Onko kokemusta mistä voisi johtua?

Saan varattua ajan eläinlääkäriin vasta aamulla.
Koira aristaa hännäntyveä koskiessa, tyvi on ehkä hieman turvoksissa ja selkeästi hiukan kipeä, mutta yleiskunto ihan ok muuten, eli lenkille lähtee innoissaan, syö, juo ja leikkii.

Vesihännästä olen kuullut, mutta meidän koira ei roikota häntäänsä ja tämä ilmeisesti yksi yleisin oire?

Mietin voisinko jotenkin helpottaa koiran oloa yön ajaksi, vaikka rauhallisesti se tuossa vieressä nyt näyttää nukkuvan.
 
mievvaa
Onko minkä rotuinen koira kyseessä? Mietin vain, että jos on sellaisen pitkän piiskahännän omaava, niin innostuessaan on häntä voinut kolhiintua oven raameihin tms? Tällähän tekosyyllä ne typistävät koiria, kun ei suomen lainsäädäntö muuten sitä enää salli paitsi lääketieteellisestä syystä..
 
SuperAku
Voisi olla häntärauhasen tulehdus. Onko turvonneesta kohdasta karvat harvenneet tai näkyykö ihossa siinä kohdassa mustapäitä/finnejä? Jos kyseessä on häntärauhasen tulehdus niin siihen ei oikein ole parantavaa hoitoa. Antibiootteja saattaa lääkäri määrätä pitkän kuurin mutta eipä sekään paranna. Meidän koiralla tuo saatiin kuriin pikku hiljaa raakaruokaan siirtymisen myötä ja finnejä/mustapäitä steriilillä neulalla puhkomalla ja töhnät pois puristamalla.
 
"tintti"
Voi olla että on häntänsä johonkin huitaissut, mutta epätodennäköinen vaihtoehto kun ei tuo koira ole niitä huispaajarotuja.
Päälle ei ole kukaan astunut, eikä jäänyt ovenväliin.

Ja tosiaan vain sieltä tyvestä on kipeä, muuten häntä ok.

Mutta eiköhän se sitten lääkärissä selviä, ajattelin vain että jos on ihan yleinen vaiva tai sairaus ja jollain kokemusta vastaavasta. Ensimmäisen koiran omistajana kun ei kokemusta koiran sairasteluista paljoa ole.
 
vastaus
Meillä samanlainen eikä ollut loukannut sitä mihinkään. Oli tosi kipeä ja tuli esille oikeastaan vasta kun elänlääkäri tyhjensi anaalirauhasia ja nosti häntää. Voi mikä ulina :( Itse edellisenä päivänä huomasin jotain pientä vikomista mutta arvelin että ehkä toinen koiramme olis näykkäissyt leikeissä tms. On sittemmin parantunut, sai antibiootit anaalirauhasten tulehdukseen, kipulääkettä viikoksi ja vaiva on parantunut täysin. Ei vaivannut ellei häntää tosiaan nostanut. Luulenpa että meidän tapauksessa koko juttu oli niistä rauhasista kiinni.

Olisi kiva kuulla mitä eläinlääkäri teille sanoo.
 
hermotulehdus
Meidän koiralla kipeytyi kanssa häntä. Oli ihan kosketusarka. Eläinlääkärissä käytiin ja lopputulos oli hermotulehdus hännässä. 10 pvän tulehduskipu lääkekuuri saatiin. Pari päivää syönyt nyt lääkkeitä ja on huomattavasti parempi :)
 
pantikka
Hei, miten lääkärissä kävi? Meillä on kultainennoutaja aristanut häntäänsä pitkään. Heiluttaa häntäänsä normaalisti, on vain kosketus arka. Huomasin kun olen välillä leikannut hännän karvoja siistemmäksi. Kivun laadusta on paha sanoa kun on niin kiltti ja rauhallinen eikä oikein näytä kipujaan. Koskettaessa vaan "värisyttää" sitä. Ikää on neidillä jo reilut 12v ja lonkat alkanu jo vaivaa vuoden ajan. Voiskohan liittyä niiden kipeytymiseen/jumiutumiseen?
 
vierailija
Hei! Tietääkö kukaan, koirani roikottaa häntää ja on jyrsinyt sen vereslihalle. N. Vuos sitten roikotti kans, ell tutki, ei kuulemma vesihäntä. Oli tarhassa päivällä ja illalla huomattiin
 
vierailija
Toi hännän tai tassun pureminen voi johtua siitä, että kipua jossakin. Esim. Anaalirauhastulehdus voi illmetä noin. Pullottaako ulospäin peräaukon ulkopuolelta? Antaako edes katsoa/ nostaa häntää?

Myös punkin purema ja sen jälkeinen kutina puremakohdassa voi aiheuttaa sen että koira puree/raapii sitä kohtaa
 
vierailija
Toi hännän tai tassun pureminen voi johtua siitä, että kipua jossakin. Esim. Anaalirauhastulehdus voi illmetä noin. Pullottaako ulospäin peräaukon ulkopuolelta? Antaako edes katsoa/ nostaa häntää?

Myös punkin purema ja sen jälkeinen kutina puremakohdassa voi aiheuttaa sen että koira puree/raapii sitä kohtaa
Eipullota. Antaa nostaa, laittaa ainetta (en muista nimeä) aine haisee niin pahalle ettei koste häntään.
 
Tarmo Koiv
Mun koira pureskelee häntää usein . Olen tarkastanut hännänpään enkä havainnut mitään muuta kuin karvaa oli lähtenyt puremakohdalta.Jos vaikka punkki olisi purrut kesällä siitä ei ollut merkkiä. Voiko sitä jotenkin
rasvata ja millä aineella, jotta pureskelu loppuisi?
 
vierailija
Mun mustalla läb illä oli tuo vaiva myös pari päivää.
Annoin pieniä määriä särkylääkettä sille ja se meni ohitse.

Älä kuitenkaan anna mitään lääkkeitä, vain koska minä annoin.
 
vierailija
Vesihäntä on kivulias. Ensin tulee turvotusta, aristusta ja lopuksi häntä roikkuu velttona. Johtuu usein kylmästä. Meillä koiralle tuli kolme kertaa, talvisin. Ei ymmärtänyt, että kylmässä ei saa istua koko päivää :) kerran saa, niin on altis toistuviin sairastumisiin. Särkylääkekuuri ja lämmintä persuuksiin, vaikka hiustenkuivaajalla. Näillä saimme koiran kuntoon viikossa.
 
vierailija
Onko minkä rotuinen koira kyseessä? Mietin vain, että jos on sellaisen pitkän piiskahännän omaava, niin innostuessaan on häntä voinut kolhiintua oven raameihin tms? Tällähän tekosyyllä ne typistävät koiria, kun ei suomen lainsäädäntö muuten sitä enää salli paitsi lääketieteellisestä syystä..
Se ei ole typistämistä vaan amputaatio joka on aivan eri asia!!! Ja amputaatio tehdään ihan lääketieteellisin perustein, siihen ei ole miktään helvetin tekosyytä. Omalta koiralta jouduttiin amputoimaan häntä.
 

Yhteistyössä