Kuka muistaa lapsuuden (mummon keittämät) vellit? Entä muut unohtuneet herkut?

Aamulla, kun heräsin, teki mieli riisivelliä. Mummon muistan keittäneen velliä ainakin riisistä, mannasta, neljänviljanhiutaleista ja -tietysti- makaroneista. Nykyään vellejä ei kai hirmusti keitellä?

Ja entäs potut valkokastikkeella? Tai itsehalstratut silakat? Valmiiksi tehdyt voileivät? Tai ihan tavallinen kääretorttu minkä sisällä vain kermaa ja omppuhilloa? Tai mansikkakiisseli. Tai juhannuspöydässä rosolli, vasikanlihahyytelö sekä rullasyltty? Hölskykurkut sentäs ovat palanneet takaisin ruokatrendien joukkoon.

Miksi nykyään tungetaan joka sapuskaan niin hiton paljon? Kun vertaa vaikka tuote velliä aamusmoothieen jossa on viittä hedelmää ja kahdeksaa siemensorttia ja vielä mausteita seassa.
 
nykyajan ihmiset nyrpistelee nokkaansa entisajan ruuille. mässätään ja lihotaan. oli ennenkin lihavia ihmisiä, mutta ei niin paljon kuin nykysin. a eihän se lihominen toki yksin ruuasta johdu, vaan siitä, että ennen tehtiin raskasta työtä. vapaa aikaa oli vähä. ei ollut tietokoneita, eikä muita pelikonsoloitea, vaan liikuttiin paljon.
 
  • Tykkää
Reactions: 0oo0
vierailija
Mummun herkuista eniten kaipaan läskisoossia perunamuusin kanssa, siihen kylkeen vielä ruskistettuja sipulirenkaita, ai että! Siinä oli taivas auki.

Myös makaronivelli oli hyvää. Raparperi-riisipuuro, herkkua.
Karjalanpaisti ja keitetyt perunat.
Tavalliset "pikku"pullat (mummu ei oikein osannut leipoa pieniä.)
Luumutortut joihin mummu teki taikinan itse, ei kovin lehtevä mutta sitäkin maukkaampi.
Näkkileipää paloiteltuna maidon joukkoon.
TALKKUNA!

Ja pappan tekemät hölskykurkut, oijoi! En tiedä mikä hänellä oli salaisuus, mutta kenenkään muun tekemät ei pääse pappan hölskyjen tasolle.
 
vierailija
Minä ja siskoni syötiin mummon luona joka aamu Inkoon puuroa, perunasta tehtyä ja paljon voita päällä. Mummo letitti meidän pitkiä hiuksia samalla kuin syötti meitä. Olimme siis aika pieniä, muta varmasti kykeneväisiä itse syömään:D Mummo oli niin ihana, kova ikävä.
 
  • Tykkää
Reactions: Konstantia ja 0oo0
Mä en oikein ikinä oppinut tykkäämään kesäkeitosta jostain syystä,.
Se on kyllä niitä ruokalajeja, joista joko tykätään tai sit inhotaan.

Mä kun teen sen, maustan aromisuolalla, laitan paljon sipulinvartta, hieman valkosipliakin ja suurustan niin että kerman seassa on kananmunankeltuainen. Löysä, mauton maitolitku ei oo minustakaan ihan parasta.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Se on kyllä niitä ruokalajeja, joista joko tykätään tai sit inhotaan.

Mä kun teen sen, maustan aromisuolalla, laitan paljon sipulinvartta, hieman valkosipliakin ja suurustan niin että kerman seassa on kananmunankeltuainen. Löysä, mauton maitolitku ei oo minustakaan ihan parasta.
Emmä oo oppinut tykkäämään aromisuolastakaan ikinä jostain syystä..:oops:

nimim. Toivoton tapaus, anna mulle vaikka piiskaa:notworthy:
 
vierailija
en muista kyllä mummon koskaan tarjonneen vellejä. Äiti teki riisi- (en tykännyt), manna- ja makaronivelliä. Makaronivelliin oli pakko saada aina sokeria, että se maistui.

Mummo teki hölskytyskurkkuja ja niistäkään en ole koskaan tykännyt. Mummon karjalanpiirakat ja lanttukukko oli herkkua, kalakukko ei oikein maistunut. Pullakin oli syötävää.
 
en muista kyllä mummon koskaan tarjonneen vellejä. Äiti teki riisi- (en tykännyt), manna- ja makaronivelliä. Makaronivelliin oli pakko saada aina sokeria, että se maistui.

Mummo teki hölskytyskurkkuja ja niistäkään en ole koskaan tykännyt. Mummon karjalanpiirakat ja lanttukukko oli herkkua, kalakukko ei oikein maistunut. Pullakin oli syötävää.

Mä taas antaisin puoli maailmaa savonmummon muikkukukosta.
 
Aamulla, kun heräsin, teki mieli riisivelliä. Mummon muistan keittäneen velliä ainakin riisistä, mannasta, neljänviljanhiutaleista ja -tietysti- makaroneista. Nykyään vellejä ei kai hirmusti keitellä?

Ja entäs potut valkokastikkeella? Tai itsehalstratut silakat? Valmiiksi tehdyt voileivät? Tai ihan tavallinen kääretorttu minkä sisällä vain kermaa ja omppuhilloa? Tai mansikkakiisseli. Tai juhannuspöydässä rosolli, vasikanlihahyytelö sekä rullasyltty? Hölskykurkut sentäs ovat palanneet takaisin ruokatrendien joukkoon.

Miksi nykyään tungetaan joka sapuskaan niin hiton paljon? Kun vertaa vaikka tuote velliä aamusmoothieen jossa on viittä hedelmää ja kahdeksaa siemensorttia ja vielä mausteita seassa.
Mitä on hölskykurkut?
 

Yhteistyössä