Lokakuun lapsoset 2015

Täällä ollaan! Eka kotiyö takana, ja täytyy sanoo, et poika nukkui paremmin kuin minä. Paino laski sairaalassa 300g, joten kotiin päästiin sillä ehdolla, et käyn neuvolassa erikseen painokontrollissa. Maito alkoi kylläkin nousta vasta eilen illalla, joten jos tästä päästäis kunnolla alkuun pian. Paljon syöttöjä siis.

Onko muilla rinnanpäät julmetun kipeet, ja mikä siihen auttaa parhaiten? Pojalla on kyllä kuulemma oikea ote, mut kai mä sit vaan oon herkempi kipeytymään. Koitan kyllä rasvailla kun pystyn/muistan.

Marmosetti ja Pötkö 4vrk
 
Heip!
Olen tuolla taka-alalla seurannut lokakuun lapsosten pinoa jo kuukausi kaupalla kuitenkaan saamatta aikaan rekisteröityä :cool:

Eniveis, synnytyn itse tuossa 17.10. esikoistyttäreni ja imetys lähti kyllä ihan ok käyntiin synnärillä ,mitä nyt eka päivästä asti nännit ruvella :unsure:

Tietysti vaatii harjotteluakin ja totutteluakin mutta kotiin päästyä tissit pamahti yks ilta /yö niin täyteen kun maidot nousi ettei hommasta tullut mitään.

Tyttö ei yksinkertaisesti saanu enää kiinni ollenkaan ja aamulla itkien soitin neuvola tätille joka ystävällisesti tuli käymään.
Kysyi että eikö annettu ohjeita synnäriltä kun nännit on näin ruvella jo nyt ja nänni todella matala muutenkin?
Nou, rasvailua vaan kuulema, neuvolan täti suositti rintakumeja ja niillä ollaan menty.
Oon välillä yrittänyt ilman mutta ei tyttö oikeen saa kii ja jos saa niin ote on tosi tiukka ja kipeetä tekevä.
Tiedän että monet kauhiksuu koko rintakumien käyttöä mut meillä on joko vaihtoehdot niitten käyttö tai pulloon siirtyminen niin varsin pieni paha minusta (y)
 
Hei just kiva tämmönen keskustelu missä voi kertoa ja kysellä jos joku asia mietityttää.

Marmosetti, mulla ainakin oli ekat kaks viikkoa rinnanpäät niin kipeät et teki mieli itkeä ja huutaa aina kun imetti (eli lähes kokoajan) vaikka imuote olikin hyvä. Mutta sinnikkäästi kun jatkoi vaan ni nyt on jo nännit tottunut eikä tee enää yhtään kipeää.

Meillä on toistaiseksi ainakin ollut todella tyytyväinen vauva. Syö ja nukkuu vaan ja välillä ihmettelee maailmaa. Meillä hermojenkiristelyä aiheuttaa tuo meidän 2-vuotias esikoinen joka uhmaa tällä hetkellä todella pahasti. Onhan vauvan tulo tietysti todella iso muutos hänenkin elämään että oishan se vähän ihme jos ei mitenkään reagoisi.

Tosileidi ja mini 25vrk
 
Kiitos CVAD, että avasit pinon tällekin puolelle (y) Kiva päästä jakamaan tätä vauva-arkea muiden kanssa, niin murheineen kuin iloineenkin.

Rinnanpäät kipeytyi täälläkin aluksi, mutta aika nopsaan tasaantui, eikä enää sattunut. Onneksi ei menneet sentään rikki - eli tsemppiä vaan kovasti kaikille, jotka tämän ongelman parissa joutuu taistelemaan.

Mertsulle - ensinnäkin TERVETULOA joukkoon :) Ja sit noihin rintakumeihin. Mulla aikanaan oli esikoisen aikaan käytössä (syntyi kiireellisellä sektiolla, joutui viikoksi vastasyntyneiden teholle - oppi siis pulloon ja imetyksen alku takkusi totaalisesti; en saanut mitään ohjeistusta, ja kun kotiuduttiin, oli tilanne hyvinkin samankaltainen, kuin teillä, joten otin rintakumit kokeiluun) ja melko pitkäänkin. Välillä yritin imettää ilman, mutta tyttö sai vain kaameat raivarit siitä... Noh, ajan kanssa aloin tekemään sillain, että ensin imetin kumin kanssa, ja kesken imetyksen otinkin kumin pois (kun rinta oli jo vähän tyhjentynyt ja tytön suurin nälkä voitettu), ja jatkoin samasta rinnasta ilman kumia. Joskus onnistui heti, joskus jouduin toistamaan muutaman kerran, ennenkuin tyttö suostui jatkamaan imemistä... Mutta sinnikkyys palkittiin, ja jossain vaiheessa päästiin koko rintakumista eroon.
Eli minä ainakaan en pidä rintakumeja mitenkään pahana asiana, vaan loistokeksintönä (y)

Meillä arki rullaa edelleen ihan mukavasti, oikeastaan ainoat murheet on ihan järjetön pulauttelu ja yöunille nukahtamisen vaikeus, poika ihan tosissaan taistelee nukahtamista vastaan :(
Pulauttelu on tosin tuttua jo esikoisen ja kakkosen ajoilta, olivat kanssa ns. rättivauvoja - ilman harsoa ei voinu mennä minnekään, ku pukluja tuli kaaressa milloin mitenkin. Kolme seuraavaa lasta ei puklunneet lainkaan, ja olinki jo melkein unohtanut, mitä se on... Huoh! Ja kun ei yhtään ole väliä sillä, onko syöty justiinsa vai kaksi tuntia sitte, puklua tulee... Ja paljon. Välillä tuntuu, että eihän tuolla reppanalla jää sinne masuun mitää :eek:
Pyykkiä siis tulee, vaatekerta poikineen menee päivän aikana vaihtoon...
Jännittää vallan mennä ens viikolla neuvolaan - mitä mahtaa paino olla??? Pitkä ja hoikka poika tuo omiin silmiin on.

Ja sit tuo yöunitaistelu... Ihan järisyttävää (n) Poika nukahtaa rauhallisesti, menee jokunen minuutti ja PIM - jätkä sätkähtää hereille ja alkaa kauhean mesoamisen... ja tätä saattaa huonoina iltoina jatkua jopa kolme tuntia!!! Ja siinä välissä poika ehtii nukahtaa jopa 5-6 krt, ja taas hätkähtää hereille :eek: Ja se on täyttä taistelua sitte... Sit kun lopulta nukahtaa, niin päästelee kyllä mukavasti unia 4-7 (kerran jopa reilu 8!) tuntia putkeen, syö ja jatkaa uniaan taas ihan rauhallisesti...
Illat meillä mennään samanlaisilla rutiineilla aina, että ei mitään kiihdyttävää pitäisi olla, mutta jostain syystä tuo nukahtaminen on vaan niin vaikeaa... Noh, ehkä se tästä ajan kanssa tasoittuu.

Muuten meillä menee kivasti :) Aamulla (aamupäivällä) kun poika yöuniltaan herää, jaksaa mukavasti seurustella ja tarkkailla ympäräistöään hyväntuulisena reilun tunnin, sit menee päikkäreille (yleensä ulos) ja nukkuu n.3-4h, sit taas seurustellaan ja ihmetellään maailmaa hyväntuulisena samanlainen reipas tunti, ennenku taas uni kutsuu. Toiset päikkärit vaihtelee 2-4 tuntia, ja niiden kestosta riippuu, nukkuuko vielä kolmannet pikkupätkät, vai meneekö päivä kaksilla päikkäreillä.
Iltaisin on vähän huonotuulisempi, eikä halua olla muualla, kuin sylissä.

Täysimetyksellä mennään ja kuvittelisin maidon kyllä riittävän... Pissaa ja kakkaa on joka vaipassa. Ja ne puklut...

Kauheasti en ole vauvan kanssa vielä missään käynyt, viihdytään niin hyvin kotona (ja pysyypä rytmi kohdillansa). Viime sunnuntaina käytiin miehen vanhempien luona, ja tokihan sinne sitte soittivat suurinpiirtein koko suvun paikalle :X3: Eli syliinottajia ja paijaajia riitti pojalle koko päiväksi... Ite olisin jo halunnu paeta paikalta :cautious:
Nyt ois lauantaina tiedossa yhdet juhlat, joihin on vissiin ihan pakko mennä... (ja mä inhoan kaikkia perhejuhlia, argh!) Vähän jo hirvittää valmiiksi, vielä ku ne on parin tunnin ajomatkan päässä, eikä poika oikeen tunnu viihtyvän autossa o_O Menen esikoisen (kyseessä kun hänen kummitätinsä juhla) ja vauvan kanssa kolmistaan, eli miehestäkään ei ole apuja, jos poika alkaa juhlissa kovinkin kenkkuilemaan... Eli saattaapi tulla lyhytaikainen visiitti k. juhlissa... Vaan kun ei kehtaa olla menemättäkään :barefoot:
Noh, kait niistäkin selvitään.

Ristiäiset olis nyt varattuna 5.12. ja kummitki saatiin nyt lopulta kysyttyä - eli miehen veli ja mun sisko :love: Nimi on hiomista vaille valmis... Eli etunimi on selvä, toinen/toiset nimi/-et vielä päättämättä (vaihtoehdot onneksi selvillä niistäkin).

Näin täällä.

Kiisuli ja pikkumies 4vko1pv (mihin tää aika menee - kohtahan tuo jo rippikouluun menossa :eek: )
 
CVAD kiitos uudesta ketjusta! Minusta tää oli tosi mukava idea ja ilman muuta haluan kirjoitella teidän kanssa vauva-arjen iloista ja haasteista :)

Kirjoitan nyt pikaisesti koska esikoinen tulee pian koulusta ja täytyy ehtiä lämmittää ruokaa hälle...

Täällä menee edelleen aivan ihanasti tytön kanssa! Mitään rytmiä meillä ei oo olemassakaan (ei kaiketi näin pienen kans oo vielä kellään?) vaan syödään ja nukutaan ihan vauvan tahtiin. Yöt on kyllä aikalailla vakiintunu siihen että nukkumaan tyttö alkaa 22-23 aikaan, nukkuu kerralla 3-4 tuntia ja sit syödään välillä. Yhtään itkukiukkukohtauksia ei oo meidän neidillä ollut (hampaiden puhkeamista odotellessa :cautious: ) .
Imetys sujuu hyvin ja korviketta otetaan tarvittaessa lisäksi. Jokaisella syötöllä ei tosiaan tartte, viime yönäkin imaisi molemmat tisut ja nukkui sen jälkeen tyytyväisenä 3h joten maha taisi tulla täyteen :)
Nännit ei mulla oikeastaan missään vaiheessa oo olleet kipeät, vähän arat vain alussa. Äitiyspakkauksessa tuli se nännivoide, mamilan, jota käytin heti ensimmäisestä imetyksestä lähtien joka imetyksen jälkeen ja siitä on tainnut olla apu.

Nyt sitä ruokaa koululaiselle...

haasu ja tyttö 12 vrk
 
Kiitos CVAD pinosta tänne, meilläkin oli esikoisen aikaan tämmönen pino ja kyllä sinne tuli kirjoiteltua ja sai tukea, jos joku asia vaivasi.

Meillä vauva on sylivauva aamulla herätään seitsemän aikoihin, siinä on hereillä ja sylissä.
Yhdeksältä viedään esikoinen eskariin. Sieltä tullessa nukkuu pidemmän pätkän sylissä tai joskus sängyssä.
Yhdeltä haetaan esikoinen eskarista ja sen jälkeen nukkuu 10-15 min pätkiä ja vauvaa tulee melkein koko ajan kannettua.
klo. 18-21 väli ollaan tissillä ja kiukutellaan :D kunnes nukahtaa yöunilleen.

Ostin manducan pari viikkoa sitten ja se on ihan ehdoton meillä, saan jotain tehtyä esikoisen kanssa päivisin, kun kädet kuitenkin on vapaana.
Ja onnistuu nuo kotityötkin aamupäivällä.
Ja tyttö painaa jo sen verran, että kädet väsyisi pelkästään sylissä kantamiseen.
Yöt meillä sujuu hyvin nukkuen, kahdella (joskus harvoin kolmella) syötöllä.

Kaiken imetys hässäkän jälkeen ollaan, kuin ollaankin päästy vallan lisämaidosta eroon :) Vaikka olin aika varma, että imetys loppuu ennemmin, kun välillä oli niin hankalaa.
Mutta tyttö oli itse vissiin sitä mieltä, että sitä tissiä on mieluummin saatava kuin pullo maitoa ja alkoi vihdoin viihtymään rinnalla pidempään, kuin 10 min.

Rinnanpäät, mullahan oli kanssa ihan rikki ensimmäisen viikon jälkeen rinnnpäätt ja imetys teki tosi kipeetä, vaikka imuote oli oikea.
Pikkuhiljaa rasvaillessa sillä äitiyspakkauksen rasvalla mistä joku mainitsikin. Sekä äidinmaidolla, jostain luin, että sitä kannattaa hiero nänneihin ja antamalla "ilmakylpyjä"
Tiedä sitten mikä näistä oli se juttu mikä tehos vai ei mikään :D
Pikkuhiljaa myös kipu imiessä alkoi hellittää, mutta vielä viime viikkoon saakka, aina ensi imut sattui niin paljon että teki mieli itkeä.
Mutta nyt olen huomannut, että tätäkään ei enää ole.
Joten meillä siihen meni melkein kuukausi ennen kuin lakkasi tekemästä kipeää.

Meillä on tänään eka neuvola käynti neuvolassa, meidän neiti on kasvattanut aika isot posket, saa nähdä paljonko painaa :whistle:

Kosmo ja typy 1kk
 
Meillä täytetään tänään kokonaisen viikon! <3 Tissillä on nyt menty alkuelämä suurimmaks osaks, eilen sain jättää lisämaidonkin pois, kun oli ihan tyytyväinen ilmankin. Nukkumaanmenot on aika kiukkua, mistä lie johtuu, mutta muistan et esikoisen kans oli sama. Yöt tää poika kyllä nukkuisi läpeensä, olen vaan tuikannu rintaa suuhun ku oon herännyt. Perhepedissä nukutaan toistaseks.

Eilen käytiin painokontrollissa neuvolassa, ja painoa oli tullut takaisin 155g neljässä päivässä, mikä on kuulemma hyvä viikkopainonnousukskin. Poika siis saa tarpeeksi ravintoo, mikä on suuri helpotus mulle. Esikoisen kanssa imetys ei vaan lähtenyt käyntiin, joten onnistumisen tunne on valtaisa. :)

Rintakumista: Esikoisen kanssa lähdettiin kumilla liikkeelle samasta syystä, kun ei saanut rinnanpäästä kiinni. Maitoa ei silti vaan tullut, ja nännit oli kipeät kuin mitkä. :mad: Nyt pojan kanssa aloteltiin taas rintakumilla, mut nappasin sen kesken kaiken pois, ja poika saikin oikean otteen aika pian. Rintakumi teki nänneistä ku Baabelin tornit, mikä varmaan autto asiaa. :LOL: Nyt kirpasee enää se ensimmäinen imaisu, mut muuten tuntuu ihan hyvältä. Poika vaan tuppaa edelleen nukahtamaan aika nopsaan, joten pitää välillä herätellä.

Mitäköhän Mariannille kuuluu? Jäin miettimään kun sanoi, että synnytys oli kamala, että toivottavasti itsellään on kaikki hyvin.

Marmosetti ja Pötkö 7vrk
 
Viimeksi muokattu:
Ihan pakko tulla hehkuttamaan: esikoisesta jäi raskauskiloja semmonen 20kg, niin nyt kun kävin vaa'alla, se näytti 9kg vähemmän kuin ennen raskautta! Siis aivan uskomatonta. Kiitos raskausdiabeteksen! :ROFLMAO:

Meidän jätkältä irtosi myös napatynkä nyt aamulla. Hyvä kun lähti, kun se alko vähän haiskahtaa. Nyt on helppo putsailla nättiä napaa. :)

Marmosetti ja Pötkö 8vrk
 
Meillä tyttö sai eilen ikää täyteen 2vk :) Tänään käytiin ensimmäisen kerran kyläilemässä, miehen vanhempien luona. Mukavasti meni, tyttö nukkui tyytyväisenä autossa niin mennessä kuin palatessa.

Marmosetti onnea painonpudotuksesta! Mulla esikoisesta nousi paino 20kg, sain sen pudotettua aika pian ja vielä 10kg lisääkin. Tästä raskaudesta paino nousi jälleen sen 20kg ja tuosta on tippunut tähän mennessä puolet. 10kg siis vielä jäljellä. Ajattelin huomenna alkaa laskemaan kaloreita, oon sillä konstilla onnistunut pudottamaan painoa tosi tehokkaasti. Nyt kun vielä imetys on tässä lisäboostina niin uskon/toivon että saan pian painoa alas... :)

Tosiaan viime keskiviikkona meillä kävi terkkari kotikäynnillä ja hyvin on tytöllä paino noussut. Synnärillähän paino kärsi kovan notkahduksen (-10,4% syntymäpainosta) jonka vuoksi ei sitten päästy kotiinkaan ihan heti... Syntymäpaino oli kuitenkin keskiviikkona saavutettu jälleen ja vähän menty ylikin :)

Miten teidän muiden paikkakunnilla menee noi kotikäynnit? Aikoinaan esikoisen synnyttyä terkkari teki yhden kotikäynnin. Nyt olinkin ihan äimänä kun terkkari tuumasi lähtöä tehdessään, että hän tulee seuraavan kerran sitten ensiviikolla, miten sovitaan? Ja ellen ihan väärin ymmärtänyt niin olis tulossa vielä kolmaskin käynti jonka hän tekee perhetyöntekijän kanssa...? Mulla oli siinä omien lisäksi vielä ystävänikin 2 lasta hoidossa joilla oli kaikilla asiaa samaan aikaan kun terkkari yritti mulle puhua, niin mulla meni vähän ohi mitä se niistä kotikäynneistä oikein puhui.. :cautious: Noh, sen verran sain ymmärrettyä että ensi keskiviikkona tulee taas käymään :LOL:

haasu ja tyttö 2vk 1pv
 
Mä en oo vaa'alla käyny, MUTTA mun 36-kokoset ratsastushousut mahtuu jalkaan taas ;) Kolme päivää synnytyksestä en saanu 38-housui kiinni.

Täällä tehtiin yksi kotikäynti viikon sisällä kotiutumisesta ja seuraava kolmeviikkois käynti oli neuvolassa. Esikoisen aikaan kävivät kaksi kertaa kotona.

Mä kävin leffassa perjantaina ja jätin isännän tyttölauman kanssa kotiin, hyvinhän tuo noiden kanssa pärjää pidemmänkin aikaa.

Mahavaivoi näyttää olevan sillon tällön, eilinen meni koko päivä pikkusen äkäsenä. Yöt nukutaan kyllä hyvin, herää syömään kaks kertaa, 1-2 välillä ja toisen kerran 5-6 aikaan. Nukkumaan mennään yheksält illalla yleensä, mutta omaan sänkyyn nukkuttaminen on vähän haasteellista...nukkuis mieluiten vieressä tissi suussa, tutti ei oikeen illal kelpaa.
 
Morjens!

Kysynkin heti alkuun, onko jollain ilmaantunut runsasta valkovuotoa (hieman keltaista, ei haise) varsinaisen jälkivuodon jo päätyttyä? Sain sellaisen vaivan heti, kun aloitimme jälleen sekstailut - siitäkin huolimatta, että oli kondomi käytössä. Siis älytöntä lorottelua, ei oo tollasta koskaan ennen ollut. Täytynee soittaa neuvolaan.

Rinnat ja imetys: Kun toinen tissi oikein kipeytyi, pidin hetken taukoa imetyksestä, rasvailin vain ja lypsin maitoa, imetin pelkästään toisella tissillä. Minulla se auttoi.

Kotikäyntejä neuvolan puolelta meidän kunnassa oli tasan yksi ja se oli sinänsä kiva, ettei siinä vaiheessa ois vielä oikeen jaksanut lähteä itse neuvolaan, näin oli kätevämpi :)

Paino on lähes sama kuin ennen synnytystä, mutta lantio jotenkin leventynyt...ei mahdu vanhat farkut. Liekö pysyväismuutos vai onko vielä toivoa? Nyt täytyy alkaa kattoon herkkujen määrää hieman. Kyssäri sektiossa olleille: Koska aloititte liikunnan synnytyksen jälkeen? Siis muunkin kuin kävelyn, jumpan tms.?
 
Heips!

Meidän nurkilla olisi kyllä kuulunut yksi neuvolan kotikäynti mutta sillä vkolla neuvolan tätillä oli kovin kiireistä niin sovittiin että menen itse neuvolaan kun kunto antoi myöten.

Mitens noi yöimetykset muilla hoidetaan?
Tähän asti oon nukkunu vauvan kanssa makkarissa, vauva nukkuu kyllä omassa sängyssä ,herää pari kertaa yössä syömään ja laitan babyn parisängyn keskelle ja siitä on helppo itse vaihdella puolta ja tissiä vauvan yli. Palautan vauvan omaan sänkyyn jos en sitten satu nukahtamaan.
Nyt puhuttiin miehen kanssa josko vaikka palattais yhteiseen sänkyyn sillä ollaan nukuttu loppuraskaudesta asti erillään koska olin turvonnut kun sika hengityselimiä myöten ja kuorsasin aivan törkeesti :whistle:

Nyt rupeen kuulema kuulostamaan öisin siltä että mun vieres vois nukkua ni mietin että kun mies tupakoi etten tahdo vauvaa meidän viereen, enkä tiedä luotanko ettei mies vahingossa pyörähdä vauvan päälle :unsure:
Mut ei kai me iän kaiken voida eri huoneissa nukkuu ni en kai nyt voi toista ruveta kieltämään et et tuu.
Haluunhan mä itekki et mahuttais taas samaan sänkyyn mut nyt toi imettäminen on ollu niin iisii ku kahtee tyttöön ollaan saatu parisängyssä olla :)
 
Terve

Täällä pikkumies on 3vk. Päivisin söisi mielellään vaikka tunnin välein, mutta yritän venytellä sinne 1,5 -2h kohdalle. Alkaa herkästi huutamaan mahaansa, pierujumppaa ja hierontaa meillä tehdään ahkeraan. Öisin nukkuu 2-3h pätkiä, mutta voi herätä tiheämminkin.

Kysymys teille kokeneemmille äideille: Kun lapsi on yöllä kuivitettu, tissitetty ja jää vain tuijottelemaa, mitä teette? Tämä tapaus vaatii ajoittain hyssyttelyä sylissä nukahtaakseen uudelleen ja mietin onko se "oikein" tehdä. (Selvyyden vuoksi meidän esikoinen nukkuin 20min-1h pätkissä ja nukahti joko tissi suussa tai hyssyttelyyn. Nyt 3.5v alkanut nukkua vasta pidempiä pätkiä, mutta ei edelleenkään nuku läpi yön.) Toiveissa olisi että tämä tapaus nukkuisi hieman paremmin tulevaisuudessa...

Muutenkin tuo kahden lapsen arjen yhdistäminen on ollut hieman hankalaa mulle. Esikoisesta on tullut isän poika ja vauva on mulla. Huomenna ja ylihuomenna pitäisi pärjätä kahden kanssa yksin kun mies menee krav maga-leirille koko päiviksi. Onneksi tulee sentää illaksi kotiin.
Nukutus on meillä se ongelmakohta: vauva joko nukkuu silloin jo tai sitten ei. Esikoinen nukahtaa kainaloon iltalaulun jälkeen. En ole vielä keksinyt miten tuo onnistuu jos vauva ei vielä nuku vaan vaatii hyssyttelyä.

Nyt kun vauva on syntynyt, niin oikein osaa enää rentoutua. Koko raskausajan olin varpaillani ja pelkäsin kaikkea niin rentoutuminen ja luottaminen asioihin on osoittautunut hankalaksi. Mies onneksi suhtautuu kaikkeen rauhallisesti ja tukee mua. Varasin itselleni neuvolapsykologin joulukuun puoleen väliin. Ehkä siitä on apua.

Olipas nyt hieman omanapainen päivitys ja synkkäkin
 
Poika on nyt kaksiviikkoinen, ja meillä on mennyt mielestäni tosi hyvin. Yöt nukutaan tosi hyvin, yhdellä tai kahdella pienellä heräämisellä. Tissi suuhun niin jätkä nukahtaa aika pian siihen. Ainoo harmitus vaan on, et aamulla jätkä on niskaan saakka pissassa ja kakassa, vaikka kuin olisin vaihtanut vaipan yöllä. Sänky on onneks vielä säästynyt vahingoilta...

Meillä on täällä yksi terkkarin kotikäynti, ja meillä se oli nyt viime torstaina. Poika menetti kans melkein sen 10% painostaan sairaalassa, mutta nyt oli kuudessa päivässä tullut takaisin 180g! Ja pelkällä rintamaidolla, mistä oon tosi iloinen. Esikoinen kun on pullolapsi, niin epäilin itseeni jo etukäteen, pystynkö imettämään tälläkään kertaa. Ajatus jatkuvasta pullojen pesemisestä ahdisti. Mut ei hätää, nyt ollaan jo syntymäpainossa ja vähän päällekin. (y) Tosin onhan tää vaatinut paljon tissittelyä, sais pikkuhiljaa tulla jotain rytmiäkin.

Oma paino jatkoi vielä vähän laskuaan - nyt ollaan -10 kilossa. :)

CVAD: Onnistuisko molempien nukuttaminen yhtäaikaa? Tarkotan vauva sylissä, esikoisen vieressä laulellen? Olishan se hyvä esikoisenkin jo oppia nukahtamaan ilman kainaloa, jos riittäis et olet siinä vieressä. Toki jos vauva pitää meteliä, niin sitten ei varmaan toimi. Kannattaa kysyä neuvolastakin neuvoa, josko heillä olis joku vinkki. Joka perheellä kun tuppaa olemaan omat rutiininsa, toisilla toimii joku juttu ja toisilla toinen. Omaa kokemusta mulla ei ole, kun toi esikoinen on jo 10v., ja on tosi pienestä nukahtanut sänkyyn ilman kommervenkkeja. Kaksvuotiaana sai isojen tyttöjen sängyn, ja siitä asti on mennyt itse nukkumaan. Olihan siinä "mulla on pissahätä/jano/paha olo"-jaksoja välissä, mutta kuitenkin.

Jaha, jätkä heräs päikkäreiltä, yhdellä kädellä ei onnistu kirjottaa.

Marmosetti ja Pötkö 2 vkoa
 
täällä eilen 3vk:n ikä saavutettu :) tuntuu että tyttö on kasvanu jo aivan kauheesti!
YÖT menee meilläkin hyvin, parilla heräämisellä, eka noin klo. 1.00 ja toinen 4-5 aikaan. Minä laitan illalla tytön omaan sänkyynsä nukkumaan, joka siis on meidän sängyn vieressä. Sit kun herää niin otan kainaloon tissille ja yhdessä nukahdetaan siihen hyvin pian. Seuraavalla heräyksellä käydään sit vaipanvaihdolla ja sen jälkeen ei neiti aina välttämättä heti nukahdakkaan... Voi mennä tunti-toista tissitellessä ja hyssytellessä mutta viereen tyttö nukahtaa sitten jossain vaiheessa. Tämän jälkeen saattaakin sitten vedellä sikeitä 9-10 saakka! Meillä on tosi leveä sänky ja mies pysyy hyvin omalla puolellaan nukkuessaan joten en oo pelännyt että pyörisi vauvan päälle :)

Toinen kotikäynti meille tehtiin viime keskiviikkona ja tytön paino oli viikossa noussut 300g :) Seuraavan kerran käyvät viikon päästä maanantaina jolloin terkkarin mukana tulee myös perhetyöntekijä käymään. Ekan kerran mennään ite neuvolaan vasta kun tyttö on 2kk.

Sorry että nyt ihmettelen, mutta miten toi miehen tupakointi vaikuttaa siihen missä vauva nukkuu? Kai mies nyt muutenkin pitää vauvaa sylissä ja on ainakin jossain ihokontaktissa vauvaan? Meillä valtaosa lähipiiristä tupakoi... Ei toki vauvan lähellä mutta kyllä ihan suoraan tupakalta tultuaankin ottavat vauvaa syliin. Tupakoin itsekin. Yhtään en silti tässä yritä tupakointia puolustella, enkä väheksyä sen haittoja, mutta eikai kannata tehdä kärpäsestä härkästä?

Nyt saunaan, vauva nukkuu sopivasti niin päästää kerrankin koko muu perhe kaikki yhtä aikaa löylyyn :)

haasu ja tyttö 3vk
 
Haasu: http://www.stumppi.fi/portal/stumppi/lisatietoa/ilmiot/savujaama/

Kyllä Mertsun huoli on ihan aiheellinen. Tiedän kyllä mitä nikkis on, poltin itse 18 vuotta muutamaa pientä taukoa lukuunottamatta. Nyt oon ollut puoltoista vuotta ilman tupakkaa, eikä ole ikävä. Omalla kohdalla sähkösavuke auttoi - käytin sitä puolisen vuotta, kunnes lopetin kokonaan. Vaikka siinäkin varmasti on myrkkyjä, niin nyt ainakin olen niistä vapaa. Voin suositella.

Marmosetti ja Pötkö
 
Siis tiedän kyllä mitä savujäämä tarkoittaa ja ymmärrän sen mahdolliset haittavaikutukset ja Mertsun huolen tästä... Mutta tarkoitin tuolla kommentilla juuri sitä että jos perhe haluaa nukkua yhdessä niin kannattaako tuon tupakoinnin vuoksi siitä tehdä ongelmaa koska mies olettaakseni on kontaktissa vauvaan muutenkin kuin vain nukkumalla samassa sängyssä
 
No niin. Nyt on sitten käytetty pikkuinen Mehiläisessä. Nenä alkoi vuotaa perjantai-iltana eli oli kaikista varotoimista huolimatta saanut veljeltään nuhan. Vointi on ollut hyvä koko ajan, nenä vain rohisee. Raukka parka kuulostaa ihan pikkupossulta. Keittosuolaa nenään ja NenäFriidalla imetään (suosittelen lämpimästi, on parempi kuin mikään muu ja äidin keuhkot vahvistuu).

Lastenlääkärin mukaan kunnossa on. Mikäli syö ja seurustelee normaalisti, hengittää rauhallisesti ja äiti pysyy rauhallisena ei tarvitse huolestua.
 
Ehkä vähän ylihuolehtivuutta mutta oon lukenut tutkimuksia että vanhempien tupakointi on lisännyt kätkyt kuolemia.
Ihminen erittää niitä tupakan sisältämiä myrkkyjä vielä tuntien ajan viimesestä röökistä ihon läpi ja hengityksen mukana joten useempi tunti sitä kuitenkin öisin nukutaan , ei sentään muuten isänsä sylissä sellasia aikoja vietä.

Olen itsekkin entinen tupakoitsija, melkein parikymmentä vuotta itelläkin sitä harrastusta takana mutta loppui siihen kun sain tietää raskaudesta.

Oma siskoni poltti kaikki neljä raskaus ja imetysaikaa, ihan on terveet lapset. Tiedän kyllä että tyyliin 70 luvulla oli vauva toisessa kainalossa kun toisessa kädessä kärys körssi eikä kaikki tyyliin kuollut tai epämuodostunut. Ehkä sitä muuttuu niin herkkikseks kun saa tän ensimmäisen poikasensa kuitenkin jo näillä vuosilla niin näkee vaaran paikkoja joka paikassa :censored:
 
Henu7, meillä oli esikoisella napatyrä ja parani itsellään ja ei ollut mitään haittaa.
Tytön ollessa vauva lääkäri sanoi, että jos ei vaivaa mitenkään sille ei tarvitse tehdä mitään, kuuden ikävuoden jälkeen voidaan kosmeettisista syistä tehdä operaatio jos haluaisi.
Tytöllä napa on edelleen vähän erilainen, kun esim itselläni tai miehellä, mutta en lähtisi sitä leikkaamaan.
Mutta napa ei siis ole pullottanut enää olisko kahden ikävuoden jäljeen.
 
Mertsu tosiaan mulla ei ollut millään lailla tarkoitus vähätellä sun huolta ja muistan kyllä itsekin miten sitä esikoisen kanssa oli ihan hermoheikko välillä oli sitten aihetta tai ei. Minäkin oon polttanut molempia lapsia odottaessa enkä tosiaankaan oo siitä ylpee... Esikoista odottaessa lopetin heti positiivisen raskaustestin tehtyäni ja olin täysin ilman tupakkaa n. 4kk kunnes se pikkuhiljaa siitä vaan alkoi taas uudelleen. Nyt tytön odotusaikana tupakointi väheni kyllä huomattavasti normaalista mutta poltin koko raskausajan. Mullakin silti täysin terveet lapset, molemmat raskaudet sujuneet ilman mitään ongelmia ja istukat olleet moitteettomia. Ja hyvän kokoisia lapsia! Poika yli 4kg ja typykkä 3,5 kg

Täällä aletaan saada pikkuhiljaa päivärytmistäkin kiinni. Helpottaa omia arkiaskareita mukavasti kun suunnilleen tietää milloin tyttö alkaa päikkärit ja koska herää taas. Neiti on iltavirkku, tavallisesti rauhoittuu yöunille siinä 23 aikaan. Päikkäreitä on nyt otettu rattaissa ulkona ja nukkuu tyytyväisenä kolmisen tuntia.

D- vitamiini on aiheuttanut vähän vatsavaivoja joita illalla kätisee mutta onneksi ei isommin... Esikoinenhan saattoi huutaa täyttä kurkkua oletettavasti vatsakipujensa kanssa monta tuntia iltaisin ja nukkumaan saaminen oli ihan kamalaa taistelua. Tämä tyttönen ei ees huuda vaan sillä lailla sievästi "valittaa" vain :love:

Huomenna 4vk ikää täynnä, iso tyttö jo! :) huomenna olis lähtö syntymäpäiville , saas nähdä kuinka sujuu pikkuisen kanssa. Mukavaa viikonloppua kaikille!

haasu ja typy
 

Yhteistyössä