Maaliskuiset 2018 *marraskuussa*

Tiedot muodossa: laskettu aika, nimimerkki, ikä, synnytyssairaala, monesko lapsi. Muutokset ja puuttuvat tiedotpunaisella värillä. Kaikkia tietoja ei ole pakko ilmoittaa ja LA tarkentuu sitten neuvola käynneillä.

1.3
Karvatassut, 30v, SEKS, 2 .lapsi
celest, 25, TAYS, 2. lapsi


2.3
Jenniferia, 27v, OAS, 2.lapsi

3.3
hoo#, 28v, KYS, 1.lapsi


5.3
moolnap, 28v, SATKS, 2.lapsi
Henskula, --, HYS, 2.lapsi
Sarriina, 37v, OYS, --


6.3
marjsutan 33v, JS, 2.lapsi
Hensku-, 29, TAYS, 1. lapsi

7.3
JossuT, 31v, TAYS, 1.lapsi
Meora, 25v, --, 1.lapsi
Rosmarin, 28v, 7.3, --, 1.lapsi
Cumina, 34v, KOKS, 2.lapsi
Hilda18, 31v, TAYS, 2.lapsi
Iimaka, 27v, OYS, 2. lapsi

8.3
Risukko, 29v, -- , 1.lapsi
mannanen, 31v, --, 1. lapsi
EveningStar*, 35v, SEKS, 3.lapsi

9.3
Aurinkoinen# ,28v, TAYS, 1.lapsi
Hilkku81 , 35v, TAYS, 1.lapsi


10.3
mussu81, 36v, OAS, 4.lapsi

11.3
Jenspanen, 30v, OYS, 3.lapsi
lloyd, --, --, 3.lapsi
Villavarvas, --, SatKs, 4.lapsi

12.3
Suikku1, 25v, -- , 1.lapsi
Mimzku85, --, --, 2.lapsi

13.3
Reveria, 31v, OYS, 4.lapsi
Lily79, 38v, --, 3. lapsi

14.3
skatta*, --, --, 3.lapsi
Jalei , 26v, NKL, 1.lapsi

15.3
Maamini, 35v, --, --
Pharaoh, 27v, --, 1.lapsi
minttuchrista, 20v, P-KKS, 1.lapsi

16.3
Mekkuli81 ,36, Oys, 6.lapsi
Iltatähti76, --, --, 2.lapsi
Teps, 27v, P-HKS, 2.lapsi
Edith_87, 30v, TAYS, 1.lapsi


17.3
NassuRessu, 27v, KAKS, 3.lapsi
kkatjah, 25v, TYKS, 1.lapsi

18.3
Hannah4, 31v, -- , 4.lapsi


19.3
Madre18 , 30v, SeKS, 2.lapsi


20.3
Citilda, 31v, LS, 2.lapsi
Tuut1kk1, 28v, --, 1. lapsi


21.3
Mamushka32, 32v, --, 1.lapsi
Täplämursu, 28v, --, 2.lapsi
Heity, 30v, NKL, 1. lapsi

22.3
Cätrik33, 31v, --, 2.lapsi (kolmas)
Cleffa, 33v, TAYS, 2. lapsi
Äiti26, 32v, K-HKS, 4. lapsi

23.3
mannamuu, 30v, NKL, 4.lapsi

25.3
Uuna, 32v, P-KKS, 3.lapsi

26.3
Tiuva, 24v, --, 1.lapsi (kolmas raskaus)

28.3
lintetsa, 31v, PHKS, 3. lapsi
Iiel, 27v, K-SKS, 1.lapsi


29.3
rubikinkuutio, 27v, OAS, 1.lapsi
Sanniss, 28v, KPKS, 4. lapsi
Jesy, 34v, --, 1.lapsi



30.3
Anni00, 30v, OYS, 3.lapsi

31.3
Julyah, 35v, Seks, 3.lapsi




Synnytyssairaalat:


E-KKS: Etelä-Karjalan keskussairaala, Lappeenranta
HYS: Hyvinkään aluesairaala
JS: Jorvin sairaala, Espoo
KAKS: Kainuun keskussairaala
K-HKS: Kanta-Hämeen keskussairaala, HML
K-PKS: Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KOKS: Kymenlaakson keskussairaala, Kotka
KOS(/H): Kätilöopisto (/Haikaranpesä), HKI
K-SKS: Keski-Suomen keskussairaala, Jyväskylä
KYS: Kuopion yliopistollinen sairaala
LKS: Lapin keskussairaala
L-PKS: Länsi-Pohjan keskussairaala
LS: Lohjan sairaala
MKS: Mikkelin keskussairaala
NKL: Naistenklinikka, Helsinki
OAS: Oulaskankaan sairaala, Oulainen
OYS: Oulun yliopistollinen sairaala
P-HKS: Päijät-Hämeen keskussairaala, Lahti
P-KKS: Pohjois-Karjalan keskussairaala, Joensuu
PS: Porvoon sairaala
SATKS: Satakunnan keskussairaala, Pori
SEKS: Seinäjoen keskussairaala
SKS: Savonlinnan keskussairaala
TAYS: Tampereen yliopistollinen sairaala
TYKS: Turun yliopistollinen keskussairaala
VKS: Vaasan keskussairaala
Tiedot muodossa: laskettu aika, nimimerkki, ikä, synnytyssairaala, monesko lapsi. Muutokset ja puuttuvat tiedotpunaisella värillä. Kaikkia tietoja ei ole pakko ilmoittaa ja LA tarkentuu sitten neuvola käynneillä.
 
Viimeksi muokattu:
Huh, sain tehtyä uuden aloituksen marraskuun keskusteluille. Ei ollut ihan pala kakkua :rolleyes: Piti siirtyä läppärille että onnistui.

@Julyah Minä otin myös influenssarokotteen. Olen mukana rokotetutkimuksessa joten sain joko kolmi- tai nelivalenttistarokotetta. Rokote suojaa myös syntyvää lasta. Synnärillä otetaan istukasta viimeinen verinäyte, mistä tutkitaan vasta-aineet (mitkä ovat siirtyneet vauvaan). Mietin, että otanko rokotetta, mutta luettuani riskeistä oli selvää, että otan. Aikaisemmissa raskauksissa en ole tainnut ottaa.

@rosmarin Sait kyllä paketin edullisesti, kun noista käytetyistä baby björnin sittereistä pyydetään aika paljon uudesta puhumattakaan (y)

@Edith_87 Kukaan ei varmaan osaa sanoa mitkä vaunut on juuri teille parhaat, kun valikoimaa on laidasta laitaan. Meillä oli aikoinaan tärkeää, että ovat yhdistelmät (onko enää edes muita?), heittoaisa, menevät pieneen tilaan (silloiseen autooni) ja että myös mies voi niitä työntää ilman, että potkii tavaratilaa. En myöskään halunnut erillistä ratasistuinosaa, joka vaihdettaisiin vauva-ajan jälkeen vaunuihin ihan vaan siksi etten halunnut liikaa romua nurkkiin. Otettiin "yhdistelmät ", jotka ovat siis periaatteessa rattaat joihin vauva ajaksi laitetaan pehmeä kantokoppa, missä on kovikkeet eli voi nostaa esim. nukkuvan vauvan sisälle kopassa. Kovikkeet saa pois jos haluaa esim. vähän vanhemmalla lapsella käyttää pussia ja nostaa hiukan ratasosaa, että lapsi näkee vaunuista. Meillä lapset ovat kyllästyneet aika nuorina hereillä ollessaan pötköttelemään niin tuo ratasosan pieni nosto on ollut näppärä, kun vauvan on pitänyt nähdä ympärilleen. Me otettiin rattaat kovilla renkailla eikä ole tarvinnut katua. Ei tarvi paikkailla ja pumppailla. Meillä mies on kiitettävästi huoltanut vaunut niin eivät nyt vanhanakaan kitise tms. Ärsyttää aina sellaiset kitisevät vaunut :LOL: Meillä oli onneksi esikoisen kummitäti Vauvatalo Johannassa töissä niin oli asiantuntija joka neuvoi (eikä antanut hirveästi vaihtoehtoja :ROFLMAO: oli oikeastaan valinnut meille omasta mielestään parhaat vaunut). Yksi juttu mitä suosittelen hankkimaan jos käsiä palelee helposti, on vaunun aisaan laitettava muhvi, jonne kädet saa sujauttaa. Se on ihana! Suojaa tuulelta ja lämmittää. Nippanappa otan sen toukokuun lopussa pois ja viimeistään syyskuussa laitan sen jo takasin :LOL:

Minä olen saanut revittyä ressiä ( kun jostainhan sekin pitää saada nyt rakenneultran jälkeen:X3:) nukkumisasennosta. Kiepsahdan unissani selälleni ja luin horror storyja, että vauva voi painaa takaseinässä olevaa istukkaa niin, että istukan virtaukset härtiintyvät :eek: Jotkutahan eivät voi olla selällään, kun tulee huono olo, mutta minusta on ihana lepuuttaa lonkkia edes hetken selällään, kun mitään huonoa oloa ei tule. Yöllähän sitä vaan saattaa olla pidempiä aikoja sellällään. Että tämmöistä tänään..

Lily79 rv 21+4
 
@Lily79 kiitos uudesta ketjusta! :) uskon, että turhaan stressaat - luin samadta aiheesta just ja suurimmassa osassa sanottiin, että äidin olo huononee aina ennen ku vauvalle tulee haittaa. Ja jossain toisessa sanottiin just että turha stressata jos nukkuessa kääntyy, kyllä sitä sit herää epämukavaan oloon jos niin pääsee käymään :) ensimmäisenä kuitenkin painuu sun valtimot ja sitä kautta sit istukan verenkierto voi heikentyä. Mut oot niin oikeassa, jostain sitä on aina stressattava :ROFLMAO:

joo toi paketti lähti niin halvalla etten oikeen ollut uskoa :LOL: en tosin sillon ostaessa tiennyt sitterin merkkiä, olin vaan nähny kuvan ja se miellytti silmää, jotenki vanhanaikasen olonen puuhelmineen :love:

Täällä selvisi äsken syy selkäkipuihin. Koiralenkit. Oon viikon tehnyt iltavuoroa ja mies on lenkittänyt koirat - selkä on ollu suht hyvässä kunnossa. Nyt tänää sit taas sattuu niin vietävästi lenkin jälkeen :(
 
Mulla sama juttu, unissani käännyn selälleni ja minä kyllä sitten aina havahdun siihen että on huono olo. Normaalisti en ikinä nuku selälläni, mutta nyt kun paikat puutuu niin kamalasti nukkuessa, niin melkein joka yö havahdun selinmakuulta jossain vaiheessa.

Mä en pysty meidän koiraa kävelyttämään enää oikeastaan ollenkaan. Se vetää sen verran, että jos pienenkin lenkin sen kanssa teen, niin kärsin selkäkivuista ja lantion alueen kivuista koko loppupäivän.
 
Kiitos @Lily79 uudesta ketjusta! :)

Koiran kanssa lenkkeilystä tuntuu mullakin liitoskivut alkaneen. Ajattelinkin jo, että näinkö pääsen helpommalla kuin aiemmissa! :rolleyes:

Neuvolalääkäri oli tällä viikolla, kaikki näytti olevan hyvin. Lääkäri ihan hämmästeli, kuinka hyvin vauvan liikkeet tuntuvat jo vatsan päällekin. Samaa on mekin hämmästelty miehen kanssa, ja vauvan koko (vastaako viikkoja) jännittää ensi viikon rakenneultran osalta. Toki myös vauvan terveys.

Sait kyllä @rosmarin tosi halvalla hyvää tavaraa! (y) Baby Björnin käytetty sitteri on ostettu meillekin jo valmiiksi. Se oli kolmannella lapsella ja tykättiin todella paljon, oli pitkäikäinen ja kaikin puolin toimiva. Niinpä haluttiin nytkin. Ensi viikolla pääsen noutamaan myös kantoliinan, siinä en säästellyt, vaan hankin uutena juuri Sen, minkä halusin. :D Aika vähän hankitaan ja tämä tulee varmasti olemaan yksi käytetyimmistä varusteista.

Tällä viikolla otin nukkumiseen avuksi pötkötyynyn polvien väliin. Käytän sitä aina tarvittaessa, kun liitoksiin sattuu. Ja uskon kans tuohon, että kyllä kroppa herättää yöllä jos asento on vauvalle pahasta. Toistaiseksi nukun vielä selällänikin, mut en usko sen enää montaa viikkoa onnistuvan.

Hannah ja pikkunelonen 21+0
 
Kiitos uudesta ketjusta! :)

Mä aion ottaa influenssarokotteen, muutaman päivän päästä on se Kela-neuvola, niin siellä varmaan sen saan. Parin viikon päästä on kyllä yleinen rokotuspäivä, mihin ajattelin perheen viedä rokotettavaksi. Musta tuli influenssarokoteuskovainen esikoisen ollessa 6 viikkoa, kun mies sairasti ihan järkyn influenssan, mutta vauvan kanssa säästyttiin, kun olin odotusaikana ottanut rokotteen. Haluan siis nytkin sillä vauvaa suojata ja lapset haluan rokottaa myös, koska tuntuvat sairastelevan ihan tarpeeksi muutenkin. Toki influenssarokotteen teho on viime vuosina ollut aika heikko, mutta jos nyt ees jotain vältetään, niin kiva... Viime vuonna sairastin pikaisen parin päivän influenssan, vaikka äitini jolta sen sain oli kipeänä yli viikon, että tuntui ainakin lyhentävän tautia kovasti. Joku kun vielä keksisi norovirusrokotteen...

Kohtu tuntuu vetäneen kauhean kasvuspurtin ihan muutamassa päivässä! Yhtäkkiä liikkeet tuntuu jo navan yläpuolellakin, vaikka vielä viime viikolla liikkeet tuntui lähinnä ihan alhaalla ja selinmakuulla kohtu tuntui selvästi loppuvan siihen navan tienoille, niin nyt yltää ylemmäksi.

Liitoskivut on riesana täälläkin. Eivät onneksi ihan niin karseita ole kuin aiemmissa raskauksissa tai sit on vaan vielä niin hyvin muistissa, miten karseita ne pahmmillaan on olleet, niin ei ihan niin kauhealta tunnu :D.

Tänään poksahti 22+0 täyteen :). Nyt on sit yhteiskunnan silmissä tarpeeksi raskaana, että on oikeutettu avustuksiin :D .
 
Oikeasti sitä kyllä pärjää sillä että on vaatteita ja vaippoja ja autollisella turvakaukalo ja rattaat tai liina. Jos ottaa äitiyspakkauksen niin siinä tulee pikkujutut jos ei niin ainakin kynsisakset tarvii. Riippuu myös vähän millainen asunto että tarviiko esim itkuhälytintä.

Meillä mitä on käytetty on: sitteri, hoitoalusta, hoitolaukku, tutti, pullo, pumppu, liivinsuojat, maidonkerääjä, rintakumi(saa tarvittaessa sairaalasta), lämpöpussi, makuupussi, vaatteet, vaipat, pinnasänky, amme, harsot, kynsisakset, rattaat, turvakaukalo ja vaunuverho.

Kyllä sitä pääsee kauppaan synnyttyäkin ollaan käyty molemmilla kerroilla yhdessä melkein heti kotiin päästyä. Tai passittaa miehen ostoksille. Ja ilmankin pärjää monta juttua.

Sen sanon että itellä ne paksut mummositeet autto ekan kohalla kun oli tikkejä toimi vähän niinkuin tyynynä. Muutaman kerran yritin liian aikasin vähäsen vuodon takia vaihtaa normi siteisiin niin tulin kipeämmäksi. Toisen kohdalla kun ei tarvinu tikkejä niin pystyin nopeammin jättämään ne isot pois.
 
Kasvuspurttia täälläkin havaittavissa. Ihan vähän kyllä meinaa huolettaa, onko kohdunkaula lyhentyny, ku must itestä tuntuu vähän siltä. Täytyy ottaa asia neuvolassa puheeks. Uskon asiaan vaikuttavan mun töiden ja iltavuorojen. Iltavuoropäivät, mitä on nyt ollu 3 viikkoo putkeen, on hankalia, ku lasten kans teen aamutoimet ja vien ne hoitoon jo aamusta, sit puuhaan kotona kaikessa rauhassa ja iltapäivällä töihin ja se on ollu nyt sellasta pää kolmantena juoksemista. Tuntuu, että kroppa ei palaudu, yöunista puhumattakaan.

Tuolla synnytysajoissa oli mun kohalla merkillinen merkintä. Mun la oli siellä 23.9. Kuuluis toki olla 23.3.
 
@mannamuu Vaihdoin tuon kk:n oikeaksi. Kopioin listan edellisestä ketjusta enkä tietääkseni muuttanut muiden tietoja kuin omiani, mutta mun huikeilla atk-taidoilla ihan kaikki on mahdollista :D

@Hannah4 Olin ihan varma, että meillä heittää la reippaasti juurikin noiden liikkeiden aikaisuuden vuoksi, mutta rakeeneultrassa vastasi täsmälleen laskettua aikaa. Vilkas kaveri sopivassa asenossa ja istukka takaseinässä niin kyllä tuntuu :)

Kävin eilen pienellä kävelylenkillä (3,5km) ja ajattelin, että kuinkahan kipeä olen illalla tai tänään, muttei tullut mitään, jee (y) Viimeksi kävelystä tuli mukavat liitoskivut kuten myös luistelusta syyslomalla, mutta nyt ei mitään. Ehkä sitä vielä uskaltaa..

Minäkin otin tyynyt polvien väliin viime yönä ensimmäisen kerran ja tuntui kyllä auttavan lonkkien väsymiseen (y)

Lily79 rv 21+5
 
  • Tykkää
Reactions: mannamuu
@Lily79 voi kyllä tosiaan olla noinkin myös mun tilanne. Arvelen, että istukka on jossain takana, koska selvästi voi tuntea tähän vatsan päälle välillä kun vauva oikein punnertaa jossain asennossa, tuntuu kovinkin "kovia kulmia" ja muuta. :ROFLMAO::love: Nt-ultrassa sikiö oli viikon isompi, mut laskettua aikaa ei muutettu. Ja kuulemma ei enää niin herkästi muuteta tässä kohtaa.
 
Voisinpa myös liittyä mukaan tänne, kun olen kyllä seurannut tätä keskustelua tuolta heinä-elokuun vaihteesta, jolloin minulle selvisi, että vauvelia odotetaan :) Olen juuri 37 vuotta täyttänyt ensimmäisen lapsen odottaja. Kaikki on kamalan uutta minulle tässä aihepiirissä, joten on ollut kiva lukea täältä muiden vastaavassa tilanteessa olevien kirjoituksia. Minulla on laskettu aika 28.3.2018. Kaikki on mennyt tähän saakka hirveen hyvin, lievää pahoinvointia oli alkuunsa, mutta se jäi pois ennen viikkoa 12. Rakenneultraa tässä odotellaan, se on 20.11. josko sieltä saisi vähän vihiä tulevasta sukupuolestakin. Toivottavasti kaikki on muutenkin hyvin pikkuisella. Viime viikon torstaista olen havainnut liikkeitä alavatsalla. Itsellä on vähän sellainen olo, että tyttö siellä voisi olla, mutta katsotaan katsotaan :)
Kovasti tuntuu painoa kertyvän, hirvittää se, että millaiseksi tässä paisuu ollenkaan. Ruuan määrää on ollut pakko lisätä, kun homma menee niin, että tulee huono olo, jos en syö. En ole mikään pieniruokainen ihminen ollut koskaan, mutta tuntuu, että nyt jää ihan kaikki kiinni, ennen on pysynyt jonkinlaisessa kuosissa. Tai ainakin siltä tuntuu.
Töissä en ole vielä kertonut mitään, ajattelin seurailla Tilannetta täällä, kun mulla on määräaikainen huhtikuun loppuun asti, ja on ollut ilmassa juttua, että hommia piisaa. Yksi henkilö on jäämässä osa-aikaeläkkeelle vuoden vaihteesta, ja lisähenkilöllekin olisi tarvetta. Tyytyväisiä ovat olleet työhöni, joten odotellaans nyt hetki, jos jotain luvataan. Toisaalta en nyt jaksa ressata, eiköhän noita töitä löydy aina.
 
Voi kumpa itelläkin olis noin, että mahaa ei huomattais. Mutta ihan uppo-oudot asiakkaat on alkanu töissä toteamaan, että sä taidatkin jäädö pian pois... ööh, joo, joskus kolmen kuukauden päästä... :oops:
Liitoskivut alkoi perjantaina. Joku muukin tais niistä jo mainita. En tiedä johtuuko sit siitä, että vauva oli päättäny tunkea päänsä syvälle lantioon, kun ultraan mentiin. Tänään on toki mahassa ollu sellainen mylläys, että aikoo varmaan pistää asennon ihan uusiksi.
Onko kukaan tehnyt turvakaukaloista vertailua?

Viikonloppuna tein inventaariota esikoiselta jääneistä vaatteista, ja niitähän riitti.
 
Mulla on maha alkanut nyt pikkuisen kasvaa - mutta ei tämä edelleenkään sellainen ole, että kukaan asiasta tietämätön uskaltaisi kysyä mitään. Rakenneultrassa kätilö kyllä sanoi, että mun lantioni on sen verran leveä ja kun pituuttakin löytyy, niin vauvalla ei ole mitään tarvetta ängätä itseään tuohon näkyville. Liitoskivuilta olen säästynyt vielä. Liekö liittyy sitten samaan asiaan... Kävelylenkit ei tunnu vielä missään ja viikonloppuna työntelin pihalla hiekkaakin ylämäkeen kottikärryillä. Pienehköjä kuormia tosin. Huomasi kyllä, että pisti vähän hengästyttämään enemmän kuin ennen.

Tällä viikolla on Kelaneuvola! Odotan sitä kovasti! Tai oikeastaan odotan sitä, että saa tilata sen äitiyspakkauksen.. Vähän jännää myös se, että mitä neuvolan vaaka tällä kerralla näyttää. Kotivaa'alla oon mittaillu aamupainoja aina välillä ja nyt se näytti 2,1kg plussaa ensimmäisestä neuvolakäynnistä. Toivon ettei paino ihan hirmuisesti nousisi. Olin jo ennestään normaalipainon ylärajalla.
 
@MöhkisPöhkis Tervetuloa mukaan :)

@Madre18 Muakin kiinnostaisi turvakaukalot, olisi kiva kuulla porukan kokemuksia ja mietintöjä. Meillä on vielä se tilanne, että omaa autoa ei ole, mutta tarvitaan kuitenkin kaukalo esim. satunnaisia mökkireissuja, taksikyytejä ym. varten. Eli kaukalon pitäisi olla sellainen, että se sopisi kaikenlaisiin autoihin. Ilmeisesti jossain autoissa voi lyhyet turvavyöt aiheuttaa ongelmia?

Täälläkin maha kasvaa, tänään ekaa kertaa työkaverit kommentoi asiaa. Tosin tänään mulla on ekaa kertaa päällä äitiysfarkut ja trikoopaita, jotka selkeästi paljastaa masun muodon. Paino on onneksi noussut vasta kilon verran, sitä kun oli liikaa jo lähtiessäkin. Lueskelin, että nyt pitäisi alkaa vähitellen välttää selällään nukkumista, mutta se tuntuu tosi vaikealta. Tykkään nukkua selällään, eikä se ole tähän asti ainakaan aiheuttanut mitään huonoa oloakaan.

Liikkeitä on alkanut nyt tuntumaan melkeinpä päivittäin, mieskin jo tunsi ekat tökkäykset alavatsalla viikonloppuna :love: :love: Vielä 3 päivää rakenneultraan!
 
  • Tykkää
Reactions: MöhkisPöhkis
Tästä kirjoituksesta ei saa nyt sitten nokkiintua. Omaa ajatuksenkulkuani vaan ja tiedän, että tämä on kärjistettyä!

Oon tässä mietiskellyt, että näyttäis olevan sosiaalisessa mediassa (lähinnä facebook) muutamaa eri koulukuntaa sen suhteen miten niistä perheuutisista siellä ilmoitetaan. Tämä tietysti riippuu vähän siitä, että miten siellä yleensäkin kirjoitellaan ja onko niitä kavereita 25 vai 700.

Jotkut harvat ilmoittaa heti plussattuaan ja vuodattaa sitten kaiken kaikkien luettavaksi. Siinä on se riski, että ne jotka eivät ole kaikista raskausvaivoista kiinnostuneita pistävät ko. henkilön hetkeksi seuraustauolle :D Toisaalta kaiken kirjoittaminen pitää yllä ystävyyssuhteita melko kätevästi monelle taholle. Nämä henkilöt ovat muutenkin yleensä niitä, jotka kertovat kaikesta kaiken.

Sitten on se välimaaston porukka, joka ilmoittaa raskaudesta jossain raskauden vaiheessa ja kirjoittavat enemmän tai vähemmän asiasta raskauden aikana - luen tähän porukkaan itseni. Tarkoitus itselläni ei ole vuodattaa someen joka potkupukuostosta. Meillä uutisesta ilmoitettiin kavereille rakenneultran jälkeen. Alunperin tais olla ajatus, että ilmoitetaan vasta sitten kun syntyy, mutta se olis tuntunut kohdallamme jotenkin tökeröltä.. Etenkin kun tätä lapsettomuutta itsellä on vuosia takana, niin sitä on ollut hirveän ulkopuolinen kaikista vauva- ja perhejutuista - totta puhuen sitä on ajautunut haluamattaan hyvin epäsosiaaliseksi. Ajatus olikin, että jos vauvasta ilmoitetaan vasta syntymän jälkeen, niin se ei auta "sosiaalisuuttamme" lainkaan - Nyt kun olis vihdoinkin mahdollisuus päästä taas ns. normaalien ihmisten joukkoon. (En tiedä, voiko tätä ajatusta ymmärtää oikein kukaan, mutta noin mieleni toimii.)

Sitten se kolmas porukka. Tämä ryhmä näyttäisi olevan melko yleinen ja toisaalta herättää itsessäni eniten hämmennystä. Siihen kuuluvat ne, jotka ilmoittavat vaan, että kappas meille syntyi vauva. (Tai sitten eivät ilmoita ollenkaan.) Nyt pari kaveria (ei nyt kauhean läheisiä, mutta sellaisia, joita aina joskus näkee ja facessa kommentoidaan toistemme juttuja), joita nyt ei ole tullut syystä tai toisesta nähtyä livenä varmaan vuoteen, ilmoittivat, että syntyi vauva, paino ja pituus se ja se. Hyvin voivat. ....Näin uutisen lukevana osapuolena tulee ainakin itselleni sellainen olo, että kappas, no onnea vaan heille. Tulee sellainen olo, että ikäänkuin etääntyy heistä. Ymmärrän, että jos siellä kavereissa on jotain etäisiä vanhoja työkavereita ja pomoja tai jotain hyvänpäivän tuttuja, joita tuskin kadullakaan tervehtisi, niin niille ei asiasta tarvitse kertoa. Toisaalta sitten, jos kuitenkin yleensä kirjoittaa ja kuvaa kaikki viikonloppuruokansa, kävelylenkkinsä, ostosreissut, matkat, manaa huonot työpäivät ja autoilevat törtöt, niin miksi ei kerro sitä kaikkein tärkeintä asiaa. Koko vuoden näihin facekaverin kommentteihin vastanneena tulee tosi pöljä olo, kun saa tietää, että henkilö on ollut koko ajan raskaana.

Toivottavasti tästä ei nyt kukaan loukkaantunut. Tiedän, että on erilaisia tilanteita jne. jne. On vaan jännä seuratakin, että miten erilailla ihmiset toimivat. Tulipas pitkä...
 
Viimeksi muokattu:
@Jesy , meillä on isojen lasten kanssa ollut se tilanne, ettei ollut omaa autoa silloin ollenkaan. Hyvin pärjäiltiin, auto hankittiin vasta kun lapset oli 6- ja 3 -vuotiaat. Tällä hetkellä meillä on yksi auto eikä toista tulla hankkimaan, eli kun mies kulkee autolla töihin niin mulla on sitten kulkupelinä ne vaunut päiväsaikaan. Meidän autottomuuskokemuksista voin sen verran sanoa, ettei ainakaan mitään kallista telakkaa kannata hankkia, jollei sitten lainaa autoa tosi usein ja aina samaa. Meillä oli tosiaan se pienenä ongelmana että miehen isän autossa, jota silloin paljon lainailtiin, oli aika lyhyet vyöt ja aina sai muutaman hikipisaran vuodattaa että sai kaukalon asiallisesti kiinnitettyä (verraten vanha auto kyseessä, en tiedä onko sillä vaikutusta asiaan kun en autoista mitään ymmärrä). Muissa autoissa mitä lainailtiin vuosien varrella, ei ollut mitään ongelmia turvavöiden kanssa.

Täällä on viimeisen viikon aikana liitos- ja selkäkivut yltyneet. Parina aamuna olen todella pitkään harkinnut lähdenkö edes töihin, kun en ole meinannut edes sukkia saada jalkaan, mutta joka aamu on tullut sitkeästi mentyä vaikka töissä istuminen onkin aika tuskaa. Saattais olla viisaampi ottaa pieni pätkä sairaslomaa, mutta jotenkin muka ei vielä voi... Sitten kärsii joka askeleella. Mulla vielä edellisen raskauden taakka painaa liitosten löysyytenä ja lisäksi viime joulukuussa loukkasin selkäni kun kaaduin pyörällä, eikä se ihan entiseen kuntoon ole tullut vaikka olen sitä ahkerasti hoitanut ja hoidattanut. Huoh.

Tervetuloa @MöhkisPöhkis !
 
  • Tykkää
Reactions: MöhkisPöhkis
Täällä ei edelleenkään mitään tiedotettavaa :D Rakenneultra on vasta viikon päästä.

Liikkeitä tuntuu päivittäin ja kunnolla. Olo on muuten, kuin ei olisikaan raskaana. Vähön vaan etureppu on päässyt kasvamaan ja vaatteet ei mahdu päälle :D

Puoliväli kun koitti, niin kaikki liitoskipuja myöten hävisi.


Nyt mennää 21+3
 
@Hilkku81 kiinnostavia ajatuksia ja paljon samoja kuin itselläkin, somen suhteen siis. En kokenut loukkaantuvani, vaikka taidankin kuulua tuohon kolmanteen mainitsemaasi porukkaan. :D On ollut tosi vaikea puntaroida, että kertoako somessa (Fb ja insta) mitään vai ei. Toisaalta kun meillä lapsia jo kolme, en jaksaisi somen kautta kuulla niitä mahdollisia kommentteja/sukupuolitoiveita/lapsiluvun kommentointia tms, joita ei kukaan kasvokkain tule sanomaan. Kuulostaa ehkä vähän raukkamaiselta. Olen myös vähentänyt tosi paljon fb:n käyttöä, ei tunnu enää luontevalta väylältä välttämättä kertoa uutista. Lähimmille kaikille olemme kertoneet jo. Mun mies ei myöskään ole fb:ssa, joten siinäkin mielessä tuntuu vähän vieraalta ilmoittaa asiaa siellä.. (n) aika ristiriitaisin ajatuksin siis. Voi olla, että tämä päättämättömyys saa aikaan sen, ettei sitten vain tule kerrottua ja kuitenkin vauvan syntymästä on mukava kertoa, jotta nyt etäisimmilläkin on käsitys edes meidän lapsiluvusta. :rolleyes:

Itsestäni on ihana lukea näitä muiden "Baby announcement" -päivityksiä, moni ilmoittaa uutisista nykyään kovin kivalla tavalla esim kuvilla tms.. :love:

Ja @Hilkku81 vau miten olet pihahommia kyennyt tekemään! Tekee varmasti hyvää kun voi kunnolla käyttää lihaksia, mä siitä unelmoin.. parhaani teen liikkumisen osalta, mutta kyllä nämä kivut kovasti yltyvät. Uintia pitäisi kokeilla, en tiedä miten siihen reagoi.. Olen yrittänyt syödä tosi järkevästi ja säännöllisesti, ettei painoa juuri tulisi. Olen normaalipainoinen, mutta en kovin pitkä enkä ainakaan pitkäselkäinen. Oman olon takia olisi parempi tuon painon pysyä kurissa. Mutta silti oli jo noin 4kg tullut raskauden alusta! Nyt yritän vielä tarkemmin katsoa syömisiäni ja löytää jonkun kivuttoman tavan liikkua.

Tervetuloa @MöhkisPöhkis ! :)

@Jesy meillä ei ekan lapsen aikana ollut autoa, tokan syntyessä hankittiin.. Ekan aikana oli turvakaukalo, taisi olla Brio Primo tms, perus ja ihan hyvä. Vöillä kiinnitettiin ja kyllä sen ihan kaikkiin autoihin sai. Komppaan @Villavarvas ta, ettei ainakaan mitään kallista telakallista komboa kannata hankkia. Ehkä kuitenkin kantsii miettiä yhdessä rattaiden kanssa, eli haluaako kaukalon olevan sellainen, että sen saa rattaisiin kiinni? Niissä sitten yhteensopivuus/adapterit.

Liitoskivuista huolimatta on aika hyvä olo nyt odotuksen osalta, kai tämä sitä rauhallista keskiraskautta on parhaimmillaan. :love: Tänään on rakenneultra, jännittää! Ja tulipa hirmuisen pitkä viesti.:censored:

Hannah ja pikkunelonen 21+2
 
  • Tykkää
Reactions: MöhkisPöhkis
@Hilkku81 Itse kuulun tuohon kolmanteen ryhmään enkä ajatellut someen mitään raskaudesta laittaa, vauvan synnyttyä voi siellä sitten perheenlisäyksestä kertoa. En ole Facebookissa muutenkaan aktiivinen päivittelijä enkä koe, että mun raskaana oleminen välttämättä kuuluisi muille kuin niille, joille itse haluan asiasta kertoa. Ja läheisimmille tietty onkin kerrottu ihan suoraan. :) En oo itse tottunut käyttämään Facebookia tai muutakaan somea minään tiedotuskanavana, tuntuisi lähinnä oudolta alkaa sinne raportoida. He tietävät etukäteen, joiden on tarkoituskin tietää. :)

Jalei 21+6
 
  • Tykkää
Reactions: Hilkku81
Kiitos kaikille tavaraneuvoista! :love: Koska rakastan listoja kasasin ihan itseäni varten ylös kaikki mitkä täällä on mainittu :D Tässä se niille jotka on myös ihan yhtä ulkona kuin minäkin lastentarvikkemaailmasta. Tavarat eivät ole missään järjestyksessä ja jokainen voi itse miettiä mitä tarvitsee ja mitä ei.

  • - yhdistelmävaunut
  • - turvakaukalo
  • - pinnasänky ja sänkyvaatteita
  • - unipesä
  • hoitopöytä+alusta
  • pyyhe
  • lämpöpussi
  • amme
  • sitteri
  • sade- ja hyönteissuoja ja renkaansuojat.
  • Itkyhälytin
  • pehmoinen villahaalari + villakypärämyssy
  • silkkimyssy
  • imetystyyny
  • kuolalappuja/harsoja
  • - kantoliina
  • - hoitolaukku
  • vaatteita,
  • vaippoja,
  • tutteja,
  • tuttipullo
  • äidinmaidonkorviketta
  • desinfiointiaine,
  • vanulapppuja,
  • topspuikkoja,
  • d-tippoja
  • pesuöljy
  • siteitä,
  • rinnanlämmittimet
  • maidonkerääjiä
  • liivinsuojat
  • pumppu
- +mitä äitiyspakkauksesta tulee

Toivottavasti tästä on iloa jollekin yhtä paljon kuin minulle :ROFLMAO:
 
Rakenneultra takana ja siellä näytti olevan kaikki kunnossa! Niin onnellinen ja huojentunut olo! Pienokainen oli suloinen ja viuhtoi hurjasti kaikilla raajoillaan, sormet varpaissa.. :love: Saatiin myös varmuus aavistuksesta, eli pientä prinssiä odotamme!
 
  • Tykkää
Reactions: lloyd
Huh, onpas tullut viestiä, mukava kun maaliskuisten ketju alkaa taas olla aktiivinen! :) Yritän muistaa kommentoida kaikkeen mihin ajattelinkin kommentoida kun viestejänne luin. :LOL:

Nukkumisasennoista.. Itse olen taas viimeaikoina palannut selällään nukkumiseen, se vaan tuntuu kaikista mukavimmalta. Välillä olen herännyt kyljelleen, joten uskon ja luotan että käännyn öisin sitten itsestään jommalle kummalle kyljelle jos selällään olo alkaa tuntua ikävältä. Mulla on istukka tuossa etuseinämässä, joten selällään makaamisen ei omien uskomusteni mukaan pitäisi vaikuttaa istukan virtauksiin. Välillä tosin iltaisin on niin kova mylläkkä mahassa, että kyljellään on helpompi saada unta, kun ei potkut niin selvästi tunnu. :p

Influenssarokotteen aion ottaa, sillä opintojen ja tulevan harjoittelun vuoksi on pakko ottaa. Lisäksi mun isän sairauksien vuoksi samassa taloudessa olevien perheenjäsenten (eli äitini) tulee rokotus ottaa ja siksi otan itsekin vaikkemme samassa taloudessa asukaan. Kyläillään kuitenkin niin usein että jostain syystä sen ottaisin vaikkei tuon opiskelun takia tarvisikaan. Mulla pitäisi jäykkäkouristuskin uusia... onnistuukohan se neuvolan kautta?

Kelaneuvola on mulla maanantaina. En millään malttaisi odottaa, että saa äitiyspakkauksen tilaukseen! :love: Mulle on myös painoa alkanut kertyä. Nyt on tullut plussatestin jälkeen 2,5kg lisää ja tämä on tullut ihan parin viikon aikana. Vaikka olen hyvin hoikkarakenteinen niin en siltikään toivoisi kovin suurta painonnousua raskauden aikana.

@Hilkku81 kirjoitteli Facebook-jutuista. En missään nimessä ottanut juttuasi nokkiini, mutta haluan kertoa miten meillä toimitaan. Itse kuulun siis tuohon sinun hämmästelemääsi kolmanteen ryhmään, joka luultavasti ilmoittaa Facebookissa vauvasta vasta kun hän on syntynyt tai hyvin lähellä laskettua aikaa. Syynä tähän on se, että en muutenkaan käytä Facebookia juuri muuten kuin messengerissä jutellessani (en siis oikeastaan koskaan päivitä mitään). Me olemme kertoneet viesteillä, puhelimitse ja muiden somepalveluiden kautta asiasta kyllä avoimesti kaikille, jotka meidän elämässä millään tavalla ovat mukana. Esimerkiksi instagrammissa ja snapchatissa puhun raskausjutuista paljon, koska niitä palveluja käytän muutenkin päivittäin tai viikoittain, niin luontevasti tulee sinnekin sitten laitettua kaikkea vauvaan liittyvää. Kyse ei siis ole siitä, että haluaisin jotenkin Facebookissa "pimittää" tätä tietoa tai olla anti-sosiaalinen. Koen vaan, että muita väyliä käyttäen raskaudesta on kyllä kerrottu lähes kaikille tuttaville. Mutta jokainen tyylillään :)

@Hannah4 onnea paljon poikalupauksesta ja hyvistä ultrakuulumisista!

Suikku + pieni 22+1
 
  • Tykkää
Reactions: Hilkku81 ja Hannah4
Meillä ei tästäkään vauvasta tule ennen syntymää mitään päivityksiä someen, ei instaan, ei snäppii, ei facebookkiin.

Kerromme henkilöille, joille haluamme, niin henkilökohtaisesti.

Ja itseasiassa, syy on juurikin tuo mitä kirjoitat @Hilkku81 että itse haluan vastapuolelle tulevan sellaisen olo, että on etäännytty. Olen siis muutamiin ystäviin, tai "ystäviin" yrittänyt pitää yhteyttä tässä aijan saatossa mutta aika v*ttumaista sitä on tehdä yksin. Joten jos ei voi vastapuoli omasta aloitteestaan ottaa yhteyttä, nii ei tarvitse tietääkkään. Kuulostaa vähän typerälle, mutta oon niin paljon menettänyt hyviä ystäviä vaikka heillä itselläänkin on lapsia, omien lasten myötä joten pitäköön tunkkinsa. :D
 

Yhteistyössä