Menisitkö ravintolaan, jossa äitiä ja vauvoja kohdellaan näin?

  • Viestiketjun aloittaja vierailijaoumai
  • Ensimmäinen viesti
vierailijaoumai
Saako ravintoloissa imettää? Turkulainen ravintoloitsija teki imettäjille oman imetyspaikan – valtava raivo repesi: ”Tämä on syrjintää!”
Hullu Suomi 25.7.2017 14:50


Imetys herättää yhä tunteita.


Jaa
Turkulainen ravintola Aune kertoi Facebookissa rakentaneensa imetystilan kaikille imettäville äideille. Ravintola perusteli päätöstä sillä, että julkisilla paikoilla imettäminen jakaa vahvasti mielipiteitä suuntaan ja toiseen.

”Vaikka kyseessä on maailman luonnollisin asia, palautteissa on yleensä kerrottu, etteivät ihmiset haluaisi nähdä imettämistä ruokaillessaan. Iso osa kanssaruokailijoista tuntee olonsa tällöin kiusaantuneeksi”, ravintola kertoo.

Aunen mukaan imetystila on kompromissi, ja imetystilan avulla ravintolaan voivat jatkossakin tuoreet äidit saapua ilman, että heitä katsotaan vihaisesti kieroon ihmisten toimesta, jotka eivät julki-imettämistä jostain syystä hyvällä katso.

Tästä nousi ravintolan sivulla kuitenkin valtava kohu. Joidenkin mielestä päätös kertoo siitä, että ravintoloitsija ei halua nähdä tiloissaan imettäviä äitejä. Osa taas pitää suoranaisena syrjintänä sitä, että äidit joutuvat nousemaan ylös ruokapöydästä erilliseen tilaan lastaan imettääkseen. Monet ovat myös ilmoittaneet boikotoivansa ravintolaa.

Koko keskustelun löydät alta.

http://www.como.fi/uutiset/saako-ravintoloissa-imettaa-turkulainen-ravintoloitsija-teki-imettajille-oman-imetyspaikan-valtava-raivo-repesi-tama-syrjintaa/
 
vierailija
Voi hellan lettas kun on taas revitty taysin turhat hepulit. Kivahan se aideille on, etta saa rauhassa, ja katseilta suojassa, imettaa ilman, etta sita taytyy vessassa tehda.

Ja kylla, toinen lapsi jo menossa taysimetyksella, joten ei tarvitse herkka hipiaiset hyppia silmille.
 
Hmm... pitäisiköhän ryhtyä boikotoimaan ravintoloita, jotka ovat rakentaneet naisille erillisen tilan virtsaamiselle ja kuukautissuojien vaihdolle. Olisi kiinnostavaa nähdä ne luonnollisina toimina ravintolasalissa tapahtuvina :cool:

No, oikeasti imetys ei minua häiritse, päinvastoin. Mutta miksi loukkaantua siitä, että järjestetään oma tila?
 
Hmm... pitäisiköhän ryhtyä boikotoimaan ravintoloita, jotka ovat rakentaneet naisille erillisen tilan virtsaamiselle ja kuukautissuojien vaihdolle. Olisi kiinnostavaa nähdä ne luonnollisina toimina ravintolasalissa tapahtuvina :cool:

No, oikeasti imetys ei minua häiritse, päinvastoin. Mutta miksi loukkaantua siitä, että järjestetään oma tila?
Jos ne ovat exhibitioniseja niinko mä mutta eivät kehtaa paljastella kunnolla siihen soveltuvissa paikoissa vaan haluavat julki-imettää vilauteksellaan tissejään?

Eihän tolle muuta järjellistä syytä tosiaan löydy!
 
Jos ne ovat exhibitioniseja niinko mä mutta eivät kehtaa paljastella kunnolla siihen soveltuvissa paikoissa vaan haluavat julki-imettää vilauteksellaan tissejään?

Eihän tolle muuta järjellistä syytä tosiaan löydy!
Mutta miten exhibitionistimiehet otetaan huomioon - kuinka he voivat "vähän vilautella" laillisesti ravintolassa;) He eivät käsittääkseni saa "imettää" ravintolan julkisissa tiloissa...
 
vierailija
Hmm. Kotonakin kesken oman ruokailun vauva herää nälkäisenä. Siinä sujuvasti sitten syödään molemmat yhtä aikaa. Miten on lämmittääkö toi rafla mun ruuat sitten mikrossa vai saanko uuden annoksen kun olen ollut imettämässä sen puol tuntia
 
Pin
En mene. Sama boikotti koskisi jos joku keksisi kieltää vanhusten syömisen "kun joku voi olla eri mieltä onko vanhusten syöminen nättiä" tai mikä tahansa vastaava. Komentaisin sermin taakse syömään, tai paskahuussiin. Huh! :D En pääse tuohon maailmaan oikein mukaan, jossa ajatellaan, että kaikkien muiden pitäisi elää mun henk koht ongelmien ympärillä. Jos mua ällöttää miesten parta niin se on minun ongelmani, ei parrakkaan miehen. :D

Mulla on paljon tuollaisia huvittavia ärsyyntymisen aiheita, mutta ei ole käynyt koskaan edes mielessä kuvitella, että muita pitäisi rajoittaa mun navan takia.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
Menisin mielelläni. Kiva kun on järjestetty rauhallinen paikka imettää.

Vaikka kolmatta lastani imetän tällä hetkellä, en halua imettää julkisesti, ällöjen tuijotettavana. Minun tissini ovat minun ykstityisasiani enkä halua niitä julkisesti paljastaa.
 
vierailija
Menisin mielelläni. Kiva kun on järjestetty rauhallinen paikka imettää.

Vaikka kolmatta lastani imetän tällä hetkellä, en halua imettää julkisesti, ällöjen tuijotettavana. Minun tissini ovat minun ykstityisasiani enkä halua niitä julkisesti paljastaa.
Kiva kohtelias tapa jos imetyspaikka ei ole vessa, mutta onkin eri asia jos naisia aletaan määräillä eri huoneisiin syödessä. Minä ainakin puolustan myös muiden oikeuksia kuin vain minun mieltymyksien mukaisia.
 
vierailija
En menisi/mene.
Imettämisen voi hoitaa niin että mitään ei näy ja sitä ei edes huomaa. Outoa jos pitää muiden ylipäätään tirkistellä ja sen takia "pahoittaa mielensä".
Kyseessä on maailman luonnollisin asia. Hassua että Suomessa vielä joutuu tällaisesta asiasta keskustelemaan.

Ikävä fiilis jäi kyseisestä ravintolasta, mutta onneksi sitä saa itse valita missä ravintolassa asioi ja missä ei.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
Äly hoi
En mene. Sama boikotti koskisi jos joku keksisi kieltää vanhusten syömisen "kun joku voi olla eri mieltä onko vanhusten syöminen nättiä" tai mikä tahansa vastaava. Komentaisin sermin taakse syömään, tai paskahuussiin. Huh! :D En pääse tuohon maailmaan oikein mukaan, jossa ajatellaan, että kaikkien muiden pitäisi elää mun henk koht ongelmien ympärillä. Jos mua ällöttää miesten parta niin se on minun ongelmani, ei parrakkaan miehen. :D

Mulla on paljon tuollaisia huvittavia ärsyyntymisen aiheita, mutta ei ole käynyt koskaan edes mielessä kuvitella, että muita pitäisi rajoittaa mun navan takia.
Et voi olla tosissasi: vertaat intiimiä tissien paljastelua vanhusten syömiseen? :D Vanhusten ruokaillessa ei näy mitään epäsiveellisiä ruumiinosia, toisin kuin imetettäessä voi käydä. Vanhukset, joiden motoriikka ei enää pelaa, tuskin tulevat riesaksesi ravintolaan. Paljaat rinnat eivät kuulu ravintolan ruokapöytään! Sen verran voi kanssaihmisiä kunnioittaa, että intiimialueet pidetään julkisilla paikoilla peitettyinä. Siinä ei ole mitään henkilökohtaista. Useimmat ihmiset eivät vain välitä nähdä paljaita rintoja ruokailtaessa, ja normaaliin käyttäytymiskoodistoon kuuluu intiimialueiden piilossapito.
 
Et voi olla tosissasi: vertaat intiimiä tissien paljastelua vanhusten syömiseen? :D Vanhusten ruokaillessa ei näy mitään epäsiveellisiä ruumiinosia, toisin kuin imetettäessä voi käydä. Vanhukset, joiden motoriikka ei enää pelaa, tuskin tulevat riesaksesi ravintolaan. Paljaat rinnat eivät kuulu ravintolan ruokapöytään! Sen verran voi kanssaihmisiä kunnioittaa, että intiimialueet pidetään julkisilla paikoilla peitettyinä. Siinä ei ole mitään henkilökohtaista. Useimmat ihmiset eivät vain välitä nähdä paljaita rintoja ruokailtaessa, ja normaaliin käyttäytymiskoodistoon kuuluu intiimialueiden piilossapito.
Eihän siinä mitään näy, lapsen pää peittää rinnan. Ja pakkoko on tuijotaa imettäviä naisia, kyllä se oma niskakin yleensä sen verran kääntyy, että voi toiseenkin suuntaan katsoa, ja jos nyt sattuu olemaan niskassa vikaa eikä se käänny, voi aina laittaa silmät kiinni tai katsoa lautastaan naapuripöydän rintojen sijaan.

Minun puolestani ravintola voisi tehdä huoneen imetysvihaajille, ja sulkea heidät kaikki sinne, jotta meidän muiden ei tarvitse heitä katsella, ällöttäviä kun ovat. Mieluiten heille vielä oma sisäänkäynti takaovesta, jotta heitä ei näy koko visiitin aikana ollenkaan.
 
vierailija
Minusta on ihan hyväksyttävää jos ravintola jostain syystä haluaa linjata että siellä saa imettää vain erillisessä tilassa. Onhan niillä joillain pukukoodejakin.

Mutta lähtökohtaisesti vauvaa saa imettää ihan kaikissa niissä paikoissa missä pulloruokintakin on ok, ja mikäli ravintola kieltää imetyksen siitä pitää sitten laittaa riittävän iso plakaati ovelle että imetettävän vauvan kanssa asioiva tietää kääntyä heti ovelta eikä niin että kesken ruokailun tullaan käskemään vessaan.

Nimim. aika monta tuntia ravintolassa imettäen istunut
 
vierailija
Et voi olla tosissasi: vertaat intiimiä tissien paljastelua vanhusten syömiseen? :D Vanhusten ruokaillessa ei näy mitään epäsiveellisiä ruumiinosia, toisin kuin imetettäessä voi käydä. Vanhukset, joiden motoriikka ei enää pelaa, tuskin tulevat riesaksesi ravintolaan. Paljaat rinnat eivät kuulu ravintolan ruokapöytään! Sen verran voi kanssaihmisiä kunnioittaa, että intiimialueet pidetään julkisilla paikoilla peitettyinä. Siinä ei ole mitään henkilökohtaista. Useimmat ihmiset eivät vain välitä nähdä paljaita rintoja ruokailtaessa, ja normaaliin käyttäytymiskoodistoon kuuluu intiimialueiden piilossapito.
Njoo, meillä päin rinnat on niin seksualisoitu että niiden käyttö todelliseen biologiseen tarkoitukseensa on "epäsiveellistä". Tämä on niin urpo lommo kulttuurissa että voisin imettää ihan vain siksi että se osaltaan normalisoisi imetystä.
 
vierailija
Hmm... pitäisiköhän ryhtyä boikotoimaan ravintoloita, jotka ovat rakentaneet naisille erillisen tilan virtsaamiselle ja kuukautissuojien vaihdolle. Olisi kiinnostavaa nähdä ne luonnollisina toimina ravintolasalissa tapahtuvina :cool:

No, oikeasti imetys ei minua häiritse, päinvastoin. Mutta miksi loukkaantua siitä, että järjestetään oma tila?
En ole ikinä kuullut että joku loukkaantuisi imetystilan olemassa olosta. Se on kuitenkin eri asia kuin käskeä ihmistä poistumaan kesken ruokailun (?) ravintolasalista.
 

Yhteistyössä