Olenko ainut joka inhoaa mökkeilyä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Jokainen voi tehdä mitä haluaa ja tykätä mistä haluaa.

En ole koskaan ymmärtänyt mökkeilyn ideaa. Ok, jos kyseessä on joku hulppea meren rannalla oleva huvila luksuksella, niin saattaisin pari yötä viihtyäkin.

Mä joskus raahaudun pakon edestä vanhempieni mökille. Mä en tajua mitä kummaa ihmiset tekevät mökillä? Vaadin että mulle jätetään kunnon työlista, koska mä en jaksaisi muuten päiväkään.
Pesen ikkunat, pesen saunan, leikkaan ruohoa, kasaan puita ja leivon pakastimeen. Sitten jos ei muita hommia ole, niin tylsistyn heti.

Lapset eivät edes suostu tulemaan mökille ilman serkkuja. Se kitinä "ei mitään tekemistä" alkaa yleensä heti. Ja meillä ei ole mitään uusavuttomia laiskiaisia, jotka vaan pelaavat pleikkaa.
Kotona ovat ulkona koko ajan: trampalla, futiskentällä, heppoja hoitamassa, ajelevat crossimopolla, kavereita tulee ja menee. Tyttö ompelee paljon. Poika käy skeittiparkissa usein, uimhallia, kirjastoa jne.
Grillaaminen ja saunominen on kotona paljon siistimpää. Ei tarvitae rehata autollista tavaraa mihinkää yms.
Meillä kotona pinotaan iso kasa puita joka syksy ja poika 11v leikkaa ruohon.

Ennemmin laitan rahat ulkomaan matkailuun, osakkeisiin tai vaikkapa merkkilaukkuun tai hierojalle.

Mökkeily on ihan hirveää.

Ugh, olen puhunut :)
 
vierailija
Jokainen voi tehdä mitä haluaa ja tykätä mistä haluaa.

En ole koskaan ymmärtänyt mökkeilyn ideaa. Ok, jos kyseessä on joku hulppea meren rannalla oleva huvila luksuksella, niin saattaisin pari yötä viihtyäkin.

Mä joskus raahaudun pakon edestä vanhempieni mökille. Mä en tajua mitä kummaa ihmiset tekevät mökillä? Vaadin että mulle jätetään kunnon työlista, koska mä en jaksaisi muuten päiväkään.
Pesen ikkunat, pesen saunan, leikkaan ruohoa, kasaan puita ja leivon pakastimeen. Sitten jos ei muita hommia ole, niin tylsistyn heti.

Lapset eivät edes suostu tulemaan mökille ilman serkkuja. Se kitinä "ei mitään tekemistä" alkaa yleensä heti. Ja meillä ei ole mitään uusavuttomia laiskiaisia, jotka vaan pelaavat pleikkaa.
Kotona ovat ulkona koko ajan: trampalla, futiskentällä, heppoja hoitamassa, ajelevat crossimopolla, kavereita tulee ja menee. Tyttö ompelee paljon. Poika käy skeittiparkissa usein, uimhallia, kirjastoa jne.
Grillaaminen ja saunominen on kotona paljon siistimpää. Ei tarvitae rehata autollista tavaraa mihinkää yms.
Meillä kotona pinotaan iso kasa puita joka syksy ja poika 11v leikkaa ruohon.

Ennemmin laitan rahat ulkomaan matkailuun, osakkeisiin tai vaikkapa merkkilaukkuun tai hierojalle.

Mökkeily on ihan hirveää.

Ugh, olen puhunut :)

Minä en myöskään pidä mökkeilystä. Mökit ovat aina jotenkin ällöttävän likaisia ja kulahtaneita. Harvalla se mökki on oikeasti hienoa omakotitaloa vastaava. Mökin idea kai on, että kyseessä on kirjaimellisesti mökki. Ei ole meidän juttu, mutta kiva jos joku tykkää.
 
vierailija
Me voidaa pelata sulkapalloa jne ihan kotipihassa. Grillata ja saunoa voi kotonakin. Omallakin terassilla voi ihailla auringonlaskua ja lapset voi laittaa pihatöihin kotonakin.

Ihan normaalissa omakotitalossa riittää hommaa, eli ei kiitos mitään mökkiä enää työleiriksi.

Riippuu taas missä asuu. Jos asuu kaupungissa kerrostalossa, niin mökkeily lienee ok vaihtelua.

En keksi mökkeilystä mitään positiivista sanottavaa.

Hienoa jos tykkää.
 
Lindsku
Kuka mistäkin tykkää. Mun vanhemmilla on saaresaa ihan hieno ja iso mökki ja koko saari on meidän oma.
Meistä lapsista siellä ei käy enää oikein kukaan. Onhan se tutkittuakin, ettei nykyajan nuoret enää mökkeile. Nuorilla tarkoitan sellaisia noin nelikymppisiä ja alle.
Ajat muuttuvat. Nykyään ihmiset käyvät paljon ulkomailla, matkustavat kotimaassa ja panostavat omaan kotiin paljon enemmän kuin ennen. Silloin kun olin lapsi, (olen vm 1987), niin luokassa oli 2-3 oppilasta jotka kävivät joskus ulkomailla ja sitten muutama Lapin reissaaja. Suurin osa ei oikein käynyt missään. Edes huvipuistossa joka vuosi. Silloin taas monien perheet kävivät mökillä.
Nykyään melkein kaikki matkustavat ja juuri kukaan ei käy mökillä. Asumisen tasokin on nyt hienostuneempaa.

En tykkää mökkeilystä, enkä haluaisi koskaan omaa mökkiä.
 
Lindsku
Mä en taas tunne ketään, kuka tykkäisi mökkeillä. Lähinnä kuulen näitä juttuja, että mökki on työleiri ja siellä on tylsää.
Mut joo, en mökkeile. Miehen isällä on mökki, jossa voitaisiin käydä. Kukaan meidän perheestä ei kuitenkaan oikein piittaa. Kaikki tyylillään.

Suomessahan on paljon ns käyttämättömiä mökkejä ja ne koituu vielä ongelmaksi, kun ei nuoriso enää mökkeile
 
Kkkkkks
No kai se mökkeily on vähän sellainen köyhien TAI kouluttamattomien juttu. Ns parempi porukka lomailee jossain aivan muualla ku mökil.

Me käydään paljon mökillä. Ulkomaille ei oo varaa mennä ja kotimaan hotellit niin kalliita.
Asutaan rivitalos niin ei oo kotona samanlaista rauhaa ku mökil.
 
vierailija222
Minä pidän mökkeilystä. Emme asu omakotitalossa, vaan kerrostalossa keskellä kaupunkia. Meille siis mökki ei ole työleiri.
Meilläkään ei olisi varaa käydä kalliilla ulkomaan matkoilla, Lapissa tms. Mökkeily on halpaa. Mökin ylläpito ei ole järin kallista.
 
Mä taas en tajua, miksi hankkia lainkaan kaupunki-ok-taloa kun voi ostaa "mökin" veden ääreltä ja asua siellä. Kaupingissa voi sit olla kaksio missä tuijotella töllötintä puoli talvea ja nauttia mukavuuksista.
 
Vierailija111
No kai se mökkeily on vähän sellainen köyhien TAI kouluttamattomien juttu. Ns parempi porukka lomailee jossain aivan muualla ku mökil.
Huvittavaa jälleen kerran. :D

Mä tykkään mökkeilystä ja käymme muutaman kerran kesässä isovanhempieni mökillä. Se on kiva pieni mökki meren rannalla, ei naapureita kovin lähellä, rauhaisa paikka. Mökki ei ole mikään kulahtanut vaikka onkin n.40 vuotta vanha. On sellainen idyllinen ja kotoisa. Mitään mökkien työleiriä en ole koskaan ymmärtänyt. Me otetaan mökillä rennosti. Uidaan, makoillaan laiturilla, veneillään, kerätään mustikoita, grillataan, kävellään rannalla, oleillaan kaikessa rauhassa.

Mutta käymme myös ulkomailla. :D Aivan kuten on mökin omistajatkin käyneet eli isovanhempani. Me asumme omakotitalossa aivan kuten isovanhempani ja vanhempani. Ihan tavallisia duunareita ollaan eikä mitään parempaa porukkaa.
 
vierailija
Huvittavaa jälleen kerran. :D

Mä tykkään mökkeilystä ja käymme muutaman kerran kesässä isovanhempieni mökillä. Se on kiva pieni mökki meren rannalla, ei naapureita kovin lähellä, rauhaisa paikka. Mökki ei ole mikään kulahtanut vaikka onkin n.40 vuotta vanha. On sellainen idyllinen ja kotoisa. Mitään mökkien työleiriä en ole koskaan ymmärtänyt. Me otetaan mökillä rennosti. Uidaan, makoillaan laiturilla, veneillään, kerätään mustikoita, grillataan, kävellään rannalla, oleillaan kaikessa rauhassa.

Mutta käymme myös ulkomailla. :D Aivan kuten on mökin omistajatkin käyneet eli isovanhempani. Me asumme omakotitalossa aivan kuten isovanhempani ja vanhempani. Ihan tavallisia duunareita ollaan eikä mitään parempaa porukkaa.
Käytte toisten mökillä loikoilemassa ja vanhat ihmiset sitten tekevät työt. Hävetkää.
 
vierailija
Ennemmin uudehko tai uusi omakotitalo isolla tontilla, kuin mökki. Uudehkoa omakotitaloa tuskin koskaan saan. Mut jos voittaisin lotossa :) jos kakkospaikka pitäisi olla, niin Helsingin keskustasta kaksio, jossa mielelläni oleilisin lomilla paljon. Mö haluaisin myös matkustaa.. Kreikkaan, Roomaan, Kanadaan, Alpeille jne..

Köyhän haaveita...
 
Vierailija111
Käytte toisten mökillä loikoilemassa ja vanhat ihmiset sitten tekevät työt. Hävetkää.
Kuka sanoi, että emme tee siellä mitään ja isovanhemmat tekee kaiken? Toki siellä jotakin töitä tehdään, mutta kirjoitin ettei se ole mikään työleiri. Ei ole koskaan ollut eikä tule olemaan. Siellä käy monta ihmistä kesän aikana joten ei siinä jää paljoa tekemistä yhdelle kun jokainen tekee vähän jotakin. Miksi teit oletuksia ja ärsyynnyit noin tuntemattomien ihmisten tekemisistä? :D

Se on muiden pääsärky jos rentoutumispaikasta tehdään työleiri. Kuka hemmetti käskee keksimällä keksimään jotakin tekemistä jatkuvasti? Ei kukaan. Ei siellä oikeasti tarvitse koko ajan tehdä jotakin työtä vaan voi ottaa rennosti.
 
Ööööäää
En ole mökkeilijä tyyppiä. Ymmärrän hyvin, että toiset ovat.
Tykkään asua maalla omakotitalossa, mutta lomalla haluan kaupunkiin. Kesälomasta puolet reissataan ulkomailla, sitten kotimaan reissuja päälle. Kotona käydään lähinnä kääntymässä. Kyllä sitä tavallisena arkena ehtii kotona olla. Mökillä on todella todella tylsää. Siis mun mielestä. Niin me ollaan erilaisia!
 
vierailija
Ensimmäinen ajatus aloituksesta oli se, että jos ei yhtään tykkää mökkeilystä, ja tylsistyy heti kun ei ole jotain aktiviteettia, niin puuttuu joku sisäinen rauha, eikä osaa rentoutua ja olla paikallaan.

Joskus tosi aktiiviset ihmiset ovat todella levottomia höösääjiä.

Itse tykkään aktiviteetin ja rauhan tasapainosta.
 
Ööööäää
Kuka sanoi, että emme tee siellä mitään ja isovanhemmat tekee kaiken? Toki siellä jotakin töitä tehdään, mutta kirjoitin ettei se ole mikään työleiri. Ei ole koskaan ollut eikä tule olemaan. Siellä käy monta ihmistä kesän aikana joten ei siinä jää paljoa tekemistä yhdelle kun jokainen tekee vähän jotakin. Miksi teit oletuksia ja ärsyynnyit noin tuntemattomien ihmisten tekemisistä? :D

Se on muiden pääsärky jos rentoutumispaikasta tehdään työleiri. Kuka hemmetti käskee keksimällä keksimään jotakin tekemistä jatkuvasti? Ei kukaan. Ei siellä oikeasti tarvitse koko ajan tehdä jotakin työtä vaan voi ottaa rennosti.
Mä taas koen työleirin pelastuksena. En kestäisi olemista jollain mökillä, ellei olisi edes töitä tehtävänä. Eli mä koen työleirin ihan positiivisena ilmaisuna.
 
vierailija
No kai se mökkeily on vähän sellainen köyhien TAI kouluttamattomien juttu. Ns parempi porukka lomailee jossain aivan muualla ku mökil.

Me käydään paljon mökillä. Ulkomaille ei oo varaa mennä ja kotimaan hotellit niin kalliita.
Asutaan rivitalos niin ei oo kotona samanlaista rauhaa ku mökil.
Persaukiset työttömät ostaa 100 000 mökkejä. Kyllä ne juntit istuu koko kesän kertistalossa ja käy serenassa kerran kesässä.
 
9mmm
kyl mä tykkään mökkeilystä aurinko paistaa ja voi käydä kalassa lueskella kirjoi ja olla vaan vaikak olinkin metsurin opissa en varmaan uskaltaisi puuta yksinäöän kaataa et polttopuita sais hölistä ja tehä omalal painollaan juttui eikä mitään listoi missään on ehdoton :D harmi että ei ole autoo niin voisi käydä pohjosemmassa mutta stadin siirtolapuutarha mökki alue on jsut nice ja sieltä on kiva pyöräillä kaupungin vilskeeseen eli sopivasti kaikkee :)
 
vierailija
Omaa mökkiä en halua, koska inhoan jatkuvaa pakkaamista, purkamista ja reissaamista. Koti on paras paikka rentoutumiseen, meillä kun on ihana omakotitalo ja upea puutarha.

Silti on kiva viettää siskon mökillä 2-3 päivää kesässä. Mökillä loikoillaan laiturilla, uidaan, saunotaan, lillutaan paljussa, kerätään mustikoita, grillataan nuotiolla, heitetään tikkaa ja seurustellaan muiden sukulaisten kanssa.

Eikä mennä siskon mökille muiden passattavaksi, vaan meillä on oma pikkumökki käytössä ja hoidetaan oman perhekunnan syömiset, siivoukset ja kulutukset. Siskon perheellä on hulppea uudenkarhea päämökki käytössään ja isovanhemmat tykkäävät olla asuntoautossa.
 
vierailija
Minä en juurikaan mökkeilystä nauti. Olen allerginen ötököille ja niitä tuntuu olevan mökillä kuin mökillä.

Marjastaessa mökki vieressä olevina marjamaineen on kiva. Voi poimia pikkuisen kerrallaan ja jatkaa myöhemmin.
 
Niin, se on sisäänrakennettua, onko vai ei mökki-ihminen.

Koko lapsuuden ja nuoruuden kesät tuli vietettyä isohkon järven mökkisaaressa, jonne piti siis mennä veneellä. Sähköä ei ollut. Pahvimökki purettiin, ja tilalle tuli kunnon 1,5 kerroksinen puurakenteinen, ja sähköt. Juomavesi pitää viedä edelleen, muttei haittaa, kun tiskikone pyörii puhtaalla järvivedelläkin. Nyt se on sisarussarjan käytössä, paikalle voi mennä kun lystää, ristiriitoja ei oo ollut.

Kyllä koin sen lapsena työleiriksi, mutta kammoa ei jäänyt. Käynnit väheni kun tuli muutettua OK -taloon, ylläri, järven rannalle. Vesi ja puhdas maaseutuluonto kun on niin tärkeitä elementtejä. Palvelut lähellä on minulle melkein kirosana :giggle:

Eikä siinä kaikki. Eräänä vuotena löytyi mökkisaari Suomenlahden mielettömän upeasta ja maailmanlaajuisestikin harvinaisesta saaristosta. Pohjois-Euroopassa vain ruotsalaisilla on vastaavaa, eikä sitten muilla.

Meren saaristossa olin tottunut liikkumaan, kun vene oli hommattuna jo kauan aiemmin. Meressä vaan on se jokin selittämätön voima, joka vetää puoleensa. Järvimökkeily onkin jäänyt tosi vähään, kun merelle veri aina vaan vetää.

Ja mikä parasta, se ei ole työleiri. Ryytimaata ei ole, eikä malliosaaressa ole nurmikkoa ;) Metsää kyllä on sitäkin, ja mustikanvarpuja runsaasti. Eikä naapureita, kuin lähistön saarissa muutamia. Mökki on kaikilla mukavuuksilla. Paratiisi siis.

Oli lottovoitto syntyä Suomeen ja saada synnyinlahjana suuri arvostus luontoa ja kaikkia eläimiä kohtaan :)
 
ap kertoi niinku mitä mökillä yleensä tehdään. Exä sai mut vihaamaan mökkeilyä. Kun mökki oli saatu "valmiiksi" ja oltu siellä yksi kesä piti ruveta ikuisuusprojektina rakentamaan toista saunaa, jne, eikä osannu sairas ihminen vaan levätä mökillä. Sitte mä en enää lähteny mukaan sinne, ja johan oli lepposaa lomaa kotona kunnei ollu kukaan komentelemassa.
 

Yhteistyössä