Pitkään kestäneet kuukautiset

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei, yleensä kuukatiseni on kestänyt 6pv. Tänään on 7pv ja tuli vielä kunnon vuotoa? Pelottaa, että on joku munasarjasyöpä:(( Onko tämä teidän mielestänne normaalia vai pitäisikö mennä lääkäriin. Olen kyllä todella stressaantunut joten voiko stressi aiheuttaa myös kuukautisten pitkittymistä. Muutenkin viimeaikoina kuukautiseni on ollut pari kertaa muutaman päivän myöhässä. Ja olen siis 19v jos sillä on mitään merkitystä.
 
vierailija
Käytätkö e-pilleriä?
Stressi voi vaikuttaa hormonitasapainoon, mutta myös esim. kilpirauhasen ongelmat lisäävät vuodon määrää ja kestoa.
Yritä ensin vähentää stressiä ja elää "terveellisesti". Gynelle aika niin saat mielenrauhan noista pahimmista vaihtoehdoista.
 
vierailija
No, oon ehkä huono vastaamaan kun mulla on ollu aina runsaat kuukautiset, tyyliin "mikään pesuvati ei riitä."

Mutta. Nuorena, 11-20-vuotiaana, kuukautiset olivat vain 6 päivää kestäviä, runsaita kyllä silloinkin. Sen jälkeen muuttuivat, olivat 7-9 päivää. Tätä kesti noin nelikymppiseksi. Sen jälkeen on menty kymmenisen vuotta taas kuudella päivällä.

Itselläni pitäisin tuota ihan normaalina vaihteluna, mutta jos olet asian takia ahdistunut niin käy gynellä.
 
vierailija
Nah, eipä pitäisi olla mitään ihmeellistä, sanoisin että stressi vaikuttaa sun vuodon pituuteen. Ei myöskään ole mitenkään ihmeellistä jos kuukautiset alkaa muutaman päivän myöhässä edellisistä kuukautisista, mullakin hyppii noi päivät aina välillä ja se on aivan normaalia. Kerran mulla kesti kuukautiset jopa kaksi viikkoa (tapahtui viime vuonna, en käytä pillereitä tai mitään), mutta kyllä ne siitä sitten hupeni pois ja aivan kunnossa täällä olen :D mutta niin, sanoisin ettei tartte mennä lääkäriin, ellei olo muutu jotenkin ihan kummalliseksi. p.s. oon itekin 19-vuotias jos yhtään helpottaa
 
vierailija
Ainut kerta, kun minulla on ollut alle 7 päivää kestävät kuukautiset, oli silloin, kun olin raskaana. Silloin ne kesti vaan 3-4 päivää. Nyt Mineran aikaan (vaikka yleensä kehutaan ettei silloin tule kuukautisia lainkaan) kuukautiset ovat tulleet säännöllisesti neljän viikon välein ja edeen kestävät viikon verran.

En olisi huolissani ap:n tilanteessa.
 

Yhteistyössä