Suolistosairaudet, HS:n maksumuurin takana olevat tarinat

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
tuskin on gmo:sta tai muusta tälläisestä. Eiköhän se ole sitä, että ihminen tarvitsee ravinnossaan sitä kuormittavaa bakteerikantaakin. Aiemmin on esim todettu, että lapsi ei saa mitään allergioita ikinä, jos altistuu lapsuudessa kanalalle
 
vierailija
"Liika hygienia lisää suolistosairauksia, ja yhä useampi elää avanteen kanssa"
"Tilannetta voi helpottaa jättämällä hammastahnan käytön väliaikaisesti pois tai käyttämällä tahnaa, jossa ei ole natriumlauryylisulfaattia". Aiheena sivulla 472 aftat ja limakalvojen sairaudet.- J P kirjassaan "Jorma Palon lääkärikirja" v.2004 -

Natriumlauryylisulfaatti, jonka tiedetään aiheuttavan limakalvoille rakkuloita, siis on useissa lääkevalmisteissa, mutta koska aiheesta ei saanut kertoa suolistosairaiden (hmmm: sivuvaikutus noista?) keskustelupalstalla, josta kerään uusimpia sitaattilainoja malliksi - useimmat niistä poistetaan aika pian aina, vaikka...:

"Mielestäni aftat kuvaavat hyvin suolen tilannetta. Itselläni oli akuutissa vaiheessa (vuosia) aftoja aina aika ajoin. Nyt, kun suoli on rauhoittunut, niin aftojakaan ei ole ollut. Kehottaisin tiukasti jo alkuvaiheessa paneutumaan taudin lannistamiseen mm. ruokavaliolla ja vitamiineilla. Itse olen taudin lannistanut melkein vuodeksi ihan vain omalla päättäväisyydellä ja sillä, että en hyväksy sitä, että tämä tauti olisi krooninen (CU)." kertoi xxx.

R.. arvelee myös näin: "olen huomannut, kuinka palstoilla vilahtelevat mm. aftat, nivelkivut ym. Koska en ole vielä niin perillä asiasta, niin ovatko aftat sitten suoraa seurausta colitiksesta tai crohnista ja kertovatko ne sitten yleistilasta "huonoja uutisia" ilmestyessään?"

T..kertoo: "Mulle aftojen tulo suuhun merkitsee alkavaa akuuttia. Ensin tulee aftat, sitten särkee niveleitä, ja sen jälkeen istutaan pöntöllä"

M... tietää myös: "Yksi oire on myös, että nyt on aftoja suu täynnä ja vatsassa kovia kipukohtauksia, jotka alkaa ja loppuu yhtäkkiä."

I...toisessa aiheessa. "Kai noita aftoja voi olla missä vaan limakalvolla. Vai osaako ne pysyä vaan ruuansulatuskanavassa? Minulla niitä on ainakin koko ohutsuoli täynnä. Tai ainakin oli silloin kun kapselikamerakuvaus tehtiin viime marraskuussa. Tosin ei niissä kai mitään suurta pattia tule, vähän turvotusta ja valkoista katetta pinnalla."



S... kertoo "Olen kans koko ikäni "taistellut" crohnissa ja olisi kans kiva kuulla että sairaus voisi "sammua"... Nyt siis vielä tosta remistä... Viiko ekasta kerrasta suuni oikea puoli oli aivan täynä aftoja ja laitoin salvaa joka auttoikin mut nyt oon sit ilman ihoa kitalaesta...arvatkaa onko miellyttävä olo??"



L... sanoo: "Yleensä tuo aftojen tulo ennakoi ripulin tuloa."



H... osaa neuvoa: "Tarkista hammastahnasi, vääränlainen saattaa rikkoa suun. Koeta apteekin vaahtoamattomia."



T....lle kiitos uudesta tiedosta: "Kamomillatee ei tosiaankaan kummoselle maistu, mutta pitäisi olla erittäin hyvä suun aftojen "hoitoon" ja ennalta ehkäisyyn. Ruotsissa kuulemma käytetään ihan sairaalassa hoitokeinona suun limakalvojen ja kipujen hoidossa. En tiedä kuvittelenko, mutta mielestäni mulle on ollut siitä huomattavaa apua."



H.... sanoilla: "Samoin uskoisin, että aftoilla ja Crohnilla vois olla joku yhteys. Aftaherkkä olen ollut aina, niitä siis tullut toisinaan useinkin ja monta kerrallaan, mutta jospa tuo suolisairaus selittäisi niidenkin taustaa."


Aftat ovat limakalvorakkuloita ja niitä voidaan myös aiheuttaa natriumlauryylisulfaatilla - siitä on olemassa Bente Herlofsonin tekemä väitös. Bente on norjalainen hammaslääkäri. Tosin he eivät tee suolitähystyksiä koskaan, tieto ei ehkä saavuta sairaita eikä suolilääkäreitä? Kuitenkin tiedetään aftojen olevan yksi löydös crohnissa - siihen kun pääsee hiiva, mahtaa olla potilaalla huono olo? Kiitos Hans Björknäsille tiedoista, kuvista ja videoista netissä! Aikaisemmin kuvastossa oli myös suolistohiivan kuva, joka olisi hyvä olla siellä vertailukohteena muihin. Varsinkin, kun se oli kovin saman näköistä crohniin verrattuna.

Jokaisen sairaan täytyy selvittää näitä samoja asioita yksin ja tästä asiasta todellakin estetään ja kielletään puhuminen siten, et ihminen bannataan kokonaan keskusteluiden ulkopuolelle - muuthan eivät sitä huomaa eikä koskaan saakaan tietää! Käytä vapaata lausehakua ja etsi tietoa itse Lääkelaitoksen sivuilta.

Näissä apteekkituotteissa on apuaineena natriumlauryylisulfaattia, vaahdotusainetta, joka aiheuttaa aftoja limakalvoille. Sitä tosin ei tiedä monikaan varoa, vaikka siitä tiedetään mm seuraavaa:

Hajottaa solut!
"Yksinkertaisinta on hajottaa solut keittämällä niitä SDS (sodium dodecyl sulphate, natriumlauryylisulfaatti)-liuoksessa. SDSrikkoo molekyylit ja pitää samalla proteiinit liukoisessa muodossa, samalla SDS antaa proteiineille negatiivisen varauksen." Kiitos Johanna Sammallahdelle lainalauseesta.

Aihe, josta moderaattorit tuohtuivat, liittyi aftoihin, joita löydetään myös crohnia- sairastavan suolistosta, mutta lääkkeissä olevaan natriumlauryylisulfaattiin. Sillä saadaan solut rikki - aftoista voit lukea enemmän - ja olihan aiheesta monta yritystäkin kertoa, mutta aina alkoi palstan siivous - moderointi, ikään kuin olisi muka kirjaimista mennyt täyteen, kun laitoin linkin väitökseen, joka kertoo aftoista - Bente Herlofson onkin hammaslääkäri, eikä tee suolenpoistoleikkauksia eikä käyphoitosuosituksia.
 

Yhteistyössä