Talon rakentamisesta kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Talonrakentaja
  • Ensimmäinen viesti
Talonrakentaja
Olemme miehen kanssa päätyneet talon rakentamiseen ja ystävällisesti pyydän teiltä kertomuksia kokemuksistanne. Meillä ei ole vielä edes tonttia ja talomallia vasta etsimme.

Te, ketkä olette olleet mukana talon rakentamisessa, tässä kysymyksiä.
Mitä tekisitte näin jälkeenpäin toisin?
Minkä koitte tärkeäksi talon pohjan suunnittelussa ja toimiiko pohja käytännössä?
Pitikö budjetti?
Oletteko olleet tyytyväisiä taloon, onko ilmennyt ongelmia?
Saa suositella tai kertoa huonoja kokemuksia eri talovalmistajista.

Kiitos, jos jaksat vastata johonkin kysymykseen :)
 
Ollaan rakennettu kivirunkoinen yksitasoinen talo omien suunnitelmien pohjalta. Pohjaratkaisu on todella tärkeä ja mielestäni onnistuimme sen kanssa hyvin. Meillä budjetti piti, arvioitiin alunperin kaikki yläkanttiin.

Ainoa mitä tekisin eri tavalla olisi tontinvalinta: Turun seudulla tontteja oli niukasti ja päädyimme ostamaan peltotontin uudelta asuinalueelta. Naapurit ovat huippuja ja tykkään asua täällä, mutta rakentamisessa oltaisiin säästetty huimasti jos oltaisiin rakennettu muunlaiselle pohjalle.
 
Millipidetär
Olemme miehen kanssa päätyneet talon rakentamiseen ja ystävällisesti pyydän teiltä kertomuksia kokemuksistanne. Meillä ei ole vielä edes tonttia ja talomallia vasta etsimme.

Te, ketkä olette olleet mukana talon rakentamisessa, tässä kysymyksiä.
Mitä tekisitte näin jälkeenpäin toisin?
Minkä koitte tärkeäksi talon pohjan suunnittelussa ja toimiiko pohja käytännössä?
Pitikö budjetti?
Oletteko olleet tyytyväisiä taloon, onko ilmennyt ongelmia?
Saa suositella tai kertoa huonoja kokemuksia eri talovalmistajista.

Kiitos, jos jaksat vastata johonkin kysymykseen :)
Jälkikäteen otettais talopaketti avaimet käteen. Kun osaamattomat tekee niin aikaa meneen paljon enemmän kuin ammattilaisilla ja mokia syntyy ja niiden korjaus ei ole ilmaista. Rakennuttamallakin aikaa menee materiaalien valintoihin yms. ja pihaa pääsee tekemään nopeammin eikä mikään jää roikkumaan.

Pohjassa pidettiin huoli siitä et ei tehty mitään 8-9 neliön pikku koppeja vaan huoneet oli hyvänkokoisia. Käytäviä välteltiin, vievät tilaa ja ihan turhia.

en jaksa alkaa ongelmista vääntämään mutta melkein kaikki ollaan viimeisen vuoden aikana koettu mitä vaan ongelmaksi voi muodostua: palkatut työmiehet ammattitaidottomia (meille ei palkata enää kuin virolaisia jos jotain palkataan), nopeasti laaditut sopimukset joista ei paperiversiota aiheutti ongelmia, vastaavamestari oli aivan surkea... toimi kumileimaisimena, pulpetin kohdalta tuli vedet sisällemyrskyssä, salaojat teki maaurakoitsija ensin vinoon, meinattiin jäädä molemmat työttömäksi yms.

Budjetti ei pitänyt, lopulta meni 15000e enemmän kuin piti. 245 000 --> 260 000e

Tyytyväisiä olemme taloon.

Meillä oli omatalo, ihan ok firma. Talomyyjä teki kaupat ja sen jälkeen ei mitään apua hänestä...kiinnostus loppui siihen mutta talotehtaan palvelu ihan ok.
 
kaik
No me ollaan tehty talo alusta alkaen itse, puutavarakin omasta metsästä joten talovalmistaja kysymykseen en osaa vastata.

Mutta asioita joita mielestäni kannattaa miettiä on tilan tarve. Nykyään tehdään isoja taloja, mutta mihin ne neliöt tulee. Jos mietitta perhettänne niin viihdyttekö vapaa-aikana samassa huoneessa? Jos niin siihen kannattaa satsata. Tuntuu vaan että nykyisin on trendi rakentaa neliöitä joita ei kuitenkaan juurikaan käytetä. Kun energiakustannukset kokoajan nousee - kannattaa miettiä hukkaneliöitä, ihan oikeasti. Niiden kustannukset voi olla yllättävän suuret. Eli jos ollaan liikeellä pienellä budjetilla, ja elämässä muutenkaan ei olla kovin "varakaita" niin mieluummin satsaa kodin laatuun kuin kokoon. Muunneltavuuteen myös.

Säilytystila, sitä ei ole koskaan liikaa. Asiaa kannattaa todella miettiä.

Lämmitysmuoto on myös hyvä miettiä etukäteen - sillä on suuri merkitys koko teidän tulevassa elämässä siinä kodissa. Pätee myös talon rakenteisiin. Kannatta tehdä energiatehokas talo - eli vaikka eristyskustannukset vähän nousisi, on niistä jatkon kannalta etu. Asia jossa ei kannata tinkiä.

Pinnat - riippuu millaisia ihmisiä olette, haluatteko muutella kotia usein vai ei. Maali on edullinen pinnoite ja varioitavissa edullisesti. Pohjat tosin kannattaa tehdä huolella.

Mitäs muuta? Niin halvin urakoitsija ei välttämättä loppuviimein ole halvin. Jos alueella on rakennettu aiemmin, kannattaa käydä reippaasti kysymässä millaisia kokemuksia heillä on urakoitsijoista. Tuo ala on niin villi että ainoa kehen luottaisin on toisten kokemukset.

Paljon on asioita - kannattaa olla sopivan kriittinen. Se varmaan on hyvä ohjenuora. Ja kaikkea ei tarvitse kerralla hankkia jos budjetti on rajallinen. Itseään ei kannata ajaa velkasuohon. Vaikka näin jos olet aina haaveillut porealtaasta, niin se saattaa tähän hätään olla liian kallis. Voit kuitenkin pohjassa ottaa huomioon tuon haaveen ja mahdollisesti rakentaa samalla vesipisteet sopivaksi tulevaan. Ajallaan kun hieman on velkaa maksettu voikin ilmetä sopiva hetki kun on varaa siihen ammeseen. Ja kun paikka on valmiina, muut kustannukset on pieniä.

Ehkä huono esimerkki, mutta pointti ymmärrettävissä.
 
"vieras"
Hyvä suunnittelu oikeasti kannattaa. Mä panostaisin säilytystiloihin (mm. kodinhoitohuone, vaatehuoneet) ja myös esim sähköjuttuja kannattaa miettiä. Missä kuvittelis tarviivansa sähköä (jouluvalot, telkkarit, pöytävalaisimet, keittiön pienkoneet ym ym).
 
"moi"
meillä älsby talo. otettiin kaksikerroksinen eli toinen kerros on varauksella eli itse tehtävänä loppuun.
itse tekisin toisin eli toinen tontti , tuli lisäkustannuksia kun tontti on eri tasossa. lisäksi liian vetinen joten maatyöt teettää enemän euroja.
oisin kuitenkin ottanut yhdessä tasossa talon. oisi heti asuinvalmis koko kerros. loppupelissä oisi tullut halvemmaksi ottaa isompi yksi kerroksinen kuin kaksikerroksinen jonka toisen kerroksen pitää tehä itse, sinne uppoo rahaa
 
Talonrakentaja
Kiinnostaisi kokemukset noiden pakettien valmiusasteista, mikä on koettu hyväksi ja ottaisitteko jälkikäteen ajateltuna valmiimman vai esim sateelta suojaan. Meistä kuitenkin olisi kiva jotain tehdä itsekkin, mutta alusta asti ei viitsi. Ollaan kuitenkin jo yksi kerrostalo kolmio ja omakotitalo remontoitu. Mukavaa puuhaa se on ollut, kunhan ei vaan ole liian tiukka aikataulu. Mies on rakennusinsinööri koulutukseltaan ja näinollen suhteita urakoitsijoihin ja materiaalitoimittajiin on joten niistäkin voi hyötyä, tosin monet rautakauppojen tarjoukset ovat parempia kuin firmojen hinnat.
 
rakensin
Paljon jo mainittuja asioita. Myös, Jos on kaksitasoinen niin miettisin myös portaiden paikan tarkkaan. Pahin minkä olen nähnyt on isot kierreportaat keskellä olohuonetta. Portaiden turvallisuus on myös tärkeä lapsiperhessä. Meillä tuli mielestäni myös liian näkyvät portaat värinsä puolesta.
 
"koppis"
[QUOTE="vieras";24512960]Hyvä suunnittelu oikeasti kannattaa. Mä panostaisin säilytystiloihin (mm. kodinhoitohuone, vaatehuoneet) ja myös esim sähköjuttuja kannattaa miettiä. Missä kuvittelis tarviivansa sähköä (jouluvalot, telkkarit, pöytävalaisimet, keittiön pienkoneet ym ym).[/QUOTE]

Suunnittelu on todellakin tärkein. Se vie aikaa ja alkaa lopulta jo väsyttää ennen kuin vielä on alettu tehdä mitään konkreettista. Me suunniteltiin ja tehtiin pohjapiirustuksiin muutoksia vaikka kuinka monta kuukautta. Talomme valmistui 2 vuotta sitten ja viimeinen puoli vuotta ollaan itse suunniteltu ja tehty pihaa. Pihatyöt jatkuvat vuielä ensi kesänä, sitten vasta alkaa olla valmista. Meillä oli taloa rakentamassa yksi hyvä (kallis) timpuri ja työn jälkeen olemme tyytyväisiä, vaikka kauhean nopeasti ei valmista tullutkaan. Tärkeitä ovat todellakin säilytystilat ja yleensäkin talon toimivuus ja muunneltavuus. Mekin mietimme jouluvaloja myöten kaikki niin tarkkaan kuin osasimme, eli esim. kattoon tuli pistorasioita valoille. Talon muunneltavuutta mietimme mm. siten, että kun lapsemme ovat teini-iässä, voimme halutessamme miehen kanssa muuttaa makkarimme alakertaan ja tehdä yläkerran makkarista työhuoneen jne.
 
vierailija
Mä olen rakentanut/rakennuttanut neljä taloa. Kaksi avaimet käteen ja kaksi itse. Muuttovalmis talo tullut sievitalolta ja kannustalolta. Molemmat ylihintaisia ja kalliita. Toki laadukkaita taloja.
Itse rakennettu pitkästä tavarasta (arkkitehti suunnitteli) = KAIKISTA HALVIN ja yksi tullut vesikattoon asti kontiolta ja edullinen sekin

1. Maalämpö ei ehkä kannata, jos huoneistoala alle 180m2
2. Säilytystilaa ei voi olla liikaa. Käyttöullakko?
3. Itse tykkään yksitasoisesta enemmän
4. Tupakeittiö on ihana. En enää ikinä asuisi talossa, jossa ei ole tupakeittiötä
5. Neliöitä ei kannata olla liikaa. Usein esim. 120m2 talo vastaa loistavasta nelihenkisen perheen tarpeita.
6. Arkisisäänkäynti on kätevä
 
vierailija
Olisin tehnyt autotallin katoksen sijaan. Säilytystila loppuu.
Mekin saatiin oma talo valmiiksi kesällä 2018 ja nyt kun siitä on kulunut jo tovi aikaa niin vähän ajatuksetkin ovat jäsentyneet paremmin asian suhteen. Meillä suurimpia haasteita oli heti alussa kun jouduttiin louhimaan tonttia enemmän kuin odotettiin. Maaperätutkimus tehtiin, mutta talon pohjatyöt ja perustukset meni silti melkein kokonaan uusiksi ja lisäkustannuksia tuli. Ainakin suurimmat työt kannattaa kilpailuttaa esimerkiksi kodinplaza.fi –sivuston avulla, kuten mekin tehtiin. Siitä eteenpäin homma oli kivuttomampaa, mutta paljon joutui itse opettelemaan uusia asioita (luokanopettaja koulutukselta). Jälkeenpäin on hyvä viisastella, mutta olisin ehkä varannut hieman enemmän budjettia ja tietyissä osa-alueissa käyttänyt ammattilaisen apua paljon enemmän. Olisi säästänyt hermoja paljon.
 
vierailija
2 taloprojektia takana. Ensimmäinen pitkästä tavarasta 95% itse tehden. Talo (180m2) mukaili jonkin verran Kastellin valmistalopakettia. Toinen 200+m2 kivitalo, joka piirrätettiin arkkitehdillä. Oman työn osuus n.75%.

- Aloittaisin käymällä myytävien talojen asuntonäytöissä, messuilla, talovalmistajien esittelyissä. Omat mieltymykset kirkastuu.
- Lukisin myös raksablogeja
- Miettisin tarkkan tarpeet ja toiveet. Ja sitä, millainen on toimiva koti.
- Budjetti määrittää valitettan paljon. Realismia kehiin.

Muuta koettua
-Kivitalo n.30% hinnakkaampi toteuttaa, fyysisesti raskaampi.
- Paljon rakentamista nähneenä luotto valmistalopaketteja kohtaan on huono, joten avaimet käteen kodit ovat jääneet. Ajansäästön vuoksi toki houkuttavat. Itse kun teet vie projekti paljon aikaa ja resursseja. Perhelomat jäissä, illat ja viikonloput yhtä raksaa.
- Alkuun hauskaa, loppumetreillä meinaa tippua hanskat kädestä
- Kaiken konkreettisen työn päälle itse tehdessä pitää kilpailuttaa ja sopia kaikki materiaalit, aikataulut ja toimitukset itse.
- Kaikilta mukana olevilta ulkopuolisilta toimijoilta kandee edellyttää hyvät referenssit. Putkarit, sähkärit jne on värikästä sakkia. Ota hommiin vain hyvin suosituksin.
- Hyödynnä Facebookin raksakimppoja tiedonhankintakanavina
 
Kodin Plaza
Mikäli tarvitset apua talon rakentamisen hankintaan tai sen kanssa? Kodin Plazan avulla tavoitat helposti yhdellä tarjouspyynnöllä alueellasi toimivat sekä tarjouspyynnöstäsi kiinnostuneet palveluntarjoajat.
 

Yhteistyössä