Toimeentulotuki on aivan liian suuri

Anu-Elina
Oleskeluluvan saanut kaverini haluaa lähettää rahaa perheelleen. Hän on huolissaan siitä, voiko sillä olla vaikutusta hänen toimeentulotukeensa. Tuntuu aika epätodennäköiseltä, mutta olisiko kellään tietoa tai kokemuksia tästä? Western Unionin tms. kautta olisi siis lähettämässä. Kiitos!
Share
Comments

Helena ei sillä mihin rahansa käyttää ole vaikutusta, sillä on jos SAA rahaa jostakin

Helena siis myös tiedän ihmisiä jotka ovat lähettäneet -- ei vaikutusta

Iina Saman olisin sanonut

Kaarina Ei kai siitä tartte huudella kenellekään? Tuttu kans laittoi.

Timo Rahat on tarkoitettu perustoimeentuloon, mutta jos kykenee, niin saa tehdä vaikka lomamatkoja. Jopa pikuisen säästää pahanpäivän varalle.

Joni Ei saa säästää. Se katottaan omaisuueksi.

Timo Saa sitä olla, kun se on nimenomaan hätärahasto, vaikka pesukoneen hajoamisen varalta. Nyt en muista, mikä oli ohjeistuksessa summa, mitä ei huomioida.

Jessi Jotkut käyttää pelkästään alkoholiin
;)

Nicole Nimenomaan. Itsehän aikoinaan käytin perustuloni lähinnä alkoholiin
:D

Marjaana Eikös kuka vaan saa antaa rahaa perheelleen?

Marjaana Siis saako esimerkiksi kaljaan käyttää rahaa, mutta perheeseen ei?

Samuli Tuella saa kattaa "...muut henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot". Tällä kuitenkin tarkoitettaneen Suomessa oleskelevan perheen menoja.

Tilanne on siis vähän nurinkurinen, kun perhe ei ole tällä hetkellä samaa kotitaloutta. J...

Sirkku Hyviä pointteja. Olen samoilla linjoilla myös sulkujen sisään kirjoitetusta. On mielestäni vaikeaa, mutta hyvin tärkeää koittaa keskustella niin, ettei sorruta samaan huonoon argumentaatiotyyliin, mitä meitä vastustavat tahot usein harrastavat: siihen, että vastakkain asetetaan kaksi heikossa asemassa olevaa ryhmää. Esim. "suomalaiset vanhukset laitoksissa vs. turvapaikanhakijat".

Niina Entäpä jos rahaa voidaan lähettää siksi, että itse nipirstetään jostakin, ei aikai, että se toimeentuletuki olisi niin kultakaivos?


Mia Kaikkihan täältäkäsin tukevat omaisiaan jos vaan pankin kautta voi lähettää ellei ole joku ystävä joka voi viedä. Good luck, hope it is possible also for your friend. I always ask my goddaughter how it is possible to support her family in Africa but ...See more
Like
· 5 · 6 hrs

Mark Tässä on sellainen ero, että jos rahat käyttää kaljaan niin suuri osa rahasta palautuu takaisin valtiolle alkoholiveron muodossa. Samalla tulee tuettua kotimaista panimoteollisuutta. Ellei sitten tuo kaljaansa Virosta. Mutta mitä itse ainakin näitä sossutapauksia nähnyt niin kyllä ne sieltä kaupasta itse kantaa sitä halvinta Koffia/Karjalaa.
Like · 6 hrs

Samuli Mistä nämä "sossutapaukset" erottaa ulkoisesti? Alkoholismista kärsii sairautena moni muukin kuin vain nämä mainitsemasi sossutapaukset. Lisäksi ainakin omasta kokemuksesta sossutapaukset miettivät, mistä loihtivat lapsileen ruokaa ainaisen oluen lipittämisen sijasta

Fila Omat rahat voi käyttää kuten haluaa se on pois omasta leivästä
Like · 4 · 5 hrs

https://www.facebook.com/groups/rhc.helsinki/?ref=group_cover
 
Viimeksi muokattu:
Ja oikeasti, jos toimeentulotuesta, jonka pitäisi olla viimeinen, vain hätätilanteessa myönnetty tukimuoto, on varaa lähettää sukulaisilleenkin rahaa, niin oikeasti:
A) miksi vitussa toimeentulotukea maksetaan niin paljon, että siitä riittää muillekin jakamiseen?
B) jos mamma tai muut asuvat oloissa, joissa elämä kja pankkiyhteydet toimivat ihan ok, niin millä perusteella tyyppi hakee turvapaikkaa? Miten ne muut siellä selviävät?
 
  • Tykkää
Reactions: m1es ja Ammu Moolok
"Hanna K.
Onkohan tämä ihan paras idea käydä tätä keskustelua täällä?
Lietsoo vaan pahaa puhetta.
Joitain asioita kannattaisi ehkä kysyä yksityisesti."



Hanna sentään fiksuna tajuaa, että veronmaksajia vituttaa, että vaivalla maksettuja verorahoja jaellaan ympäri maailmaa. Ilmeisesti valtaosa tästä porukasta on niin tottunut elämään tukien varassa, että ei oikeasti enää edes tajua, että joku ne rahat sinne kassaan joutuu hankkimaan.
 
Fila Monet maahanmuuttajat asuva kimppa-asunnoissa tulee edullisemmaksi ja on seuraa.
Like · 1 hr

Johanna Ja jos joku nipistää omasta hyvinvoinnistaan perheen vuoksi (mitä suomalaiset valitettavasti tekevät äärimmäisen harvoin) niin keneltä se on pois. Rahat on myönnetty ja sillä selvä.
Like · 3 · 1 hr

Leila Perheen sisällä auttaminen on omassa tuttavapiirissäni täysin normaalia ja yleistä. Ennen nykyistä opintolainasysteemiä oli tavallista, että varakkaampi sukulainen lainasi opiskelurahat tai kustansi ainakin osan opinnoista.
Like · 1 · 1 hr · Edited

Fila Syövät samasta padasta jne
Like · 1 hr

Johanna. Mä olen siitä onnekas, että sukulaisten kesken avustetaan sitä kenellä on vähiten rahaa. Näin myös Turkissa asuessa tehtiin ystävienkin kesken. Itselläni oli tilanne ettei ollut mitään niin ystävät ostivat ruoat ja maksoivat vuokran. Suomessa tilanne, ...See more
Like
· 1 · 1 hr

Mark Jos kerran maahanmuuttajat asuvat kimppa-asunnoissa, syövät samasta padasta, leipovat itse ym ja tt-tuesta jää ylimääräistä, niin eikö sillon heidän osaltaan tukea voi pienentää? Heidän elintasohan ei siitä laskisi ja myös julkisia rahoja säästyy. Hallitushan ehdotti, että tuki olisi aluksi pienempi, mutta sekin ehdotus kaatui
Like · 5 · 1 hr

Fila Siksi että sinä saat kysellä.Jokainen haluaa ihan varmasti tänne perheensä elämään normaalia elämää , älä kadehti sillä sinun osasi on ollut helppo syntyä rauhan maahan.
Like · 3 · 1 hr · Edited

Leila Toisaalta asumismenot (asumistuki) yhteiskunnalle ovat tällä tavalla paljon pienemmät. Yksiö pääkaupunkiseudulla jokaista maahanmuuttajaa kohti erikseen maksaisi monin verroin enemmän.
Like · 1 · 1 hr · Edited

Mark En ole kyllä missään vaiheessa sanonut olevani kateellinen vaan olen huolissani siitä, että verorahat menevät ulkomaille. Kyllä se on kaikilla tiedossa, että kun valtiolta loppuvat rahat niin julkista sektoria leikataan heti ensimmäisenä. Se on silloin myös pois maahanmuuttajilta ja heidän tulevilta lapsiltaan, jotka Suomessa aikovat elää
Like · 1 · 1 hr

Fila Eiköhän se Suomalaiset ole Viroon kuskanneet, Thaikkuun ja moneen muuhun maahan niitä sosavustuksiaan

Fila Ihmetten miten jokaisellä työttömälläkin on joku auto??? Joten jokainen rahansa laittaa siihen mikä parasta.

Mark Se auto on varmaan ostettu Suomesta ja maksettu Euroopan suurin autovero. Tai tuotu Saksasta ja maksettu siitäkin verot Tullissa:)

Cecilia Mua ärsyttää, että jollakin on varaa juoda tai käyttää huumeita meidän verorahoilla ilman, että tekisivät mitään järkevää sen sijaan
:)


Fila miksi tänne laitat noita asioita taas vaan saatiin riitaa aikaiseksi. Toivon että poistat aloituksesi.

Johanna. Suomalaiset ovat niin kateellista kansaa. Vain suomalainen voi olla kateellinen siitä, että sodasta paennut saa 500 euroa, josta lähettää 50 euroa perheellensä toiseen maahan, jotta nämä saavat syödäkseen.

Hanna pointtihan on se, että toimeentulotuki on se ihan viimeisin, mihin voi turvautua, että perustoimeentulo tulee turvattua. Laissa on myös määritelty, mihin ja kenelle se on tarkoitettu käytettäväksi. toimeentulotukea ei pitäisi hakea eikä vastaanottaa en...See more

Johanna Ja sä väität, että yksikään suomalainen toimeentulotuen asiakas ei osta olutta, tupakkaa, kahvia tai muutakaan yleellisyystuotetta? Ei juo yhtä, kahta kaljaa lähipubissa?
 
Viimeksi muokattu:
Asiaa puolustavilla ei näytä olevan muuta puolustusta kuin "suomalaiset köyttävät toimeentulotukensa kaljaan".

Ihan sama, mihin kuka käyttää. Jos kerran toimeentulotuki on niin suuri, että sillä vain kitataan kaljaa ja lähetetään mummoille ulkomaille kahvirahaa, niin tuki vain yksinkertaisesti on liian suuri. Miksi ihmeessä toimeentulotuen saajia ei laiteta samoihin talkoisiin kun työssäkäyvät ovat joutuneet? Miksei toimeentulotuesta ole leikattu yhtään.
Varaa selvästi on.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Paitsi että matut saavat moninkertaisesti enemmän ns. toimeentulotukia ja ties mitä motivaatiorahoja, että kyllähän niistä vähän saattaa kotimaahankin riittää lähetettäväksi. Jos joku luulee että jokainen Suomessa oleva tt-tukeen oikeutettu saa tasan saman verran toimeentulotukea, on joko täysin tietämätön tai sitten tyhmä.
 
  • Tykkää
Reactions: Hyppymassu
vierailija
Asumis- ja opintotuella sai arjen päälle baarielämänkin, taksilla mentiin joka viikonloppu ja likööriviinoja vedettiin. Sitten alkoi työssolon arki stressaantuneena töistä, masentuneena arvotonna, lihot ja itsetunto senkus paskenee, sohvalla makaaminen ja ihmettely miten jollain on varaa käydä baareissa, ostaa haluamaan ruokaa tai vaatteita, matkustella jne. Haluan takaisin opinto- ja asumistuille, jopa sossuunkin kävelisin pokkana, versus että elätän sossun tms. kautta niitä, jotka ovat ottaneet elämäntavakseen rahastaa suoraan työssäkäyviltä. En minäkään jaksa.
 
vierailija
Asiaa puolustavilla ei näytä olevan muuta puolustusta kuin "suomalaiset köyttävät toimeentulotukensa kaljaan".

Ihan sama, mihin kukanköyttää. Jos kerran toimeentulotuki on niin suuri, että sillä vain kitataan kaljaa ja lähetetään mummoille ulkomaille kahvirahaa, niin tuki vain yksinkertaisesti on liian suuri. Miksi ihmeessä toimeentulotuen saajia ei laiteta samoihin talkoisiin kun työssäkäyvät ovat joutuneet? Miksei toimeentulotuesta ole leikattu yhtään.
Varaa selvästi on.
Koskee sekä suomalaisia eräitä, sekä mukamas turvapaikanhakijoita, elintasosurffaajia, joista uutisoitu Euroopassa aikaisempina vuosina realistisesti, nuoria miehiä, hyväksikäyttäjiä, paremmalla itsetunnolla varustettu kuin kuka tahansa suomalainen alistuja, tässä kulttuurissa. Ei noilla ns. turvapaikanhakijoilla ole mitään hätää. Mietipä, montako perhettä on noissa maissa, lapsia, siskoja, äitejä, vanhuksia. Montako heistä olet nähnyt tulleen Suomeen? Media: muutama bussillinen nuoria trendiäijiä, jostain bussista tulee äiti ja lapsikin, ei vanhuksia ikinä. Noh, äiti ei ole niin ylimielinen trenikäs kuin miehensä, kulttuuri. Täällä kudottiin pkl vaaleanpunaisia ja -sinisiä pieniä villasukkia puolen vuoden aikana viime vuonna, kun oltiin ottamassa avosylin vastaan todelliset pakolaiset. Mitä helkkaria mahtoi tapahtua niille Suomen kansan kutomille vauvan ja lasten sukille? Ei ole koskaan siitä uutisoitu.
Ja kyllä, olen vihainen, koska todellisuus on toista, mitä annettiin kuvaa. Olen vihainen, että meidän seudulla en ole vuoteen nähnyt ainuttakaan ihmistä, paitsi suomalaisia, jotka tarvisivat mitään avustusta. Ns, turvapaikkalaiset, ovat surffaajia, äijät vetää kaduilla rehvastellen muotikuteissa, läheisssä vokissa ruoka-aikaan, ikkunoista näkyi -että vain nauretaan. Onko joku nähnyt jossain päin Suomea todellisia esim. Syryrian pakolaisia? Täällä kaupungissa ei näy. Ymmärrän jatkuvasti, että nämä ei-pakolaiset ovat vain ryhmittymä, jotka ovat edelläkävijöitä elintasomaiden markkinoiden vaikutuksesta tännekin saapuneet. Me maksamme, vai? Suomalaisten toimeentuen määräprosentti tulee väistämättä olemaan pienempi. Ai miksi, no kun mm. Tampereeltakin jo rahat loppu, kts. elintasosurffaajat. Ei sillä, että ongelma on ollut jo liian kauan kotimaisten surffaajien suhteen. Tuplataan se, tulevaisuudessa ties kuinka monta kertaistetaan, työssäolo ei kannata, siinähän ongelma on ollut jo.
 
Terveiden ja työkykyisten (ei omaishoitajien tai alle kolmivuotiaiden hoitajien) ihmisten työmarkkinatuet ja toimeentulotuet pitäisi lopettaa kokonaan. Ihan sama, mistä maasta ovat kotoisin.
Kyllä töitä on, jos työnteko vain kelpaa.
En usko, että sinäkään olet sitä mieltä, ettäkö siinä olisi jotain vikaa, jos ihminen jää työttömäksi saa silloin rahaa veronmaksajilta turvatakseen toimeentulonsa? Täällä liksat on kuitenkin sitä luokkaa, että harvempi perheellinen saa mitään säästöön.
Lisäksi on sellaisia ongelmia, kuin mielenterveysongelmat. Ne saattavat estää työnteon täysin, mutta siltikään ihmiselle ei myönnetä sairaseläkettä kovinkaan heppoisin perustein. Tähän prosessiin saattaa mennä kymmenen vuotta, ellei enemmän. Millä näiden ihmisten pitäisi tulla toimeen, ellei heillä olisi mahdollisuutta minkäänlaisiin tukiin?

Minä en missään nimessä haluaisi tästä maasta sellaista paikkaa, jossa pyörii asunnottomia, kerjäläisiä, varkaita ja totaalisen katkeroituneita ihmisiä. Sosiaaliturva on ennen edesauttanut ihan meidän kaikkien elinoloja. Voit seurata niiden maiden tilannetta, joissa ei ole minkäänlaista tukiverkostoa.

Pidän sitä suhteellisen hienona asiana, että yhteiskunta osaltaan turvaa ihmisten elinoloja sensijaan, että se olsisi pelkästään muiden ihmisten varassa tai perheenjäsenten kontolla. Ymmärrän kyllä sen, että tukien väärinkäytös sapettaa, mutta kannattaa ihan oikeasti miettiä loppuun asti, miten se vaikuttaisi, jos niitä ei olisi lainkaan.

Töitä ei kuitenkaan ole ihan joka nurkan takana tarjolla kaikille.
 
vierailija
10-henkinen perhe saa kuukausitasolla tukia lähes 5000 euron verran. Työssäkäyvän pariskunnan pitäisi tienata lähes 10 000 euroa kuussa, että pääsisi samaan tulotasoon. Etenkin asumislisää on leikattava reilusti. Eihän se voi olla niin, että asumistuki kasvaa, kun syntyy uusia lapsia. Eihän työntekijäkään saa lisää palkkaa, kun uusia lapsia syntyy.
 
En usko, että sinäkään olet sitä mieltä, ettäkö siinä olisi jotain vikaa, jos ihminen jää työttömäksi saa silloin rahaa veronmaksajilta turvatakseen toimeentulonsa? Täällä liksat on kuitenkin sitä luokkaa, että harvempi perheellinen saa mitään säästöön.
Ansiosidonnaista saisi kyllä. Ja jos ei rahaa työssä käyvältä jää rahaa säästöön, pitää menoja pienentää, koska silloin elää selvästi yli varojensa. On se kumma, kun mikään elintaso ei riitä, vaan kaikki pitää aina panna menemään.

Nuorena aikuisena minulla oli tällainen kaveri, joka koko ajan eli yli varojensa. Hän sai parempaa palkkaa kuin minä, mutta oli aina persaukinen, koska kaikki piti aina panna palkkapäivänä menemään. Minulla taas oli täysin sama vuokra, pienempi palkka kuin hänellä, ja minulta jäi aina rahaa säästöön. Useamman kerran lainasin hänelle rahaa jotta lemmikki pääsi eläinlääkäriin saamaan hoitoa. Hänenkin mielestään hänen tulonsa olivat niin kovin pienet, ettei niillä millään pärjää, ja hän oletti minun saavan rahaa vanhemmiltani -- väärin kuvitteli, minä en saanut vanhemmiltani mitään, minä vain elin järkevästi.
Lisäksi on sellaisia ongelmia, kuin mielenterveysongelmat. Ne saattavat estää työnteon täysin, mutta siltikään ihmiselle ei myönnetä sairaseläkettä kovinkaan heppoisin perustein. Tähän prosessiin saattaa mennä kymmenen vuotta, ellei enemmän. Millä näiden ihmisten pitäisi tulla toimeen, ellei heillä olisi mahdollisuutta minkäänlaisiin tukiin?
Säästöillä ja kavereilta lainaten.
Minä en missään nimessä haluaisi tästä maasta sellaista paikkaa, jossa pyörii asunnottomia, kerjäläisiä, varkaita ja totaalisen katkeroituneita ihmisiä. Sosiaaliturva on ennen edesauttanut ihan meidän kaikkien elinoloja. Voit seurata niiden maiden tilannetta, joissa ei ole minkäänlaista tukiverkostoa.
Aina on pieni porukka, jotka haluavat olla asunnottomia, kerjäläisiä ja varkaita ja turhautuneita. Onhan niitä nytkin täällä vaikka kuinka paljon. Mikään ei siis siltä osin muuttuisi.
Töitä ei kuitenkaan ole ihan joka nurkan takana tarjolla kaikille.
On sitä työtä, mutta kun ei kelpaa. Kotisohvalla on mukavampi lepäillä ja tuetkin juoksevat.
 
vierailija
Onhan se nyt päivänselvää, että matuille maksetaan ihan liikaa jos siitä on varaa lähettää kotiin jääneille sukulaisille tai maahantulon järjestäneiile rikollisille.
 
vierailija
Ansiosidonnaista saisi kyllä. Ja jos ei rahaa työssä käyvältä jää rahaa säästöön, pitää menoja pienentää, koska silloin elää selvästi yli varojensa. On se kumma, kun mikään elintaso ei riitä, vaan kaikki pitää aina panna menemään.[\QUOTE]
Kerropa vielä miten 5 henkinen perhe, jossa 4 alaikäisen lapsen elatuksesta yksin vastaa leskeksi jäänyt vakituisessa ja kokoaikaisesa työsuhteessa oleva henkilö, jonka asumis- ja ruokamenot ovat 50€/kk pienemmät kuin nettopalkka/kk karsii menoja tai laskee elintasosta. Asuvat jo nyt 3h+k kerrostaloasunnossa, joten asuntoa ei voi enää pienentää, eivätkä todellakaan syö ulkona tai mitään kallista vaan ihan tavallista, itsetehtyä, kotiruokaa.
 
vierailija
Ansiosidonnaista saisi kyllä. Ja jos ei rahaa työssä käyvältä jää rahaa säästöön, pitää menoja pienentää, koska silloin elää selvästi yli varojensa. On se kumma, kun mikään elintaso ei riitä, vaan kaikki pitää aina panna menemään.
Kerropa vielä miten 5 henkinen perhe, jossa 4 alaikäisen lapsen elatuksesta yksin vastaa leskeksi jäänyt vakituisessa ja kokoaikaisesa työsuhteessa oleva henkilö, jonka asumis- ja ruokamenot ovat 50€/kk pienemmät kuin nettopalkka/kk karsii menoja tai laskee elintasosta. Asuvat jo nyt 3h+k kerrostaloasunnossa, joten asuntoa ei voi enää pienentää, eivätkä todellakaan syö ulkona tai mitään kallista vaan ihan tavallista, itsetehtyä, kotiruokaa.
 
Ansiosidonnaista saisi kyllä. Ja jos ei rahaa työssä käyvältä jää rahaa säästöön, pitää menoja pienentää, koska silloin elää selvästi yli varojensa. On se kumma, kun mikään elintaso ei riitä, vaan kaikki pitää aina panna menemään.
Luulempa, että suurin osa suomalaisista elää pakostakin siten, että niistä keskivertopalkoista ei paljoa käteen jää. Se, että onnistuu saamaan 100 euroa kuukaudessa säästöön, ei paljoa auta työttömyyden iskiessä.

Rahan kuuluu kiertää. Sen ei kuulu maata tilillä vuositolkulla. Se ei auta ketään. Mitä enemmän raha kiertää, mitä enemmään sitä kulutetaan, sen paremmin kaikki voivat. Usko pois. Loputon pihistely ei oikeastaan auta ketään.

Nuorena aikuisena minulla oli tällainen kaveri, joka koko ajan eli yli varojensa. Hän sai parempaa palkkaa kuin minä, mutta oli aina persaukinen, koska kaikki piti aina panna palkkapäivänä menemään. Minulla taas oli täysin sama vuokra, pienempi palkka kuin hänellä, ja minulta jäi aina rahaa säästöön. Useamman kerran lainasin hänelle rahaa jotta lemmikki pääsi eläinlääkäriin saamaan hoitoa. Hänenkin mielestään hänen tulonsa olivat niin kovin pienet, ettei niillä millään pärjää, ja hän oletti minun saavan rahaa vanhemmiltani -- väärin kuvitteli, minä en saanut vanhemmiltani mitään, minä vain elin järkevästi.
Varmaan kaikilla on niitä tuttuja, jotka pistävät kaiken palamaan ja jotkut ovat niitä itse. Ei se loputon pihistelykään mitään onnea ja auvoa takaa.

Säästöillä ja kavereilta lainaten.
Olet tosiaan sitä mieltä, että sairaiden ihmisten pitää voida elää kymmenen vuotta tai enemmän lainaamalla rahaa? Mitäs jos tämä sairas ihminen on ollut vaikka siivooja, joka on netonnut 1200 euroa kuukaudessa ja elättänyt sillä itsensä ja lapsensa? Mistä ihmeestä se olisi voinut tehdä sellaiset säästöt, että elättäisi itseään vuosia?

Aina on pieni porukka, jotka haluavat olla asunnottomia, kerjäläisiä ja varkaita ja turhautuneita. Onhan niitä nytkin täällä vaikka kuinka paljon. Mikään ei siis siltä osin muuttuisi.
Oma halu ja olosuhteiden pakosta on kaksi täysin eri asiaa. Katsoppa mikä meininki on eteläamerikan maissa ja sano sitten käsi sydämellä, että haluat tänne sitä samaa?

On sitä työtä, mutta kun ei kelpaa. Kotisohvalla on mukavampi lepäillä ja tuetkin juoksevat.
Kaikille ei sitä työtä ole.

Ymmärrän kyllä pointtisi ja sen mitä haet takaa, mutta peräänkuuluttaisin jonkintasoista inhimillisyyttä muita kohtaan. Tässä maassa on myös niitä epäonnisia ja toivottomia tapauksia. Se on meidän kaikkien etu, että heistäkin pidetään huolta. Edistyneet yhteiskunnat ovat aina huolehtineet heikkoimmista.

Ja ei, minusta suomen ei kaikessa inhimillisyydessään ole pitämään huolta koko maailman ihmisistä, vaan ainoastaan omistaan.
 
vierailija
En usko, että sinäkään olet sitä mieltä, ettäkö siinä olisi jotain vikaa, jos ihminen jää työttömäksi saa silloin rahaa veronmaksajilta turvatakseen toimeentulonsa? Täällä liksat on kuitenkin sitä luokkaa, että harvempi perheellinen saa mitään säästöön.
Lisäksi on sellaisia ongelmia, kuin mielenterveysongelmat. Ne saattavat estää työnteon täysin, mutta siltikään ihmiselle ei myönnetä sairaseläkettä kovinkaan heppoisin perustein. Tähän prosessiin saattaa mennä kymmenen vuotta, ellei enemmän. Millä näiden ihmisten pitäisi tulla toimeen, ellei heillä olisi mahdollisuutta minkäänlaisiin tukiin?

Minä en missään nimessä haluaisi tästä maasta sellaista paikkaa, jossa pyörii asunnottomia, kerjäläisiä, varkaita ja totaalisen katkeroituneita ihmisiä. Sosiaaliturva on ennen edesauttanut ihan meidän kaikkien elinoloja. Voit seurata niiden maiden tilannetta, joissa ei ole minkäänlaista tukiverkostoa.

Pidän sitä suhteellisen hienona asiana, että yhteiskunta osaltaan turvaa ihmisten elinoloja sensijaan, että se olsisi pelkästään muiden ihmisten varassa tai perheenjäsenten kontolla. Ymmärrän kyllä sen, että tukien väärinkäytös sapettaa, mutta kannattaa ihan oikeasti miettiä loppuun asti, miten se vaikuttaisi, jos niitä ei olisi lainkaan.

Töitä ei kuitenkaan ole ihan joka nurkan takana tarjolla kaikille.
No sehän tässä niin kauheaa onkin, että tähän asti valtaosa suomalaisista taisi vahvasti kannattaa hyvinvointivaltiota. Mutta kyllä se tuo moraali on rapistumassa kun huomataan, miten järjettömiin ja moraalittomiin juttuihin niitä verorahoja kipataan. Esimerkiksi kaikki käsittämättömät ja turhat järjestöt.

Jolloin se pahin kärsijä on se heikoilla oleva suomalainen joka ihan oikeasti tarvitsee sitä apua, mutta jolta viedään koko ajan enemmän. Sehän tässä niin traagista on. Joten jos ei tästä meno parane, niin kyllä itse alan kannattaa enemmän vapaaehtoispohjaiseen hyväntekeväisyyteen siirtymistä, vaikka periaatteessa en sitä kannatakaan. Eli että saisin ihan itse valita, että verorahani menevät vaikka vanhusten auttamiseen, lastensuojeluun, yms.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
vierailija
Luulempa, että suurin osa suomalaisista elää pakostakin siten, että niistä keskivertopalkoista ei paljoa käteen jää. Se, että onnistuu saamaan 100 euroa kuukaudessa säästöön, ei paljoa auta työttömyyden iskiessä.

Rahan kuuluu kiertää. Sen ei kuulu maata tilillä vuositolkulla. Se ei auta ketään. Mitä enemmän raha kiertää, mitä enemmään sitä kulutetaan, sen paremmin kaikki voivat. Usko pois. Loputon pihistely ei oikeastaan auta ketään.



Varmaan kaikilla on niitä tuttuja, jotka pistävät kaiken palamaan ja jotkut ovat niitä itse. Ei se loputon pihistelykään mitään onnea ja auvoa takaa.



Olet tosiaan sitä mieltä, että sairaiden ihmisten pitää voida elää kymmenen vuotta tai enemmän lainaamalla rahaa? Mitäs jos tämä sairas ihminen on ollut vaikka siivooja, joka on netonnut 1200 euroa kuukaudessa ja elättänyt sillä itsensä ja lapsensa? Mistä ihmeestä se olisi voinut tehdä sellaiset säästöt, että elättäisi itseään vuosia?



Oma halu ja olosuhteiden pakosta on kaksi täysin eri asiaa. Katsoppa mikä meininki on eteläamerikan maissa ja sano sitten käsi sydämellä, että haluat tänne sitä samaa?



Kaikille ei sitä työtä ole.

Ymmärrän kyllä pointtisi ja sen mitä haet takaa, mutta peräänkuuluttaisin jonkintasoista inhimillisyyttä muita kohtaan. Tässä maassa on myös niitä epäonnisia ja toivottomia tapauksia. Se on meidän kaikkien etu, että heistäkin pidetään huolta. Edistyneet yhteiskunnat ovat aina huolehtineet heikkoimmista.

Ja ei, minusta suomen ei kaikessa inhimillisyydessään ole pitämään huolta koko maailman ihmisistä, vaan ainoastaan omistaan.
Niin mutta millä ihmeellä me päästään tuohon? Nythän me emme voi päättää omien verorahojemme käyttökohteista ja vaikuttaa, että poliittisille puolueille ei ole mitään väliä sillä, mitä kansalaiset ja veronmaksajat haluavat.
 
No sehän tässä niin kauheaa onkin, että tähän asti valtaosa suomalaisista taisi vahvasti kannattaa hyvinvointivaltiota. Mutta kyllä se tuo moraali on rapistumassa kun huomataan, miten järjettömiin ja moraalittomiin juttuihin niitä verorahoja kipataan. Esimerkiksi kaikki käsittämättömät ja turhat järjestöt.

Jolloin se pahin kärsijä on se heikoilla oleva suomalainen joka ihan oikeasti tarvitsee sitä apua, mutta jolta viedään koko ajan enemmän. Sehän tässä niin traagista on. Joten jos ei tästä meno parane, niin kyllä itse alan kannattaa enemmän vapaaehtoispohjaiseen hyväntekeväisyyteen siirtymistä, vaikka periaatteessa en sitä kannatakaan. Eli että saisin ihan itse valita, että verorahani menevät vaikka vanhusten auttamiseen, lastensuojeluun, yms.
Ihan totta. Olen itseasiassa kanssasi samaa mieltä.
Verovaroja haaskataan mitä älyttömämpiin juttuihin, eikä kansaa kuunnella lainkaan, joten mitä järkeä tässä on? Ei kai mitään. Ne rahamäärät mitä syydetään kaivoon, on älyttömiä. Joku neropatti varmasti toteaisi tähän, että se on valtion budjettiin suhteutettuna ihan minimaalinen summa. Se ei vaan ole sitä, kun niitä älyttömiä kohteita on tuhansia. Pienistä puroista kasvaa iso joki...
 
  • Tykkää
Reactions: .....

Yhteistyössä