Vanhoillislestadiolaisia? KYSYMYKSIÄ :D

Haluaisin kysyä onko lapsiluvulla joku tärkeäkin merkitys vai onko se vain sitä, että ehkäisy on syntiä?

Kuulin joskus huhuja, että lestadiolaisten täytyisi tehdä joku tietty lapsimäärä, että pääsevät taivaaseen ja olikohan se määrä 7.

Minun vanhempi tuttu on vl perheestä (muttei itse ole), tästä tutusta sitten kyseli minun "vl"-kaveri ja sanoin tämän tutun perheessä olevan 7lasta ja kaksi haudattu jo pieninä vauvoina. Niin tämä kaveri ihmetteli "miten niin vähän?", eli oliko tuossa nyt jotain oikeasti ihmeteltävää vai ?? :O
 
Viimeksi muokattu:
femin
Alkuperäinen kirjoittaja Typerää;26203933:
Miks tv.tä ei saa katsoa mutta nettiä voi käyttää ja katsoa sieltä ohjelmia?
No yleensä lapset katsoo vain lastenohjelmia ja aikuiset katsovat uutiset. Mutta monet kelaavat lastenohjelmistakin alkumusiikit, ettei kuule rytmimusaa.
 
"outsider"
Lestadiolaisten jotkut säännöt on olleet aikanaan ihan hyväksi, esim. on ollut surullista kun joku juopottelee, ja perhe kärsii, niin sit kukaan ei käytä alkoholia, koska ei se kaikille sovikaan, se aiheuttaa surua.. mut sit jossain kohtaa niitä sääntöjä on tullut niin huvittavia, ja jotkut ihmiset aivan tosisaan näitä pieraisevat. eniten ärsyttää se naisten asema siinä yhteisössä.
 
Tekopyhyys ärsyttää
[QUOTE="outsider";26204128]Lestadiolaisten jotkut säännöt on olleet aikanaan ihan hyväksi, esim. on ollut surullista kun joku juopottelee, ja perhe kärsii, niin sit kukaan ei käytä alkoholia, koska ei se kaikille sovikaan, se aiheuttaa surua.. mut sit jossain kohtaa niitä sääntöjä on tullut niin huvittavia, ja jotkut ihmiset aivan tosisaan näitä pieraisevat. eniten ärsyttää se naisten asema siinä yhteisössä.[/QUOTE]

ja huvittavaa on nyt että leimasivat joskus takavuosina television laitteen hankkimisen synniksi. Ja nyt sitten katsovat tv-ohjelmat netistä. Se ei ole syntiä.... Tekopyhää meininkiä. Eikö he itse tätä huomaa?
 
vl
Tuossa musiikissa on aika paljon eroa. Ollaan ystävien kanssa juteltu siihen. Ei haittaa jos lapset kuulee lastenohjelmien alusta tunnusmusiikin yms. Itsekkin saatan joskus kuunnella kappaleen tai toisen, joka on rytmistä. Mutta tosiaankin jotkut ei kuuntele yhtää rytmistä musiikkia.

Ja jotkut tilaa sen telkkarin sinne tietokoneelle, jotkut ostavat telkkarin, jotkut katsovat ohjelmia netistä ja jotkut ei katso mitään netistä. Itse katselen netistä videoita, eikä omatunto siitä yhtään ala kolkuttaa.

Vietämme ihan samoja juhlia, mitä luterilaiset muutkin. Tosin eihän kaikki halua viettää äitien- ja isänpäivää, tai vaikka vappua. He ehkä eivät näe noita mitenkään kovin tärkeinä. Kuten taas suurin osa minun tuntemista viettää.

Toi lapsijuttu on ihan satua. Eihän jotkut saa hoidoistakaan huolimatta yhtään lasta. Toiset saa lapsia joka vuos tai joka kolmas vuos. Jotkut eivät halua kuin kaksi lasta ja ehkäsevät.

Tälläisiä.
 
femin
Alkuperäinen kirjoittaja Tekopyhyys ärsyttää;26490337:
ja huvittavaa on nyt että leimasivat joskus takavuosina television laitteen hankkimisen synniksi. Ja nyt sitten katsovat tv-ohjelmat netistä. Se ei ole syntiä.... Tekopyhää meininkiä. Eikö he itse tätä huomaa?
Siis tietokoneeltakin katsotaan VAIN uutisia, lastenohjelmia ja opetusohjelmia. Ei siis mitään väkivalta- ja viihdeohjelmia. Mielestäni tiedonhaku ei ole tekopyhää ja lastenohjelmat nyt on suunnilleen sama asia, kuin iltasatu.

En ymmärrä tuota, kun jotkut arvostelevat lestadiolaisuutta naisten aseman takia, koska lestadiolaisuus ei tarkoita, että naisella olisi huono asema ja häntä alistettaisiin. Kyllä nainen ihan itse määrittelee itsensä, myös lestadiolaisten parissa.

Alistavia suhteita on (kokemusteni mukaan) ihan yhtälailla ateisteilla, kuin lestoillakin.
 
vl-nainen
Siis tietokoneeltakin katsotaan VAIN uutisia, lastenohjelmia ja opetusohjelmia. Ei siis mitään väkivalta- ja viihdeohjelmia. Mielestäni tiedonhaku ei ole tekopyhää ja lastenohjelmat nyt on suunnilleen sama asia, kuin iltasatu.

En ymmärrä tuota, kun jotkut arvostelevat lestadiolaisuutta naisten aseman takia, koska lestadiolaisuus ei tarkoita, että naisella olisi huono asema ja häntä alistettaisiin. Kyllä nainen ihan itse määrittelee itsensä, myös lestadiolaisten parissa.

Alistavia suhteita on (kokemusteni mukaan) ihan yhtälailla ateisteilla, kuin lestoillakin.
Mua ärsyttää tuo muiden muka "huoli" vl naisten asemasta. Niinkuin ei itse osattais ajatella ja päättää asioista. niinku oltais aivottomia olioita jotka tekee mitä miehet käskee.itse me päätetään omasta elämästä miten halutaan elää. Ei kenenkään ole pakko olla vl.
 
"vieras"
Miksi lestadiolaiset kerääntyvät huoltoasemalle tuijottamaan televisiota? Miksi koulussa lestadiolaiset jäävät katsomaan katsomosta emmerdalea ja muita sarjoja, kun muut lähtevät syömään tai kahville?

Miksi rytminen musiikki on pahasta? Onhan marssimusiikkiki rytmikästä ja se on luvallista kuultavaa. Miksi lestadiolaiset lataavat sitä rytmikästä musiikkia puhelimen soittoääneksi ja oikeuttavat sen sillä että soittoääniä saa kuunnella?

Miksi ehkäisyä ei saa käyttää, mutta on ok laueta peräsuoleen tai suuhun? Eikö sekin ole ehkäisyä?
 
[QUOTE="vieras";26491358]Miksi lestadiolaiset kerääntyvät huoltoasemalle tuijottamaan televisiota? Miksi koulussa lestadiolaiset jäävät katsomaan katsomosta emmerdalea ja muita sarjoja, kun muut lähtevät syömään tai kahville?

Miksi rytminen musiikki on pahasta? Onhan marssimusiikkiki rytmikästä ja se on luvallista kuultavaa. Miksi lestadiolaiset lataavat sitä rytmikästä musiikkia puhelimen soittoääneksi ja oikeuttavat sen sillä että soittoääniä saa kuunnella?

Miksi ehkäisyä ei saa käyttää, mutta on ok laueta peräsuoleen tai suuhun? Eikö sekin ole ehkäisyä?[/QUOTE]
Tarkkaanpa tiedät lestadiolaisten tavoista ja säännöistä... Etenkin noista seksisäännöistä.
 
femin
[QUOTE="vieras";26491358]Miksi lestadiolaiset kerääntyvät huoltoasemalle tuijottamaan televisiota? Miksi koulussa lestadiolaiset jäävät katsomaan katsomosta emmerdalea ja muita sarjoja, kun muut lähtevät syömään tai kahville?

Miksi rytminen musiikki on pahasta? Onhan marssimusiikkiki rytmikästä ja se on luvallista kuultavaa. Miksi lestadiolaiset lataavat sitä rytmikästä musiikkia puhelimen soittoääneksi ja oikeuttavat sen sillä että soittoääniä saa kuunnella?

Miksi ehkäisyä ei saa käyttää, mutta on ok laueta peräsuoleen tai suuhun? Eikö sekin ole ehkäisyä?[/QUOTE]

Hohhoi... Lestatkin saavat käyttää omia aivojaan ja lestat elävät oman omatuntonsa mukaan. Ei ne lestojen "säännöt" ole mitään lakeja, vaan jokainen elää miten parhaaksi näkee, ihan niinkuin ateistitkin.

Eivätkä lestatkaan harrasta seksiä pelkästään lapsia saadakseen, vaan ihan myös nautinnon vuoksi ja jos joku nauttii suuseksistä, niin saa sitäkin harrastaa.
Ei ne muut lestatkaan tule sinne makkariin katsomaan ja tuomitsemaan toisten seksielämää, miksi sinä siis haluat tuomita?
 
[QUOTE="vieras";26491411]Olen ex-vl[/QUOTE]
Ai. Ja jäit jonnekin katselemaan Emmerdalea, kun muut lähtivät syömään? Ehkä olit jo silloin mielessäsi ex?

Missä nuo seksisäännöt julkistetaan, vai kulkevatko ne perimätietona äidiltä tyttärelle?
 
vl-nainen
miksi ihmisiä niin kiinnostaa, miksi joku asia koetaan sopivaksi ja joku taas synniksi? Miksi meidän pitäisi pystyä perustelemaan se teille, teidän mielen mukaan, niin että koette perustelun hyväksi? Miksi ette kysy niiltä henkilöiltä, jotka katsoo netistä kaikenlaiset tv-ohjelmat, miksi katsovat? Minä en katso, ja siksi olen väärä henkilö siihen kysymykseen vastaamaan. Ihmettelen sitä itsekin. Eläkää ja antakaa muidenkin elää...
 

Yhteistyössä