Räjähtikö nuoren ruutuaika kesälomalla? Toimi näin, vinkkaa asiantuntija
Lomalla on aikaa puuhastella monia asioita, myös pelata. Miten saada nuoren päiviin muutakin tekemistä?
”Loman ensimmäisenä päivänä teinini kulkee lähinnä sängyn ja tietokonepöydän väliä. Meneeköhän koko kesä näin?”, pohti kaverini.
Olin miettinyt samaa jo ennen esikoisen kesälomaa. Miten estää nuoren ruutuaikaa räjähtämästä käsiin?
Päätin kysyä digitaalisen nuorisotyön päälliköltä, kolmen nuoren äidiltä Paula Aallolta, miten toimia, jos pelit ja sovellukset vetävät lasta puoleensa magneetin lailla, kun vapaa-aika kasvaa ja vanhemmat ovat vielä töissä?
Monipuolista kesätekemistä
Ensinnäkin Aalto toteaa, että vika ei ole teineissä eikä vanhemmissa, jos ruutuaika uhkaa kasvaa tarpeettoman suureksi kesälomalaisen päivässä.
Vanhemman tehtävä on kuitenkin puuttua tilanteeseen, jos huomaa, että lapsi ei päivän aikana juuri muuta tee.
– Arkeen palaaminenkin voi olla hyvin vaikeaa, jos kaksi kuukautta kuluu täysin pelatessa, Aalto muistuttaa.
Vanhempi voi yrittää pohtia, myös yhdessä lapsen ja nuoren kanssa, miten päivään saa monipuolisuutta sekä kasvokkaisia kohtaamisia: Mitä kaverit puuhaavat? Millaisia aktiviteettejä nuorille on tarjolla? Voisiko rannalla pelailu, kalastaminen, leipominen tai vaikka eläinten hoitaminen kiinnostaa?
Aalto pohtii, että erilaiset harrastukset ja leirit ovat myös hyvää, ohjattua tekemistä. Toisaalta nuoren voisi myös itse antaa oivaltaa, mistä hän voisi nauttia ruudulta käsin tapahtuvan tekemisen lisäksi.
– Nykypäivänä lapsilla on paljon ohjattua tekemistä. Voisi olla myös hyvä, että nuori harjoittelisi itse keksimään itselleen mieluisaa puuhaa.
Sopivaa ruutuaikaa nuoren kanssa pohtiessa voi värittää ruutupaperille vuorokauden tunnit ja arvioida, että jääkö esimerkiksi unelle, ruokailulle, kavereille ja muulle puuhastelulle tarpeeksi aikaa.
Mitä nuori tekee ruudun äärellä?
Vinkki siitä, että vanhemman kannattaa olla kiinnostunut nuoren tekemisistä ruudun äärellä, ei edelleenkään ole vanhentunut.
Kun vanhempi osoittaa mielenkiintoa ymmärtäväisenä, saattaa hänelle aueta nuoren maailmaan uudenlainen näköala.
Ruudun äärellä voi myös tehdä monenlaisia asioita.
– On aika eri asia pelata K18-peliä yksin vaikkapa ikätasolle sopimatonta peliä kuin harjoitella koodaamista, editoida videoita tai tehdä vaikka omaa musiikkia.
Keskustele koukuttavuudesta
Aalto muistuttaa, että nuori ei mene rikki, jos häneltä välillä otetaan niin sanotusti tikkari pois.
– On kurjaa, kun nuori näyttää nyrpeää naamaa ja saat itse kuulla olevasi ikävä ihminen, mutta vanhempana täytyy välillä tehdä vaikealtakin tuntuvia ratkaisuja.
Nuori saattaa kuitenkin hyväksyä aikuisen ruutuajalle asettamat rajat ja huolen myöntyvämmin, jos hän pystyy ymmärtämään, mistä vanhemman huoli kumpuaa.
Nuoren kanssa voi hyvin keskustella, miten koukuttaviksi sovellukset ja pelit rakennetaan: jokainen yksityiskohta on suunniteltu maksimoimaan niiden parissa vietetty aika.
Vanhemman on hyvä myös kertoa, että ruudusta irrottautuminen ei ole helppoa aikuisellekaan. Yhdessä voidaan vaikka sopia ajasta, jolloin koko perhe laittaa laitteet syrjään.
– Nuoret ovat aika epäreilussa asemassa, sillä heidän aivonsa eivät vielä ole yhtä kehittyneitä itsesäätelyn suhteen kuin aikuisten. Jos aikuisten on vaikeaa sysätä älypuhelinta syrjään, niin sitä se on nuorillekin.
Miten kaverisuhteet voivat?
Yksipuolinen itsekseen puuhastelu voi viestiä myös siitä, että nuoren kaverisuhteissa saattaa olla jotain vialla. Onko hänellä ylipäätään ystäviä, joiden kanssa lomalla voisi viettää aikaa? Jos ei, niin missä uusiin ystäviin voisi tutustua?
– Moni vanhempi olisi varmasti huolissaan myös silloin, jos nuori esimerkiksi vain lukisi yksin kirjoja kaiket päivät.
Nuoren kanssa asia kannattaa ottaa puheeksi varovasti, sillä rypyt kaverisuhteissa ovat usein herkkä paikka.
Kultainen neuvo
Kun vanhempienkin loma viimein koittaa, olisi mukavaa tehdä asioita yhdessä. Mutta miten se onnistuu nuoren kanssa, jota vanhemman kanssa oleminen saattaa lähtökohtaisesti nyppiä?
Aalto muistelee kultaista neuvoa, jonka hän sai ystävältään, kun Aallon omat lapset olivat vielä pieniä.
Hän ihasteli, miten ystävän perhe puuhasteli paljon asioita yhdessä, vaikka lapset olivat murrosikäisiä.
– Ystäväni totesi, että ”kuule Paula, oletko huomannut, että me teemme aina jotain sellaista, jota meidän nuoremme haluavat.”
Tähän Paula kannustaa kaikkia vanhempia.
– Vaikka vanhempaa ei heti innostaisikaan nuoren idea, voi vanhempi lopulta tuntea suurta iloa siitä, kun näkee lapsensa tyytyväisenä ja innostuneena.
Näin voi myös nähdä omasta nuoresta sellaisia puolia, joita ei muuten tule havainneeksi.
Lisää tietoa aiheesta löydät MLL:n julkaisusta ”12–15-vuotiaat ja median käyttö”.
Jaa oma kokemuksesi