Lapsi 21.02.2023 Päivitetty 22.02.2023

Tiesitkö, ettei lasta saisi kuljettaa autossa talvisin näin? Aiheuttaa vaaran

Turvakaukalon tai -istuimen vyöt pitää saada lapsen ympärille napakasti, ja siksi kevyt pukeutuminen on talvisin autossa toppavaatteita parempi vaihtoehto. Autoliiton asiantuntija kuitenkin painottaa, että tärkeintä on vöiden oikeaoppinen kiristäminen.

Teksti
Anna Huuhtanen
Kuvat
iStock
3 kommenttia

Lapsen kuljettaminen toppavaatteissa auton turvaistuimessa kuumentaa aika ajoin tunteita sosiaalisen median vanhemmuusryhmissä: toppavaatteiden uskotaan aiheuttavan lapselle vaaran, koska turvavyöt saattavat jäädä niiden vuoksi liian löysälle.

Moni vanhempi pohtiikin sitä, millaisessa vaatetuksessa perheen pienimmät kannattaisi talvisin autossa kuljettaa.

On totta, että lapsen kuljettamiseen toppavaatteet päällä turvaistuimessa liittyy riski, myöntää koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen Autoliitosta.

– Paksun toppavaatteen vuoksi vyöt saattavat jäädä vahingossa löysälle eivätkä pidä lasta suunnitellusti paikoillaan. Lapsen kehoon turvavyön kautta kohdistuvat voimat ovat suurempia, mitä pidemmälle lapsi liikkuu ennen kuin turvavyö ottaa vastaan. Pahimmillaan lapsi voi irrota istuimesta, Vesalainen kertoo.

Kun turvavyöt saadaan mahdollisimman napakasti lapsen kehoa vasten, lapsi pysyy varmimmin istuimessa paikoillaan mahdollisessa hätäjarrutus- tai onnettomuustilanteessa.

– Käytännössä tämä onnistuu parhaiten, kun paksuja toppavaatteita ei ole päällä, Vesalainen toteaa.

Hän lisää kuitenkin, ettei arjessa etenkään lyhyillä automatkoilla ole aina realistinen ajatus, että lapsi riisuttaisiin joka kerta ulkona talvipakkasilla ennen kylmässä autossa olevaan turvaistuimeen laittamista.

– Erityisen tärkeää olisikin huolehtia siitä, etteivät istuimen vyöt jää löysälle niiden alla olevan toppavaatetuksen vuoksi. Pidemmillä matkoilla lapsen riisuminen on perusteltua jo ihan matkustusmukavuudenkin vuoksi. En itsekään istu toppatakki päällä autossa ajaessani pidempää matkaa, hän sanoo.

Takapenkillä on usein auton etuosaa viileämpää

 Vauvaa on isompaa lasta helpompi kuljettaa turvallisesti autossa myös talvipakkasilla, sillä turvakaukaloihin on tarjolla runsaasti erilaisia lämpöpusseja, joihin lapsi voidaan helposti laittaa ilman toppavaatteita. Turvakaukalon vyöt tulevat lämpöpussin sisään, jolloin lapsi saadaan napakasti kiinni niillä ilman, että vyön ja kehon väliin jää paksua toppakerrosta.

– Turvakaukalossa lämpöpussi on erinomainen varuste. Turvaistuimessa puolestaan voisi tarvittaessa käyttää peittoa lapsen ja turvavöiden päällä, Vesalainen ehdottaa.

Hän muistuttaa myös, että auton sisälämpötilaa kannattaa tarkkailla. Takapenkillä lämpötila saattaa olla kylmempi kuin kuskin paikalla tulisi ajatelleeksi.

– Takapenkillä on herkästi viileämpää kuin auton etuosassa. Jos autossa on kuljettajan ja lapsen lisäksi muita matkustajia, olisi hyvä, jos takapenkillä olisi lapsen lisäksi joku aikuinen arvioimassa lämpötilan sopivuutta.

Mikäli autossa on kolmivyöhykeilmastointi, voi takaistuinalueen lämpötilaa säätää erikseen. Matkaan lähdettäessä auton sisätilojen esilämmitys kannattaa, jos lapsen aikoo talviaikaan laittaa istuimeen ilman toppavaatteita.

Vyöt riittävän kireälle

 Kaikkein olennaisinta autoilun turvallisuuden kannalta on, että lasta kuljetettaisiin selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään – suosituksen mukaan vähintään 4-vuotiaaksi asti. Sen lisäksi aikuisen tulee huolehtia lapsen turvavyöt riittävän kireälle jokaisella ajomatkalla.

Lue myös: Milloin lapsi on valmis turvavyöistuimeen? ”Jalat koukussa matkustaminen ei ole lapselle vaarallista”

– Matkusti lapsi kasvot mihin suuntaan tahansa, on turvavöiden löysiksi jääminen huono asia, jos ajatellaan vaikka tilannetta, että auto kaatuisi katolleen, Vesalainen toteaa.

Hän antaa vinkin, jolla vöiden riittävän kireyden voi helposti testata.

– Kun turvavyö on kiristetty lapsen kehoa vasten, kannattaa kireys vielä testata työntämällä sormi vyön alle. Vyön ja lapsen väliin saa mennä yksi sormi, mutta ei enempää.

Myös auton turvallisuus vaikuttaa

Vaikka turvaistuimen rooli on tärkeä, se ei ole ainoa turvallisuuteen vaikuttava tekijä. Vesalainen huomauttaa, että jo auton valinnassa olisi tärkeää perehtyä sen turvallisuuteen.

– Kannattaa valita mahdollisimman uusi auto, joka omalla budjetilla on saatavissa. Uudempi auto on usein selvästi vastaavaa vanhempaa turvallisempi sekä onnettomuuksia ennaltaehkäisevän että niiden seurauksia lieventävän turvallisuuden saralla.

Ennen ostopäätöstä olisi hyvä perehtyä juuri kiikarissa olevan automallin törmäystestituloksiin.

Valinta kannattaa Vesalaisen mukaan kohdistaa autoon, joka on saanut törmäystestistä viiden tähden tuloksen. On hyvä huomata, että uudempien automallien kohdalla viiden tähden testimenestys edellyttää huomattavasti enemmän turvavarusteita ja parempaa turvatasoa kuin joskus aiemmin samaan tulokseen yltäneeltä on vaadittu.

–  Valitettavan usein perheen kakkosautoksi valikoituu vanha ja pieni auto. Sillä sitten yleensä kokemattomampi kuljettaja ajelee kuljettaen lapsia päivähoitoon tai kouluun. Monesti vielä tämän muutaman tonnin hintaluokassa pyörivän auton huoltojen ja renkaiden kohdalla säästellään. Yhtälö ei kuulosta hyvältä, eikä se sitä missään tapauksessa olekaan, Vesalainen muistuttaa.

Hän kehottaa tutustumaan testituloksiin myös lapsen turvalaitetta hankittaessa, sillä tuotteissa on isoja laatueroja. Autoliitto julkaisee eurooppalaisten auto- ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamaa turvaistuintestiä, jossa annetaan arvosanat kolariturvallisuudesta, käytettävyydestä, istuinmukavuudesta ja kemikaalikuormituksesta.

Oma ajotapa on tärkeä turvallisuustekijä 

 Auton ja valitun turvaistuimen turvallisuuden lisäksi on tärkeää huolehtia turvalaitteen oikeaoppisesta kiinnityksestä sekä siitä, että turvavyö reitittyy varmasti oikein.

– Jos lapsen turvalaite ei ole kunnolla kiinni autossa tai lapsi turvaistuimessa, ei hyväkään turvalaite toimi suunnitellusti ja kykene tarjoamaan suojaa.

Turvalaitteen käyttöohjeen lisäksi on tärkeää tutustua myös auton käyttöohjekirjaan ja katsoa, mitä siellä ohjeistetaan lasten turvalaitteiden sijoittelusta ja asentamisesta.

– Turvaistuintestitulokset kiinnostavat ihmisiä ja hyvä niin. Yhtään vähättelemättä turvaistuimen turvallisuuden tai sen käytön merkitystä, toivoisin, että ihmiset kiinnittäisivät vähintään yhtä paljon huomiota omaan ajotapaansa.

– Jos asiallisella ajotavalla vältetään onnettomuuteen joutuminen, eivät lapsen turvalaitteen turvaominaisuudet joudu koetukselle. Hypätään siis virkeänä rattiin, käytetään maltillisia nopeuksia, pidetään kunnon turvaväliä ja unohdetaan turhat ohitukset. Turvallisella ajotavalla on merkitys paitsi ajamisen välittömään turvallisuuteen, mutta myös kyydissä olevien lasten liikenneasenteen kehittymiseen, Vesalainen muistuttaa.

Lue myös: Uusi turvaistuinsuositus takaa lapselle parhaan turvan: Näin suomalaiset ottivat muutoksen vastaan

Kommentit (3)

Minkä ihmeen takia niitä turvavöitä ei sitten vedetä tiukalle? Tuossakin kuvassa olkahihnat eivät ole edes tiukalla kuten pitää, vaan ne on jätetty vetelästi olkapään sivupuolelle. Ihan samalla tavalla toppavaatteidenkin kanssa saa turvavyöt kiristettyä, ellei vanhempi ole laiskamato joka hutiloi kaiken tekemänsä.

Tähän toppavaateongelmaan on olemassa erinomainen ratkaisu: turvaistuinviitta. Se pitää lapsen lämpimänä ulkona ja vyöt saa viitan alle kiinnitettyä suositusten mukaisesti.

”– Valitettavan usein perheen kakkosautoksi valikoituu vanha ja pieni auto. Sillä sitten yleensä kokemattomampi kuljettaja ajelee kuljettaen lapsia päivähoitoon tai kouluun. ”

Mihin perustuu väite siitä, että kakkosauton kuljettaja on kokemattomampi? Vanhakantaiseen ajatteluun, että mies ajaa yleensä ja nainen kuskaa lapsia ja nainen on huonompi kuski? Tervetuloa 2020-luvulle, jossa vanhemmat usein jakavat lasten hakuvastuut ja äidit osaavat ajaa autoa ja hyvin. Naiset, joihin tässä stereotyyppisesti rivien välissä viitataan, ovat tutkitusti turvallisempia kuljettajia kuin miehet, kokemukseen katsomatta. Autoliitto saisi hävetä tällaisten lausuntojen antamista.

Kaupallinen yhteistyö

Kokeile Kaksplussan laskureita

X