Tutkimus: Tytöt loistavat lukemisessa ja pojat luonnontieteissä, mutta ero korostuu tasa-arvoisissa maissa
Väitöskirjatutkija toteaa, että tasa-arvon saavuttaminen tyttöjen ja poikien välillä voi olla tutkimuksen valossa haastavaa.
Turun yliopiston tuoreessa tutkimuksessa havaittiin, että tyttöjen suhteellinen vahvuus lukemisessa ja poikien suhteellinen vahvuus luonnontieteissä on suurempaa tasa-arvon edelläkävijämaissa kuin muualla.
Havainto kyseenalaistaa tutkijoiden mukaan yleisen uskomuksen, jonka mukaan sukupuolten väliset erot johtuisivat pääasiassa sosialisaatiopaineesta eli paineesta käyttäytyä tavalla, joka yhteiskunnassa katsotaan soveliaaksi.
Väitöskirjatutkija Marco Balducci toteaa yliopiston tiedotteessa, että yleisen oletuksen mukaan perinteiset sukupuoliroolit katoavat ja sukupuolierot kaventuvat, kun sukupuolten tasa-arvo parantuu. Tällaista ei tutkimuksessa kuitenkaan havaittu.
– Sen sijaan meidän ja aiempien tutkimusten tulokset osoittavat, että sukupuolierot joko pysyvät ennallaan tai jopa kasvavat sukupuolten välisen tasa-arvon lisääntyessä.
Tutkijat analysoivat lähes 2,5 miljoonan nuoren oppimistuloksia. Aineistona käytettiin kansainvälistä PISA-tutkimuksen aineistoa 85 eri maasta.
Vahvuudet ohjaavat kouluttautumista ja myöhemmin palkkaa
Aiempien tutkimusten mukaan lukutaito on tyypillisesti tyttöjen vahvuusalaa, kun taas matematiikka ja luonnontieteet ovat poikien vahvuuksia.
Akateemiset vahvuudet vaikuttavat siihen, millaiselle alalle ihmiset suuntaavat. Oppilaat, joiden vahvuudet ovat matematiikassa tai luonnontieteissä, suuntautuvat tyypillisesti luonnontieteisiin, teknologiaan, insinööritieteisiin ja matematiikkaan eli niin sanotuille STEM-aloille. Ne, jotka ovat hyviä lukemaan, suuntautuvat muille aloille.
– Tulokset viittaavat siihen, että tasa-arvoisemmissa yhteiskunnissa naisten vahvempi lukutaito saattaa saada heidät valitsemaan luonnontieteiden ja tekniikan alojen sijasta muita aloja, Balducci kommentoi tiedotteessa.
Professori David C. Geary Missourin yliopistosta toteaa, että tasa-arvoisissa, vauraissa ja liberaaleissa maissa on enemmän mahdollisuuksia ja suurempi vapaus tehdä valintoja.
– Näissä olosuhteissa miehet ja naiset tekevät erilaisia päätöksiä, mikä johtaa suurempiin sukupuolieroihin eri elämänalueilla, mukaan lukien STEM-aloilla.
Lisää tyttöjä tekniikan ja luonnontieteiden aloille?
Sukupuolten tasa-arvo herättää huomiota erityisesti korkeasti arvostetuilla ja hyvin palkatuilla STEM-aloilla. Väitöskirjatutkija Marco Balduccin mukaan naisten osuuden lisääminen STEM-aloilla vaatiikin enemmän kuin tyttöjen matematiikan ja luonnontieteiden taitojen vahvistamista tai sukupuolten tasa-arvon edistämistä.
Balducci toteaa, että tasa-arvon saavuttaminen tyttöjen ja poikien välillä voi olla tutkimuksen valossa haastavaa.
– Laajemmat tekijät, kuten sukupuolten erilaiset akateemiset vahvuudet, vaikuttavat merkittävästi STEM-erojen syntymiseen.
Tiedotteessa kerrotaan, että tutkimusryhmä ”rohkaisee päättäjiä kohdentamaan mentorointimahdollisuuksia lahjakkaille tytöille”, jotta tytöt hakeutuisivat enemmän STEM-alojen koulutusohjelmiin.
Jaa oma kokemuksesi