Geishakuulat eli emätinkuulat ovat oiva apu lantionpohjan lihaksille – tällaista treeniä suosittelee lääkäri

Geishakuulat antavat lihasharjoittelulle lisää vastusta ja helpottavat seksielämän aloittamista esimerkiksi synnytyksen jälkeen.

Teksti Anniina Rintala
Kuvat iStock
geishakuulat
Geishakuulia on mahdollista käyttää myös seksileluna jumppailun lisäksi.

Toisinaan kuulee, että jokaisen aikuisen, jolla on emätin, tulisi omistaa geishakuulat. Niiden avulla lantionpohjan lihakset vahvistuvat, ja säännöllinen harjoittelu parantaa seksielämää ja ehkäisee myös muun muassa virtsankarkailua.

Yksinkertaisuudessaan puhdistetut geishakuulat työnnetään emättimeen, jonka jälkeen lantionpohjan lihaksia supistamalla kuulat liikkuvat emättimessä. Samalla ne antavat lihasharjoittelulle lisää vastusta.

Kuulien teho perustuu siihen, että muovikuoren alle kätkeytyy metallinen kuula.

Geishakuulilla voivat treenata myös kierukan käyttäjät.

Lue myös: Kosketuskiintiö täyttyi vauvanhoidossa – Mari, 35, kaipasi iltaan ennemmin pelkkää seksiä kuin halittelua sohvalla

Mistä geishakuulat voi hankkia?

Geishakuulia kaupitellaan muun muassa apteekeissa ja erotiikkatarvikkeita myyvissä liikkeissä. Niitä saatetaan myydä emätinkuulina. Englanniksi käytetään ilmausta kegel exercises.

Hintahaarukka geishakuulapakkauksilla vaihtelee noin 10 eurosta 40 euroon. Monissa pakkauksissa on mukana eri painoisia kuulia, jotta harjoittelun edetessä voi siirtyä painavampiin versioihin. Toisaalta treenatessa voi olla hyvä myös vaihdella eri painoisia kuulia.

Osassa kuulista on mahdollisuus kytkeä ne toiseen kuulaan kiinni, millä voi myös saada lisätehoa treeniin.

Sopivan kuulan valintaan kannattaa rohkeasti kysyä apua.

Lue myös: Kuinka pian seksiä synnytyksen jälkeen? Moni odottaa 5–12 viikkoa

Miten geishakuulilla kannattaa harjoitella?

Geishakuulille löytyy erinäisiä harjoitteluohjeita. Toisissa ohjeissa neuvotaan pitämään geishakuulat niin sanotusti paikoillaan 10–15 minuutin ajan, kun samalla esimerkiksi tekee kotitöitä tai istuu. Aloittelijan kannattaa kuitenkin aloittaa lempeämmin ja lyhyemmällä ajalla.

Toisissa ohjeissa geishakuulia kehotetaan vuorotellen supistamaan ja sitten taas rentouttamaan lihaksia niiden ympärillä.

Tällöin lihaksia kannattaa supistaa aktiivisesti 2–10 sekunnin ajan, ja sen jälkeen rentouttaa lihakset. Toistoja voi tehdä esimerkiksi kymmenen, ja toistaa sarjan kaksi tai kolme kertaa.

Kaksplussan bloggaaja Desire Nymark kertoo treenaavansa kotitöiden lomassa:

Itse sain toosatreenin mahtumaan aikatauluuni aamukahvin jälkeen. Siinä samalla yleensä siivoan keittiön ja juoksen ympäri kämppää dysonin kanssa. Nykyään hoidan nämä samat jutut geishakuulat toosassa, koska multitasking is everything.

Lue myös: Käytin geishakuulia kuukauden ajan – näin siinä kävi

Kun geishakuulat olivat olleet käytössä viikon verran, Desire kuvailee emättimen lihasten tuntuneen aralta. Viikon jälkeen tunne kuitenkin helpotti, kun treenaaminen jatkui ja lihakset vahvistuivat.

Kolmen viikon jälkeen Desire alkoi tuntea selviä tuloksia. Pissalla ei tarvinnut juosta yhtä usein kuin ennen. Myös mies huomasi eron yhdynnän aikana.

Desire suosittelee harjoittelua muillekin. Itse hän oli arvellut etukäteen, että ei tarvitsisi treeniä, sillä on synnyttänyt sektiolla.

Geishakuulista on markkinoilla monia eri vaihtoehtoja.

Ovatko geishakuulat lääkärin näkökulmasta tarpeellisia harjoitteluvälineitä?

Kysyimme asiaa HUSin Naistentautien ja synnytysten tulosyksikössä sekä lääkärikeskus Aavassa toimivalta naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Janina Kaislasuolta.

– Naisen lantionpohjan lihaksiston on hyvä olla kunnossa, sillä se kannattelee koko keskivartalon painoa. Lantionpohjan lihaksistoa voi vahvistaa monella tapaa ja myös ilman apuvälineitä sekä ihan tavallisesti tekemällä keskivartalopainotteista lihaskuntoilua.

Geishakuulat voivat olla hyvä apu etenkin, jos naisella on laskeuman alkua tai virtsankarkailua, sillä ne ohjaavat hyvin oikeiden lihasten supistuksen sekä treenaamisen löytämistä.

Riski, että treenaisi kuulilla liikaa, ei ole merkittävä.

Anna.fi: Lantionpohjan lihakset kuntoon – 5 vinkkiä vahvaan lantionpohjaan

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä