Virtsan väri on merkki siitä, juotko tarpeeksi

Virtsan väri paljastaa helposti, juotko liikaa, sillä nestetasapainolla on ala- ja ylärajansa. Liiallinen juomien nauttiminen päivän mittaan voi johtaa siihen, että ruoan ravintoaineet eivät pääse imeytymään kunnolla.

Teksti Mervi Juusola
Kuvat iStock
Virtsan väri on vaaleankeltainen, kun kehon nesteytys on tasapainossa.
Virtsan väri on vaaleankeltainen, kun kehon nesteytys on tasapainossa.

Virtsan väriä ja määrää kannattaa seurata, sillä virtsa kertoo paljon nestetasapainosta. Jos virtsa on aivan väritöntä, se voi olla merkki liian runsaasta juomisesta.

Kun virtsa on vaaleankeltaista ja pissalla pitää käydä 5–8 kertaa päivässä, nesteytys on yleensä kunnossa. Kannattaa kuitenkin huomioida sekin, että tietyt ruoka-aineet värjäävät virtsaa. Esimerkiksi punajuuresta virtsan väri voi muuttua verenpunaiseksi – sitä ei tarvitse säikähtää.

Raskauden aikana kohtu painaa virtsarakkoa, jolloin vessassa täytyy käydä tämän tästä.

Nesteytys voi kehkeytyä terveysriskiksi, jos juot päivän mittaan reilusti yli kolme litraa. Normaalina nesteytyksenä pidetään 1,5–2 litraa juotua nestettä päivässä. Lisäksi nestettä voi tulla yksi litra kiinteän ruoan kautta.

Lapset tarvitsevat nestettä juoman muodossa 1–1,5 litraa päivässä.

Todella runsas juominen voi aiheuttaa veren alhaisen natriumpitoisuuden, josta seuraa keskushermoston ongelmia ja pahimmassa tapauksessa vesimyrkytys. Vesimyrkytys on kuitenkin hyvin harvinainen tila. Se on yleensä seurausta muutaman tunnin sisällä juodusta yli neljän litran nestemäärästä.

Parin tunnin sisällä ei ole hyväksi juoda yli kahta litraa.

Virtsan väri on tumma – joisinko vettä?

Päivittäisestä 1,5–2 litran nesteytyksestä on paljon hyötyä. Hyvä nestetasapaino lisää jaksamista ja keskittymiskykyä, helpottaa ummetusongelmia ja ehkäisee virtsatieinfektioita.

Veden sanotaan olevan paras janojuoma, mutta onko näin?

  • Vesi ei ole aina paras janojuoma. Erityisesti helteellä laimea mehu tai kivennäisvesi voi olla parempi vaihtoehto kehon suolatasapainoa ajatellen.
  • Runsas veden juonti voi vähentää halua nauttia energiapitoisia juomia. Toisin kuin joskus väitetään, vedenjuonti ei kuitenkaan laihduta eikä kiihdytä aineenvaihduntaa.
  • Kun urheilusuoritus kestää alle kaksi tuntia, juomaksi riittää vesi. Veden nauttiminen liikuntasuorituksen aikana virkistää, mutta kannattaa pitää mielessä myös nesteytyksen yläraja.
  • Vesi on hyvä valinta hampaille. Lasten ravitsemussuosituksissa kehotetaan välttämään mehua, koska se totuttaa makeaan. Tilanteissa, joissa nesteytystä tarvitaan tavallista enemmän, esimerkiksi hellesäässä, mehua ei kannata vältellä.

Ongelmana yliaktiivinen rakko

Virtsan värin ja nestemäärien lisäksi on syytä tarkkailla vessakäyntien tiheyttä. Jos virtsaamisen tarvetta esiintyy toistuvasti yli 8 kertaa päivässä, kannattaa käydä juttelemassa lääkärin kanssa, mistä rakon yliaktiivinen toiminta johtuu.

Tiheän virtsaamistarpeen syy ei välttämättä ole liiallinen juomien nauttiminen, vaan esimerkiksi rakon pieni tilavuus, virtsaamisen tarvetta hillitsevien mekanismien puutteellinen toiminta, heikot lantionpohjan lihakset tai miehillä suurentunut eturauhanen.

Kahvin, teen, kola- ja energiajuomien sekä alkoholin kulutusta kannattaa tarkkailla, sillä ne kiihdyttävät virtsaamisen tarvetta.

Artikkelia varten on haastateltu uroterapeutti Anu Parantaista ja sisällön on tarkistanut THL:n erikosaisiantuntija Heli Reinovuo.

Anna.fi: Virtsa karkaa seksin aikana

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä