Piknik-eväät lasten makuun – 16 x helpot naposteltavat kesäretkelle

Nämä herkulliset piknik-eväät on helppo pakata mukaan ja nauttia ulkosalla. Kun voileivät, banaanit ja keksit on jo niin nähty!

Teksti Kia Toivanen
Kuvat iStock
PIknik-eväät lasten makuun.
Piknik-eväät ovat oleellinen – tai ehkäpä jopa oleellisin – osa unohtumattomia kesäreissuja!

Piknik-eväät ovat kesäisen puistopäivän, uimareissun tai luontoretken kohokohta. Eväiden suunnittelu ja toteutus voivat sen sijaan tuottaa vanhemmalle päänvaivaa.

Kokosimme listan suolaisista, makeista ja tuoreista eväsvaihtoehdoista. Nämä eväät on helppo pakata mukaan ja nauttia pihalla ilman sen suurempia sotkuja – ja ne sopivat lasten makuun.

Suolaiset piknik-eväät

Cocktail-piirakat

Pakastealtaista löytyvät paistovalmiit piirakat ovat mainio eväs myös ulkona. Ne maistuvat kullanruskeiksi paistettuina sellaisenaan tai erilaisten höysteiden, kuten leikkeleiden, juuston, kasvisten tai tuorejuuston kanssa.

Lisäksi piirakoista löytyy, mistä valita: on gluteenitonta, pientä ja suurempaa, ruiskuorista ja vaikkapa perunapiirakkaa.

Riisi- tai maissikakut

Erilaiset riisi-, linssi- tai maissikakut ovat varma eväs esimerkiksi hellepäivinä, sillä kakkuset eivät pilaannu helposti. Myös makuvaihtoehtoja on lukuisia. Entistä ruokaisamman riisikakun saa, kun sen päälle levittää esimerkiksi hummusta, maapähkinävoita tai jotakin itsetehtyä levitettä, kuten avokadotahnaa tai tonnikala-tuorejuustosekoitusta.

Suolaiset muffinsit ovat hyvä piknik-eväs.

Suolainen piirakka taipuu myös muffinssien muotoon.

Nakkipiilot

Nämä voitaikinasta ja pikkunakeista taiteltavat herkut katoavat varmasti ulkoilmassa pian parempiin suihin! Paista piilot kotona valmiiksi, ja lisää samalla höysteeksi juustoa, ketsuppia tai muita mausteita. Kokeile täytteenä vaihteeksi myös kasvisnakkeja tai käytä valmistaikinan sijaan sämpylätaikinaa, jolloin saat piiloista kevyemmän version.

Suolainen piirakka

Jos piknik-eväitä varten haluaa nähdä hieman enemmän vaivaa, näppärä käsin syötävä on myös suolainen piirakka, joka on leikattu valmiiksi annospaloiksi. Herkullisia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi lohi-, kana- tai kinkkupiirakat, tai kasvisversiona esimerkiksi kirsikkatomaatteja, pinaattia ja maukasta juustoa sisältävä piirakka.

Lue myös: Lasten ruokahoroskooppi – onko lapsesi nirsoilija vai pieni kulinaristi?

Tuoreita naposteltavia

Vesimeloni ja muut melonit

Meloni on ihanan raikas herkku lämpiminä päivinä. Hunajameloni, cantaloupemeloni tai vesimeloni on helppo leikata etukäteen sopiviksi siivuiksi, ja ne pitävät samalla myös lapsen nestetasapainosta huolta.

Viinirypäleet

Makeita, pieniä naposteltavia, jotka eivät juurikaan edes sotke. Muista valita rypäleet ilman siemeniä!

Piknik-eväät: marjat ja hedelmät

Marjat ja hedelmät valmiiksi pilkottuina ovat varmoja kesäherkkuja.

Mansikat

Ehdoton kesäinen piknik-eväs. Koska mansikkatahrat osaavat juuttua vaatteisiin tiukasti, on mansikka hyvä eväs etenkin uimareissuilla, jolloin vaatetus on vähäisempää ja vesi lähettyvillä.

Porkkana, kurkku, paprika, kukkakaali ja muut dippivihannekset

Käteviä, helposti naposteltavia eväitä ovat myös erilaiset kasvistikut, kirsikkatomaatit ja kukkakaalinnuput. Niiden kanssa sopii tietysti jokin dippi: guacamole, tsatsiki, hummus, kermaviilidippi tai jokin muu.

Lue myös: Terveellisempi välipala lapselle: Näin suosikkiruuat muuttuvat yhdellä vaihdolla terveysherkuiksi – lue ravitsemustieteilijän oivallukset

Makeita eväitä

Muffinit

Muffinivuokiin tehdyt pienet leivonnaiset on helppo napata mukaan ja nauttia pihalla. Itse tehtyjen muffinsien rakenne on myös usein sen verran napakka, ettei leivos juurikaan murusta.

Muffinivariaatioita löytyy laidasta laitaan, ja kesällä niihin voi helposti upottaa kauden hedelmä- ja marjasatoa: raparperia, mustikoita, vadelmia, viinimarjoja tai vaikkapa luumua.

Todellinen oikaisu on mikrottaa kotona pari mukikakkua, jotka teet tasan viidessä minuutissa alusta loppuun!

Banana bread

Baananileipä on helppo ja mehevä, makea leivonnainen, jonka saa leikattua siivuiksi leivän tapaan. Näin ollen tummuneista banaaneista loihdittava banana bread on kätevä syötävä myös ulkosalla.

Piknik-eväät: smoothie

Mehukas smoothie on yllättävän täyttävä ja maistuu myös kuumana kesäpäivänä.

Smoothie

Makea smoothie maistuu marjoilta ja hedelmiltä, ja on oikea vitamiinipommi. Ruokaisampaan smoothieen saa upotettua helposti myös esimerkiksi pähkinöitä, siemeniä, pinaattia, lehtikaalia, avokadoa ja jogurttia lähes huomaamatta. Pakkaa smoothie termariin, niin se säilyy viileänä pidempään!

Pannukakku

Myös pannukakut ovat käteviä, hieman makeampia mutta silti täyttäviä piknik-eväitä. Leivo pellillinen perinteistä tai vaikkapa Ahvenanmaan pannukakkua, ja pilko se valmiiksi käteen sopiviksi palasiksi. Voit myös paistaa pyöreitä amerikkalaisia pannukakkuja pannulla. Hillo kruunaa kokonaisuuden, mutta ilmankin pärjää vallan mainiosti!

Lue myös: Pitääkö lautanen syödä tyhjäksi ennen jälkiruokaa? Kokki Meri-Tuuli Väntsi ottaa kantaa lasten ruokailua koskeviin väitteisiin

Piknik-eväät – muistitko nämä?

Pähkinät

Kätevä naposteltava, joka auttaa nälkäkiukkuun nopeasti.

Keitetyt kananmunat

Keitetyt kananmunat kulkevat matkassa mukana helposti, mutta kovin kuumalla ilmalla ne kannattaa jättää kotiin.

Piknik-eväisiin kannattaa pakata jotakin nopeaa ja helppoa.

Itse tehdyt mysli- tai kaurapatukat antavat nopeasti energiaa sitä tarvitsevalle.

Itse tehdyt kaurapatukat

Herkullisia ja helposti mukaan otettavia välipalapatukoita voi tehdä myös itse. Niihin ei tarvitse kuin kaurahiutaleita, banaania ja erilaisia kuivattuja hedelmiä tai marjoja.

Ainekset sekoitetaan keskenään ja niistä muotoillaan uunipellille litteitä pötköjä. Sen jälkeen niitä paistetaan uunissa keskitasolla 10–15 minuuttia, kunnes ne ovat saaneet hiukan väriä pintaansa.

Uunimunakas

Uunissa valmistettava munakas on ruokaisa eväs ja hyvä vaihtoehto suolaiselle piirakalle. Tavallista paksumman munakkaan voi paloitella valmiiksi ja se maistuu myös kylmänä.

Lue myös: Tee terveellisistä välipaloista houkuttelevia – 10 herkullista ideaa

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä