Lastenkutsujen leikit
Leikit kuuluvat lastenkutsuihin. Täältä löydät hauskoja leikkejä niin pienille lapsille kuin vähän isommillekin.
Leikit kuuluvat lastenkutsuihin. Täältä löydät hauskoja leikkejä niin pienille lapsille kuin vähän isommillekin.
Solmu
Yksi leikkijöistä menee oven ulkopuolelle. Muut muodostavat piirin ja ottavat toisiaan käsistä kiinni. Tarkoituksena on pujottautua tiukkaan solmuun ilman, että käsistä päästetään irti. Kun solmu on valmis, kutsutaan oven ulkopuolella oleva sisään. Häntä antaa suullisia ohjeita, joiden avulla solmua selvitetään. Tavoitteena on, että solmussa olleet palaavat ohjeiden avulla piiriksi käsiä irrottamatta.
Polvet
Leikkijät asettuvat piiriin seisomaan peräkkäin. Piiriä tiivistetään niin, että leikkijät ovat kiinni toisissaan. Kun piiri on mahdollisimman pyöreä, yrittävät kaikki istua yhtä aikaa takana olevan polville. Jos joku rupeaa kaatumaan, noustaan heti ylös. Yritetään niin kauan, että jokainen istuu tukevasti takana olevan polvilla.
Sähkösanoma
Leikkijät asettuvat jonoon kyljittäin, käsistä kiinni pitäen. Ensimmäinen lähettää kädenpuristusviestin seuraavalle jne. Kun viesti saavuttaa jonossa viimeisenä olevan hän irrottaa käsiotteen, juoksee jonon ensimmäiseksi ja lähettää uuden viestin jne. Leikki päättyy, kun ollaan alkuperäisessä järjestyksessä.
Karjatarha
Jokainen leikkijä nostaa hatusta lapun, jossa on eläimen nimi, esimerkiksi possu, kana, tai hevonen. Kunkin eläimen nimeä on vähintään kolmessa lapussa. Leikkijät eivät näytä lappuaan muille vaan hajaantuvat ympäri huonetta. Tarkoituksena on löytää oman ryhmän jäsenet. Leikkijät eivät saa puhua, vain matkia oman eläimen ääntä. Leikki loppuu, kun kaikki ovat löytäneet omaan ryhmäänsä. Leikkiä voi vaikeuttaa leikkimällä sitä pimeässä huoneessa tai silmät sidottuina.
Sanaleikki
Kukin sanoo vuorollaan yhden sanan. Seuraavan on aloitettava oma sanansa samalla kirjaimella, johon edellinen sana päättyy. Esim. ensimmäinen sanoo ”talo”, seuraava ”onki”, sitä seuraava ”ihminen” jne.
Sanaketju
Ensimmäinen leikkijä sanoo yhdyssanan. Seuraava jatkaa keksimällä uuden yhdyssanan, jonka ensimmäinen osa muodostuu edellisen sanan jälkiosasta. Esim. ”vuosiloma”, ”lomamatka”, ”matkalippu” jne.
Kuka arvaa?
Leikkijöistä valitaan vapaaehtoinen, joka ottaa itselleen parin. He valitsevat yhdyssanan, jonka osia esittävät. Esim. sanasta kärpässieni toinen esittää kärpästä ja toinen sientä. Muut leikkijät arvaavat, mistä sanasta on kysymys.
Salainen sana
Yksi leikkijöistä menee oven ulkopuolelle ja muut sopivat salaisesta sanasta. Ulkoa tullut kysyy sovittuun aiheeseen liittyviä kysymyksiä. Aiheena voi olla esim. luonnonsuojelu, ja kysymysten pitää sopia aiheeseen. Jokainen leikkijä vastaa lauseella, johon sisältyy salainen sana. Kyselijä koettaa selvittää, mikä tämä sana on.
Junatarkastaja
Tuolit asetetaan vierekkäin jonoon kuten junanpenkit. Leikkijät istuvat omille paikoilleen, yksi on junantarkastaja. Hän menee jokaisen luo ja kysyy, minne tämä on matkalla ja katsoo tarkkaan, missä tämä istuu. Tarkastaja poistuu huoneesta ja jotkut leikkijät vaihtavat keskenään paikkaa ja matkustuskohdetta. Tarkastaja palaa ja yrittää keksiä, ketkä ovat vaihtaneet paikkoja.
Vettä kengässä
Leikkijät jaetaan kahteen yhtä suureen joukkoon, joista toinen menee ulos. Sisälläolijat valitsevat kukin itselleen parin ulkona olevista. Ulkona olevat tulevat yksi kerrallaan sisälle kumartamaan kenelle haluaa. Jos hän kumartaa sellaiselle, joka ei ole valinnut häntä, sanotaan ”Vettä kengässä” ja hänen on hypittävä yhdellä jalalla ulos. Jos hän kumartaa oikealle ihmiselle sanotaan ”Taivaaseen” ja hän saa jäädä sisälle. Jokaisen on käytävä kumartamassa kunnes osuu oikeaan. Kun kaikki ovat löytäneet parinsa, joukkueet vaihtavat osia.
Sokkotunnistusta
Leikkijät istuvat piirissä. Yksi leikkijöistä sitoo toiselta silmät ja pyörittää häntä muutaman kerran ympäri. Sokon pitää hapuilla jonkun piirissä istujan luo ja tunnistaa hänet tunnustelemalla.
Mikä eläin?
Leikinohjaaja kiinnittää jokaisen leikkijän selkään lapun, jossa on jonkun eläimen kuva tai nimi. Leikkijä yrittää saada selville, mikä eläin hän on. Hän kyselee toisilta leikkijöiltä kysymyksiä, joihin voi vastata vain ”kyllä” tai ”ei”. Esim. ”Onko minulla neljä jalkaa?”, ”Olenko minä karvainen?”, ”Asunko viidakossa?” Leikkiä jatketaan kunnes jokainen on saanut selville, mikä eläin hän on.
Kapteeni komentaa
Yksi leikkijöistä valitaan kapteeniksi, joka komentaa muita. Kun hän sanoo ”Kapteeni komentaa kädet ylös!”, kaikkien on nostettava kädet ylös. Jos hän sanoo ”Kapteeni komentaa hyppimään!”, kaikki alkavat hyppiä. Jos kapteeni huutaa ”Kyykkyyn!” ne, jotka kyykistyvät, joutuvat pelistä pois. Vain komentoja, jotka alkavat sanoilla ”Kapteeni komentaa”, noudatetaan.
PIENTEN LASTEN LEIKIT
Liisa nukkui
Lausutaan runo ja tehdään siihen kuuluvat liikkeet:
Liisa nukkui, näki unta – Laitetaan kädet silmille
yöllä satoi paljon lunta – Tehdään käsillä lumisadetta ylhäältä alas
kinos kasvoi, kasvoi pilviin asti – Nostetaan kädet korkealle ja seistään varpailla
Liisa juoksi nopeasti – Juostaan paikallaan
palloin pyörein pehmein – Tehdään käsillä pyöreitä muotoja
rakensi hän lumimuurin – Taputetaan käsillä alas lumimuuria
Liisa heräs unestaan – Hierotaan silmiä
muisti lumilinnojaan – Laitetaan käsi pään päälle
ulos juoksi nopeasti – Juostaan paikallaan
lunta olikin vain polviin asti – Laitetaan kädet polviin.
Hamsterileikki
Pöydälle asetetaan muutamia rusinoita. Yksi leikkijöistä sulkee silmänsä. Joku osoittaa yhden rusinan hamsteriksi. Leikkijä avaa silmänsä ja alkaa syödä rusinoita yksitellen. Kun hän ottaa hamsteriksi valitun rusinan, muut huutavat HAMSTERI ja syöminen täytyy lopettaa.
Hännän sieppaaminen
Yksi leikkijöistä pitää nauhaa häntänä ja toiset yrittävät siepata sen. Se, joka onnistuu sieppaamaan hännän, saa pitää sitä seuraavaksi. Voidaan leikkiä myös niin, että kaikilla on häntä ja kaikki yrittävät siepata niitä toisiltaan.
Pienet kalat
Valitaan yksi leikkijöistä haueksi, muut ovat pikkukaloja. Lausutaan runo:
Pienet kalat uivat ai ai
pienet kalat uivat ai ai
pienet kalat uivat ai ai
eikö tule hauki ei kai.
Pikkukalat uivat runon ajan lattialla mahallaan luikerrellen siihen asti, kunnes runossa kuuluu KAI. Silloin kalat jähmettyvät paikoilleen. Hauki nappaa pois pelistä tai apuhauiksi ne, jotka liikahtavat.
Lähde: Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Jaa oma kokemuksesi