Burn out vanhemmuudessa ja 7 arkista keinoa, joilla helpottaa sitä

Vanhemmuudessa loppuunpalaminen on yhä yleisempää. Omia voimavaroja voi vahvistaa monilla yksinkertaisilla keinoilla.

Teksti Mervi Juusola
Kuvat iStock
Syitä uupumiselle voi olla lukuisia,

Kun lapsen vesipullon tyhjentäminen ja huuhtelu tuntui liian raskaalta, tajusin olevani uupunut, eräs äiti kertoi psykologi Diana Hillille.

Hillin mukaan jokaisella väsyneellä vanhemmalla on oma, yksilöllinen uupumustestinsä: Kun tarharepun sisällön tarkistaminen tuntuu vastenmieliseltä tehtävältä, lapsen pienikin huono käytös raivostuttaa tai kävelylle lähteminen tuntuu raskaalta, saatat potea vanhemmuuden burn outia.

Lue myös: Tutkija: Millenniaaliäidit suorittavat yksilöllistä äitiyttä – kääntöpuolena uupumus: ”Haluaisin keventää äitien tunteiden painolastia”

Käsite vanhemmuuden burn out syntyi 1980-luvulla. Viime vuosina vanhemmuudessa loppuunpalamista on tutkittu, myös Suomessa. Kyse on vanhemmuudesta johtuvasta pitkittyneestä uupumuksesta, joka:

  • heikentää vanhemman tunteiden säätelyä,
  • vaikuttaa etäännyttävästi vanhemman ja lapsen suhteeseen
  • ja vähentää vanhemmuudessa koettua iloa.

Uupunut vanhempi tekee vain välttämättömät asiat lapsensa hyväksi eikä kykene iloitsemaan lastensa kanssa olemisesta.

Vanhemman uupumus voi aiheuttaa oireita myös lapsessa

Useimmiten uupumus aiheuttaa myös fyysisiä oireita: uniongelmia, yöhikoilua, sydänoireita, lihasten jäykkyyttä sekä seksuaalista haluttomuutta.

On hyvin yleistä, että lasten levottomuus ja aggressiivinen käytös voivat lisääntyä vanhemmuuden burn outin myötä.

Kaksi kolmannesta vanhemmuudessa uupuneista on äitejä ja yksi kolmannes isiä. Miehille tyypillisimpiä uupumuksen merkkejä ovat kotona koetut turhautumisen tunteet sekä aggressiot.

Miehiä suojaa uupumukselta jonkin verran se, että heidän on sosiaalisesti helpompaa kävellä ulos kotiovesta ottamaan omaa aikaa.

Vanhemmuudessa uupumista aiheuttavat tutkimusten mukaan taloudelliset vaikeudet, työllistymisen vaikeus, lapsen erityispiirteet, vanhemman nuori ikä sekä perfektionismi.

Hälinän keskellä voi olla vaikea ladata akkuja. Jos omaa aikaa on vaikea löytää, voi aloittaa pienistäkin hengähdyshetkistä. Nekään eivät mene hukkaan.

Käytännössä uupumisen riskiä lisäävät kodin meteli, jatkuva multitaskaaminen eli monisuorittaminen arjessa, univaje, lapsen vaikeahoitoisuus ja käytösongelmat sekä itselle asetetut ja ulkopuolelta tulevat vaatimukset siitä, miltä kodin ja perhe-elämän tulisi näyttää.

Jos uuvut työpaikalla, voit hakea pari viikkoa sairauslomaa. Vähintäänkin voit pitää viikossa kaksi vapaapäivää. Mutta kun uuvut kotona lasten kanssa, sairausloman järjestäminen voi olla käytännössä vaikeaa eikä vanhemmuudesta ole aivan helppo järjestää vapaapäiviä.

Psykologi Diana Hill listaa Psychology Today -lehdessä oivalluksia, joiden avulla vanhemmuudessa loppuunpalamista voi ennaltaehkäistä ja hoitaa:

Lue myös: Äitiys kaduttaa: ”Voisin sen sijaan olla hyvä isä” – Tutkijat perehtyivät vaiettuun ilmiöön

  1. Kuuntele musiikkia – käytä vastamelukuulokkeita!

Ota aikaa lempimusiikkisi kuunteluun. Omaa rentoutumisaikaa voi ottaa käyttämällä vastamelukuulokkeita silloin, kun toinen aikuinen on huolehtimassa lapsista. Vastamelukuulokkeet sulkevat lähes kaikki ympäristön äänet ulkopuolellesi ja voit keskittyä täysin musiikin kuunteluun.

Laita kuulokkeet päähän vaikka ruokaa laittaessa tai pyykkejä lajitellessa, niin voit rentoutua, nauttia ja hoitaa samalla kotihommia.

 

  1. Lähde luontoon

Luontoympäristö rauhoittaa tehokkaasti stressihormoneita. Jos olet liian väsynyt lähtemään lenkille, etsi lähiympäristöstä voimapaikka tai voimamaisema, jossa voit istuskella yksin tai puuhailla yhdessä lasten kanssa. Luonnossa vietetty aika vaikuttaa kehoosi samalla tavoin kuin meditaatio tai jooga.

 

  1. Venyttele useita kertoja viikossa

Kun kotona on pieniä lapsia, joogatunneilla ja kuntokeskuksessa käyminen saattaa vähentyä merkittävästi. Voit kuitenkin tehdä muutamat venyttelyliikkeet päivittäin – silloin kun lapset puuhaavat omia juttujaan tai yhdessä lasten kanssa. Venyttely virkistää kehoa ja mieltä.

 

  1. Halaa lapsia

Ota tavaksi halata lapsia päivittäin tai monta kertaa viikossa. Kun halaat, keskity siihen, miltä lapsen halaaminen tuntuu. Halaaminen ennaltaehkäisee lapsista etääntymistä.

 

  1. Kehitä harrastus, johon voit ottaa lapset mukaan

Kotonakin voi harrastaa monia asioita, kun käyttää luovuutta ja suhtautuu kotitöihin harrastuksina. Siivoamisestakin voi tehdä harrastuksen.

Lasten kanssa voi leipoa, hoitaa puutarhaa – tai luoda parvekepuutarhan. Myös neulominen on harrastus, joka rentouttaa ja tekee hyvää aivolle.

Etsi liikuntapaikkoja, joihin voit ottaa lapset mukaan. Lasten kanssa voi lähteä koko perheellä sisäliikuntahalliin tai perinteiselle urheilukentälle yleisurheilemaan. Myös pitkät pyöräretket onnistuvat mainiosti lasten kanssa.

 

  1. Istu rauhassa ja katsele lasten puuhia

Lasten puuhien katselu on yhdenlainen mindfulness-harjoitus. Istu rauhassa, keskity hengittämään ja pelkästään katsele lastasi. Huomaa pienet ihanat, hauskat piirteet lapsessasi ja hänen touhuilussaan.

 

  1. Perusta vanhempien ateriapiiri

Perheiden yhteisruokailu on perinteinen, toimivaksi havaittu tapa pitää yllä aikuiskontakteja ja keventää kotitöiden määrää. Voit rakentaa yhteisruokailupiirin naapureiden tai ystävien kanssa.

Sopikaa piirin säännöt: Kuinka usein ruokaillaan yhdessä, tehdäänkö ruokaa yhdessä vai kukin vuorollaan – ja miten minimoidaan suorituspaineet.

Jokainen piiriin kuuluva vanhempi voi esimerkiksi valmistaa aterian koko piirille kerran viikossa tai kuussa.

Ateria voidaan nauttia vuorotella kunkin kokin kotona, taloyhtiön kerhohuoneella tai hyvällä ilmalla vaikka leikkipuistossa. Tällä tavoin aikuisten ystävyys ja solidaarisuus vahvistuu, ja rahallistakin säästöä voi syntyä. Ruoka kannattaa pitää yksinkertaisena ja edullisena.

Jos huomaat vanhemmuuden ilon kadonneen ja yleisin tunteesi vanhempana on ärtymys tai vihaisuus, tukea kannattaa hakea hyvissä ajoin lähipiiristä ja auttavilta tahoilta, kuten perheneuvolasta.

Lähteet: Parental Burnout blog, Psychology today ja Dr. Diana Hill

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä