Haluatko lisää itseluottamusta äitinä? 4 konkreettista keinoa

Äidiksi tuleminen mullistaa paitsi arjen, usein myös äidin käsityksen itsestään: Olenko tarpeeksi hyvä äiti? Osaanko hoitaa lastani oikein? Olenko ylipäätään enää muuta kuin äiti?

Teksti Liisa Järvinen
Kuvat iStock
Keskity kuuntelemaan itseäsi. Olet paras äiti lapsellesi!

Vanhemmuuden painava vastuu, itselle asetetut vaatimukset ja muiden odotukset voivat musertaa alleen sellaisenkin äidin, joka tuntee itsensä varmaksi muilla elämänsä osa-alueilla. Itseluottamus on kuitenkin tärkeää. Jos siis haluat luottaa itseesi enemmän äitinä, kokeile näitä keinoja.

1. Madalla odotuksiasi

Kuvittelitko, että elämä jatkuu synnytyks29en jälkeen entiseen tapaan ja vauva menee siinä sivussa? Harhaluulo. Vauva heiluttaa tahtipuikkoa syntymästään lähtien, etkä voi muuta kuin tanssia sen tahdissa.

Varsinkin ensimmäisten kuukausien aikana tärkeintä on keskittyä olemaan vauvan kanssa. Madalla reippaasti odotuksiasi sen suhteen, mitä muuta ehdit tehdä päivän aikana.

Ota päivän tavoitteeksi tehdä vaikka vain yksi asia: käydä vaunulenkillä, pestä koneellinen pyykkiä tai laittaa padallinen ruokaa.

Kun et odota itseltäsi liikaa, et myöskään pety itseesi. Näin ollen itseluottamuksesikaan ei todennäköisesti saa kolausta.

2. Hyväksy, että et voi vaikuttaa kaikkeen

Olet lukenut kaikki mahdolliset vauvanhoito-oppaat ja tiedät tarkalleen, miten toimia. Puhkut itsevarmuutta: minä osaan tämän.

Pieni realiteettikatsaus: vaikka tekisit kaiken oppikirjan mukaan, voi silti käydä niin, että vauva ei nuku, ei syö tai vain itkee.

Hyväksy, että kaikki ei ole omissa käsissäsi. Joskus vauvan syntymälahjakseen saama temperamentti viis veisaa yrityksistäsi pitää hänet kaikin puolin tyytyväisenä.

Se ei ole sinun vikasi, se ei ole vauvan vika, se ei ole kenenkään vika. Kun keskityt vain tekemään parhaasi ja opit hyväksymään, että kaikkeen ei voi vaikuttaa, et anna itseluottamuksesi äitinä horjua.

3. Luota omaan vaistoosi

Sanooko vaistosi, että perhepeti on teille paras nukkumajärjestely, vaikka moni tuntuu ajattelevan toisin? Tuntuuko sinusta oikealta imettää lasta pitkään, vaikka lähipiirisi vihjailee jo lopettamaan?

Uskalla luottaa omaan vaistoosi. Ajattele sitä vaikka äitiyden supervoimana, jonka avulla tiedät, miten toimia. Jos vauvan siirtäminen pinnasänkyyn ei tunnu hyvältä, luota tuntemukseesi ja pidä hänet vierelläsi.

Usein on turhaa edes kysyä toisten mielipiteitä. Todennäköisesti saat paljon hyvää tarkoittavia neuvoja, mutta joskus niillä on vain taipumus lisätä epävarmuutta.

Keskity kuuntelemaan itseäsi ja pysy itsevarmana. Tiedät itse, mikä on parasta sinulle ja lapsellesi.

4. Olet muutakin kuin pelkkä äiti

Muistatko vielä, kuka olit ennen kuin tulit äidiksi? Mitä tykkäsit tehdä, mikä oli intohimosi ja mistä unelmoit? Mitä ylipäätään halusit elämältä?

Kohenna itseluottamustasi palauttamalla mieleesi, millainen olit ennen äidiksi tuloa. Listaa hyviä puoliasi ja vahvuuksiasi ihmisenä yleisesti ja pohdi, miten ne siirtyvät äitiyteen.

Jos esimerkiksi olet ollut työelämässä haka vetämään projekteja, hyödynnä taitojasi äitinä projektissa nimeltä ”vauvan tavaroiden ja ruokien pakkaaminen, kolmen tunnin automatkalla viihtymisen varmistaminen ja kaikkeen mahdolliseen varautuminen viikonloppureissulla isovanhempien luo”.

Sitä voi olla vaikea uskoa, mutta entinen sinä ja hänen haaveensa ja toiveensa eivät ole kadonneet mihinkään. Ota omaa aikaa ja tee sinulle tärkeitä asioita. Ole muutakin kuin pelkkä äiti, vain sinä.

Lähteet: Huffpost, Momtastic 

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä