Mikä auttaa raskausajan väsymykseen? 6 keinoa selvitä raskausväsymyksestä

Väsymys voi ilmetä etenkin alkuraskaudessa voimattomuutena ja unentarpeena. Raskausajan väsymystä voi yrittää helpottaa muun muassa huolehtimalla nesteytyksestä ja syömällä ravitsevasti, liikkumalla tarpeeksi ja huolehtimalla riittävästä levosta.

Teksti Liisa Järvinen
Kuvat 123RF
Raskaus ja väsymys: 6 keinoa selvitä raskausväsymyksestä

Raskaus ja väsymys ovat yleinen yhdistelmä etenkin alkuraskaudessa. Usein väsymys on pahimmillaan raskauden ensimmäisellä kolmanneksella sekä aivan raskauden lopussa, mutta yksilöllisiä erojakin on.

Listasimme keinoja, joilla voit yrittää taittaa väsymykseltä pahimman terän.

1. Syö järkevästi

Selvähän se on: väsyneenä tekee mieli herkkuja. Ärsyttävintä on se, että suklaapatukan antaman virtapiikin jälkeen verensokeri romahtaa ja väsymys on entistä kovempi.

Vanha, tylsä totuus pitää paikkansa: kunnon ruoka, vaikka pieninä annoksina parin tunnin välein, pitää verensokerin tasaisena. Yritä siis mahdollisuuksien mukaan syödä terveellisesti, riittävän tasaisin väliajoin. Tasainen syöminen voi auttaa myös alkuraskauden pahoinvointiin.

Lue myös: Näin estät lihomisen odotusaikana

2. Juo tarpeeksi vettä

Ah, lasillinen raikasta kylmää vettä piristää taatusti. Hulauta kurkkuusi pari litraa vettä päivässä. Jos keho pääsee kuivahtamaan, väsymys pahenee.

Jano, raskaus ja väsymys ovat yleinen kombinaatio, sillä raskauden aikana nesteytyksen tarve kasvaa. Kovin vetämätön olo voi olla jopa yksi nestehukan oireista, joten muistathan juoda riittävästi. Parhaimmillaan riittävä nesteytys voi jopa virkistää oloasi.

Lue lisää odottajan ravitsemuksesta.

3. Lepää, lepää ja lepää

Raskausaikana kehoa on syytä kuunnella. Jos raskaus ja väsymys vievät kaikki voimat, armahda itsesi ja käperry sohvannurkkaan. Voit hyvällä omallatunnolla karsia kotityöt minimiin ja laittaa isommille lapsille vaikka piirretyt pyörimään.

Mitä jos unohtaisit kokkailut ja lämmittäisit jotain valmisruokaa? Nyt on lupa luopua superäidin viitasta!

Lue lisää: Näin äidin keho ja vauva muuttuvat alkuraskaudessa

4. Pyydä apua

Jos olet tähän asti ollut perheenne virallinen kodin- ja lastenhoitaja, raskaus ja väsymys ovat hyvä syy kääntää roolit. Valjasta muut perheenjäsenet, sukulaiset tai ystävät auttamaan kotitöissä ja käymään kaupassa.

Jos lapset on mahdollista saada hoitoon edes tunniksi pariksi, älä arastele varastaa itsellesi lepohetkeä.

Lue myös: 10 noloa mutta normaalia odottajan oiretta

5. Mene aikaisin nukkumaan

Kuulostaa itsestäänselvyydeltä! Tosin jokainen, joka on joskus ollut kuolemanväsynyt, tietää, miten kovalta ponnistelulta nukkumaanmenokin voi tuntua. Heitä siis päättäväiset hyvästit myöhäisillan elokuville ja painu ajoissa petiin. Pari lisätuntia unta voi olla seuraavan päiväsi pelastus, kun pahin väsymys helpottaa.

Jos se ei riitä, nuku päiväunet, jos mitenkään mahdollista. Jo parinkymmenen minuutin torkut voivat virkistää.

Lue myös: Raskausoireet ennen kuukautisten poisjääntiä – katso kattava lista!

6. Pysy liikkeessä

Hetkinen, eikö raskausaikana ollutkaan lupa makoilla itsensä tainnoksiin? Vaikka raskaus ja väsymys tuntuisivat hyviltä syiltä jäädä sohvannurkkaan makoilemaan, joskus liikkeessä pysyminen voi virkistää enemmän kuin lepo. Kevyiden kotitöiden parissa puuhastelu voi tuoda lisävirtaa, ja asioiden aikaansaaminen saa sinut uskomaan, että elämä voittaa.

Jos jaksat viimeisillä voimillasi raahautua ulkomaailmaan, rauhallinen kävelylenkki voi tehdä ihmeitä. Ulkoilu parantaa unenlaatua, mikä on enemmän kuin plussaa, kun yrität selviytyä alkuraskaudesta. Väsymys onneksi menee yleensä ohi raskauden puoliväliin mennessä.

Lue, mistä raskausväsymys johtuu.

Lue myös: Huimaus raskausaikana on yleistä alku- ja loppuraskaudessa – helpota oloasi pienillä keinoilla

Lähteet: What to Expect, The Huffington Post

Juttu julkaistiin ensimmäisen kerran 18.1.2016.

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä