Raskaus 06.07.2024

Pitääkö odottajan ja imettäjän välttää sipsejä? Perunalastuihin käytetyn öljyn turvallisuus mietityttää monia

Öljykasvien siemeniä ei suositella odottajille, ja sipseissä on tunnetusti paljon öljyä. Selvitimme, ovatko sipsitkin odottajien ja imettäjien kiellettyjen herkkujen listalla.

Teksti
Maria Aalto
Kuvat
iStock

Öljykasvien siemeniä ei suositella raskaana oleville tai imettäville niihin kertyvien raskasmetallien takia. Päteekö sama myös öljykasvien siemenistä valmistettuihin öljyihin, esimerkiksi auringonkukkaöljyyn?

Ovatko näin ollen myös perunalastut kiellettyjen herkkujen listalla, sillä niiden yksi ainesosa on usein auringonkukkaöljy?

Kysyimme asiaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asiantuntijalta.

Lue myös: Näin syöt oikein raskausaikana

Sipseihin ei siirry raskasmetalleja – mutta vältä muista syistä

Osaan öljykasveista kertyy maaperästä raskasmetalleja kuten nikkeliä, kadmiumia, arseenia ja alumiinia.

Ruokaviraston mukaan raskasmetallikertymät vaihtelevat siemenlajista riippuen. Esimerkiksi auringonkukansiemeniin kertyy erityisesti nikkeliä ja kadmiumia, pinjansiemeniin alumiinia ja nikkeliä ja unikonsiemeniin kadmiumia ja arseenia.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella (THL) ravitsemustieteen parissa työskentelevän tutkimuspäällikkö Sari Niinistön mukaan öljykasvien siemenistä tehtyjä öljyjä voi kuitenkin syödä turvallisin mielin myös raskaus- ja imetysaikana.

– Raskasmetallit eivät siirry kasviöljyjen valmistuksessa öljyosaan, Niinistö sanoo.

Näin ollen esimerkiksi auringonkukkaöljyä sisältävien sipsien syöntiin ei liity raskasmetalleihin liittyviä rajoituksia.

Niinistön mukaan niiden syöntiä kannattaa kuitenkin rajoittaa muista syistä.

– Sipseissä on paljon suolaa, ja niistä saa paljon energiaa, mutta ei mitään tarpeellisia ravintoaineita. Ne vievät tilaa ravinteikkaammalta ruoalta.

Muista turvata raskaana ja imettäessä hyvän rasvan saanti

Raskaus- ja imetysaikana on hyvä kiinnittää huomiota siihen, että saa ravinnosta tarpeeksi niin sanottuja hyviä rasvoja.

Niinistö suosittelee raskaana olevia ja imettäviä käyttämään päivittäin 2–3 ruokalusikallista kasviöljyä tai 6-8 teelusikallista kasvimargariinia. Lisäksi on hyvä syödä kalaa 2–3 kertaa viikossa kalalajeja vaihdellen.

Muita hyviä pehmeän rasvan lähteitä ovat pähkinät, mantelit ja avokado.

Pehmeistä rasvoista saa välttämättömiä rasvahappoja (omega-3 ja omega-6), joita elimistö ei itse pysty tuottamaan.

– Monityydyttymättömät rasvahapot ovat muun muassa sikiön hermoston, näkökyvyn ja immuunijärjestelmän kehityksen edellytys, Niinistö sanoo.

Vaihtele käyttämiäsi kasviöljyjä

Kasviöljyjä nauttiessa on hyvä muistaa, että niiden koostumuksissa on eroja.

Hyviä omega-3 -rasvahapon lähteitä ovat esimerkiksi rypsi- ja rapsiöljy sekä saksanpähkinä- ja pellavansiemenöljy.

Hyviä omega-6 -rasvahapon lähteitä ovat esimerkiksi rypsi- ja auringonkukkaöljy.

Oliiviöljyssä puolestaan on runsaasti kertatyydyttymättömiä rasvahappoja ja muita terveyttä edistäviä ainesosia.

Niinistö suositteleekin käyttämään kasviöljyjä vaihdellen, poikkeuksena kookos- ja palmurasva, jotka sisältävät paljon kovaa rasvaa.

Niiden käyttöä Niinistö kehottaa rajoittamaan, sillä äidin syömästä rasvasta vain yksi kolmasosa saisi olla kovaa rasvaa.

Muut lähteet: Kansallinen ruokasuositus, Ruokavirasto ja Terveyskirjasto

Jaa oma kokemuksesi

Kaupallinen yhteistyö

Kokeile Kaksplussan laskureita

X