Kohtuus kaikessa – leikki-ikäisen turvallinen proteiinin saanti

Leikki-ikäisten lasten proteiinin tarve on aikuisia pienempi. Taaperoille paras proteiinin lähde on maito, runsasproteiinisia maitovalmisteita ja juomia ei suositella lapsille päivittäiseen käyttöön.

Kaupallinen yhteistyö: Yhteistyössä NutriJunior

Ensimmäisen kolmen ikävuoden aikana lapsi kasvaa hurjaa vauhtia. Kasvava ja kehittyvä leikki-ikäinen lapsi tarvitsee suuren määrän vitamiineja, kivennäisaineita sekä proteiinia kehon rakennusaineiksi.

Taaperon elimistö ei kykene vielä käsittelemään proteiinia yhtä hyvin kuin aikuisten elimistö. Tämän vuoksi leikki-ikäisten proteiinin saantiin on hyvä kiinnittää tarkemmin huomiota.

Proteiini 1–3-vuotiaiden ruokavaliossa

Yli 2-vuotiaiden ja aikuisten proteiinien saantisuositus on 10–20 prosenttia kokonaisenergian saannista. 1–2-vuotiailla proteiinin osuus kokonaisenergian saannista tulisi olla 10–15 prosenttia.

Parhaita leikki-ikäisten lasten proteiinin lähteitä ovat maitovalmisteet kuten maito, juusto ja jugurtti sekä liha, kala, kananmuna ja palkokasvit.

– Leikki-ikäiselle riittävä päivittäinen maitovalmisteiden määrä on neljä desilitraa nestemäisiä maitovalmisteita ja yksi viipale juustoa. Janojuomaksi kannattaa valita vesi, kertoo Nutricia Medical Oy:n lasten valmisteiden ravitsemusasiantuntija Carina Kronberg-Kippilä. 

Runsaasti proteiinia sisältäviä pähkinöitä, manteleita ja siemeniä voi antaa leikki-ikäisille noin 15 grammaa päivässä, mikä on puolet aikuisen annoksesta.

Proteiinin saanti on Suomessa keskimäärin riittävää, joten proteiinitäydennettyjä maitotuotteita ei tarvitse sisällyttää leikki-ikäisten ruokavalioon. Runsasproteiinisia maitovalmisteita ja juomia ei suositella lapsille päivittäiseen käyttöön. Muita proteiinitäydennettyjä tuotteita, kuten proteiinipatukoita ja proteiinirahkoja ei myöskään suositella leikki-ikäisille lapsille.

Liiallinen proteiinin saanti kuormittaa sekä lasten että aikuisten munuaisia ja altistaa ylipainoriskille.

– Jos taapero syö jonain päivänä normaalia enemmän proteiinia, tästä ei ole haittaa. Tärkeää on kohtuu kaikessa ja huolenpito siitä, ettei proteiinin päivittäinen käyttö ole liian runsasta, sanoo Kronberg-Kippilä.

Erillinen maitojuoma leikki-ikäisen tarpeeseen

Vuonna 2008 julkaistussa Lapsen ruokavalio ennen kouluikää -tutkimuksessa huomattiin, että yli 1-vuotiaat lapset saavat suosituksiin nähden liian paljon sakkaroosia ja tyydyttyneitä rasvahappoja sekä riittämättömästi monityydyttymättömiä rasvahappoja.

Suurin osa tutkimuksessa seuratuista lapsista sai liian vähän D-vitamiinia. Lisäksi lasten E-vitamiinin ja raudan saanti oli niukkaa.

Lähteet:

Lapsen ruokavalio ennen kouluikää, Kansanterveyslaitoksen julkaisuja B, 32/2008
Ruokasuositukset lapsiperheille – syödään yhdessä, 2016 (THL)
Terveyttä ruoasta – Suomalaiset ravitsemussuositukset, 2014 (Valtion ravitsemusneuvottelukunta)



Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi