Milloin lapsi on valmis turvavyöistuimeen? Asiantuntija: ”Jalat koukussa matkustaminen ei ole lapselle vaarallista”

Turvavyöistuimen hankinta saattaa olla edessä, kun lapsi ei enää mahdu pienten lasten turvaistuimeen.

Teksti Anniina Rintala
Kuvat iStock
Turvavyöistuin ohjaa turvavyön kulkemaan oikeasta kohtaa lapsen kehoa.

Turvavyöistuimen hankinta pohdituttaa, kun lapsi on ohittanut taaperoiän – mihin asti lapsi mahtuu nykyiseen istuimeen?

Myös matkapahoinvoinnin ilmaantuminen saattaa saada miettimään, milloin lapsen voisi istuttaa turvalaitteeseen, jossa kasvot ovat menosuuntaan.

Markkinoilla olevat turvavyöistuimet ovat lähes poikkeuksetta kasvot menosuuntaan asennettavia, sillä turvavyöistuimen tarkoitus on ohjata auton turvavyö oikein lapsen vartaloon nähden.

Monet niistä vaikuttavat myös hieman kevyemmiltä kuin pienempien lasten turvaistuimet. Kevyemmästä istuimesta on iloa, kun sitä tarvitsee siirtää autosta toiseen.

Koulutuspäällikkö Satu Tuomikoski Liikenneturvasta kuitenkin muistuttaa, että lapsen istuttamista selkä menosuuntaan suositellaan niin pitkään kuin mahdollista, kuitenkin vähintään 4-vuotiaaksi asti.

Lapsen pää on suhteessa painavampi kuin aikuisen, ja äkkijarrutustilanteessa päähän sekä niskaan kohdistuva voima on pienempi lapsen saadessa tukea istuimen selkänojasta selkä menosuuntaan matkustettaessa.

– Olen kuullut, että jopa pienikokoinen 6-vuotias on pystynyt vielä matkustamaan selkä menosuuntaan, sillä turvavyöistuimen hankkiminen koon puolesta ei vielä ole ollut tarpeellista.

Lapsi istuu turvavyöistuimessa ja oksentaa.

Matkapahoinvointi saattaa saada vanhemman harkitsemaan istuimen vaihtoa.

Turvalaitteen ohjeesta selviää, minkä kokoiselle lapselle istuin maksimissaan on tarkoitettu.

Lapsen kasvaessa jalat saattavat alkaa painua koukkuun pienempien lasten turvaistuimessa. Siitä ei Tuomikosken mukaan ole kuitenkaan haittaa.

– Jalat koukussa matkustaminen ei ole lapselle vaarallista.

Ruotsalainen plus-testi mittaa tiukimmin sitä, miten turvaistuin suojaa lapsen kaulaa etutörmäyksessä. Plus-testin läpäisseet istuimet ovat kaikki selkä menosuuntaan asennettavia.

Isofix-kiinnitteisissä istuimissa raja tulee vastaan lapsen ollessa noin 18-kiloinen. Auton kiinnikkeet on hyväksytty vain kyseiseen kilomäärään asti.

Markkinoilla tosin on myynnissä turvaistuimia, jotka voi asentaa selkä menosuuntaan, ja ne kiinnitetään turvavöillä autoon. Näin isompikin lapsi voi matkustaa pidempään selkä menosuuntaan, yleensä noin 25-kiloiseksi asti, jos vain pituus antaa myöten.

Turvavyöistuin käy vielä kouluiässäkin

Kun lapsi alkaa olla niin kookas, että turvavyöistuin on mahdollisuus, kannattaa uusi istuin valita tarkkaan.

Tuomikoski on huomannut, että monilta jää istuin pois kouluun siirryttäessä.

– Laki velvoittaa kuljettamaan alle 135-senttistä lasta turvalaitteessa, mutta suositus yltää 150 senttimetriin asti. Turvavyöistuin on käytössä useita vuosia, jopa seitsemän vuotta.

Lue myös: Mitä lainmukainen turvalaite tarkoittaa? Näin laki koskee turvaistuimia ja korokkeita

Onko kallein istuin aina paras?

– Ei välttämättä. Yleensä kaikki Suomessa lastentarvikeliikkeissä myytävät istuimet ovat hyväksyttyjä istuimia. Tämä kannattaa kuitenkin vielä tarkistaa myyjältä. Tärkeää on myös se, että lapsi menee mielellään itselleen sopivaan istuimeen ja istuin sopii myös autoon.

Käytetyn istuimen hankintaa Tuomikoski kehottaa kuitenkin harkitsemaan tarkkaan.

– Istuimetkin kuluvat vuosien saatossa, vaikka niillä ei kolaroitaisi.

Istuinta kannattaa sovittaa. Myös niskatuki on hyvä löytyä.

Istuin on kiinnitettävä vaikka lapsi ei olisi kyydissä

Monissa turvavyöistuimissa on isofix-kiinnitys, jotta istuin ei ole irtonaisena autossa silloin, kun lapsi ei siinä istu.

– Äkkijarrutustilanteessa irtonainen istuin voi lähteä lentämään. Jos ei ole isofixiä, sitten istuin kannattaa kiinnittää turvavöillä autoon.

Turvavyöistuin kannattaa sijoittaa takapenkille. Se on lapselle turvallisin paikka.

– Jotkut autonvalmistajat ilmoittavat, että heidän automalleissaan penkkien sijainnilla ei ole turvallisuuden kannalta eroa. Nämä testaukset on kuitenkin lähes aina tehty simuloimalla aikuisia matkustajia.

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä