1,5 v yrittämistä takana, nyt haalea mutta selkeä plussa

Hei

Mitä sanotte kuvasta? Kp 34/28-32 otettu kuva.

testi2

Pakko päästä jotenkin purkamaan näitä tunteita... Olen kohta 41-vuotias, lapseton nainen. Olen ollut mieheni, jolla 3 lasta ennestään, kanssa yhdessä n. 1,5 vuotta, ja liki koko tuon ajan olemme antaneet lapselle mahdollisuuden tulla. Ei ole ollut merkkiäkään. Viime syyskuussa minulta vielä poistettiin toisesta munasarjasta endometrioomakin ja osa munasarjoista samalla. Toinen jäi. Tosin leikkaava lääkäri sanoi, ettei se olisi raskautta estänyt, koska endometrioosin ei ollu muualla.

Nyt ihmettelin kp29/28-32, kun paperiin tuli hieman verta vessakäynnillä, muttei kuukautiset alkaneet. Seuraavana päivänä sama. Ihan siis vähän ruskehtava tuhria paperiin pyyhittäessä. Sitten seuraavana päivänä vielä kun harrastimme seksiä mieheni kanssa, tuli yhdynnän jälkeen vähän haaleaa verta paperiin. Eikä sen jälkeen mitään.

Laitoin kaiken tuon joko esivaihdevuosien, stressin tai sairauden (tilasin jo papa- ja kilpiarvokokeetkin, kun luin esim. kohdunkaulasyövän oireilevan vuotohäiriöillä...) piikkiin, koska raskautumisen mahdollisuus tuntui niin olemattomasta. Muuten minulla oli normaali pms-olo, eli rintoja vähän kiristi sivuilta ja nännit olivat arat ja turvotusta sekä painon tunnetta alavatsalla.

Ainoa asia, mikä minua ehkä vähän mietitytti, oli hirveä syömishalu ja nimenomaan liharuokien himo, vaikken ole lihaa syönyt yli 1,5 vuoteen, enkä ole sitä kaivannut. Samoin painoni pomppasi viikossa 2 kg ylöspäin, mutta ajattelin vaan, että olen syönyt niin paljon viime aikoina, ettei se ole ihmekään.

Tänään aamulla kp 34/28-32 muistin sitten, että kaapissani on yksi käyttämättä jäänyt pregent stick, halpistesti, jonka viimeinen käyttöpäivä on ollut jo v. 2011... ajattelin tehdä sen ja saada mieltäni vaivaavan asian pois testaamalla negan.

Mutta testiin piirtyikin viiden minuutin aikana (ei heti alussa) mielestäni ihan selkeä plussa, tai ainakin haamuplussa. Ei viiva yhtä vahva ollut kuin kontrolliviiva, mutta kun samassa herätin miehenikin ja hänkin suoraan aamu-unisena sanoi, että kaksi viivaa näkee, niin kyllä se viiva ihan selkeä oli. Selkeä haamu siis, ei mikään suurennuslasilla ja hyvällä mielikuvituksella haamuksi luettava, vaan ihan selkeä, kontrolliviiva vaaleampi viiva. Kuivuttuaan se vielä vahvistui, vaikka tiedän toki, et testi on käyttökelpoinen sen 10 min, ja tietysti käyttöpäiväänsä asti vaan. En käytä mitään lääkkeitä, enkä tietääkseni asiasta mitään sellaista sairautta, joka voisi vääristää tuloksia.

Olen aivan puulla päähän lyöty. En uskalla ajatella että voisin sittenkin olla raskaana, toisaalta ymmärrän, että jos jokin toinen ihminen, jolla ei ole syytä epäillä vaikeuksia tulla raskaaksi, olisi näillä samoilla oireilla (kk myöhässä, nälkä, rintojen ja mahan turvotus, kaksi viivaa testissä) tässä tilanteessa, hän ei epäilisi hetkeäkään etteikö olisi raskaana...

En uskalla tehdä toista testiä (minulla ei ole, mutten lähde ostamaankaan) vielä, vaan haluan nauttia tästä ehkä väärästä testituloksista niin kauan kuin mahdollista. Ainakin muutaman päivän. Samalla tietysti odotan paniikissa, että kuukautiset alkaakin tai seuraava testi tai verikoe paljastaa totuuden, negan siis. Olen suoraan sanoen peloissani, mutta silti haluan edes hetken iloita. Vaikka vain siitä, että voin kuvitella edes kykeneväsi hedelmöittymään, vaikka kaksi viivaa johtuisikin vain kemiallisesta raskaudesta. Tai päättyisi keskenmenon tai olisi kohdun ulkopuolinen raskaus. Tällä iällä kun nämä riskit ovat jo melkoiset...

En ole koskaan käynyt lapsettomuustutkimuksissa, joten en oikeasti tiedä onko minussa jotain vikaa. Viime kesänä olin menossa, ja silloin löydettiin tuo endometrioomakin, joka siis leikattiin viime syksynä pois. Vuosien varrella minulla on ollut aikoja, jolloin lapsi olisi saanut saada alkunsa, mutta ne ovat olleet n. puolen vuoden pätkiä +35 vuoden ikäisenä. Olen testiä tehnyt, myös ei-vanhentuneita ja vanhentuneita testeillä ehkä n. 5 kertaa aiemmin, ja ikinä ei ole tullut haamun haamua...

Nyt pelottaa, ja toisaalta riemastuttaa.... Pelko kuitenkin päällimmäinen asia. Mitään varsinaisia raskausoireita ei ole, ellei painonnousu, rintojen turvotus ja alavatsaan turvotus sekä kovempi nälkä sitten niitä ole.

Mut ehkä tämä kuitenkin on vain väärä testitulos ja kuvittelua...

Mutta pakko oli päästä asia purkamaan jonnekin... Viimeisen vuoden ajan kun olen aina ennen kuukautisia käynyt keskustelupalstoja läpi lukien raskauden ensioireita ja aina pettynyt kun kuukautiset ovat alkaneet. Tämä kuukausi oli eka kerta kun en enää jaksanut toivoa, ja vaikka olimme mieheni kanssa juuri sopineet, että voin varata ajan lapsettomuustutkimuksissa yksityiselle, jotta edes tietäisin mistä kiikastaa, niin en todellakaan olisi uskonut... Mut ehkä tää tosiaan on vaan elämän pilailua kanssani, ja kaikki päättyy johonkin muuhun kuin elävään vauvaan sylissäni...
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni ne haamuplussat oli tavallaan alkaneita raskauksia, mutta alkio ei ollut kiinnittynyt kunnolla. Hcg-taso nousi hieman ja antoi haamun ja menkat ei alkaneet vaan tuli tuhrua pitkän aikaa ja olikohan 1kk jälkeenpäin vasta alkoi menkat. Lääkärissä kävin toteamassa raskauden, mutta hcg tuloksen mukaan oli vaan raapaissut pintaa ja en ollutkaan raskaana vaikka lääkärin pikatestikin antoi tuloksen raskaana. Toivottavasti sinulla ei kuitenkaan näin, mutta minulla oli noin useamman kerran.
 
Joo, onhan se mahdollista noin, että olisi kemiallinen raskaus. Valitettavasti.

Onneksi mulla ei ole tullut yhtään vuotoa sen jälkeen kun nuo pienet tahrat ennen plussaamista tuli, ja jostain infosivuilta luin, että tuo olisi ollut juuri se ajankohta mulla, jolloin ns. kiinnittymisvuoto tulee, jos on tullakseen. Mulla tuo oli juuri sen sivuston kuvaaman kiinnittymisvuodon kuvaukseen ja ajoitukseen sopivaa vuotoa.

Olen sittemmin tehnyt yhden uuden testin, selkeä viiva ilmestyi testiajalla. Rinnat ja maha ovat turvonneet, välillä lievää kuvotusta ja väsymystä. Neuvola on 2.7.

Aika näyttää miten käy...
 
  • Tykkää
Reactions: Ruma Elsa
Ututyttö, miten tilanteesi on edennyt?

Täytin itse viime viikolla 43 vuotta ja olen tällä hetkellä raskausviikolla 10+2. Tämä oli tavallaan yllätysraskaus, olemme jo pari vuotta sitten luopuneet toivosta, että perheemme koko kasvaisi.

Kovasti siis kiinnostaa onko meitä muita kypsempiä odottajia linjoilla...
 
  • Tykkää
Reactions: Ututytto
Kiitos helistin71 kuulumisten kyselystä. Eka neuvolakäynti on takana, ja vaikka kukaan ei ole raskauttani mitenkään "virallisesti" tutkinut, niin kai tässä raskaana ollaan. Oireet ovat vähäiset: rinnat aristaa ja turvonneet, väsyttää, vatsa turvonnut, hieman kuvottaa koko ajan ja nirsoilu ruokien suhteen on aivan uusi ominaisuus. Nyt olisi laskujen mukaan 9+4. Mitään kipuja tai vuotoja ei ole ollut.

Mutta jestas, kun pelottaa kaikki seulonnat, tai paremminkin niiden tulokset. Tietysti myös se, onko sikiötä lainkaan tai onko se oikeassa paikassa, vaikka ehkä olisikin jotain oiretta, kuten vuotoa tai kipua, todennäköisesti ollut, jos esim. kohdunuulkoinen. Tuulimunaa lähinnä vielä pelkään. En siis ole käynyt missään varhaisultrassa. Niskapoimu-ultra olisi 30.7., sitä ennen verikokeita. Pelottaa tosiaan ihan hirveästi kaikkien näiden kokeiden tulokset, kun tietää kohonneen riskin tällä iällä. :(

Miten sinä suhtaudut näihin asioihin, helistin?
 
Viimeksi muokattu:
Ututytto: nousi vain mieleeni tuosta seulonnoista, että on mahdollista myös olla menemättä niihin. Itse sain nuorimmaiseni 42 v ja en kertaakaan käynyt seulonnoissa. Normaaleissa ultrissa kyllä. Jokainen toki päättää asian itse :). Onnea sinulle!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä