12cm kysta munasarjassa !

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
eli minulla tänään ultrassa löydetty halkaisijaltaan 12cm kysta toisesta munasarjasta. lähete lähti heti tähystysleikkaukseen, parin viikon sisällä kuulemma leikkaus. kysyisinkin kokemuksia onko kellään onnistunut näin ison kystan leikkaus tähystyksellä vai onko jouduttu menemään avoleikkaukseen? ja onko munasarja säilynyt vai onko jouduttu poistamaan kokonaan? kuinkahan kauan itse leikkaus kestää ja onko kauhean kivuliasta? pää täynnä kysymyksiä ja pelottaa..
 
Mulla ei ihan noin isoja oo ollu mitä on poistettu, mutta aika isojakin ne saa pois tähystyksessä. Ekasta toivuin hyvin, tokalla kertaa meni kk päivät että maha oli kunnossa.
Munasarjat on tallella vaikka viimeksi oli epäilys että voidaan joutua poistamaan se samalla.

Ja muista että jos tulee kovat kivut/alkaa mustlema suodostua, HETI lääkäriin.
 
jk
Multa leikattiin 6 cm suklaakysta vas. munasarjasta v 2002.
Laparoskopialla eli tähystyksellä saatiin ulos.

Huono homma on se, että noi kystat usein uusii, mulla on nyt samassa munasarjassa 2 kpl noin 3 cm kystia. Olen lapsettomuushoidoissa, lapsettomuus aiheutuu just noista kystista, vasen munasarja ei toimi kunnolla ja kysta saa lisäksi kohdun limakalvolle kehittymään liian paljon estrogeeni-hormonia, mikä estää alkion kiinnittymisen kohtuun.

Nyt olen IVF-hoidossa. Lääkäri totesi, että sitten kun lapset on tehty, kannattaa poistattaa vasen munasarja, koska kuulemma tilastotasolla on huomattu, että noista kystista voi vuosien aikana kehittyä myös pahalaatuisia.
 
jk
Ai niin, laparoskopia ei ollut paha leikkaus ollenkaan. Vatsa oli arka pari päivää, mutta koska leikkaushaavat olivat vain kolme 1 cm viiltoa, ei ollut sellaisia kipuja kuin avoleikkauksissa.

Leikkauksen jälkeen pitää varoa olkapääpistosta, ja yrittää maata yläkroppa hiukan muuta kroppaa alempana, jotta laikkauskaasut joita on pumpattu vatsaonteloon, haihtuisivat alemman kropan kautta.
 
ap
joo täytyy toivoa että tähystys onnistuisi. meillä myös toisen lapsen yritystä takana jo yli 2,5 vuotta, välillä oltiin jo hoidoissakin. ja taipumusta kystiin on, monta pienempää on huomattu aiemmin, mutta ovat aina ennen itsestään kuihtuneet/puhjenneet. tämä nyt sitten ei näköjään.. osaisko joku vielä kertoa kuinka pitkään se leikkaus kestää? peukut pystyssä ettei kerkeä puhjeta tässä leikkausta odotellessa, on nimittäin niin kipeetä tehnyt jo ne pienempienkin puhkeamiset..
 
jk
Mun leikkauspäiväni meni seuraavasti:

Naistenklinikalle aamulla klo 8.30. Sitten odoteltiin ravinnotta koko päivä, leikkaussaliin pääsin noin klo 18. Edelle meni kiireellisiä leikattavia.
Leikkaus kesti noin tunnin kai, mutta sitten heräämössä meni monta tuntia. Minut kärrättiin osastolle vasta noin klo 23.

Varaudu koko päivän sessioon. Minulle luvattiin etukäteen ettei tarvitse yöpyä, mutta koska leikkaus myöhentyi iltaan, en ollut myöhään illalla vielä kotiin lähtökunnossa. Olin yön sairaalassa ja kotiin seuraavana aamuna.
 
Mulla poistettu samankokoinen avoleikkauksessa, mutta se johtui siitä, että olin raskaana. Kohtu oli jo sen kokoinen, ettei voitu skopoida. Eiköhän ne sen jotenkin tyhjennä, että saa skopialla tulemaan pois. :hug:

Mulla poistettiin munasarja, mutta se oli asia erikseen. Ei siis kystan takia. Koko munasarja poistettiin tulehduksen vuoksi, mutta siitä huolimatta sinne jäi pieni osa sitä. Yllätyin hed.hoidoissa, kun sanottiin, että vas. puolelle on kehittynyt kolme rakkulaa =)
 
..
Minulla ei ole koskaan leikattu niitä. se puhkes itsestään ja kivut oli siinä vaiheessa ihan helvetinmoiset :( Sairaalaan monta kertaa tiputukseen jouduin.. Sain keltarauhashormooni kuurin ja ne meni sillä ohi :) Jonkun aikaa sitä söin ja sen jälkeen ei ole niitä näkynyt. Mut heti tosiaan lääkäriin jos kivut alkaa olla ihan hirveät, meinaa ne voi hirttäytä ja sit se ei oo kovin hyvä kuulemma :|
 
Mulla leikattiin avoleikkauksella. Toiselta puolelta saatiin puolet munasarjasta pelastettua ja toiselta puolelta jouduttiin poistamaan. Siitä huolimatta sain toisen lapseni leikkauksen jälkeen.

Mulla oli kyseessä dermoidikystat molemmilla puolilla mutta pienemmät kuin sinulla tuo ja tosiaan siinä vaiheessa kun mä menin leikkaussaliin, ei vielä ollut varmuutta mitä sieltä aletaan leikata. Dermoidi oli vahvin epäily, mutta myös syöpä tai joku muu kasvain oli lähes yhtä mahdollisia. Siksikin avoleikkaus.
 
Mulla todettiin np-ultrassa n. 6x10cm kysta vasemmassa munasarjassa. Se poistettiin avoleikkauksessa rv16. Aluksi puhuttiin tähystyksestä, mutta ei sitten vissiin olisi onnistunut. Sanottiin myös että munasarja saatetaan joutua poistamaan, mutta se säästyi kuitenkin.
Mulla leikkaus kesti kai puolisen tuntia. Kipuja oli, mutta kipulääkkeillä niistäkin selvisi. Olin sairaalassa 2 yötä. Pari viikkoa kesti pahin kipu, sitten helpotti.
 
Maija
Mulla todettiin np-ultrassa rv 15 8cm halkasijaltaan oleva kysta. Mullakaan ei tiedetty saliin mennessä et onko kysta vai syöpää. Tähystyksellä alottivat mut meni avoleikkaukseksi. Multa poistettiin koko munasarja ja munajohdin ja kysta. Kaikkineen heräämössä oloineen kesti 3 tuntia. Olin kipee viikon mut pärjäsin kipulääkkeillä. Tämän takia ehkä toivuinkin sittemmin sektiosta todella nopeesti.
 
ap
eli kysta todettiin kun menin heti eilen ultraan yksityiselle, missä olemme olleet lapsettomuushoidoissakin. melko varma kyllä olinkin että kysta se on koska mulla tosiaan ollut niitä aiemminkin. tuntuu selvästi tuossa oikealla vähän navan alapuolella ja aika keskelläkin ja iso on. lääkäri sanoi että on melkein satavarma että se on sellainen follikkelista kehittynyt kysta joka sisältää vanhaa verta. se oli siisti ja pyöreä ja pinkeä. kuukautisethan minulta jäi yhdessä kierrossa kokonaan pois ja kp oli jotain reilut 70 ennen kuin tulivat, tosin sen jälkeen nyt seuraavat tuli ihan oikealla ajallaan. kuulemma toinen munasarja siellä toimii ihan ok joten siksi kuukautiset pystyi tulemaan..tai jotain siihen suuntaan ymmärsin.vaarana tosiaan että se kerkeää puhjeta tai kiertyä itsensä ympäri ennen leikkausta.. paine koko alamahalla on kova. leikkaus jännittää kovasti, varsinkin se nukutus koska mua ei ennen ole nukutettu, ja ne kivut myös.. yksi sektio takana reilut 5 vuotta sitten, ja sekin jännittää että jos on paljonkin niitä kiinnikkeitä ettei sitten se tähystys onnistuisikaan. mutta täytyy toivoa että leikkauksesta olisi jotain hyötyä sen pikkukakkosen saamiseen, jos sieltä paikat saisi jotenkin vähän putsattua. onko kenellekään muuten ollut hyötyä raskaaksi tulemisen kannalta tämäntyylisestä leikkauksesta? olisikohan mahdollista tehdä leikkauksen yhteydessä aukiolotutkimusta, onko kellekään tehty? tätä kysyn kyllä sitten tietysti lääkäriltäkin. sori pitkääkin pidempi sepustus mutta kaikki tieto aiheesta olisi tervetullutta!
 
Mulla oli aika iso kysta oikeassa munasarjassa. Mun tuurilla se vaan sit puhkesi ennenkuin sen olemassaolosta mitään tiedettiin. Ja se oli sellanen kokemus etten toista kertaa halua sitä käydä läpi.

Menin päivystykseen mahakivun takia kun en edes kävelemään psytynyt. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja epäili kohdun tulehtuneen. Sain päivystyslähetteen Klinikalle ja käskyn mennä kotiin nukkumaan ja tuonne Klinikalle vasta seuraavana aamuna.

Klinikalla homma meni jotenkin näin:
- Ultraääni 10 min sisäänkirjaamisesta
- lääkäri totesi munasarjassa jotain häikkää ja sisäisen verenvuodon
- tippa heti ultran jälkeen
- salissa tähystyksessä kolme tuntia Klinikalle tulon jälkeen
- heräämössä lähes koko päivä (sisäinen verenvuoto, lisäverta 2.5l, hemohessiä, steroideja, kipulääkkeitä, elvytystä jne...)
- uusi toimenpide illalla klo 21 aikaan
- yöllä osastolle tehovalvonnassa

Olin sairaalassa 4 päivää, näin leikkauskertomuksen yhteydessä kuvan joka munasarjastani oli otettu. Ei muuten ollut kaunista katseltavaa. Munasarjasta puolet(!) oli kadonnut taivaan tuuliin.

Mulle lääkäri sanoi et tähystys on rutiinitoimenpide ja sen epäonnistuminen on minimaalista. Jotenkin tuon asian ääneen sanominen tiesi sitä et mä olin sit se poikkeus mikä vahvistaa säännön. Jos nyt menisi uusi kysta, joutuisi lekuri vetää vatsan auki, napa on niin arpeutunut ettei siitä enää saa instrumentteja sisälle. Siinä kohtaa se tarkoittaa viikon sairaalassa oloa samantien.

Miksi vuosin verta sisälle? Lääkärille ei missään vaiheessa ollut mennyt tietoa mun verenvuototaipumuksesta kun hoitaja ei ollut asiaa esitietokaavakkeesta lisännyt potilastietoihin luullen mun vain liiottelevan. Valitettavaa, mutta onneksi jo mennyttä aikaa.

Pari vuotta myöhemmin uusi kysta puhkesi, lääkärin ja monen muunkin hämmästykseksi keskelle edellisen aiheuttamaa arpea (mikä pitäis olla mahdotonta). Olin osastolla tehotarkkailussa yön yli ja silloin opin tietämään mitä tarkoittaa: Hiljaiseksi lääkitty. Kivut nimittäin oli niin kovat ettei ensimmäinen lääkäri uskaltanut tutkia ja se kipu muutti mut yllättävän agressiiviseksi.

 
Mäkin jännitin sitä nukutusta ja ajattelin, että mä oon varmaan yks niistä harvoista, jotka on "hereillä" ja tuntee kaiken kivun muttei pysty puhumaan :LOL: No joo, ihan turhaan jännitin. Se oli aika ihmeellistä. Leikkurin väki olio tosi mukavaa ja vitsaili paljon varmaan just siksi ettei jännittäisi. Ne kertoi koko ajan mitä tekevät, ja viimein kun nukutusaine laitettiin, ne sanoi että nyt vähän kirvelee ja kas, taju pois :D Seuraavan kerran heräsinkin sitten heräämössä.
 
sk
Hei.
Onneksi on muitakin jotka jännittävät kystan poistoa. Minulla todettiin vähän alle 7cm kysta oikeanpuoleisessa munasarjassa yksityisellä gynellä käydessäni. Lasta ollaan yritetty vuoden päivät. Muuta vikaa sieltä ei ultralla näkynyt, että hyvät edellytykset raskaaksi tuloon on. Ja lääkäri sanoi että toi kysta ei estä sitä raskaaksi tulemista, mutta hyvä se on poistaa.
Leikkaus jänniittää ihan älyttömästi ja nukutus myös. En ole ollut edes sairaalassa muutaku systyessäni. Pikkuinen paniikki ja shokki, mutta eiköhän se tästä. Onneksi minulla on ihan mies joka on tukena. Vaikka se ei ole kovin iso toimenpide, mutta kyllä sitä miettii mitä kaikkee voi sit tulla. Jos se onki vaik pahanlaatuinen tai joutuu poistaa koko munasarjan, kuten joillekkin on käynyt.
Jännittää..... tulis vaan äkkiä se leikkauskutsu.
 
mari
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
..josko lisi enemmän porukkaa liikkeellä tähän aikaan..
Multa leikattiin tähystyksellä vuosia sitten 15 cm kysta. Nyt pari viikkoa sitten löyty vasemmasta munasarjasta 6cm kysta. 3kk päästä kontrolli ja sit päätetään mitä tehdään.
 
"Ina"
Hei. Minulta ei suostuta leikkaamaan munasarjakystyä vaikka ne aiheuttavat välillä pitkääkin kestäviä viiltävää kylkikipua kramppeineen mikä leviää alaselkään kun vähänkin liikahtaa niin näkee tähtiä tai silmissä melkein sumenee. Jalatkin ovat kuin aivan puuduksissa eikä kävelystä tahdo tulla oikein mitään. Pahimmassa tapauksassa tulee viellä migreeni. Vahmitkaan särkylääkkeet eikä erillaiset luoneistuotteet eivät auta.
Lääkärissä sanotaan vain et ne ovat hyvälaatuisia eikä siten ole mitään vaaraa eikä yhtään huomioida miten nuo oireet alantevat elänlaatua kun ei voi tehdä mitään kipukohtausten aikana. Elämäni pyörii siis kotini ympärillä, sillä en uskalla lähteä kauemmas tai vierailuillekaan kun ei tiedä milloin taas alkaa särkeä. Mistä lyötyy sellainen lääkäri joka suostuis leikkaamaan, et pääsisi elämään normaalia elämää?
 
"-p-"
Mulla leikattiin tähystyksellä juurikin 12-senttinen dermoidikysta munasarjasta. Sairaalassa olin yhden yön, ja kotona pari päivää oli aika kivuliasta, mutta muuten toipuminen meni nopsaan. Munasarja, jossa kysta oli, jouduttiin poistamaan kokonaan, mutta mulla se ei vaikuttanut raskautumiseen mitenkään. Tulin 2 kuukaudessa raskaaksi, vaikka ikääkin on jo yli 30v. Hyvin se menee!
 
"s"
Kävin just tutkimuksissa. Oma gynekologi lähetti kättärille. Halkaisijaltaan 6 cm suklaakystää ei poistettukaan, vaikka oma gynekologini sanoi, että se pitää ottaa pois. En ihan tajua, että miksi sitä ei oteta pois. Olen 32-v, ei lapsia, haluaisin lähi vuosina, ja tuskin se helpottuu jos toinen munasarja menee. En oikein tiedä pitäisikö mennä yksityislääkärille asian kanssa. Ei tunnu kovin kivalta, kun tietää, että kysta saaattaa revetä omia aikojaan. Teen fyysistä työtä, joten kroppa joutuu koville. Mitäköhän tässä oikein tekis...
 
"Emma"
Multa löytyi ultrassa vasemmasta munasarjasta dermoidi ja oikeasta nestekysta,leikattiin 5 päivää sitten nukutuksessa,leikkauksessa löytyi molemmista Munasarjoista 2 kystaa,eli yhteensä 4 poistettiin,munasarjat on kumpikin tallessa ja samalla olivat tehneet munanjohtimien aukiolotutkimuksen.Pääsin seuraavana aamuna kotiin,3 pientä jälkeä vatsalla,Buranaa ja paratabsia lääkkeenä.Kävelyillä oon käyny jo kolmena päivänä ja mun kohdalla toipuminen hyvää.Lapsia ei ole,mutta jospa niitä nyt jo saataisi alulle,tommoset määrät kystia voi hiukan häiritä sitä raskaaksi tuloa.Itseä jännitti leikkaus,mutta hienosti meni.Tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville :)
 
Leikkaukseen ensi viikolla
Löytyisikö vielä vertaistukea? Minulta löytyi 2 viikkoa sitten 10cm kysta. Julkisella puolella olisin päässyt ensimmäiseen tutkimukseen vasta 2kk päästä. Menin yksityiselle ja oli kasvanut viikossa sentin ja oli jo 11cm. Yksityisen lääkärin mielestä pitää leikata pian ja maksan sitten itse. Olen menossa ensi viikolla leikkaukseen. Muilla joilla on asiasta kokemusta, onko teiltä munasarja säästynyt vai onko tarvinnut poistaa? Erityisesti jos on noin iso, 11cm?
 

Yhteistyössä