170m2 talon budjetti?

Mitäpä luulisitte 170m2 talon maksavan? Hiukan tehdään itse ja esim. putkityöt hoituu omasta takaa.Riittääkö 250000e? :/ ja lisäks tulee n. 20m2 lämmin askartelutila, kahden auton katos ja kaks lämmintä varastoa.
 
Talon hinta riippuu tietenkin paljon käytettävistä materiaaleista... Talon hinnan päälle kannattaa varata noin 40 000 - 50 000 e.

Tontin raivaus, pohjatyöt, liittymämaksut, liittymät talon kulmalle, perustukset, lupamaksut jne.

Eli lonkalta sanoisin n. 1500 e/m2 talon hinnaksi riippuen materiaaleista 50 000e muihin kuluihin. Eikä ole varmaankaan kaukana totuudesta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja melooni:
Mitäpä luulisitte 170m2 talon maksavan? Hiukan tehdään itse ja esim. putkityöt hoituu omasta takaa.Riittääkö 250000e? :/ ja lisäks tulee n. 20m2 lämmin askartelutila, kahden auton katos ja kaks lämmintä varastoa.
Riippuu paljon siitä millaisen talon teette? Jos on kahdessa kerroksessa, niin yläkerran neliöt ovat halvempia. Eli yksikerroksisen tekeminen on kalliimpaa.

Kuinka paljon teette itse? Millainen tontti, vuokra vai osto? Millaiset perustukset? Millainen talo, kivitalon tekeminen huomattavasti kalliimpaa. Teettekö itse vai rakennutatteko kaiken.

Nyrkkisääntönä voisi pitää vähintään 1400 euroa/neliö +tontti, liittymät, talli, varastot, katos, pihatyöt...

Eli sanon että ei varmasti riitä 250 000 euroa tuommoisen tekemiseen. Uskon että menee lähemmäs tai jopa yli 300 000.
 
Tein tuon Talopeli-jutun ja hinnaksi tosiaan tuli hiukan yli 300000e! Huh huh kyllä maksaa nykyään rakentaminen. Millä ihmeellä tavalliset "duunarit" rakentaa huippuhienoja koteja ja millä ne maksaa kauheat lainat? Ihmettelen suuresti?!Ja talo on muuten Kastellin Valokaari ja kulmia on paljon ja yhteen kerrokseen tehdään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja melooni:
Tein tuon Talopeli-jutun ja hinnaksi tosiaan tuli hiukan yli 300000e! Huh huh kyllä maksaa nykyään rakentaminen. Millä ihmeellä tavalliset "duunarit" rakentaa huippuhienoja koteja ja millä ne maksaa kauheat lainat? Ihmettelen suuresti?!Ja talo on muuten Kastellin Valokaari ja kulmia on paljon ja yhteen kerrokseen tehdään.
Meille tulee keväällä kastellin valokaaritalo 146m2. Hintaa tulee olemaan alle 300000 e, toivottavasti. Kallista on rakentaminen. Hintaan sisältyy tontti ja 2 autontalli. Vanha asunto on juuri myynnissä ja toivotaan että siitä saadaan sen verran että ei tarvitse koko summaan lainalla rahoittaan. Minne päin olette valokaarta rakentamassa? Meidän talo nousee Nokialle.
 
Meillä talo Valokaari 166L ja sitä muunneltu niin, että neliöitä nyt 173,5. Meidän talo nousee Porin seudulle ja toivon mukaan keväällä päästään muuttamaan. On kyllä pilvissä hinnat ja meille tuli isot paalutukset. Pohjat kun on valmiit ja paketti maksettu rahaa palanut jo yli 100000e!!! :/ Mutta innolla silti odotan uutta taloa ja sitä, kun pääsee sisustamaan! =)
 
Meillä juuri on budjetti kutakuinkin saatu kasaan ja vastaavamme on sen myös jo katsonut läpi. Me aiotaan rakennuttaa kokonaan ulkopuolisella ja neliöhinnaksi tulee silloin 1800 per neliö - ja siihen kuuluu maalämpö ja myös 2 autontalli varastolla. Maatyöt olivat meillä tässä ihanteelliset joten siinä päästään vähällä.

Vanhalla asunnolla saadaan pääomaa mukavasti (kop kop - kunhan saadaan myytyä) ja 16 v lainalla liikkellä (marginaali 0.3).

Kyllä on rakentaminen kallista, mutta se on myös mielestäni loistava investointi - eli kyllähän se maksaa itsensä takaisin moninkertaisti toivon mukaan sitten vuosien saatossa :p
 
myymä
Meille rakenteilla pian 200m2 kaksikerroksinen rinnetalo ja me rakennamme itse laina ja budjetti joka meille nyt tehty/myönnetty on 240 000, eli kannattaa rakentaa itse ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Meille rakenteilla pian 200m2 kaksikerroksinen rinnetalo ja me rakennamme itse laina ja budjetti joka meille nyt tehty/myönnetty on 240 000, eli kannattaa rakentaa itse ;)

Teetättekö ulkopuolisilla yhtään mitään?
Onko pitkästä vai kasaatteko paketista? Ja mihin päin suomea? Mikä kaikki tuohon hintaan kuuluu vai kuuluuko kaikki, perustuksista, maatöihin, pihaan ja sisustukseen jos näin sanoo? =)
Meillä on vielä suunnitteluasteella n. 150-180 neliöinen torppa ja arvioita hinnasta jos jonkun näköstä. 220000-350000 euroon... :whistle:
 
myymä
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Meille rakenteilla pian 200m2 kaksikerroksinen rinnetalo ja me rakennamme itse laina ja budjetti joka meille nyt tehty/myönnetty on 240 000, eli kannattaa rakentaa itse ;)

Teetättekö ulkopuolisilla yhtään mitään?
Onko pitkästä vai kasaatteko paketista? Ja mihin päin suomea? Mikä kaikki tuohon hintaan kuuluu vai kuuluuko kaikki, perustuksista, maatöihin, pihaan ja sisustukseen jos näin sanoo? =)
Meillä on vielä suunnitteluasteella n. 150-180 neliöinen torppa ja arvioita hinnasta jos jonkun näköstä. 220000-350000 euroon... :whistle:
Ulkopuolisilla kaikki, mihin ei itse kyetä.. Eli mihin siis todella tarvitsee AMMATTImiestä! (en nyt osaa tähän luetella erikseen kaikkia, mies on enemmän perillä tuosta rakentamisesta ;) Mies joka tapauksessa valmistuu pian timpuriksi, joten siinä meillä on jo ammattimeistä kerrakseen :)

Maatöitä tuossa ei ole. Jouduttiin räjäyttämään tontilta kalliota ja louhimaan luonnollisesti ja näitä varten otimme 10 000 lainan lisäksi. Kattoi myös rakennusluvat yms pienet "sälät" rakentamisen aloitukseen liittyen.

Pyrimme siihen, että pihatyöt menisi samaan syssyyn mutta toki itserakennuksessakin tulee takapakkia, joten ei taideta ihan senkään varaan jättää :D tulippa sekavaa tekstiä! mä olen meistä sse vähemmän tietoinen tämän asian suhteen :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Meille rakenteilla pian 200m2 kaksikerroksinen rinnetalo ja me rakennamme itse laina ja budjetti joka meille nyt tehty/myönnetty on 240 000, eli kannattaa rakentaa itse ;)

Teetättekö ulkopuolisilla yhtään mitään?
Onko pitkästä vai kasaatteko paketista? Ja mihin päin suomea? Mikä kaikki tuohon hintaan kuuluu vai kuuluuko kaikki, perustuksista, maatöihin, pihaan ja sisustukseen jos näin sanoo? =)
Meillä on vielä suunnitteluasteella n. 150-180 neliöinen torppa ja arvioita hinnasta jos jonkun näköstä. 220000-350000 euroon... :whistle:
Ulkopuolisilla kaikki, mihin ei itse kyetä.. Eli mihin siis todella tarvitsee AMMATTImiestä! (en nyt osaa tähän luetella erikseen kaikkia, mies on enemmän perillä tuosta rakentamisesta ;) Mies joka tapauksessa valmistuu pian timpuriksi, joten siinä meillä on jo ammattimeistä kerrakseen :)

Maatöitä tuossa ei ole. Jouduttiin räjäyttämään tontilta kalliota ja louhimaan luonnollisesti ja näitä varten otimme 10 000 lainan lisäksi. Kattoi myös rakennusluvat yms pienet "sälät" rakentamisen aloitukseen liittyen.

Pyrimme siihen, että pihatyöt menisi samaan syssyyn mutta toki itserakennuksessakin tulee takapakkia, joten ei taideta ihan senkään varaan jättää :D tulippa sekavaa tekstiä! mä olen meistä sse vähemmän tietoinen tämän asian suhteen :D
Jep, itse kannattaa toki tehdä kaikki minkä osaa =)
Meillä ei mies ole ko alan ammattilainen, mutta yksi talo on jo rakennettu (4v sitten), niin siitä on sitä kokemusta saanut, joten nyt luulisi taas enemmän pystyvän tekemään itse =) '
Yhdestä talosta pitäisi kustasnnusarvio tulla parin viikon sisään, odotellaan =)

 
Meillä valmistuu alkuvuodesta 155 neliöinen yksikerroksinen puutalo ja kahden auton autokatos Varsinais-Suomeen ja lämmitysmuotona on maalämpö. Kustannusarvio tontin ja liittymien kanssa ja pienellä kallion räjäyttämisellä on 160 000. Ja nyt kun ollaan sisustusvaiheessa, niin näyttää siltä, että tulee budjetti pitämäänkin. Pitkästa tavarasta rakennetaan ja lähes kaikki ollaan tehty itse. (Oma mies rakentaja ja paljon ammattilaissukulaisia...)
 
Peppi Pitkäkorva! Millä ihmeellä rakennatte noin edullisesti? Meillä pelkät pohjat, talopaketti, tontti,liittymät ja paalutus n. 130000e! :eek:Meillä kustannusarvio 170m2 taloon (ja kahden auton katos, iso varasto ja 20m2 harrastehuone) on likemmäs 300000e!Ja hyvä jos ja kun riittää sekään! :/
 
En ole Peppi Pitkäkorva, mutta lähdinpä pohtimaan kustannusasiaa siltikin. Paljon, siis tosi paljon, vaikuttaa talon kustannuksiin oman työn osuus. Varsinkin jos on itse rakennusalalla hommissa, on paljon suhteita ja käsitys siitä, mitä kannattaa mistäkin maksaa.
Toinen iso juttu on tontin hinta. Helsingin seudulla tontin hinta saattaa olla 50% koko budjetista. Meillä se esim. on noin 8%.
Itse olemme ainakin kokeneet hankalaksi arvioida, mitä mistäkin työstä kannattaa maksaa ja millä ehdoilla. Esim. ensimmäisen kaivinkoneuraloitsijan laskusta puolet koostui koneen tuomisesta työmaalle ja poisviennistä. No opittiinpa siitäkin jotain... Jos haluaa rakentaa edullisesti on usein pakko luopua unelmista ja päätyä järkiratkaisuihin. Meillä tippui matkanvarrella suunnitelmista mm. korkea olohuone ja monta neliötä. Unelmatalossa ei ole kiva asua, jos ei saa yöllä nukuttua velkataakan takia.
Rakentamisen iloa kohtalotovereille!
 
Meillä myös esim. kaivuuhommat isäntä teki itse, lainasi vain koneet. Paljon on suhteita rakennuspuolelle, mut kyllä silti tulee maksamaan tooosi paljon!Tontin hinta n. 12% kokonaiskustannuksesta.Korkeat katot tulee ja en ole valmis tinkimään mistään sisustus jutuista, koska luultavasti rakennamme vain tämän yhden kerran.En mitenkään halua ruikuttaa, mut yleisesti vain kauhistelen tämän hetken hintoja. :)
 
Meille tulee hiukkasen pienempi, vain 136m2 ja budjetti on noin 130000?. meillä ei tontti maksa mitään, mies tekee itse sähköhommat ja tuttu putkimies sanoi ottavansa 1000? palkkaa... Ja silti se on
minusta ISO raha. Millaisilla tuloilla ihmiset pystyy rakentamaan sellaisia 300000? taloja, ihan mielenkiinnosta kyselen? =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Meille rakenteilla pian 200m2 kaksikerroksinen rinnetalo ja me rakennamme itse laina ja budjetti joka meille nyt tehty/myönnetty on 240 000, eli kannattaa rakentaa itse ;)
Enpä usko, että teidän budjetti pitää... takuulla tulee enemmän maksamaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja PömpeliPötsi:
Meille tulee hiukkasen pienempi, vain 136m2 ja budjetti on noin 130000?. meillä ei tontti maksa mitään, mies tekee itse sähköhommat ja tuttu putkimies sanoi ottavansa 1000? palkkaa... Ja silti se on
minusta ISO raha. Millaisilla tuloilla ihmiset pystyy rakentamaan sellaisia 300000? taloja, ihan mielenkiinnosta kyselen? =)
Minä olen kotiäiti ja mies yrittäjä. Meillä pelkkiin pohjiin,tonttiin ja talopakettiin meni 130000e. Oletko nyt ihan varma, että tuolla hinnalla rakennatte? Enpä oikein usko... :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Meille rakenteilla pian 200m2 kaksikerroksinen rinnetalo ja me rakennamme itse laina ja budjetti joka meille nyt tehty/myönnetty on 240 000, eli kannattaa rakentaa itse ;)
Kyllä se vaan rakentaminen on kallistunut, siskon porukka rakensi vuonna 2003 ja heidän kaksikerroksinen n.250m2 talo maksoi puolet tuosta. :eek:
Elämä on!!! ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja PömpeliPötsi:
Millaisilla tuloilla ihmiset pystyy rakentamaan sellaisia 300000? taloja, ihan mielenkiinnosta kyselen? =)

Varmaan aika monella on oma asunto, jonka myyvät pois - sillä saavat pääoman osuuden mahdollisimman suureksi. Jotkuthan sanovat että 3. omakotitalon voi rakentaa velattomana, ja näillä nykyhetken trendeillä se näyttää pitävänsä aika hyvin paikkaansa.
 
Meillä tulee kustannusarvio olemaan n. 300000e ja ollaan todella pienituloisia "duunareita" molemmat =) Mutta meillä on takana 2 myytyä asuntoa, sekä yksi itse rakentamamme okt, jossa vielä asumme. Eli lainaa ei juurikaan 100000e enempää tarvitse kai/toivottavasti ottaa =)
Tuskin monikaan tuon hintaista taloa kokonaan lainarahalla tekee =)


 
Saatiin Vaajataloilta 173 neliön talopaketista (1½krs) tarjous, n. 100000e.
Sanokaa viksummat (oma arviointikyky on varmaan jo pettänyt :whistle: ), että saako talon pystyyn alle 300000e?
Taloon tulee siis Vaajalta "kuoret" (suurelementti) ja sisäpuoli tehdään itse. Sähköt ja putkt tulee tuttujen kautta.
materiaalit yms keskiluokkaa...ei mitään luksusta...
 

Yhteistyössä