170m2 talon budjetti?

Meillä Kontion 1 1/2 kerroksinen hirsitalo.
Kerrosala 205,5 ja huoneistoala 181.Vesikattoon asti toimitus Kontiolta sen jälkeen itse tehden pääosin.Ja autotalli 80 neliötä.
Sähkö-,lvi-työt ammattilaisilla.Ja tietysti kaikki alkutyöt ennen kuin edes rakentamaan pääsi.
Kaikkiaan rahaa mennyt n.350 000 ja vielä menee hieman,muttei suuria summia.
Tuossa kaikki tonttia myöden.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Saatiin Vaajataloilta 173 neliön talopaketista (1½krs) tarjous, n. 100000e.
Sanokaa viksummat (oma arviointikyky on varmaan jo pettänyt :whistle: ), että saako talon pystyyn alle 300000e?
Taloon tulee siis Vaajalta "kuoret" (suurelementti) ja sisäpuoli tehdään itse. Sähköt ja putkt tulee tuttujen kautta.
materiaalit yms keskiluokkaa...ei mitään luksusta...
Enpä tiedä voinko laskea itseni "viksumpien" joukkoon, mutta kuulostaa ihan realistiselta. Tosin hintaan vaikuttaa suuresti lämmitysmuoto (sähkö, maalämpö, kauko, pelletti...) ja perustushommat - paalutusta (ja kuinka paljon) vai räjäytystä vai suoraan maavarasesti...??
Mutta mielestäni kannattaa ottaa huomioon lämmitysmuodon valinnassa myös se tärkeä aspekti että minkä hintaiseksi asumiskustannukset tulee, eli satsaatko enemmän alkuunsa ja elät pienellä vai pienet alkukustannukset ja käyttö taas kalliimpaa..?
 
Kiitos JonnaP ja micosa.

Meillä on siis vuokratontti, joten sitä hintaa ei tuohon tarvitse enää sisällyttää.
Jonna tuosta lämmitysmuodosta puheli, niin eiköhän meille sähkö tule...nytkin on ja vesikiertoinen lattialämmitys kera poistoilmalämpöpumpun, aika passeli meille =)

Paalutusta kyllä jonkin verran tarvitaan myös...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Kiitos JonnaP ja micosa.

Meillä on siis vuokratontti, joten sitä hintaa ei tuohon tarvitse enää sisällyttää.
Jonna tuosta lämmitysmuodosta puheli, niin eiköhän meille sähkö tule...nytkin on ja vesikiertoinen lattialämmitys kera poistoilmalämpöpumpun, aika passeli meille =)

Paalutusta kyllä jonkin verran tarvitaan myös...


Sen verran vielä että meillä vesikiertoinen lattialämmitys ja pelletillä.
Paaluttaa meillä tartti myös ja sitä upposi jonnin verran.
Talo+autotalli n.380metriä.
 
Kyllähän n.200m2 kokoinen talo autotalli/autokatos/varastorakennuksella ja lisäksi tontti hyvinkin tulee maksamaan reilut 300000e tontteineen, riippuu tietenkin myös minne päin rakentaa. Me ei kovin kummoisia itse ole pystytty tekemään ja talkootyötäkin on vähän.

Lainarahalla me ainakin rakennetaan, kun ei ole omistusasuntoja ja perintömetsiä ja -maita =)

Mutta ajatelkaahan sitä, että kaupungeissa et saa kunnon tonttia edes alle 100000e, eikä sekään ole suuren suuri ja ihmiset ostaa tontin ja rakentaa talon eli loppukustannuksett vähintään 400000e.
 
[quote="PömpeliPötsiPohjat+paketti on sellanen rapiat 50 000?. :) [/quote]

Tuohon summaan et usko itsekään! Kyllä puhut pas***, jos tuon sanot hinnaksi. Meillä paketti 61000e, tontti 23000e ja pohjat sekä liittymät ja paalutus n. 45000e!Eli likemmäs 130000e jo palanut rahaa!Millaiset pohjat teillä on, jos noin halvalla teitte ne ja mistä saa ilmaiset liittymät??? :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Meillä tulee kustannusarvio olemaan n. 300000e ja ollaan todella pienituloisia "duunareita" molemmat =) Mutta meillä on takana 2 myytyä asuntoa, sekä yksi itse rakentamamme okt, jossa vielä asumme. Eli lainaa ei juurikaan 100000e enempää tarvitse kai/toivottavasti ottaa =)
Tuskin monikaan tuon hintaista taloa kokonaan lainarahalla tekee =)
Me tehdään kaikki lainarahalla ja en mitenkään halunnut ivata "duunareita", sellaisia tässä itsekin ollaan, joskin tulot ovat parantuneet jonkin verran isännän alettua yrittäjäksi. :) 300000e tulee meilläkin maksamaan, jos riittää sekään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja melooni:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Meillä tulee kustannusarvio olemaan n. 300000e ja ollaan todella pienituloisia "duunareita" molemmat =) Mutta meillä on takana 2 myytyä asuntoa, sekä yksi itse rakentamamme okt, jossa vielä asumme. Eli lainaa ei juurikaan 100000e enempää tarvitse kai/toivottavasti ottaa =)
Tuskin monikaan tuon hintaista taloa kokonaan lainarahalla tekee =)
Me tehdään kaikki lainarahalla ja en mitenkään halunnut ivata "duunareita", sellaisia tässä itsekin ollaan, joskin tulot ovat parantuneet jonkin verran isännän alettua yrittäjäksi. :) 300000e tulee meilläkin maksamaan, jos riittää sekään.

Tavalliset duunarithan ovat usein niitä rikkaimpia, kun ei ole kalliita opintolainoja ja ainakin tehtaissa tienaa hyvin ilman koulutusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Alkuperäinen kirjoittaja melooni:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Meillä tulee kustannusarvio olemaan n. 300000e ja ollaan todella pienituloisia "duunareita" molemmat =) Mutta meillä on takana 2 myytyä asuntoa, sekä yksi itse rakentamamme okt, jossa vielä asumme. Eli lainaa ei juurikaan 100000e enempää tarvitse kai/toivottavasti ottaa =)
Tuskin monikaan tuon hintaista taloa kokonaan lainarahalla tekee =)
Me tehdään kaikki lainarahalla ja en mitenkään halunnut ivata "duunareita", sellaisia tässä itsekin ollaan, joskin tulot ovat parantuneet jonkin verran isännän alettua yrittäjäksi. :) 300000e tulee meilläkin maksamaan, jos riittää sekään.

Tavalliset duunarithan ovat usein niitä rikkaimpia, kun ei ole kalliita opintolainoja ja ainakin tehtaissa tienaa hyvin ilman koulutusta.
No me ollaan kyllä ihan niitä pienipalkkaisimpia duunareita ;)
 
No, hyvin olette tienanneet, kun olette omístaneet ja myyneet kaksi asuntoa ja olette kaksi taloakin rakentaneet. Meillä ei ole vielä ollut yhtään omistusasuntoa, jota myydä ;) Eli lainarahalla rakennetaan.
 
Saatiin Vaajataloilta uusi tarjous, neliöitä nostettu 180 ja paketille hintaa 97000e...liekö ok?
Tähän sisältyy myös 2 n. 10 neliön lämmintä varastoa sekä autokatos.

Onko 8,5 neliön khh+3 neliön vh ok?? Ja 13 neliön keittiö? Ruokailutila on erikseen..Nämä vielä arskarruttaa pohjassa...

Entä tarvitaanko lämminkuisti vai riittääkö, että tullaan suoraan eteisaulaan, ei tuulikaappia...auttakaa :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
No, hyvin olette tienanneet, kun olette omístaneet ja myyneet kaksi asuntoa ja olette kaksi taloakin rakentaneet. Meillä ei ole vielä ollut yhtään omistusasuntoa, jota myydä ;) Eli lainarahalla rakennetaan.

Yksi talo vasta rakennettu, toinen vasta paperilla =)
 
Jahvetti:
Mun mielipiteeni tässä: khh ok, vh ok, keittiö ok (jos kerta ruokailutila erikseen).

Itse lisäsin taloomme lämpimän kuistin, siinä oli alunperin tulo suoraan eteisaulaan eli ei olisi ollut tuulikaappiakaan. Nämä on vähän makuasioita; en voinut kuvitellakkaan itselle kuistitonta/tuulikaapitonta taloa; jos tuulikaappi, niin senkin pitäisi olla iso eikä mikään pikkukoppi. Meillä kuisti yli 7 neliötä ja sen jälkeen on kunnollinen eteisaulakin vielä. Kunnon eteistilat oli aivan lähtökohtanakin talon suunnittelussa; sen verran edellisessä talossa kypsyin pieneen tuulikaappiin ja ahtaaseen eteiseen. Ja varsinkin kun meillä tulee kahteen kerrokseen (ja portaat olis lähtenyt suoraan ulko-oven vierestä siinä alkup. mallissa), olisi minusta ollut tosi inhottavaa joutua menemään portaisiin siitä oven vierestä, jossa oletettavasti aina on hiekkaa, kuraa, vettä, loskaa tms. Olisi sukat aina kivasti märät ja likaiset :)
 
Kyllä rakentamisessa vaikuttaa niin paljon se missä päin rakentaa ja onko paketti vai tekeekö pitkästä. Meillä rakenteilla 190m2 talo ,josta yläkerta rakennetaan alussa vain levypinnalle. Lisäksi tulee kahden auton katos ,jonka päässä lämmin varasto. Pitkästä tavarasta teemme ja yksi palkattu timpuri töissä. Asumme pohjoisemmassa Suomessa. Kustannusarvio on 130 000 ?, mutta todelliset kustannutkset tulee olemaan n.150 000?. Niin pitkällä ollaan ,että tuossa summassa tullaan pysymään. Tontti on ilmainen. Mun rooli on kilpailuttaa tavaraa. Välillä pääsen huimiin tuntipalkkoihin :D
 
Meillä valmistuu 178 neliöinen talo + 80 neliön kahden auton talli/varasto/lämpökeskus rakennus ensi kesänä. Kokonaisarvio näistä oli 250 000. Meillä tontti ei maksa mitään, maatyöt on tehty lähes kokonaan itse, mitä nyt on sepeliä jouduttu ostamaan. Tuttava tuli kahdeksi päiväksi kaivinkoneen kanssa kaivamaan eli n. 16 h ja maksoi 500 ?. Talopaketti otettiin talvivalmiina, eli ulkoa valmiina. Sisätöistä tehdään itse mahdollisimman paljon, sähkötyöt tekee miehen veli ja hänen ystävänsä. Meille tosiaan talo tuli pakettina ja autotallirakennus tehdään pitkästä tavarasta.
 

Yhteistyössä